Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

nieuwe camera

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 24 Mar 2005, 14:10    Post subject: nieuwe camera
Hallo,

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen kan ik niet digiscopen met mijn camera Crying or Very sad .

Toch wil ik hier graag mee beginnen en mijn verstand over camera's is niet al te groot maar weet toch wel een aantal dingen.

Mijn vraag is nu: is er een goed fototoestel rond de €150,00 euro dat geschikt is om mee te digiscopen. Zonder al te veel dingen erbij te kopen????

Ik zou graag reacties willen hebben op dit onderwerp.

Telescoop is een Leica.

Alvast bedankt.

Sjouke Scholten
Reply with quote

Marijn

PostPosted: Sat 26 Mar 2005, 1:34    Post subject:
Sjouke, antwoord op je vraag luidt waarschijnlijk: nee. Essentiele 'dingen die je erbij moet kopen' zijn een geheugenkaart en mogelijk oplaadbare batterijen en een tasje. Als je de kosten daarvan van € 150 aftrekt, hou je geen fatsoenlijke camera meer over. Sterker nog: voor € 150 kun je al geen optisch goede camera met minimaal 3,2 MP kopen. Ik zou hier minstens € 200-225 voor reserveren en dan gewoon eens goed alle modellen van de bekende grote merken bekijken. Van genoegen nemen met minder krijg je later nl. waarschijnlijk alleen maar spijt...
Dan laat ik trouwens nog in het midden wat voor systeem (+bijbehorend prijskaartje!) je wilt gebruiken om je camera op je telescoop te zetten (niks / dure ring / eigen knutselwerkje / etc.).

PS Je huidige camera kun je evt. verkopen op marktplaats/e-bay e.d. En je kunt daar natuurlijk ook eens zoeken naar een wel geschikte 2e-hands camera, wellicht wel te vinden voor 150 euro..!
Back to top
Reply with quote

sjaak

PostPosted: Sun 27 Mar 2005, 20:49    Post subject:
Nu ik binnenkort een financiele meevaller verwacht denk ik dat de camera wel duurder mag worden (exclusief tasje o.i.d).

Het liefst zou ik dan een camera willen hebben waar geen ringen of tussenstukken voor nodig zijn, als dit mogelijk is....

Ik zal me binnenkort laten informeren in de winkels.

Sjouke Scholten
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 27 Mar 2005, 22:43    Post subject:
Beste Sjouke,

Digiscopen kan je proberen zonder ringen of tussenstukken. Dat vergt wel een enorme behendigheid bij het maken van foto's en je moet veel en vaak bewegingsonscherpte voor lief nemen.

Winkeliers zullen je niet kunnen helpen bij het kiezen van de juiste camera. Slechts een enkele winkelier heeft verstand van digiscopen.

Mijn eigen camera Kodak DX6340 is gisteren kapot gegaan, en dat is zo'n beetje de goedkoopste camera, waarvan bewezen is dat je daarmee behoorlijk kunt digiscopen. Deze zal echter spoedig uit de handel verdwijnen, dus het zal niet makkelijk zijn er nog eentje te vinden. Gisteren zag ik er nog een paar bij Mediamarkt liggen. Ik vond ze te duur €219,-- voor een camera die eigenlijk op de laatste benen loopt.

Als je veel geluk hebt kan je nog een Sony W1 van rond de €250 op de kop tikken. Ook deze zal snel uit de handel gaan.

Verder is er beneden de €300,-- weinig te vinden. Als je een camera via een winkelier koopt moet je minimaal op twee dingen letten:

-- Verdwijnt de vignettering bij het inzoomen van de camera?
-- Kan je aan de camera (met of zonder een telelensadapter) een andere lens koppelen? Zo niet dan zou ik de camera niet kopen, want dan kan je niet in een later stadium alsnog een adapter kopen.

Marcel
Reply with quote

sjaak

PostPosted: Mon 28 Mar 2005, 15:30    Post subject:
Bedankt voor de informatie.

Ik zag op marktplaats een DX6340 voor € 99,00 euro. Misschien dat ik deze toch nog op de kop probeer te pikken.
Reply with quote

sjaak

PostPosted: Wed 24 Aug 2005, 9:48    Post subject:
Het is al weer een tijdje geleden. zelf heb ik nog niet veel tijd gehad, en dus ook nog geen nieuwe camera besteld.

Ik vroeg me af of iemand al ervaring heeft met de Canon powershot A520??

Deze is volgens mij ook wel geschikt als digiscoop camera...

Of heeft iemand anders nog andere opties.?

Groeten Sjaak
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum