Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

gedrag van mensen
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 10:34    Post subject:
Wat er nu dus gebeurt is dat het goede onder het kwade gaat leiden, dat er verdachtmakingen geuit worden en mensen boos en emotioneel worden. Dat is logisch, want door het bericht van Peter Wijn is nu in principe iedereen verdacht die een blauwborst aldaar gefotografeerd heeft geupload. En dat is niet Peter z'n schuld, maar de schuld van de mensen die zich hebben misdragen op zijn local patch.

Deze mensen moeten gewoon aangepakt worden. Het is misschien wat draconisch, maar ik denk dat een systeem met gele kaarten, rode kaarten en een zwarte lijst van onverbeterlijke personages wellicht zou kunnen helpen. Ik zie wel in dat dat ook niet erg bevordelijk kan zijn voor de sfeer, en dat de moderators dan wel echt zwaar belast zouden kunnen worden. In die zin zou je kunnen zeggen dat het succes van Birdpix ook z'n keerpunten kent voor de dragende vrijwilligers.
Een wat makkelijkere oplossing zou kunnen zijn het afschaffen van het geven van locaties, hooguit alleen provincie of zo.

Ik vind wat Hendrik van Kampen zegt over dat er nu 9 blauwborsten rustig kunnen zitten omdat er 1 belast wordt niet in orde. Ik vind dat alle 10 de blauwborsten met rust gelaten moeten worden! Ik vind het ook totaal niet stroken met de (in mijn ogen) correcte opstelling van Birdpix inzake nestfotografie.
En ik heb het al eerder gezegd naar analogie met de DBA: het is erg slechte publiciteit voor Birdpix en van een slechte reputatie kom je buitengewoon moeilijk af (die komt te paard en gaat te voet). Naar mijn mening is het dus oppassen geblazen en bevindt Birdpix zich in een cruciale fase van haar ontwikkeling naar een site met een image van natuurgenieters en hobbyisten of een image van een ietwat stuitende club opgefokte fotografen die gebieden platwalsen.

groeten Peter Lindenburg
Back to top
Reply with quote

Peter Lindenburg

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 10:37    Post subject:
Mijn laatste bericht heb ik praktisch tegelijk zitten typen met Marcel van der Tol en is dus voor een gedeelte mosterd na de maaltijd.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 10:40    Post subject:
(ik ben kalm hoor Marcel, ik weiger alleen geassocieerd te worden met dergelijk gedrag aan de hand van zo'n simplistische opmerking. Pas als ik openlijk excuses van die persoon krijg keer ik terug met foto's en niet eerder)

Ik vind het prima om alleen maar peterpix te plaatsen, haal alsjeblieft mijn foto's allemaal weg. Ook die al dagen rechts te bekijken is. Bij mij is de lol van het bekijken er al lang af (ook bij het fotograferen trouwens, ik ga me eens goed beraden hoe ik er nu in de toekomst mee om moet gaan. Dit hele verhaal is het zoveelste voorbeeld van hoe het niet moet. We kunnen er over praten, maar beter is om er iets aan te gaan doen!! Maar dat is een heel ander verhaal).
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 11:10    Post subject:
Deze discussie gaat de verkeerde kant op en er worden mijns inziens verkeerde oplossingen aangedragen. Wat heeft het voor zin allemaal in de verdediging te schieten, boos op elkaar te worden vanwege een ongelukkig geformuleerd forum bericht en alleen nog maar foto's van de oorspronkelijke ontdekker te plaatsen? Moet ik dan nu maar zo snel mogelijk het alleenrecht op OVP foto's gaan opeisen om te voorkomen dat mijn beelden niet meer worden geplaatst? Het is niet Peter die hier onrecht wordt aangedaan omdat zijn plekje niet meer alleen van hem is, het is de blauwborst (en de andere dieren in het gebiedje) die hier het slachtoffer is.

Laten we de discussie dan ook even loskoppelen van dit individuele geval (overigens wel een goed voorbeeld) en het breder zien, namelijk in het kader van "fatsoensnormen" in de natuurfotografie. De rol van Birdpix hierin is gewoon beperkt, dat is niet anders. De mods kunnen nu eenmaal niet iedere fotograaf in de voetstappen lopen om te zien of zijn/haar foto's wel met geoorloofde middelen zijn gemaakt. Aan het gros van de foto's is ook niet te zien hoe de foto tot stand is gekomen en de mods kunnen de beelden dan ook alleen maar toelaten.

Wel zou BP zich kunnen beraden over de rol die het speelt bij de verspreiding van lokatie gegevens. Het voorstel dat iemand hiervoor deed om alleen de provincie te vermelden is een prima idee. Een potentiële copycat zal dan de bewuste fotograaf moeten vragen om de exacte lokatie. Dan is het aan de ontdekker om dat voor zich te houden of te verspreiden. Peter Wijn deed dat al prima, maar helaas noemden anderen met gelijke foto's wel de naam van het gebied bij hun foto.

Tis denk ik de enige manier om het kuddegedrag enigszins in te perken. Een gedrag dat overduidelijk onder de BP'ers aanwezig is. Eerst ging iedereen naar Ijmuiden (nu is het er rustig geloof ik), toen Arkemheen, de Maasvlakte, Brouwersdam, de groene reiger, de blauwstaart enz. Allemaal puur om niet voor elkaar onder te hoeven doen en dezelfde foto te kunnen plaatsen. Hoeveel dubbele, niets toevoegende platen staan er niet op BP, alleen om te laten zien "dat je het ook kunt".

Het is met name een issue dat bij de individuele fotograaf ligt. Enerzijds dient die bij zichzelf te rade te gaan wat wel en niet kan bij het maken van een foto. Anderzijds moet er niet geschroomd worden een collega fotograaf te wijzen op diens gedrag als daar aanleiding voor is. We hoeven toch niet als een vriendengroepje alles van elkaar te accepteren en elkaars foto's alleen maar op te hemelen?

Als je als fotograaf in het veld ziet dat een collega zich misdraagt en te ver gaat bij het maken van een foto, dan mag dat best via BP de wereld in worden geholpen. Dat is de enige manier om het onder de aandacht te brengen en mensen te bewegen te veranderen. Op Marktplaats is bij elke advertentie een button te vinden die je kunt aanklikken als je een illegale aanbieding wil melden. Misschien ook iets voor BP? Op die manier worden de respectloze trappers vanzelf eruit gefilterd. Want een slechte naam komt te paard en verdwijnt te voet, niet waar?

Nogmaals, BP kan in dit verhaal weinig doen aan het gedrag van de individuele fotografen, maar zou denk ik actie moeten ondernemen om niet ten onder te gaan aan het eigen succes. Genoeg pre-blauwborst voorbeelden te vinden op BP denk ik zo.

Peters verhaal is bedoeld om eenieder een spiegel voor te houden. Zorg dat je in die spiegel jezelf ziet en niet een ander, en jezelf recht in de ogen kunt blijven kijken!
Back to top
Reply with quote

Erwin van Laar

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 11:22    Post subject: Rust
Luc, jou treft hier geen blaam denk ik. Ik heb je daar 2x zien staan in camouflagekleding en in alle rust op de lokatie die zoals Peter al aangaf geheim had moeten blijven. Voor mij (als buurtbewoner) is het, het tweede jaar dat ik hier kom en afgelopen zondag was dit jaar weer de eerste keer van een bezoek maar dan voor de BB. Verbaast was ik dan ook wel, dat het kennelijk zo bekend is geworden en dat er vele kleine paadjes door het riet waren uitgesleten. Je gaat dan zelf ook gebruik maken van die paadjes en aangezien ik alleen met de Zonsopkomst fotografeer en een uur daarna weer weg ben heb je geen zicht op de verdere dag maar alras bleek het een komen en gaan van fotografen te zijn geweest. Dat is het toekomst probleem wat in NL boven ons hoofd hangt denk ik en waar we met zijn allen wat van moeten leren. De intrede van de digitale fotografie heeft voor en nadelen. 30 jaar geleden was ik redelijk uniek met een grote telelens maar nu lijkt het gemeengoed te zijn geworden.
Ik heb daar ook geen misdragingen geconstateerd maar elke beweging is al een verstoring en als dat de hele dag aanhoud gaat het dus fout. 5 fotografen op een rij nemen meer plek in dat 1 (Peter Wijn) dus je krijgt vanzelf een verspreiding in het gebied wat op den duur paadjes gaat geven.
Op Lesbos (maar ook in NL) zie je dat ook gebeuren. Ik sta een Steltkluut die wil gaan paren te fotograferen en naast mij stoppen drie busjes vogelaars die allemaal uitstappen, hun statieven uitklappen en de telescoop opstellen om die ene op 3 km zittende soort toch vooral niet te missen. Ze hebben de verstoring die ze teweeg brengen (alle vogels binnen een straal van 20 meter vliegen of lopen weg) niet eens in de gaten of willen het niet zien. Elke vorm van fotografie is al verstoring maar laten we er met zijn allen wel behoorlijk mee om gaan dat zal de boodschap voor de toekomst moeten zijn.
Dus bij deze een oproep aan IEDEREEN en daar reken ik MEZELF ook onder: Laten we ons met respect gedragen in de natuur en er zorgvuldig mee om gaan. Laten we uiterst terughoudend zijn met het doorgeven van lokaties. Wil je het toch doen, doe het dan alleen aan mensen die je persoonlijk kent en maak daar hele goede afspraken mee. Uit respect voor Peter zijn doe ik de oproep om het verder des PETERS te laten.
Groet, Erwin.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 11:29    Post subject:
Ben helemaal voorstander van het alleen noemen van de provincie; het moet immers veel meer om de foto zelf gaan in plaats van de plaatst waar ie gemaakt is. Tuurlijk zijn er andere mogelijkheden om die plek te achterhalen maar dan heb je er als birdpix in elk geval alles aan gedaan. Laten we zeggen, nog meer dan nu al het geval is.
Ik wil nog wel even benadrukken dat ik met mijn vraagstelling over fotograferende vogelaars en andersom natuurlijk niets generaliserend zeg. Lees je dat wel zo dan doe je dat zelf. Feit is dat IK bij een aantal (kan niet voorzichtig genoeg zijn zo blijkt) duidelijk verschil zie en de foto in plaats van het natuurbelang laten voorgaan.
Verder is het in een aantal situaties best wel mogelijk dat er een keer wat meer fotografen aanwezig zijn; zolang die zich maar goed en ingetogen gedragen. En daarmee kom ik weer op de eigenlijke reden dat Peter het onderwerp starte; het gedrag. Bij de blauwborst was het kennelijk vaak druk en ook ik er, zij het op een rustiger moment later, geweest. Maar iedereen gedroeg zich voorbeeldig; op een na maar daar werd gelukkig gelijk wat van gezegd waarna hij zich ook netjes aanpaste. Het kan dus best.
Tot slot zou ik Luc op willen roepen je niet zo veel van die bewuste opmerking aan te trekken. Ook ik heb af en toe (annoniem) mailtjes van collega birdpixers ontvangen waar je de rillingen van over het lijf lopen maar veel meer andere pixers weten je mening juist zeer te waarderen. Probeer zo te denken en blijf svp gewoon je foto's met ons delen.
Reply with quote

Patrick Lemmens

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 11:35    Post subject:
Kep me zitten verbijten maar ik hoop dat ik een positieve bijdrage kan leveren / draai kan geven aan deze discussie.

Ikzelf ben in de eerste plaats vogelaar en later pas begonnen met fotograferen.

Altijd heb ik gedacht dat natuurfotografen een taak hebben in onze maatschappij, namelijk overige burgers de schoonheid van de natuur in al haar facetten te laten zien waardoor de maatschappelijke visie hierop positiever wordt en we zo indirect een bijdrage leveren aan de bescherming van de natuur.

Mij lijkt als we allen deze edele missie in gedachten (proberen te) houden dat we dan al een heel eind opgeschoten zijn!

Ted

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 11:56    Post subject:
Quote:
Dus bij deze een oproep aan IEDEREEN en daar reken ik MEZELF ook onder: Laten we ons met respect gedragen in de natuur en er zorgvuldig mee om gaan. Laten we uiterst terughoudend zijn met het doorgeven van lokaties.

Iedereen zal het hier mee eens zijn Erwin en je hebt ook helemaal gelijk. Iedereen zal zeggen: "ik respecteer de natuur wel, mij zul je dat niet zien doen"............ totdat er ergens een niet schuwe, van meelworm houdende azuurmees wordt gemeld. Dan zijn de meeste bovenstaande wijze woorden ineens weer vergeten....

Vogelfotografen lijken soms net papparazi fotografen. Mensen hebben wel eens aan mij gevraagd of ik ook tussen de mensenmassa bij de Blauwstaart heb gestaan. NEE want voor mij hoeft het op die manier niet. Ik ben dus ook 1 van de weinige mensen die de Blaustaart (en de Groene Reiger) niet heeft gezien.

Ik denk dat het beste is om alleen maar de provincie ipv plaatsen en lokaties door te geven... dat is het beste voor alle (vogels).

Groet,

Ted

peter wijn

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 12:18    Post subject:
hi lui,

met name marcel, marijn en erwin zeggen voor mij heel relevante en herkenbare dingen. Fijn is dat han zegt dat het ook goed kan gaan. Daar gaan we voor!

Een van de grote problemen is dat we met zoveel zijn. Dat betekent - zoals erwin zegt -, dat als ik een stap te ver zet, degene die na mij komt daar gaat staan en ook weer een stap te ver zet. Dat is dus een gedeelde verantwoordelijkheid.
Ik heb zelf maar een paar mensen gezien, omdat ik er op wat exotischere tijden was. Die deden hooguit 1 stap te veel. 2 mensen wil ik noemen die geen stap te veel deden: een mij onbekende nikonian, en luc. Dat zijn mijn voorbeelden voortaan. Ik heb de "grote boosaards" dus niet zelf bezig gezien en - Toxic - dat betekent voor mij niet dat de anderen nu verdacht zijn. Het probleem is niet alleen van birdpix.

Het lijkt mij trouwens onzin om dit plaatsje voor mij te reserveren. Ik kreeg de tip 2 jaar geleden van jack "bokje". Dank je jack. Ik heb dank zij jou geweldig genoten. Wat me wel goed lijkt is alleen nog foto's plaatsen die iets toevoegen (maar dat is een andere discussie).

Wat we ons allemaal moeten realiseren is dat het volgen van een paadje de modder in, niet altijd de juiste weg is. Het vergt kennis van een gebied en de lokale flora en fauna om er de juiste plek te vinden. Ik ben daar nu het 3e jaar mee bezig. Dat doe je niet op een achternamiddag.
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 12:44    Post subject:
Gezien de reacties trek ik de reservering voor Peter in.

De reden om dergelijke foto's niet meer te plaatsen is de aandacht er niet meer op te vestigen en een mogelijke concurrentieslag op deze site niet verder aan te wakkeren.

Veel meer kan je als Birdpix behalve dan het herhalen van de oproep om je eigen imago en dat van de rest van de gebruikers van Birdpix geen schade te berokkenen.

Morgen ga ik weer naar mijn eigen blauwborstplekje.

Marcel
Reply with quote

geelgors

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 14:03    Post subject:
Ik was van plan dit jaar ook naar de bewuste plek te gaan om foto’s en geluidsopnamen te maken van de blauwborst. Ik zou het niet mijn local patch willen noemen maar het ligt op de route naar een gebied waar ik vaak kom en dus ga ik er soms even kijken. Het is voor mij ook de dichtstbijzijnde plek die geschikt is voor wat ik van plan was. Toen ik de foto van Peter Wijn hier zag wist ik dat het fout zou gaan en het waarschijnlijk te druk zou gaan worden voor goede opnamen, want als er één birdpixer over de dam is...

Zo zitten er bijvoorbeeld al vele jaren Purperreigers in de Zouweboezem (een ander geval in de regio) maar blijkbaar wil je daar pas een foto van als iemand anders er een foto van gemaakt heeft. Het is nu niet bepaald een onbekende plek en deze is met een kleine inspanning ook zonder birdpix makkelijk te vinden. Bovendien zijn er nog wel meer plekken met Purperreigers in Nederland. Zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen. Het levert weinig originele foto’s op en ronduit komische commentaren "ik hoop dat dit nog wat toevoegt". Wat denk je zelf, natuurlijk voegt het niks toe maar het is natuurlijk best leuk je foto’s te showen en voor de luie (nieuwe) bezoeker scheelt het een trip naar de zoekfunctie. Kortom er is wel degelijk een birdpix effect. Voordat deze website er was kwam je niet van die kluiten fotografen tegen buiten het twitchen.

Een paar jaar geleden is er door een aantal mensen besloten de plek van de blauwborst geheim te gaan houden. Dat is ze blijkbaar niet zo goed gelukt. Als je dat van plan bent moet je het ook doen en dus niet alsnog via pb'tjes aan je vriendjes door gaan geven. Want blijkbaar waren het toch niet de vriendjes die je dacht te hebben of hebben zij weer vriendjes die niet aan de verwachtingen voldoen. Je bent dan dus (in)direct verantwoordelijk voor de situatie. En laten we eerlijk zijn er is meer dan genoeg ervaring met dit soort situaties anders was dit niet de zoveelste thread over dit onderwerp waar massaal op gepost wordt.

Kort samengevat. Ga lekker zelf je vogels/plekken zoeken dat levert doorgaans veel meer op: ik noem een variatie, originaliteit, ervaring en misschien toch ook wel voldoening. En:
ge•heim•hou•den (ov.ww.)
1 (iets) niet openbaren, er niets van laten blijken of er niet over spreken => onder de pet
Dus geen hypocriete Withalsvliegenvanger, Geheim van het noorden, deze blauwborst, etc. verhalen meer met als excuus we zouden het geheim houden dus we zijn niet verantwoordelijk voor wat er nu weer gebeurt.
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 19:46    Post subject:
Ben het voledig eens met Peter Wijn,moet er trouwens wel bijzeggen(heb het al een keer gezegd,de Zouweboezem) volgens mij is er hier op BP een foto van een Zwarte Stern,die niet op een normale manier is geschoten zoals iedereen die kunt nemen,dus ben benieuwd of dit ,dit jaar ook is een keer normaal kan.

Verder hoor ik best veel .... O daar heb je weer zo'n Birdpixer,die verstoren en trappen alles plat........ Mwahhh zo zie je maar weer dat het ook zo kan zijn,het is nog zo vroeg in dit jaar,ben benieuwd wat we nog meer krijgen,dit jaar......... en iemand corrigeren haalt egt niks uit,want als ze alleen zijn doen ze het gewoon weer,misschien gelijk een Poot breken,dan kan hij/zij voorlopig 6 weken niks doen Rolling Eyes ........ weet trouwens nog een Buizerd nest errug dichtbij om te fotograveren met aanvliegendetakken ect..... iemand intresse ? Wink

Ik wilde Mies nog een PBtje sturen om tevragen waar in de Ardennen hij de Wouw heeft gezien,maar bij deze vraag ik dat maar niet.
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 20:31    Post subject:
Fijne vogelaars en of vogelfotografen,

Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Peter, en anderen, appelleren aan de moraal van de bovengenoemde. Het schijnt daarmee niet helemaal goed te gaan.

Ik heb eens wat kranten opengeslagen en kan helaas alleen maar concluderen dat het met het moraal van anderen dan bovengenoemde ook al niet goed meer gaat.
Kortom.... het heeft geen barst met een vogelaar of fotograaf te maken.

Ik ben er van overtuigd dat Birdpix een slechte zaak voor de vogels is. Dat is overigens www.waarneming.nl, Dutch Birding meldsite, talloze andere sites hierover en hele hordes die met piepers rondlopen ook.
Ook het doorgeven van locaties vallen daaronder.

Ligt de schuld dan daar??????? Denk het niet. De schuld ligt bij de eerder genoemde verandering van het moraal.

Kunnen we het probleem oplossen?? Tuurlijk.... Elk dier heeft zo zijn eigen vluchtafstand. Dat is voor elk dier verschillend. Echter.... elk dier geeft altijd aan dat je TE dicht bij komt. Ben je met 20 mensen, nog steeds geen probleem. Gezamenlijk ben je echter zo bedreigend dat de vluchtafstand veel groter wordt. Je kunt dus niet echt meer dichtbij komen.
Ben je met meerderen, spreek de ander er dan op aan wanneer het dier vlucht. Gaat een dier er vliegend of rennend vandoor, dan ben je echt te ver gegaan.

Langzaam naderen, wachten en ondertussen het dier observeren. Zo doe je dat. Je kunt dan heel dichtbij komen. Voor mij is een foto pas een succes wanneer ik natuurlijk gedrag zie (en dat is overigens GEEN overslaggedrag!!!!!!!!). De sublieme foto op dit gebied is een foto met de ogen dicht. Nu weet je dat het dier helemaal op z'n gemak is.

Heb vanmiddag Grutto's gefotografeerd. Helemaal geweldig. Ze kwamen tot op 4-5 meter van de auto en die kon ik zonder problemen starten om vanuit een andere hoek te fotograferen. Niks geen stress maar gewoon lekker verder pitten. Weinig actie, maar dat komt echt wel. Oke, het kost wel wat tijd om dit voor elkaar te krijgen, maar dan komt er ook resultaat. Zo kan het dus ook en zo hoort het.

Wil Birdpix echt proberen het moraal te veranderen, accepteer dan alleen foto's (desnoods van minder algemene dieren) wanneer ook een foto vanaf dezelfde lokatie/datum is meegestuurd waarbij de ogen dicht zijn.

Prettige paasdagen

Marco

Han Bouwmeester

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 20:39    Post subject:
Je verhaal is een leuke Marco maar met die laatste regel maak je je zelf wel wat minder realistisch moet ik zeggen. Laughing
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 20:51    Post subject:
Han Bouwmeester wrote:
Je verhaal is een leuke Marco maar met die laatste regel maak je je zelf wel wat minder realistisch moet ik zeggen.

Hoezo, het kan wel hoor!
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=71251

Een ding is zeker, wij zullen het er ook een stuk rustiger van krijgen want gemakkelijk is het niet en het kost veeeeeeeel tijd. En dat is volgens mij de werkelijke reden. De snelle wereld waarin wij leven. Snel scoren, binnen een dag 15 commentaren en 4 nominaties halen. Voor je het weet is de vogende foto er weer en binnen 5 dagen is je plaat alweer vergeten. Wie neemt er dan nog tijd voor verdieping? .................

Werner Berkhout

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 21:03    Post subject:
Hmmm...Hendrik in je laatste zin verwoord je nu precies waarom ik "Birdpix-moe" ben geworden. Die verdieping is juist wat er ontbreekt op de site.

Han Bouwmeester

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 21:09    Post subject:
Natuurlijk kun je een foto maken van een dier met de ogen dicht maar ik begrijp uit Marco's woorden dat hij oppert om bij elke aangeleverde foto te eissen dat er tevens een foto van het dier met de ogen dicht wordt geplaatst. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen want kan me het ook nauwelijks voorstellen.

Ik sluit hier trouwens mijn bijdrage aan deze discussie af. Het punt is gemaakt dus het lijkt me goed zo.
Reply with quote

Jeroenski
Guest

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 21:12    Post subject: Blauwborst
Beste MedeBP-ers,

Ook ik heb enkele fraaie platen kunnen maken van deze Blauwborst zonder hem al te veel te verstoren in zijn natuurlijke gedrag en ben daar zeer blij mee.
Ik vindt het bijzonder spijtig dat dit soort discussies nodig zijn omdat we allemaal volwassen mensen zijn en toch zouden moeten weten dat het "vertrappen" van een Blauwborst niet de bedoeling kan zijn.
Ik ben van mening dat de natuur van ons allemaal is en we er allemaal van mogen genieten, maar dit betekent wel dat we zijn bewoners daarin niet onnodig moeten verstoren (vooral in broedperiodes).

Nu hebben we natuurlijk niet allemaal een 500mm lens om voldoende afstand te bewaren, maar er zijn andere methoden zoals het gebruik van een schuilhut om dit soort vogels te fotograferen zonder ze onnodig te hoeven verstoren. Laten we elkaar niet beschuldigen en via e-mail vervelende dingen toewensen, maar proberen de personen die wellicht onbewust, (wellicht ook bewust, dat laat ik in het midden) in goede banen te leiden door ze te adviseren hoe wel en hoe niet dit soort vogels te benaderen/fotograferen.

Misschien is het wijs dit soort advies te verlenen bij plaatsing van een foto in plaats van "zogenaamde geheimhouding" wat vaak toch niet blijkt te werken omdat locaties vaak uitlekken.Uiteindelijk zitten we allen bij dit forum om er van te leren. Ik hoop dat we op deze manier een positieve draai kunnen geven aan dit soort incidenten en we uiteindelijk kunnen blijven genieten van elkaars werk!

Mvg,

Jeroen Stel
Back to top
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 21:26    Post subject: o o o o
Ik denk dat ik mij camera moet verkopen, het lidmaatschap aan iedere site waar natuurfotografie een plaats in neemt moet opzeggen, geen natuurfilms meer moet gaan kijken en uiteindelijk moet concluderen dat behoudens het asvalt en klinkerwegen al het andere verboden toegang voor de mens moet worden...............kom nou toch Exclamation Shocked

Ik vind het ronduit stuitend dat het vragen om voorzichtigheid door Peter ontaard in een bijna rel en opgeklopt worden tot een enorm drama.
De hele discussie is goed bedoeld maar mist iedere realiteit en is in mijn optiek kortzichtig. De opmerking overtuigd te zijn dat birpix schadelijk is voor vogels is net zo leeg en zinloos als het plaatsen van de opmerking dat de mens hier niet zou mogen zijn.
Je druk maken over de schadelijkheid van een fotograaf ten opzichte van een vogel is volledig van de gekke. Als je je echt druk wilt maken maak je dan druk over het kappen van het regenwoud en de opwarming van de aarde en heb het besef dat je met je dagelijkse bezigheden meer schade aanricht dan met het maken van die ene foto. De mens is immers beter in afbreken dan opbouwen en deze zelfde mens zal vooral proberen anderen als schuldige aan te wijzen. Maar let wel dat Deze Mens evenzeer onderdeel uitmaakt van de natuur als ieder ander schepsel. Is het toebrengen van schade dan toegestaan? Nee natuurlijk niet maar maak er alstublieft ook geen opgeklopte onzin van. Kijk nu even naar het aantal mensen wat onze hobby beoefent. Bij BP staan er 4200 aangemeld waarvan meer dan de helft allang niet meer deelneemt. Als ik al iemand in het veld tegenkom zijn het ook bijna altijd de zelfde. Neem daarbij het feit dat iedereen naar dezelfde plekjes gaat/trekt is de conclussie dat het sterft van de fotograven al snel gemaakt......toch?
In ijmuiden lopen iedere dag meer wandelaars dan fotograven en staan er zelfs meer vissers dan fotograven. Dit zelfde geld voor het OVP en al die andere mooie plekken. Als ik in het weekeinde het bos in ga kan ik mijn toestel wel thuis laten vanwege de volksverhuizing die dan plaats vind. De Posbank is een prachtig gebied vol met dieren en vogels waar je in het weekeinde ook niet moet zijn. Maar denken jullie nu echt dat de dieren daardoor onherstelbare schade oplopen??? Get a live Wink

P.S.
Ik hoor ook nooit iemand zeggen dat daar weer zo'n B'Per is die de boel plattrapt omdat er geen hond is (behoudens ons kleine wereldje) die weet wat een BPer is Laughing Rolling Eyes
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 21:29    Post subject:
Sorry, misschien wat onduidelijk. Twee foto's uploaden (zodat de moderator kan zien dat er zo'n foto bijzit) en de gewone plaatsen.

Quote:
Een ding is zeker, wij zullen het er ook een stuk rustiger van krijgen want gemakkelijk is het niet en het kost veeeeeeeel tijd. En dat is volgens mij de werkelijke reden. De snelle wereld waarin wij leven. Snel scoren, binnen een dag 15 commentaren en 4 nominaties halen. Voor je het weet is de vogende foto er weer en binnen 5 dagen is je plaat alweer vergeten. Wie neemt er dan nog tijd voor verdieping? .................

J U I S T !

En dat soort mensen verzieken het voor: de flora, de fauna, de wandelaars en de collega fotografen.

Quote:
Je verhaal is een leuke Marco maar met die laatste regel maak je je zelf wel wat minder realistisch moet ik zeggen.

Hoezo Han?? Het gaat juist om die laatst regel. Zo kan je het kaf van het koren scheiden. Als we daar op deze site geen behoefte aan hebben, moeten we er ook niet meer over zeuren.

Nog steeds op z'n paasbest
Marco

Last edited by Panthera on Thu 05 Apr 2007, 21:38; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 21:32    Post subject:
Quote:
De opmerking overtuigd te zijn dat birpix schadelijk is voor vogels is net zo leeg en zinloos als het plaatsen van de opmerking dat de mens hier niet zou mogen zijn.

tuurlijk Alexander....... Nu nog eens goed lezen.

Quote:
Als je je echt druk wilt maken maak je dan druk over het kappen van het regenwoud en de opwarming van de aarde en heb het besef dat je met je dagelijkse bezigheden meer schade aanricht dan met het maken van die ene foto

Alles begint bij één!!!

Quote:
In ijmuiden lopen iedere dag meer wandelaars dan fotograven en staan er zelfs meer vissers dan fotograven.

Kijk eens beter om je heen. Loop langs een beest en er is geen probleem, stop eens en zie wat er dan zal gebeuren.

Last edited by Panthera on Thu 05 Apr 2007, 21:37; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 21:34    Post subject:
Quote:
Hmmm...Hendrik in je laatste zin verwoord je nu precies waarom ik "Birdpix-moe" ben geworden. Die verdieping is juist wat er ontbreekt op de site.

Bij mij ook, daarom is zo'n discussie nog wel eens goed.
Wie gaat alles nog eens herhalen?

Oja, geen wonder dat ze "dat" effect het "Birdpix effect" noemen.
De betreffende lui bevinden zich op Birdpix, en vallen daar goed op.
Dat wilde ik zeggen met mijn eerste commentaar of bericht.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 21:50    Post subject:
alexander,
het gaat mij niet alleen om die ene vogel in utrecht. Het gaat om het gebied(je) dat platgelopen wordt, terwijl dit echt niet nodig is en averechts werkt.

Misschien zijn mountainbikers nog bozer schadelijker dan vogelfotografen? nee, want die gebruiken telkens hetzelfde spoor en trappen niet een heel dras-terrein plat. En zoals marco zegt, ze staan niet geconcentreerd stil bij 1 exemplaar, ze vliegen door. (wel vervelend voor wandelaars).

Het is niet zo dat hier in utrecht de wereld vergaat. Maar het is wel zo dat mijn wereld er wordt verziekt. Ik wil dat dat ophoudt. En misschien houdt het ook wel op. dat hoop ik met jou.
Back to top
Reply with quote

Zeger

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 21:51    Post subject:
Vindy die optie met '' ogen dicht foto ook wel een onnozele optie'' ja Gruttoos en Kievitten wie heeft die niet met de Ogen dicht,maar wat heeft dit nu weer met fotografie temaken,als je gewoon normaal doet is er niks aan de hand ( dit laatste geld niet voor jou Marco)

Over '' Birdpix moe'' pffffff vindt dit ook een rare Kreet....... ook al plaats ik bijna geen fotoos...... ik vindt het nog steeds intressant om de Site te bezoeken,plaatjes te bekijken en Topics te lezen ,het vreemde is wel weer de mensen die zeggen dat ze Birdpix moe zijn........komen toch weer terug om te zeggen dat ze Birdpix moe zijn....... hmmmm ziet er niet naar uit dat ze moe zijn,want ze komen weer trug om het tezeggen dat ze Zo Birdpix moe zijn,dit heeft niks met dit topic temaken.

Vindt het wel een optie om geen plaats meer aan tegeven,het is teveel werk om aan de Moderatoren tevragen om het te veranderen als er teveel info bij een foto staat,maar het zou kunnen ?
Back to top
Reply with quote

Alexander Koenders

PostPosted: Thu 05 Apr 2007, 21:55    Post subject: eens
Voor de goede orde Peter, maar ik ben het volledig eens met jouw verzoek en constatering maar niet met het meeste van wat daar achteraan is gekomen. Een helder en duidelijk verzoek om niet buiten de paden te gaan en de boel te vertrappen is terecht en dient te worden gerespecteerd Wink
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum