Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Magie van de locatie

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 9:30    Post subject: Magie van de locatie
Beste mensen,

De foto van de Boomklever van Els bracht me op de volgende gedachte:

Ik ben ontzettend benieuwd hoe bijvoorbeeld de ' Els-plek' in het bos er uitziet!
Zulke plekjes zijn waarschijnlijk op heel veel plaatsen te vinden, maarrehh
misschien eens een 50 mm foto van de omgeving van de plaats???
Deze vraag kan wellicht voor meerderen gelden, ik ben namelijk benieuwd naar de omstandigheden waarin de foto is gemaakt (een heeeeeel klein beetje te vergelijken met de 'beruchte' Blauwstaartfoto's maar dan een veel meer intieme manier.

Ik denk hierbij ook aan ' het takje' van Erwin, de Ijsvogels van vorig jaar van de Poelruiter etc. etc.

Nu ik dit zo schrijf denk ik ook wel dat de magie van de plaatjes er wellicht door veranderd maar toch misschien een aardig idee of in ieder geval een leuke discussie!!!

Groetjes,

Patrick Lemmens

PFlieringa

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 11:56    Post subject:
Dit lijkt mij een zeer goed idee. Wellicht bestaat er de mogelijkheid om een specifiek album aan te maken waar deze foto's met uitgebreide beschijvingen in kunnen. Een goede foto begint met een goede locatie en opstelling. Ik denk dat hier nog zeer veel ervaringen kunnen worden uitgewisseld mits we bereid zijn een goede toelichting te geven
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 12:12    Post subject:
PFlieringa wrote:
Wellicht bestaat er de mogelijkheid om een specifiek album aan te maken waar deze foto's met uitgebreide beschijvingen in kunnen.

Misschien is het een idee om deze 50mm foto's in je PA te zetten, met de uitleg in een commentaar erbij? Bij de oorspronkelijke foto volstaat dan een verwijzing naar de foto in het PA.
Back to top
Reply with quote

Patrick Lemmens

PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 13:17    Post subject: Goede aanvulling
Leuke aanvulling op mijn voorstel.

Het lijkt me inderdaad niet noodzakelijk er een nieuw album voor te maken of ' Leuke diverse' vol te gaan storten. Feit is echter dat veel vogelaars / birdpixers geregeld op dezelfde plek komen en daar fotograferen.

Een kijkje in de keuken kan dan leuk zijn. Denk hierbij ook aan de tuin (nou ja, landgoed) van Henk Dikkers in Nuis, Het bootje van Glenn etc. etc.

R. P. McMurphy

PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 14:50    Post subject:
Hmm, kweenie, de magie van een plekje wordt volgens mij vaak bepaald doordat het je "eigen" plekje is. Kopieren van een dergelijke plekje naar je eigen wereld (dat zal voor sommigen toch een doel zijn, waarom zou je het anders willen weten?) werkt niet, omdat je zult moeten beginnen met het bestuderen van het gedrag van de vogels. Dat verschilt per soort en per locatie. Ik hoef ze iig niet per se te zien, eigenlijk.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 17:28    Post subject:
wel interessant hoor, ik zie het graag.
(Ook zie ik het graag in de foto terug.)
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 19:20    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Els Branderhorst

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Feb 2007, 23:50    Post subject: Re: Magie van de locatie
Patrick Lemmens wrote:
Beste mensen,

De foto van de Boomklever van Els bracht me op de volgende gedachte:

Ik ben ontzettend benieuwd hoe bijvoorbeeld de ' Els-plek' in het bos er uitziet!
Zulke plekjes zijn waarschijnlijk op heel veel plaatsen te vinden, maarrehh
misschien eens een 50 mm foto van de omgeving van de plaats???
Deze vraag kan wellicht voor meerderen gelden, ik ben namelijk benieuwd naar de omstandigheden waarin de foto is gemaakt (een heeeeeel klein beetje te vergelijken met de 'beruchte' Blauwstaartfoto's maar dan een veel meer intieme manier.

Hallo Patrick, ik kan je nieuwsgierigheid beantwoorden, aangezien ik even een error had, batterijen eruit, lens eraf, alles er weer in en op en even een foto gemaakt op 50 mm. vanaf het standpunt waar ik lag.
Deze staat in mijn PA
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=87435
En nu kan ik ook de bewuste boomkleverfoto gaan linken, maar dat doe ik niet. Er zouden daardoor op "oneerlijke wijze" extra hits onstaan, terwijl ik de foto pas dinsdag heb gepost.

Inderdaad het is een plekje waar je zo aan voorbij loopt, een heel rommelig bosrandje.
Er is helemaal niets magisch aan.
Echter ... waarom kies ik dit plekje uit? Het antwoord is heel simpel; NIET ik kies het plekje uit, maar de vogels kiezen het uit!!!
Waarom kiezen ze het uit, het is rommelig, veel schuilplaatsen in de buurt. ´s Middags maken een buizerd en een sperwer een standaard rondje, houtduiven vliegen op, het wordt stil op deze plek, de vogeltjes vliegen in de Rhodondenderon en nog meer dicht struikgewas in de buurt.
De plek zit vol braam en braam staat erom bekend dat het weer insecten trekt en andere voedselmogelijkheden. De eiken erachter zorgen voor de eikels, etc. Ook plekken genoeg om voorraden te verstoppen.
Ik ga daar ook niet rommelen en tuinieren, het is hun plekje en dat blijft zo!!
Ook als ik daar fotografeer, dan ga ik rustig op een plekje liggen, leg wat vogelzaad neer en wacht tot de vogels mij durven te benaderen. Zolang ik stil en rustig blijf, accepteren ze mij. Ik kan rechtop gaan zitten ze vliegen niet weg. Een groot aantal vogels herkennen mij. Die vogels die mij benaderen, fotografeer ik, die dat (nog) niet aandurven en wat achter bij de houtwal blijven, laat ik rustig onverstoord hun gang gaan, totdat ook zij uit de rommelhoeken dichterbij durven te komen. Geduld, geduld. Ik kom daar veel en blijf daar ook hele dagen op één plek. Ga ik weg, laat ik wat zaad achter. Kom na een dag met 300-400 opnames thuis.
Een ruimere blik op de rest van de omgeving wil ik niet laten zien i.v.m. de rust, er komt daar verder niemand en dat houd ik graag zo. En zo respecteer ik ook de rust van de "eigen"plekjes van anderen. Wink

O ja, een album met de plekjes hoeft voor mij ook niet.

Last edited by Els Branderhorst on Fri 16 Feb 2007, 13:29; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Patrick Lemmens

PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 8:44    Post subject: Prachtig
Prachtig Els,

Het contrast dat je aangeeft met je foto van het bosplekje.
Juist het feit dat je de locatiefoto op een mistroostige dag hebt gemaakt maakt het extra bijzonder. (de schitterende foto's op zo'n toch ' vergeten ' rommelhoekje')

Ook mooi het contrast tussen het rommelige bosrandplekje en de wijdse natuur bij Hendrik.

Ik woon zelf nagenoeg op Nationaal park De Meinweg. Kga ook maar eens op zoek......

Frans Freijee

PostPosted: Thu 15 Feb 2007, 17:47    Post subject:
Erg leuk en illustratief om de vogel plekjes van Hendrik en Els te zien.
Met name die van Hendrik zijn ook mooie landschapsfoto's (zonder vogels), die veel meer laten zien dan nu zichtbaar is op de vogel foto's die daar zijn gemaakt.
Ook de bewust wat rommelig ogende lokatie foto van Els prikkelt de fantasie, en doet verlangen naar een eigen plekje (in een tuin en/of bos in de buurt).
Back to top
Reply with quote

Erwin van Laar

PostPosted: Fri 16 Feb 2007, 0:18    Post subject:
Hallo allemaal,
Ik zag dat mijn naam ook genoemd werd in bovengenoemd bericht. En vlot daarna zag ik dat Hendrik al reageerde met prachtige lokatie foto's en natuurlijk ook Els met haar speciale aanpak. Ik moet nog even achter blijven met een reactie maar binnenkort wordt jullie wens vervult.
Groet, Erwin.
Back to top
Reply with quote

Patrick Lemmens

PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 10:32    Post subject:
Wil mn eigen post even upgraden, temeer daar er nog een belofte van Erwin in staat Wink

Chris van Rijswijk

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 10:43    Post subject:
Ik denk dat Erwin een verwijzing naar het BP-boek deel 3 maakt...

Chris

http://www.birdshooting.nl/
Back to top
Reply with quote

Erwin van Laar

PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 11:34    Post subject:
Inderdaad bedoelde ik de verwijzing naar het BP boek deel III. Ik heb het zelf nog niet gezien maar hoop mijn boek binnenkort te mogen ontvangen. Er zou mogelijk ook nog iets van lokatie fotografie op deze website komen maar weet niet of dat nog door gaat.
Groetjes, Erwin.
Back to top
Reply with quote

Patrick Lemmens

PostPosted: Wed 04 Jul 2007, 12:43    Post subject:
Oke dan Erwin!

Ik moet t ook nog ontvangen dus zie ik t wel.
Hee succes met je zomerstop! En we hopen dat je gauw weer terugbent

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum