Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Scherpte met digiscopen
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 62
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Jan 2005, 16:36    Post subject: Scherpte met digiscopen
Ik zal een poging doen om wat ik de afgelopen jaren heb geleerd over scherpe foto's maken met digiscopen hier op te schrijven. Een groot deel van wat ik hier ga opschrijven heb ik zelf geleerd van Phillipe Pulce uit Frankrijk, die wat mij betreft in dat land, en misschien wel in heel Europa, op eenzame hoogte staat wat betreft de scherpte van zijn digiscoopfoto's. Dat wil niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht hebben, dus als je denkt hoe het beter kan of moet doe het dan gewoon en laaat dat hier en op Birdpix zien.

Deel 1. De voorbereiding

Als je serieus met digiscopen (en vogelfotografie in het algemeen) aan de slag wilt, dan moet je in de eerste plaats ophouden met vogelaar én fotograaf op hetzelfde moment willen zijn. Natuurlijk kan je best het een en ander combineren, maar denk niet dat je met een CP4500 en een goede telescoop wel even tussendoor leuke plaatjes kan gaan schieten. Je zal zeker flink moeten investeren om jezelf de techniek eigen te maken.
Onvoorbereid je camera even voor een telescoop houden en afdrukken betekent 999 van de 1000 keer een teleurstelling.

Wat komt er bij de voorbereiding kijken?

1) Zorg dat je materiaal compleet is:
a) Is je statief stevig genoeg?
Hier heb ik niet zoveel verstand van, maar de regel is zorg voor een statief waarmee het hele spul zo vast als een huis staat. Want met vergrotingen vanaf 60 keer en meer betekent de geringste trilling een onscherpe foto. Zelf werk ik nog met een doorsneestatief ooit gekocht bij de telescoop. Eigenlijk zou het dus veel zwaarder moeten, maar mijn gezondheid laat het niet toe dat ik met nog meer gewicht ga sjouwen.

b) Is de statiefkop in orde?
Sommige koppen lopen schokkerig, waardoor het goed in beeld krijgen van het onderwerp lastig is en er door gehaastheid een onscherpe foto het gevolg is. Andere statiefkoppen kunnen het gewicht van camera en telescoop niet goed vasthouden. Langzaam maar zeker schuift het onderwerp uit beeld.

c) Heb je een goed passende adapter?
Ik ga het niet over adapters hebben en over de verschillende mogelijkheden die er zijn, want dat is afhankelijk van de camera en de telescoop. Wat mij betreft kan je zonder adapter best wel eens een scherpe foto maken, maar gemiddeld zijn de foto's met adapter scherper.
De kans op bewegingsonscherpte door dat je de camera in de hand houdt is immers veel groter.
Nadeel van de adapter ten opzichte van foto's genomen met de camera is dat het (afhankelijk van het type) soms een heel gedoe kan zijn om de adapter goed op de telescoop en de camera te krijgen.

d) Heb je een draadontspanner?
Ook het gebruik van een draadontspanner kan een belangrijke verbetering opleveren. Bij de Coolpixen is een electronische verkrijgbaar, maar ik gebruik een zelfgemaakte mechanische draadontspanner.

e) Is jouw telescoop geschikt voor digiscopen?
De ene telescoop is de andere niet. Indien jouw telescoop niet voldoet voor digiscopen, dan kom je daar snel genoeg achter. Beter is het om hier achter te komen voordat je alle andere materialen zoals een adapter hebt aangeschaft. Let dus goed op, waarmee anderen hun foto's maken.

f) Is jouw camera geschikt voor digiscopen?
De simpele test:
Houdt de camera voor de telescoop en zoom helemaal in totdat de vignettering (het donkere rondje) helemaal is verdwenen. Lukt dit niet dan is de camera niet geschikt. Nog beter is het als je ook nog een stuk kunt uitzoomen. Verder maakt het type oculair uit. Met een groothoek-oculair kan je de camera doorgaans verder uitzoomen.

g) Heb je genoeg opslagruimte bij je?
Bij digiscopen is de faalkans i.v.m. scherpte hoog. Dus je moet bij een geschikt onderwerp relatief veel foto' kunnnen maken om er een paar over te houden. Bezuinig daarom niet op opslagruimte. Zorg dat je het gevoel hebt dat je vrijwel onbeperkt kunt fotograferen.

2) Staat je camera goed ingesteld?
De meeste camera's hebben een aantal algemene instellingen, die je voor elke keer dat je de camera start hetzelfde wilt hebben. Zorg ervoor dat je camera altijd op deze instelling staat. Dus heb je de camera voor een ander doeleind gebruikt en heb je geknoeid aan je voorkeursinstellingen die je nodig hebt voor het digiscopen, zet deze altijd terug voordat je op pad gaat. Heb je de instelllingen tijdens het digiscopen aangepast aan de omstandigheden? Zet dan altijd alles weer terug op je standaardinstelling. Hoe de camera moet worden ingesteld is weer een ander verhaal.

3) Zijn de omstandigheden gunstig voor een foto?
Een belangrijk onderdeel van de voorbereiding.
Stel dat je een prachtig onderwerp hebt maar je hebt ook windkracht 6. Bedenk dan dat hetzelfde onderwerp op een later tijdstip (uren, dagen) op diezelfde locatie daar ook aanwezig kan zijn, of dat je misschien door een andere plek te kiezen uit de wind staat, waardoor in ieder geval de onscherpte veroorzaakt door de trillingen van de telescoop voorkomen wordt. Bij harde wind in het open veld kan fotograferen vanuit de auto een uitkomst bieden (maar dan moet je dus wel een auto hebben). Met al deze oplossingen heb je een andere bron van beweging niet uitgeschakeld. De vogel zelf, of het takje waar deze op zit.
Een andere reden kan zijn dat het veel te donker of juist veel te licht is voor echt goede foto's. Onder zulke omstandigheden kan het scherpstellen een probleem zijn.. omdat het gewoon niet goed te zien is of de vogel er scherp op staat. Als het niet om een dwaalgast of zoiets gaat, maak dan liever geen foto en probeer het op een later tijdstip opnieuw. Er komt ooit een nieuwe kans. Voor heel wat van mijn foto's ben ik meerdere malen op dezelfde locatie teruggekeerd. Soms met succes, heel vaak tevergeefs, maar het zijn de successen die tellen.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 62
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Feb 2005, 0:16    Post subject:
Deel II

De foto maken.

1. Instellen van de telescoop
Tenzij je die ene dwaalgast toch wilt vastleggen heeft het weinig zin om het zoomoculair van je telescoop te gebruiken.

2. Instellingen van de camera.
Voor scherpe foto's zijn een zo'n kort mogelijke sluitertijd en een zo'n groot mogelijk diafragma van belang. Een beetje rekenen met de waarden van de telescoop leert dat diafragmeren met de digitale camera, eigenlijk geen zin heeft. De scherptediepte van de telescoop bepaalt de uiteindelijke scherptediepte. Dus zet de digitale camera standaard op 'aperture priority' en profiteer altijd van de maximale hoeveelheid licht die door de telescoop komt.

Als het kan zet de instelling voor sharpness van je camera op de hoogste waarde.

In de begintijd van het digiscopen las ik veel dat de camera bij slechte lichtomstandigheden standaard op 1/125s sluitertijd-voorkeuze werd gezet. Ik ben van mening dat dit alleen zin heeft als je perse een foto wilt maken onder slechte lichtomstandigheden. Het resultaat is vaak een sterk onderbelichte foto, waar achteraf gezien heel erg weinig mee te doen is.
Zelf maak ik onder zulke lichtomstandigheden regelmatig foto's met sluitertijden van 1/15 s of zelfs minder, waarbij ik ook nog de foto overbelicht. De vogel moet dan wel meewerken, dus niet bewegen, maar dit kan wel verrassende resultaten opleveren. Zie bijvoorbeeld de volgende foto:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=3041

Het overbelichten gaat tegen de intuitie in maar bij mijn camera betekent dat, dat de pixelruis binnen de perken blijft, wat ook het detail (een onderdeel van de scherptebeleving) ten goede komt.

Bij digiscopie worden vrijwel standaard de foto's iets onderbelicht: ca. -0,5 exposure compensation. In de meeste gevallen is dat ook noodzakelijk om het zogenaamde "uitgebeten wit" tegen te gaan. Bij erg fel licht gebruik ik -1,0 of -1,5. Voordeel is natuurlijk dat hiermee de sluitertijden korter worden. Maar dit voordeel heeft ook een nadeel (in ieder geval bij mijn camera): de pixelruis neemt toe, en dat komt het detail niet ten goede.

Een andere vaak vergeten instelling voor de camera is de zoom. Hoe verder je bent ingezoomd des te slechter de kwaliteit en ook scherpte en detail van de foto. Probeer als dat kan om de camera zo weinig mogelijk in te zoomen. Dus liever dichterbij komen en nog wat uitzoomen, dan verder weg blijven en maximaal inzoomen. Het gebruik van een groothoekoculair op je telesccop kan hier heel handig zijn, omdat je speelruimte groter is.

Tot slot gebruik ik bijna altijd de burst-mode van de camera. Vrijwel elke digiscoop-camera heeft deze optie aan boord. Voordeel is dat de kans op een geslaagde foto veel groter wordt. Binnen fracties van seconden kan zo'n vogel en de telescoop zoveel bewegen dat de ene foto die je maakt net onscherp is. Soms levert dat enkele vrijwel identieke foto's op. Heel vaak een serie met slechts één min of meer geslaagd exemplaar. Als er genoeg tijd voor een foto is, bijvoorbeeld bij een Ransuil of een Steenuil gebruik ik ook vaak de self-timer van de camera. Dat scheelt bewegingsonscherpte van de camera zelf.

3. Scherpstellen
Stap 1
Scherpstellen van de telescoop. Doe dit globaal, zoals je dat bij het gewoon kijken door de telescoop ook zou doen. Besteed niet onnodig veel tijd aan scherpstellen van de telescoop.

Stap 2
Plaats de camera voor de telescoop, zoom de camera tot de gewenste vergroting in of uit en stel de telescoop opnieuw scherp op het LCD schermpje van je camera. Sommigen gebruiken hier een speciale loupe (zo'n dia viewer) en/of zonnekap voor, maar ik vind dat niet prettig werken.

Stap 3
Druk de ontspanknop half in (de meeste camera's hebben deze mogelijkheid) en laat de autofocus scherpstellen. Let vooral op dat de autofocus niet dat ene takje op voor of achtergrond pakt. Verder is er bijna altijd een verschil in scherpte tussen de dichtsbijzijnde kant van de vogel en de kop en snavel. Blinkende oogjes kunnen de suggestie van scherpte geven, maar juist die foto's mislukken vaak omdat de vogel eigenlijk niet scherp was.

Stap 4
Houdt de ontspanknop vast en corrigeer de scherpstelling van de telescoop totdat je tevreden bent. Volg desnoods de vogel met de telesccop.

Stap 5
Maak dan een foto op het gewenste moment. Probeer daarbij bij het afdrukken de camera minimaal tte bewegen Herhaal deze procedure net zolang totdat je tevreden genoeg bent (dus eigenlijk bijna nooit).

Zelf heb ik zo geoefend met een opgezette vogel. Het enige voordeel wat je dan hebt is dat de vogel niet wegvliegt, maar verder kan je alles uitproberen. Je zult verbaasd zijn hoe vaak de foto's dan nog mislukken.

Marcel






[/quote]
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 58
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Feb 2005, 9:09    Post subject: diafragma
Marcel,

Helder verhaal, in heb de volgende kanttekeningen:
1) de afstandsbediening (gebruik die altijd, al is het een rotding)
2) rico ottens en eelke schoppers fotos zijn zo goed/mooi omdat zij wel een kleiner diafragma hanteren.

peter
Back to top
Reply with quote
 
Nol Ploegmakers


Gender: Male
Age: 77
Joined: 02 Nov 2004
Posts: 44
Location: dronten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 02 Feb 2005, 9:13    Post subject: de foto maken
Eindelijk een heel duidelijk advies waar ik veel aan heb. Nu worden me veel dingen duidelijk waarom ik nog steds geen acceptabele foto krijg met digiscoping. Als het een beetje weer wordt ga ik het gelijk proberen.
IJduiker (Marcel) hartelijk bedankt.
Nol
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 62
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Feb 2005, 9:47    Post subject:
Quote:
1) de afstandsbediening (gebruik die altijd, al is het een rotding)


Zie deel I. Maak of koop een mechanische. Materiaalkosten zelfgemaakte exclusief draadontspanner van 50 cm: €8,--. Werkt veel directer en natuurlijker en is duurzamer.

Quote:
2) rico ottens en eelke schoppers fotos zijn zo goed/mooi omdat zij wel een kleiner diafragma hanteren.


Ik baseer mij
1) op een rekensommetje dat ik uit Frankrijk voorgerekend kreeg:

Uittrede pupil telescoop 77/20 = 3,85 mm. Brandpuntafstand digicam (Kodak 4) keer zoom 22,40 mm. Diafragma waarde camera moet groter zijn dan 22,40/3,85 = 5,8 om effect te sorteren. Slechts uiterst zelden haal je dit en als je het haalt dan gaat dat wel af van de sluitersnelheid. Bij effectieve brandpuntafstand van zo'n 3000 mm is iedere beweging funest. Als het sommetje niet klopt dan hoor ik het wel.

2) en op eigen ervaring.
Ik kon na een serie testfoto's tot aan het bereik zoals boven beschreven geen objectieve verschillen in de scherptediepte, waarnemen. Kortom ik ga voor snelheid en niet voor scherptediepte.

Dat Eelke en Rico scherpe foto's maken heeft vooral te maken met een perfecte beheersing van de techniek en waarschijnlijk ook een uitstekend werkende combinatie telescoop en CP4500.
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Jelger Herder



Age: 44
Joined: 02 Jan 2005
Posts: 13
Location: Zaandam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Feb 2005, 14:45    Post subject:
Hoi allemaal,

Om eens een voorbeeld te geven wat er allemaal mogelijk is met digiscoping de site van Ann Cook:

http://www.birdsofmanitoba.com/

Werkelijk prachtige foto's, mijn favoriet op de site zijn de 2 smelleken die samen op een tak zitten (onder land birds, aerealist, large)

Leuke site om een kijkje te nemen en inspiratie op te doen !
_________________
Canon 10D / 300 mm F4.0 IS L
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Jan Klop


Gender: Male
Age: 52
Joined: 21 Apr 2004
Posts: 113
Location: Culemborg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 02 Feb 2005, 14:59    Post subject:
Hoi,

Mijn boodschap voor dit topic is:

** Een trillingvrije foto is de grootste uitdaging voor de digiscoper **

Mijn scherpste digiscoop fotos zijn gemaakt terwijl er geen of weinig wind was. Dit is echter een factor die je nauwlijks in de hand hebt dus zullen we er iets op moeten vinden.

* Zwaar materieel. Zorg voor een zwaar statief of verzwaar je statief met een zak lood/zand. Het kan niet zwaar genoeg zijn. Dit levert natuurlijk een aantal practische bezwaren op in het veld. Wees creatief: hang een lege zak aan je statief en vul deze op de plek waar je wilt fotograferen met zand/stenen.

* amplitude vermindering. Als je statief op de hoogste stand staat geef je je scoop veel gelegenheid tot trillen. Dus hou je statief tijdens fotograferen op een zo laag mogelijke stand. Schuif de poten niet uit en schuif een eventuele middenpoot (onder de kop) nooit omhoog. Een laag standpunt geeft ook vaak mooiere foto's en je hebt een grotere kans om in de luwte van iets te zitten. Ook ben je soms minder zichtbaar voor de vogel. Dit laatste kan ook andersom tegen je werken; door laag te blijven krijg je de vogel niet meer goed in beeld. Dan helaas toch maar omhoog.

* autostatief/raamstatief. Dit is eigenlijk een combinatie van van bovenstaande punten. Je maakt je opstelling loeizwaar (auto) en creeert een luwte plek. Ik heb zelf nog niet zo'n opstelling maar wil het in de toekomst zeker gaan proberen.

Verder gelden alle punten die Marcel al heeft genoemd; zo min mogelijk vergroten, remote onstpannen, etc etc.

Ik wil er nog aan toevoegen dat tijdens zonnig weer de trillingen in de lucht ook funest kunnen zijn voor je platen. Hier is helemaal niets aan te doen op het moment zelf. 's Ochtends vroeg is een goed moment om hier geen last van te hebben.

Ik ben er van overtuigd dat 90% van onscherpe foto's (bij voldoende licht) onstaan door trillingen van het materiaal.

groeten

Gerrit Jan[/b]
_________________
Canon 1D mk III. Canon 500 f/4L IS US + Canon 1.4 II extender op eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 62
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Feb 2005, 17:45    Post subject:
Quote:
Als de hoeveelheid licht het toelaat zou ik dus altijd 1 stop diafragmeren.


Dat ga ik uitproberen!

Quote:

Om eens een voorbeeld te geven wat er allemaal mogelijk is met digiscoping de site van Ann Cook:


Zie ook
http://www.oiseaux.net/photos/philippe.pulce/index.html

De webmaster van deze site past niet erg vriendelijke compressies toe, maar zelfs dan blijkt heel goed wat er mogelijk is.

Quote:

** Een trillingvrije foto is de grootste uitdaging voor de digiscoper **


Gerrit Jan bedankt voor de aanvullingen.

Inderdaad fotografeer ik in de zomer veel in de eerste uren na zonsopgang en in de avonduren. Meestal valt de wind dan mee en heb je minder last van luchttrillingen.

Wat nog niet genoemd is, is de fout die ik een tijdje gemaakt heb. Ik fotografeerde vanuit de auto ganzen met de telescoop gewoon op statief door het open raam van het rechter voorportier (ik heb zo'n Renault Kangoo) en bijna alle foto's waren wazig. Pas veel later kwam ik er achter dat de kachel van mijn auto nog warme lucht aan het blazen was. Embarassed Omdat de kachel niet altijd aanstond heb je dat niet zo snel in de gaten.
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.


Last edited by Marcel van der Tol on Wed 02 Feb 2005, 20:55; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Marijn


Gender: Male
Age: 44
Joined: 17 May 2004
Posts: 48
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 8:31    Post subject:
Heel goed op een rijtje gezet, Marcel. Denk dat veel mensen hier heel veel aan zullen hebben.

Daniel1975 wrote:
Echter, veel camera-lenscombinaties werken beter (lees: scherper) als het diafragma 1 stopje wordt geknepen. Dit laat in veel gevallen een toename van de scherpte zien. Als de hoeveelheid licht het toelaat zou ik dus altijd 1 stop diafragmeren.


Toevallig ben ik hier recentelijk pas zelf ook achtergekomen. Ik had m'n diafragma altijd maar zo ver mogelijk openstaan, om maar de kortste sluitertijd te krijgen. Maar bij wat uitproberen bleken de foto's bij kleiner diafragma duidelijk scherper (zonder dat er zichtbaar iets veranderde aan de scherptediepte)! Snap alleen niet hoe dit komt. Kun jij het uitleggen?
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 62
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Feb 2005, 9:16    Post subject:
Quote:
Kun jij het uitleggen?


Nee, daarvoor heb ik te weinig inzicht in de fysica achter de relatie tussen diafragma en scherptediepte.

Wat wel mee zou kunnen spelen is dat er verschil is tussen detail en scherpte. Mogelijk dat je meer detail te zien krijgt als je een stopje diafragmeert, terwijl de scherptediepte niet wezenlijk beinvloed wordt. Voor de scherptebeleving maakt dat wel uit.

Wie weet het antwoord?
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 62
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Feb 2005, 0:39    Post subject:
Ik heb het vandaag uitgeprobeerd met een gedigiscoopde maar wel opgezette vogel.

Probleem was dat de AF niet altijd hetzelfde scherpstelpunt koos. Ik denk inderdaad dat vooral het detail verbetert. Ook leek de gekozen sluitertijd op mijn camera in het bereik tot aan de boven berekende grenswaarde, nauwelijks te veranderen. In mijn persoonlijk album staan straks drie foto´s met drie verschillende diafragmastanden.

Aan jullie de schone taak om ze in de juiste volgorde van laag naar hoge diafragmawaarde te zetten. Wink

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 62
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Feb 2005, 19:58    Post subject:
Ze zijn alle drie op dezelfde manier bewerkt. Eerst verkleind en daarna verscherpt.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 62
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Feb 2005, 16:56    Post subject:
Zal ik doen. Even geduld. Foto's heb ik niet bewaard en moeten dus opnieuw gemaakt worden. Het verschil is met wat moeite overigens wel te zien.
Ik heb de tip van een stopje diafragmeren al wel in de praktijk toegepast en de resultaten vallen tot nu toe niet tegen (zie bijvoorbeeld mijn laatste roodborsttapuiten).

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.


Last edited by Marcel van der Tol on Mon 07 Feb 2005, 17:45; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Marijn


Gender: Male
Age: 44
Joined: 17 May 2004
Posts: 48
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 07 Feb 2005, 17:39    Post subject:
Ben benieuwd Marcel, want het verschil tussen deze 3 foto's is wel minimaal! Oftewel: ik zie het eigenlijk niet.
Back to top
Reply with quote
 
Yves De Bosscher



Age: 54
Joined: 16 Jun 2004
Posts: 54

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Jun 2005, 11:13    Post subject:
Nog even deze topic van onder het onscherp makende laagje stof gehaald.
Om toch maar eens een heikel punt aan te halen : de adapter.

Ik vraag me af met welke adapterringen jullie werken, waar je die hebt gehaald, hoeveel hij je heeft gekost en of je er tevreden mee bent.
Ik werk met een Kite-adapter (de enige adapterring die de reguliere leverancier van optisch materiaal in de streek kon aanleveren), maar deze is echt niets waard : je moet hem met 4 schroeven op je oculair vastmaken en hij is nauwelijks centreerbaar. Je verliest de schroeven, de ring verschuift heel makkelijk, veroorzaakt extra-vignetering enz.
Hij is voor mij hoe langer hoe meer een bron van ergernis.

Heeft iemand zicht op adapterringen die deze nadelen niet hebben ?

Yves
_________________
www.zondervleugels.be
Back to top
Reply with quote
 
Niek Oele


Gender: Male
Age: 73
Joined: 28 Jul 2004
Posts: 13
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Jun 2005, 17:06    Post subject:
Om even in te gaan op je vraag over de adapterrringen: ik werk met een Nikon 4500 op een Swarovski ATS 80 HD. Ik heb daar ook adapterringen van Swarovski bij: die bestaan uit twee ringen (een soort busjes); een ervan schroef je vast op op je camera (schroefdraad op de lens) en de andere kun je op de scoop zetten. Beschermende kap e.d. moeten dan wel van de scoop af. Met schroeven zet je dan de ringen op elkaar vast. Zit als een huis, maar het vraagt wel enige handigheid om het snel te doen. Een en ander bevalt mij goed, maar ...
Je kunt dan niet meer het zoomoculair van de scoop instellen; dat zit verborgen onder de ringen. Dat betekent dat je vooraf enigszins moet inschatten waar je gaat fotograferen: met ik wel of niet veel inzoomen?
Tijdens het fotograferen ondervind je dan wel eens problemen. Zo stond mijn zoomoculair een keer ingesteld op ca. 35-40x, toen ik opeens vlakbij een groene specht ontdekte. Ik had geen tijd om de camera helemaal los te schroeven om uit te zoomen en dan weer de zaak vast zetten. Dat betekende dus een specht met vignettering.
Ik meen me te herinneren ongeveer 175 euro te hebben betaald voor dez adapterringen.
Samenvattend: werkt goed, maar je moet als uit of in wilt zoomen enig tijdverlies voor lief nemen.
_________________
Canon 400D + 100-400mm
Back to top
Reply with quote
 
rein hofman




Joined: 23 Nov 2004
Posts: 725

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Jun 2005, 17:43    Post subject:
...........................

Last edited by rein hofman on Mon 30 Aug 2010, 18:59; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Niek Oele


Gender: Male
Age: 73
Joined: 28 Jul 2004
Posts: 13
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Jun 2005, 18:42    Post subject:
Bedankt voor de tip Rein; had ik nog niet bedacht en ga ik meteen even proberen.
Overigens wil ik wel opmerken dat ik blij ben met dit onderwerp. Ik ga een aantal zaken zeker uittesten, zo blijkt maar weer dat je altijd weer wat opsteekt.
Hartelijk dank dus voor dit onderwerp Marcel.
_________________
Canon 400D + 100-400mm
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 51
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Jun 2005, 21:45    Post subject:
Volgens mij, maar ik weet het niet 100% zeker, is de zgn. Finse adapter die door Cursorius wordt verkocht een goede, waarmee je automatisch gecentreerd bent en nog steeds evt. de zoom van je oculair kunt gebruiken.

Zelf gebruik ik de adapter van KOWA, ook een heel erg ideaal ding, maar specifiek voor KOWA scopen. Hij zit altijd gecentreerd en zit er binnen een mum van tijd op.

succes ermee!
groet, Daan
Back to top
Reply with quote
 
Yves De Bosscher



Age: 54
Joined: 16 Jun 2004
Posts: 54

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Jun 2005, 9:38    Post subject:
Dank voor de tips.
Toch nog iets waar ik ook mee zit : de adapterringen steken nogal wat spanning op het oculair en daar ben ik eerlijk gezegd ook niet zo gerust in.
Yves
_________________
www.zondervleugels.be
Back to top
Reply with quote
 
reneadelerhof


Gender: Male
Age: 41
Joined: 21 Dec 2004
Posts: 118
Location: Huizen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Jun 2005, 10:26    Post subject:
digidaan wrote:
Zelf gebruik ik de adapter van KOWA, ook een heel erg ideaal ding, maar specifiek voor KOWA scopen. Hij zit altijd gecentreerd en zit er binnen een mum van tijd op.


Ik gebruik de KOWA DA1A-zoomadapter in combinatie met een stepupring(HAMA) en een Olympus adapter-ring). Ik ben zeer tevreden over deze adapter-constructie, erg solide en degelijk en snel. (nu alleen nog een goede camera Razz )
_________________
Huidig:
Canon 400D, 400/5.6, 70-300 IS, 1.4 Kenko

Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Back to top
Reply with quote
 
Kruimelwerk
Guest







PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 17:52    Post subject:
Enthousiast geworden door de prachtige foto’s op deze site, ben ik als natuurliefhebber begonnen met fotograferen (digiscopen).
Inderdaad heb ik door de scoop haarscherp beeld, maar vrijwel alle opnames vallen tegen (onscherp). Dat het beter kan zie ik vrijwel dagelijks op dit podium en ik vergelijk dan uitsluitend de gescoopte opnames.

Ik heb veel nuttige info uit dit item kunnen halen. Hartelijk dank experts !
Wel heb ik nog een (beginners)vraagje:

Wanneer je een onderwerp beeldvullend wilt vastleggen, wat heeft dan de voorkeur:
a. met de scoop inzoomen
b. met de camera inzoomen
c. of later op pc ‘inzoomen’ ?

Een afsluitende vraag: hoe groot was de afstand bij het experimenteren met de opgezette vogel ?
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 41
Joined: 18 Jan 2004
Posts: 91
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Jul 2005, 19:10    Post subject:
Beste Kruimelwerk (helaas weet ik je naam niet)

Om een vogel beeldvullend op de foto te zetten heb je veel geduld nodig.
Zeker als je nog niet zolang bezig bent met digiscopen, ik heb er in het begin ook veel moeite mee gehad.
Je kunt ook naar een gebied gaan met observatie hutten of kijkschermen, dat wil ook wel lukken.
Hier kun je ook veel oefennen, of je de foto goed scherp krijgt.
Inzoomen met je scoop kan, maar pas op dat je niet te ver inzoomt anders wordt je foto onscherp.
Met je camera zou ik niet inzoomen, dan krijg je zo'n geblokte foto.
Ik doe meestal 1 slag naar rechts, als ik inzoom.
Maar meestal kun je het op je schermpje wel zien of de foto scherp is.
Maar het gaat je allemaal wel lukken, hoe meer ervaring je ermee krijgt des te beter je foto's worden.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

De groeten
Paul Cools
_________________
Canon Eos Mark 1D IV en Canon Eos 5D Mark II met de lensen: Canon 500mm F/4.0 en de Canon 300mm F/4.5 L IS , en de converters: Canon ef 1.4x II en 2x II extender.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 62
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Jul 2005, 10:23    Post subject:
Beeldvullend vastleggen:

Niet met de scoop inzoomen, mislukt bijna altijd.
Camera alleen optisch inzoomen, dus niet digitaal.
Eventueel als foto scherp genoeg, later op de PC uitvergroten: "croppen"

Tot slot: gewoon dichterbij de vogel proberen te komen, maar natuurlijk niet verstoren (is verboden artikel 10 f&f-wet). Bij te groot risico op verstoren dus de poging staken.

Hoe minder lucht tussen de telescoop en de vogel hoe beter.
Hoe minder ingezoomd met de digitale camera hoe beter, vermijd echter wel vignettering.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Kruimelwerk
Guest







PostPosted: Wed 27 Jul 2005, 10:46    Post subject:
Hallo Paul en Marcel,

Erg waardevolle tips !
Ik deed dus alles fout: inzoomen met camera en scoop en dat laatste ook nog digitaal. Ga het nu over de voorgestelde boeg gooien.

Met gevleugelde groeten,
Kees (Kruimelwerk) Keizer.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum