Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 100-400 L IS USM lens: goed of niet goed ??
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Mar 2006, 1:11    Post subject:
Ik ben ook aan het dubben geweest, en heb alle reacties gelezen, maar of we het nu over de 100-400 of over de 300 met een 1.4 converter hebben, het blijkt gewoon dat het allebij goede keuze's zijn, en ik denk dat de verschillen niet zo heel erg groot zijn, en als de 100-400 op 400 mm wat scherpte inlevert dan ga je toch op 380 mm fotograveren.
Vraag is fotografeer je altijd op royale afstand en dan ook nog vogels, dan zal denk ik de 300 + 1.4 de voorkeur hebben, maar wil je ook nog even objecten of dieren pakken die dichter bij zijn, dan zal de zoom de voorkeur hebben, het is maar wat je wilt.
En het zal altijd zo zijn dat,niet alleen de pijp die voor de body zit de kwaliteit van de foto bepaalt maar de fotograaf die achter de body zit de grootste inbreng op de kwaliteit heeft.
Back to top
Reply with quote

Joop2

PostPosted: Sat 18 Mar 2006, 1:20    Post subject:
Nog wat ingewikkelder, wat zou betere kwaliteit zijn, de 100-400 + x1.4 = 560 mm, of de 300 + x2.0 = 600 mm.
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

PostPosted: Sat 18 Mar 2006, 9:32    Post subject:
@Legov, denk er wel aan, het gaat hier om de maximale opening die je krijgt met of zonder convertor. 300/4 + 1.4 = 420/5.6 = werkt
Maar als je dan op f/22 wilt fotograferen kan dat gewoon als je dat leuk vindt. Very Happy
Ik meldt het maar even voor de volledigheid.

@Joop2, ik gok op de 100-400 + 1.4 omdat de 2.0 wel veel scherpte weghaalt. Maar het hangt ook veel van de (licht)omstandigheden af en de kundigheid van de fotograaf.
Ik meen wel dat er ergens op PBase iemand een test heeft staan. En anders even googlen en dan vind je vast ook wat.

beerke

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Apr 2007, 10:29    Post subject:
Wel ik kan maar hopen dat de 100-400 van Canon heel goed is, heb deze eergisteren gekocht, daar ik geen digitaal toestel heb moet ik nog effe wachten op de eerste foto's.
Wel oppassen naar prijzen toe , die schommelen nogal ik heb 1650 Euro betaald bij FotoRembrandt op de Bredabaan in Merksem .
Dit is de goedkoopste prijs welke ik in Belgie heb gevonden en , heel belangrijk voor mij, ze hebben daar enorm veel lenzen in stock zodat je eerst eens de lens kan " voelen "
Eens de foto's af zal ik ze posten
Canon EOS 5D
Back to top
Reply with quote

Sander L

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Apr 2007, 22:27    Post subject:
Foto Konijnenberg zit ook in Belgie, heeft de lens op voorraad, je mag de lens proberen, en daar kost deze lens 1502,- Euro...

Misschien een tip voor de volgende keer ?

Sander
Back to top
Reply with quote

viewmasterqueen

PostPosted: Mon 02 Apr 2007, 10:52    Post subject:
nou ik heb deze lens en gebruik hem bijna standaard met een Kenko 1,5x converter. Altijd AF en IS; zonder problemen.
Met mijn 2x Tamron lukt het dan weer niet. Geen AF. Wel IS overigens; zelfs als ik beide converters er tegelijk op zet.
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Mon 02 Apr 2007, 12:58    Post subject:
AF en extenders... heeft te maken met het aantal contacten. Je hebt objectieven met 7 of 10 contacten, en extenders met 7 of 10 contacten.

Boven de 5.6 heeft een niet 1 serie ( of een enkele analoge body ) EOS geen AF meer, tenzij:

- Je een lens met 7 contacten gebruikt. Deze heeft AF op iedere EOS body boven de F=5.6 icm elke extender ( dus 7 of 10 contacten ).
- Je een lens gebruikt met 10 contacten icm een extender met 7 contacten.

Met bovenstaande combi`s heb je niet de juiste EXIF gegevens.

Een lens met 10 contacten icm een extender met 10 contacten zorgt voor juiste EXIF gegevens, maar de AF zal dus bij de meeste bodies boven de F=5.6 niet meer werken.

Dit is te ondervangen door het afplakken van 3 contacten. Het geeft geen enkel verschil mbt het functioneren van de AF zelf of je een extender gebruikt met 7 contacten of met 10 contacten waarvan je er 3 afplakt.

Mijn ervaringen zijn niet erg positief. Mijn combi 20D+400/5.6L icm een Kenko 1.4 ( Pro DG waarvan 3 contacten zijn afgeplakt ) vind ik teveel hunten.

Sander
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum