Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Verkleinen van foto's
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 13 Mar 2007, 22:15    Post subject: Verkleinen van foto's
Hoi,

Ik zou graag even willen weten hoe ik een foto goed verkleind krijg, het lukt me maar steeds niet, er komt telkens een vage waas om de scherpe delen, erg ongewenst.
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 0:24    Post subject: Verkleinen....
Hoi Jeroen,

Dit is mijn manier (Photoshop CS2):

1. Bewerk de origineel formaat foto eerst volledig. (Belichting aanpassen, evt. croppen, ook al verscherpen via unsharp masking, etc...)

2. Pas nu de image-size aan naar bijv. 750 pixels breed. Foto word nu weer iets waziger. Ga naar stap 3.

3. Nog een keer licht verscherpen via 'unsharp masking'. Vervolgens de foto opslaan als jpg waarbij je de grootte van 153kb niet overschrijdt.

(Binnen Photoshop vaak: quality 9).

Ik gebruik zelf NOOIT de optie 'opslaan voor web', maar gewoon 'opslaan als'.

Soms krijg je het bekende 'halo-effect' waarbij een lichte ring zichtbaar is rondom de vogel. Om dit te voorkomen kan je de omgeving rond de vogel selecteren met 'magic wand' (vaak alleen mogelijk bij egale achtergrond) en vervolgens een paar keer met de muis klikken terwijl je de shift-toets ingedrukt houdt. Kies hierna in het 'select' menu voor 'inverse'. De selectie wordt nu omgedraait en is alleen de (binnenkant van de) vogel geselecteerd. Pas nu Unsharp Masking toe. Alleen de binnenzijde van de vogel wordt verscherpt en de rand blijft 'netjes' zonder halo-effect. Probleem opgelost !

Zo doe ik het althans en dat gaat prima. Zie mijn foto's:

http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=username&search=Ron+van+Elst

Iemand nog andere nuttige tips?

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Jeroen Nagtegaal

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 10:02    Post subject:
mijn manier is Microsoft photeditor, als ik het goed heb, en bewerk helmaal niets, verder beschik niet over over photoshop dus dat is helaas geen optie,
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 10:26    Post subject: Re: Verkleinen....
Ron van Elst wrote:
Ik gebruik zelf NOOIT de optie 'opslaan voor web', maar gewoon 'opslaan als'.

Hallo Ron,

Waarom doe je het juist zo? Weliswaar sla je bij "opslaan als" ook de exif mee op, maar dit kost toch ruimte. Dit gaat dan ten koste van de kwaliteit wanneer je binnen een bepaalde bestandsgrootte moet/wilt blijven, zoals de 150kB-grens op Birdpix. Verder kun je bij de kwaliteit slechts kiezen op een schaal van 0 tot 12 (in stappen van 1). Dit kan tot gevolg hebben dat je -bijvoorbeeld- bij een kwaliteit van 7 net boven de grens van 150kB zit, en bij een kwaliteit van 6 ruim daaronder. Tussenliggende stappen zijn er niet. Bij "Opslaan voor web" daarentegen kun je kiezen op een schaal van 0 tot 100 (eveneens in stappen van 1). Je kunt hierdoor veel dichter onder de grens van 150kB komen. Voor mij is dit een reden om juist te kiezen voor "Opslaan voor web".

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

schoffie

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 10:28    Post subject:
fantastisch progje om je JPG's te verkleinen is BorderMaker (http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/). hiermee kun je ook meteen kadertjes om je verkleinde foto's zetten (met allerlei teksten / EXIF erin) maar ook alleen verkleinen. Na het verkleinen past hij zelf nog extra USM toe. Eenmaal ontworpen standaard kadertjes hoef je niet telkens opnieuw te maken maar kun je als template opslaan. En ook kan hij in één keer hele directories voor je verkleinen...

freeware...

ik doe er alles mee (ook voor eigen website)
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 15:06    Post subject:
schoffie wrote:
fantastisch progje om je JPG's te verkleinen is BorderMaker (http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/). hiermee kun je ook meteen kadertjes om je verkleinde foto's zetten (met allerlei teksten / EXIF erin) maar ook alleen verkleinen. Na het verkleinen past hij zelf nog extra USM toe. Eenmaal ontworpen standaard kadertjes hoef je niet telkens opnieuw te maken maar kun je als template opslaan.

Da's allemaal wel leuk, maar bedenk wel even dat kadertjes om en teksten in de foto's niet toegestaan zijn op Birdpix...

Ik denk overigens dat je je verkleiningen toch beter wel in een fotobewerkingsprograma (als photoshop) kunt doen, omdat je dan daarna nog even kunt verscherpen, iets wat na verkleinen bijna altijd nodig is.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

schoffie

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 15:14    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Da's allemaal wel leuk, maar bedenk wel even dat kadertjes om en teksten in de foto's niet toegestaan zijn op Birdpix...

schoffie wrote:
...maar ook alleen verkleinen...

Wink

een bordertje kun je er mee maken maar je kunt ook alleen verkleinen + USM zonder border. Ik heb geen verschil in kwaliteit tussen PS en BM kunnen vinden, alles op mijn site (zowel thumb als groot) is ermee gedaan...

doe er je voordeel mee
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 15:39    Post subject:
schoffie wrote:
fantastisch progje om je JPG's te verkleinen is BorderMaker (http://docsdb.semantica.nl/bordermaker/). hiermee kun je ook meteen kadertjes om je verkleinde foto's zetten (met allerlei teksten / EXIF erin) maar ook alleen verkleinen. Na het verkleinen past hij zelf nog extra USM toe. Eenmaal ontworpen standaard kadertjes hoef je niet telkens opnieuw te maken maar kun je als template opslaan. En ook kan hij in één keer hele directories voor je verkleinen...

Het programma lijkt me qua mogelijkheden toch zeer beperkt. Het lijkt specifiek te zijn bedoeld voor het aanbrengen van kaders, watermerken etcetera. Wil je de foto verder bewerken (uitsnedes maken, niveau's aanpassen etc.) dan ontkom je toch niet aan een fotobewerkingsprogramma. En aangezien je in een dergelijk programma ook prima kunt verkleinen en verscherpen is -voor mij- Bordermaker alleen maar een programma erbij, waar ik niet op zit te wachten. Ik gebruik namelijk het liefst zo weinig mogelijk programma's.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Jeroen Nagtegaal

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 16:03    Post subject:
Maar ik moet dus een potobewerkingsprogramma kopen? en anders kan ik niks?

Heb wel een of ander pragramma van Canon gehad maar tis engels en onoverzichtelijk, mischien dat kan het daar mee? maar ik snap het in elk geval niet,
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 16:19    Post subject:
Bij het fotobewerkingsprogramma van Canon zit toch hoop ik wel een boekje? Als je kunt lezen toch wel een tip dit door te nemen.

zoek ook even op het forum hier (oa), er is zat behoorlijke freeware voor een complete workflow. Zoals Rawconvertor "rawshooter essentials", bewerkingsprogramma "fotofiltre" en picassa geloof ik voor het beheer (terugvinden) van je foto's.
Back to top
Reply with quote

Jeroen Nagtegaal

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 16:30    Post subject:
Ik heb helaas geen boekje gevonden bij die software,
Back to top
Reply with quote

schoffie

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 17:14    Post subject:
JoopG wrote:
Het programma lijkt me qua mogelijkheden toch zeer beperkt. Het lijkt specifiek te zijn bedoeld voor het aanbrengen van kaders, watermerken etcetera. Wil je de foto verder bewerken (uitsnedes maken, niveau's aanpassen etc.) dan ontkom je toch niet aan een fotobewerkingsprogramma. En aangezien je in een dergelijk programma ook prima kunt verkleinen en verscherpen is -voor mij- Bordermaker alleen maar een programma erbij, waar ik niet op zit te wachten. Ik gebruik namelijk het liefst zo weinig mogelijk programma's.

nog één keertje dan...

Ik bewerk alles na met PS maar ik bewaar alleen de max resolutie, compressieloze JPG's. Ik bewaar verder geen verkleiningen o.i.d. Op het moment dat ik een aantal foto's klaar moet maken voor web kan ik dat in één keer doen met BM.

dus nee, BM is géén fotobewerkingsprogramma maar een progje waarmee ik in één keer een groot aantal foto's kan voorzien van kadertje òf (hoeft dus niet) verkleinen en meteen USM toevoegen. Dan hoef ik dus niet
1) te verkleinen en USM handmatig te doen in PS
2) geen twee versie van de foto's te bewaren

slechts bewerken en in max. kwaliteit opslaan...

maar goed, tot zover mijn relaas...
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 17:16    Post subject:
Jeroen Nagtegaal wrote:
Ik heb helaas geen boekje gevonden bij die software,

Staat er ook geen handleiding op de CD-Rom?

Overigens staat er op het portal van Birdpix ook een link naar fototool. Je kunt hier je foto's online bewerken. Nederlandstalig, en als ik mij niet vergis gratis.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 17:33    Post subject:
[quote="schoffie"]
JoopG wrote:
Op het moment dat ik een aantal foto's klaar moet maken voor web kan ik dat in één keer doen met BM.

In Photoshop Elements 5: Bestand, Meerdere bestanden verwerken

Je kunt hier o.a. verkleinen en verscherpen, en dat voor een hele map tegelijk. Je kunt alleen geen kaders toevoegen, wel weer een watermerk en/of bijschrift...
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 18:13    Post subject:
Jeroen Nagtegaal wrote:
Maar ik moet dus een potobewerkingsprogramma kopen? en anders kan ik niks?

Nou ja, wil niet zeggen dat je niets kunt zonder fotobewerkingsprogramma, maar ik denk toch dat je als je serieus met natuur/vogelfotografie bezig wilt, dat een bewerkingsprogramma toch wel een must is. Het is zeker een goed streven om zoveel mogelijk de foto in het veld goed te krijgen, maar een klein beetje nabeweking heeft (bijna) elke foto wel nodig.

Maar zoals Peter al zegt, er zijn ook wel gratis varianten van.

@Schoffie: ik ken het programma niet (gebruik zelf ps), maar wilde alleen even aangeven dat kaders en teksten hier niet toegestaan zijn. Ik snapte al dat je er ook alleen mee zou kunnen verkleinen.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 21:31    Post subject: Gratis programma: The Gimp
The GNU Image Manipulation Program (GIMP dus).

Een gratis tool voor het bewerken van foto's. Onderstaande de link naar een stabiele windows installatie versie:

http://gimp-win.sourceforge.net/stable.html

Op deze pagina kan je ook de NL helpbestanden downloaden.

Groet,

Ron

Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 21:35    Post subject: Opslaan als...
JoopG schreef:

Quote:
Hallo Ron,

Waarom doe je het juist zo? Weliswaar sla je bij "opslaan als" ook de exif mee op, maar dit kost toch ruimte. Dit gaat dan ten koste van de kwaliteit wanneer je binnen een bepaalde bestandsgrootte moet/wilt blijven, zoals de 150kB-grens op Birdpix. Verder kun je bij de kwaliteit slechts kiezen op een schaal van 0 tot 12 (in stappen van 1). Dit kan tot gevolg hebben dat je -bijvoorbeeld- bij een kwaliteit van 7 net boven de grens van 150kB zit, en bij een kwaliteit van 6 ruim daaronder. Tussenliggende stappen zijn er niet. Bij "Opslaan voor web" daarentegen kun je kiezen op een schaal van 0 tot 100 (eveneens in stappen van 1). Je kunt hierdoor veel dichter onder de grens van 150kB komen. Voor mij is dit een reden om juist te kiezen voor "Opslaan voor web".

Hoi Joop, ik wil graag de exif tonen aan andere gebruikers. Zo kan men van elkaar leren. Tevens kom ik eigenlijk nooit onder de kwaliteit 9 binnen photoshop. Ik hanteer dan wel 750 breedte als standaard, niet 800 pixels. Dan blijf ik ook haast altijd onder de 150kb.....

Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Thu 15 Mar 2007, 9:19    Post subject: Re: Opslaan als...
Ron van Elst wrote:
Hoi Joop, ik wil graag de exif tonen aan andere gebruikers. Zo kan men van elkaar leren. Tevens kom ik eigenlijk nooit onder de kwaliteit 9 binnen photoshop. Ik hanteer dan wel 750 breedte als standaard, niet 800 pixels. Dan blijf ik ook haast altijd onder de 150kb.....

Hoi Ron,

Zelf zet ik dan de belangrijkste exifgegevens in de beschrijving. Het opslaan met 750 breedte (of 752 resp. 748 wanneer je een 800x600 foto hebt uit een compact) vind ik zeker het overwegen waard. Bij het bekijken van de foto's op bird/neder/digiscooppix valt mij dit nauwelijks op, maar je hebt wel kostbare kB's gewonnen.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 15 Mar 2007, 12:14    Post subject:
Microsoft heeft een gratis download. Kijk bij microsoft tussen de downloads, daar vind je "powertools for windows xp" Je moet dan de "image resizer" hebben.
Dit programmatje werkt erg snel en makkelijk, en het resultaat is prima. ( iig meer dan goed genoeg om de foto's op het www te plaatsen )

Jeroen Nagtegaal

PostPosted: Fri 16 Mar 2007, 11:54    Post subject:
Ik heb er is naar gekeken maar kan hem zelfniet vinden,
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 16 Mar 2007, 12:28    Post subject:
Jeroen Nagtegaal wrote:
Ik heb er is naar gekeken maar kan hem zelfniet vinden,

Hallo Jeroen,

Je vindt hem direct op deze link.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

Jeroen Nagtegaal

PostPosted: Fri 16 Mar 2007, 16:40    Post subject:
Bedankt voor de link, ik krijg hem alleen niet geopend, op mijn PC als ik hemgewoon op mijn PC zet.
Back to top
Reply with quote

Tjeerd visser

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Mar 2007, 16:45    Post subject:
Beste Jeroen

Wat ik altijd gebruik is een gratis en makkelijk programmatje, je kunt het zo downloaden op http://www.virtualzone.de/resizer/.
Ik heb Paint-shop en als ik daar de foto's verklein neemt het snel in kwaliteit af. Maar bij dat programmatje niet, kijk maar eens.

Groeten Tjeerd visser.

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

PFlieringa

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 16 Mar 2007, 17:03    Post subject:
Of gebruik http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Groet,
Pieter
Back to top
Reply with quote

Jeroen Nagtegaal

PostPosted: Fri 16 Mar 2007, 17:12    Post subject:
Zijn er ook Nederlandse programma's? Helaas is mijn engel namelijk niet zo goed,
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum