Gender: Male Age: 44 Joined: 17 May 2004 Posts: 48 Location: Wageningen
Posted: Sat 26 Mar 2005, 1:34 Post subject:
Sjouke, antwoord op je vraag luidt waarschijnlijk: nee. Essentiele 'dingen die je erbij moet kopen' zijn een geheugenkaart en mogelijk oplaadbare batterijen en een tasje. Als je de kosten daarvan van € 150 aftrekt, hou je geen fatsoenlijke camera meer over. Sterker nog: voor € 150 kun je al geen optisch goede camera met minimaal 3,2 MP kopen. Ik zou hier minstens € 200-225 voor reserveren en dan gewoon eens goed alle modellen van de bekende grote merken bekijken. Van genoegen nemen met minder krijg je later nl. waarschijnlijk alleen maar spijt...
Dan laat ik trouwens nog in het midden wat voor systeem (+bijbehorend prijskaartje!) je wilt gebruiken om je camera op je telescoop te zetten (niks / dure ring / eigen knutselwerkje / etc.).
PS Je huidige camera kun je evt. verkopen op marktplaats/e-bay e.d. En je kunt daar natuurlijk ook eens zoeken naar een wel geschikte 2e-hands camera, wellicht wel te vinden voor 150 euro..!
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Sun 27 Mar 2005, 22:43 Post subject:
Beste Sjouke,
Digiscopen kan je proberen zonder ringen of tussenstukken. Dat vergt wel een enorme behendigheid bij het maken van foto's en je moet veel en vaak bewegingsonscherpte voor lief nemen.
Winkeliers zullen je niet kunnen helpen bij het kiezen van de juiste camera. Slechts een enkele winkelier heeft verstand van digiscopen.
Mijn eigen camera Kodak DX6340 is gisteren kapot gegaan, en dat is zo'n beetje de goedkoopste camera, waarvan bewezen is dat je daarmee behoorlijk kunt digiscopen. Deze zal echter spoedig uit de handel verdwijnen, dus het zal niet makkelijk zijn er nog eentje te vinden. Gisteren zag ik er nog een paar bij Mediamarkt liggen. Ik vond ze te duur €219,-- voor een camera die eigenlijk op de laatste benen loopt.
Als je veel geluk hebt kan je nog een Sony W1 van rond de €250 op de kop tikken. Ook deze zal snel uit de handel gaan.
Verder is er beneden de €300,-- weinig te vinden. Als je een camera via een winkelier koopt moet je minimaal op twee dingen letten:
-- Verdwijnt de vignettering bij het inzoomen van de camera?
-- Kan je aan de camera (met of zonder een telelensadapter) een andere lens koppelen? Zo niet dan zou ik de camera niet kopen, want dan kan je niet in een later stadium alsnog een adapter kopen.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Gender: Male Age: 40 Joined: 14 Mar 2005 Posts: 21 Location: Bakkeveen
Posted: Mon 28 Mar 2005, 15:30 Post subject:
Bedankt voor de informatie.
Ik zag op marktplaats een DX6340 voor € 99,00 euro. Misschien dat ik deze toch nog op de kop probeer te pikken. _________________ Kodak EasyShare DX6490
Canon A520
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum