Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon EOS 5 D of 1 D Mark III?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jul 2007, 19:14    Post subject: Canon EOS 5 D of 1 D Mark III?
Eén van ons Canon 20 D body's is defekt en moet in herstelling, we zijn ingeschreven voor verschillende fotografieworkshops en hebben dus dringend een nieuwe body nodig, wij fotograferen vooral in de natuur en zouden graag overschakelen naar één van deze voorgenoemde maar weet niet wat we best zouden nemen
Iemand raad?
De 5D heeft fullframe maar is dat een voordeel??? Met mijn 300mm/2.8 zit ik dan niet te ver van de vogels af?
Ben naar de voorstelling van 1 D Mark III geweest, fantastisch toestel maar is die niet te zwaar? Had grote voordelen voor studioopnames maar daar ben ik nu niet mee bezig! Dat cleaning system moet wel gemakkelijk zijn! Waterdicht?
Iemand een idee waar ik hem het voordeligst kan aanschaffen?
Alvast bedankt
Martine
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jul 2007, 19:27    Post subject:
Beiden zijn goeie camera's met een heel eigen toepassingsgebied.

1D mark III
10 fps, snelle AF (als ie werkt), weinig ruis bij hoge ISO, 1,3x crop is handig bij vogels. Camera is eigenlijk de enige keuze voor actie opnamen. Duur!

5D
3 fps, redelijke AF, fullframe (dus echte groothoek!), weinig ruis, meer MP. Een camera voor landschappen, op reis, studio, fine art. Betaalbaarder.

Het hangt dus weer eens allemaal van de toepassing af. Als pure vogelfotograaf zou eigenlijk alleen de 1D mark III aan de orde mogen komen.

Probleempje: hij is lastig leverbaar, velen wachten er al tijden op. Als je binnenkort een workshop hebt zou ik niet overhaast de 5D kopen omdat de ander niet leverbaar is. Kies dan liever een tweedehands 1D mark II(N), of huur een 5D of 30D for the time being.

Succes!
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Mon 16 Jul 2007, 21:09    Post subject:
Maar hoe zit het nou eigenlijk met de ruis? Is de 5d op dit vlak echt zoveel beter dan de 1D mark II?
Back to top
Reply with quote

Hans Stel

PostPosted: Tue 17 Jul 2007, 9:01    Post subject:
Hoi Martine
Ik lees overal dat de AF van de 1DMK3 niet OK is.
Misschien wel een idee om een nieuwe MK2N aan te schaffen (er zijn er nog wel een aantal te koop voor niet al te veel geld). Hier staat een verslag van de problemen met de MK3; http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8740-9006
Succes met het maken van de keuze!
Gr
Hans

zie ook hier op het forum; http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=2909

www.jcstel.nl

Gerrit Jan Klop

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 17 Jul 2007, 9:53    Post subject:
En er zijn nog veeeel meeer mensen die de AF van de 1DmkIII helemaal perfect vinden, waaronder ondergetekende. Als de AF van deze camera wat kuren heeft op een aantal exemplaren weet ik zeker dat Canon dit op zal lossen. De overige verbeterde eigenschappen van de camera zijn zo geweldig (snelheid, hoge ISO performance, beeld kwaliteit en nog een paar) dat ik me niet kan voorstellen dat iemand nu nog een nieuwe 1DmkIIN zou willen aanschaffen.

De 5D is een prima camera maar voor vogel/natuurfotografie is de 1DmkIII eigenlijk de enige juiste keuze als je het mij vraagt.

En de leverbaarheid bleek in mijn geval nogal mee te vallen. Begin juni besteld bij Konijnenberg en begin juli is hij geleverd.

groet

Gerrit Jan

Doodles

PostPosted: Tue 17 Jul 2007, 10:34    Post subject:
Hmmm...ik wacht al heel wat langer op de 1D3, hoop toch echt dat ie binnenkort komt.

Ik begrijp trouwens dat Canon morgen met een firmware update komt die de AF problemen de wereld uit moeten helpen. We wachten het af!
Back to top
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Tue 17 Jul 2007, 14:35    Post subject:
welke af problemen?

denk dat mensen die vogels fotograferen gewoon te makkelijk willen gaan en via/door het topmateriaal constant goeie foto's willen maken. Als je op 10 vliegbeelden één goeie maakt vind ik dat een succes, als je op 100 vliegbeelden 1 toppertje maakt vind ik dat een zeer groot succes. Ben ik dan zo'n slechte fotograaf? Ik kom van een 350D, naar een 20D en dan naar een 30D. Telkenkere was het een hele verbetering. De Mark III is geen verbetering te noemen, het is een revelatie. Ik denk dat mijn slaagpercentage nu zowat verdubbeld is.

Om op je vraag te antwoorden; het zijn twee totaal verscvhillende camera's. Als jhe vogels de hoofdmoot zijn dan is het een Mark III, twijfel maar niet. Als het al het mooie andere uit de natuur is, dan is de 5D jou keuze.

groet, Rudi
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Jacky en Martine

PostPosted: Tue 17 Jul 2007, 19:26    Post subject: Knoop doorgehakt!!!
Bedankt allemaal voor jullie nuttige reacties, ik kan jullie met veel vreugde melden dat ik de gelukkige bezitster ben van een 1D Mark III!
Na het lezen op forums, een goeie sponsor en samen overleggen vonden we het de duurste maar beste koop, hopelijks kunnen we er ons goed mee verhelpen!
Ik hoop zoals bij Rudi dat mijn slaagpercentage ook zal verdubbelen Very Happy
Als iemand van jullie eens in de natuur in de streek van De Panne op stap gaat geef maar een seintje dan trekken we er eens samen op uit!
Groetjes
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 17 Jul 2007, 23:24    Post subject:
Martine,

Gefeliciteerd met je aankoop! Mag ik vragen waar je hem hebt gekocht? Er zijn veel mensen die er op wachten en jij weet er binnen een week een te vinden?

Gr
Marijn
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 17 Jul 2007, 23:26    Post subject:
Rudi Debruyne wrote:
welke af problemen?

denk dat mensen die vogels fotograferen gewoon te makkelijk willen gaan en via/door het topmateriaal constant goeie foto's willen maken. Als je op 10 vliegbeelden één goeie maakt vind ik dat een succes, als je op 100 vliegbeelden 1 toppertje maakt vind ik dat een zeer groot succes. Ben ik dan zo'n slechte fotograaf? Ik kom van een 350D, naar een 20D en dan naar een 30D. Telkenkere was het een hele verbetering. De Mark III is geen verbetering te noemen, het is een revelatie. Ik denk dat mijn slaagpercentage nu zowat verdubbeld is.

groet, Rudi

Rudi,

Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk, maar je kunt toch niet ontkennen dat er veel mensen zijn die serieuze problemen ondervinden met de AF van hun (eerste batch?) camera?

Ik wacht nog steeds op levering door een Belgische aanbieder...
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum