Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

"Witten "

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Nov 2007, 19:23    Post subject: "Witten "
Hallo allen,

Er is nogal veel discussie over de "witten" op BP de laatste tijd, vooral met dit donkere weer en zonnige hevige periodes tussendoor. Daarvoor zou ik onder de aandacht willen brengen deze foto:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=114197

Ik heb er reeds op gereageerd, wellicht een leuk discussie/leerzaam stuk, waarbij ik ook vraag om andere inzichten, zoals ik zelf mijn inzichten heb weergegeven, waarbij ik niet perse pretendeer dat die 100% correct zijn,
maar heb mijn visie slechts weergegeven en zo leer ik ook zelf nog.

Gr., Andrew

http://www.agfoto.nl
Back to top
Reply with quote

jornn_-

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 07 Nov 2007, 19:34    Post subject:
dat licht dan echt aan je monitor,, op mijn werk zag het er goed gedetailleerd uit (gecalibreerde monitor) hier thuis iets te wit..maar het is zeker niet uitgebeten
met photoshop de levels zwaar naar benedentrekken kun je zien of die is uitgebeten of niet, ik heb printscreentje gemaakt en hier het resultaat met levels

http://img229.imageshack.us/img229/7666/witcy2.jpg

als het uitgebeten was zou het wit moeten zijn zoals de pixels die je tussendoor ziet

maar ik ben het wel met je eens

Groeten Jorn
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Wed 07 Nov 2007, 19:35    Post subject:
Hi Jornn,

Dank, ik had reeds vermeld op het randje en er is wel "clipping" te zien in het levels diagram bij 255.

Gr., Andrew

Last edited by Andrew George on Wed 07 Nov 2007, 19:44; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 07 Nov 2007, 19:37    Post subject:
Goed idee Andrew, kan nooit kwaad elkaar wat wijzer te maken.

Je geeft zelf in je reactie bij de foto van Henk al aan wat volgens jou de mogelijkheden waren geweest en daar kan ik me bij aansluiten. Veel meer opties heb je nu eenmaal niet. Een selectieve levels aanpassing waarbij de donkere delen worden gemaskeerd had het contrast wat kunnen drukken.

Wat ik nog wel wil toevoegen is dat het doorgaans als een grotere zonde wordt gezien de witten uit te bijten, dan de schaduwen te laten dichtlopen. Waarom? Zwarte vlakken en diepe schaduwen ogen voor het menselijk brein nog natuurlijk, detailloze witten helaas niet. Als je die gaat printen krijg je geen enkele dekking maar zie je gewoon het onbedrukte papier. En bovendien: de meeste printers kunnen niet verder dan 245-250, dus alles wat daarboven zit is voor de printer al uitgebeten. Een veiligheidsmarge inbouwen is dan een goed idee. Ik zet mijn witten altijd rond de 245.

Om op de voorbeeldfoto terug te komen: nog een half stopje onderbelichten en je had meer detail in het wit gehad. De zwarten waren dan misschien enigszins dichtgelopen, maar dat had helemaal niet storend gewerkt bij deze foto, het verhoogt zelfs de sfeer die de foto nu al heeft. Dezelfde RAW twee keer converteren en dan in PS samenvoegen had ook gekund, maar kost wat meer tijd en kunde.

Los van deze uiteenzetting is het natuurlijk ook gewoonbelangrijk de achterliggende theorie van lichtmeting en belichting te kennen en te weten wanneer je je camera moet corrigeren en welk effect dat heeft.

Als ik de EXIF van veel beelden bekijk lijkt het er op dat veel mensen "maar wat doen" en dan achteraf (indien nog mogelijk) in RAW corrigeren. Dat leidt altijd tot kwaliteitsverlies (in de vorm van ruis), dus probeer het "in het veld" direct goed te krijgen! Altijd maar "voor de veiligheid" met 1/3 stop onderbelichten zet geen zoden aan de dijk en levert bijvoorbeeld heel veel zwaar onderbelichte vluchtfoto's op!
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Wed 07 Nov 2007, 19:45    Post subject:
Hallo Marijn,

Bedankt voor je aanvulling van:

Quote:
Wat ik nog wel wil toevoegen is dat het doorgaans als een grotere zonde wordt gezien de witten uit te bijten, dan de schaduwen te laten dichtlopen. Waarom? Zwarte vlakken en diepe schaduwen ogen voor het menselijk brein nog natuurlijk, detailloze witten helaas niet. Als je die gaat printen krijg je geen enkele dekking maar zie je gewoon het onbedrukte papier. En bovendien: de meeste printers kunnen niet verder dan 245-250, dus alles wat daarboven zit is voor de printer al uitgebeten. Een veiligheidsmarge inbouwen is dan een goed idee. Ik zet mijn witten altijd rond de 245.

Dit is een aanvulling waar ik nog naar zocht o.a.

Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Nov 2007, 20:50    Post subject:
Zoek op internet even naar het progje Colorpix.
Draait op de voorgrond mee, en je kunt iedere foto exact meten.
Heb het bij de Scholekster even gedaan en kwam netjes op 250-252-252.

Groet, Aad Verkuijl

Andrew George

PostPosted: Wed 07 Nov 2007, 23:03    Post subject:
Dank voor de tool, nogmaals - op het randje - , dus binnen de 255,
maar mijn persoonlijke smaak zou hier zijn toch licht onderbelichten geweest zijn.

Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum