Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welke lens ? Voor een beperkt budget?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 0:02    Post subject: Welke lens ? Voor een beperkt budget?
Woon op Texel en heb sinds kort een Nikon D300 aangeschaft. Een grote verbetering vergeleken bij mijn vorige D70.Maar nu merk ik dat mijn lens te kort schiet.Altijd tevreden met mijn Sigma 70-400 EX OS, maar nu merk ik dat de autofocus wel erg traag is, de converter 1.4 alleen werkt met MF en de OS niet veel voorstelt. Als ik dan alle commentaren lees die heel informatief zijn vraag ik me nog steeds af"wat wil ik".De tuin grenst aan de Roggesloot, tientallen vogels in de tuin, de Sperwer, Kiekendief, Buizerd vlak bij in de lucht, maar altijd te ver weg. het Wad 50 meter lopen en voel me bevoorrecht als ik alle vogelaars van ver zie komen en ik even 5 minuten lopen van huis het zelfde zie. Maar ik ben oud ( 67 jaar met reuma) en wil toch graag lopen met de lens, geen driepoot en uren zitten in schuilhutje, dat is niets voor mij. Wil genieten van al het vogelleven om me heen maar net wel die Engelse Kwikstaart scherp willen vangen en de Sperwer in tuin snel willen vastleggen. De camera ligt altijd klaar. Het budget is een heikel punt. eeen paar jaar geleden was de Bigma Ju van het. Nog net een leuke prijs. Maar nu een 200-400 Vr ? Met converter? Weet het echt even niet.

Hans J.

PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 10:48    Post subject:
De D300 met 200-400 met converter is samen meer dan 4 kilo. Zonder driepoot een heel gewicht. Zelf werk ik met de 300mm AFS met 1,7 converter met tevredenheid.
Een crop van 100% is mogenlijk. Zie mijn vliegende wilde eend en purperreiger.
Een optie is de 150-500 van sigma met beeldstabilisatie. Deze is binnenkort leverbaar.
De nieuwe 500mm VR is ongeveer even zwaar als de 200-400 VR met converter.
Het formaat ook. Maar wel erg duur en is momenteel niet leverbaar.

Gr., Hans J.

ushpiz

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 11:20    Post subject:
voor d300 lens met S

nikkor af-s vr 70-200 /2.8 g 1470 gram

300/4 1440 gram

55-200 s dx 335 gram
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 13:18    Post subject:
Troost je; welke lens je ook kiest, hij zal altijd te kort zijn!
Maar er zijn genoeg lenzen beschikbaar.
De 150-500 OS van Sigma zal een hit worden als de beeld kwaliteit goed is, maar niemand kent deze lens op dit moment.
De 80-400 VR van Nikon is ook een prima lens. Goed uit de hand te gebruiken en goede beeldkwaliteit, maar ik zou er zeker geen TC op zetten. Men vindt de AF van deze lens wat traag, maar met de focus limiter erop valt dat reuze mee.
De Nikon 300 f4 AFS is zeker ook een optie. Super scherp, ook met 1.4 of 1.7 converters. Hij is licht genoeg om uit de hand te fotograferen, maar of de licht omstandigheden dit toelaten? ( jij kunt met je D300 de ISO wel lekker hoog zetten , natuurlijk ) Deze combo is ook prima met een 1 been statief te gebruken.
Nog een tip: de converters van Nikon zijn echt veel en veel beter dan die van Kenko. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Veel succes met deze moeilijke keuze.

grt
Ad

Hans J.

PostPosted: Wed 30 Apr 2008, 13:32    Post subject:
Adjuh:

Is dat zo?? Dat de Kenko minder in kwaliteit is dan die van Nikon??

Kijk eens naar deze test:

http://www.traumflieger.de/desktop/telekonverter/konvertertest2_teil4.php

Kenko in vergelijk met een Canonconverter.
Nikon staat er niet bij.... maar toch.... Het zegt toch iets over de kwaliteit van dit merk.

Gr., Hans J.

R.Lutke Schipholt

PostPosted: Thu 01 May 2008, 0:06    Post subject: Beperkt budget en kunnen struinen in Duinveld en lang wad
Veel dank voor jullie deskundige adviezen. ben er uit denk ik. Waarschijnlijk wordt het een 300 lens met 1.4 en 1.7 converter.Licht genoeg en toch snel. Texel is nu vol met vogelaars en zie zovelen met gecamoufleerde lenzen roerloos vast de mooiste foto's maken.Maar steeds meer besef ik dat de camera dient om alle vogelrijkdom rond mijn huis vast te leggen om de rijkdom te ervaren. Soms een goede treffer, scherp,goede compositie en met een goede lens kan dat nog beter. Vooral wil ik genieten van wandelen,rust en stilte, de foto is toch secondair.Wacht nog even tot de nieuwe Sigma OS op de markt komt, zal hem uitbereid testen.Nogmaals dank en voor adviezen over mooie pl;ekjes op texel kan je altijd mailen: robls@telfort.nl

Hans J.

PostPosted: Thu 01 May 2008, 9:21    Post subject:
Bedenk wel dat deze combinatie 300mm en 1.7x converter, samen 510mm is.
Dan nog maal 1,5 t.o.v. kleinbeeld. Dit alles zonder beeldstabilisatie.
Zelf gebruik ik een klein schouderstatiefje om het geheel wat stil te houden.
Deze is van Braun en destijds waarschijnlijk voor video bedoeld en is al 20 jaar oud.
Van Manfrotto schijnt ook zoiets te bestaan.
Zelf heb ik besloten de Sigma 150-500mm erbij te kopen (1,8 kg) vanwege de beeldstabilisatie maar wacht even nog wat testen af.
De converter van 1.7x maakt de lens toch 1.7x onscherper en het zou best eens kunnen dat de Sigma dan beter is. En..... je hebt een zoom met HSM voor minder dan 900 euro waarschijnlijk.

Vr. gr., Hans J.

adjuh

PostPosted: Thu 01 May 2008, 11:16    Post subject:
Hans J. wrote:
Adjuh:

Is dat zo?? Dat de Kenko minder in kwaliteit is dan die van Nikon??

Kijk eens naar deze test:

http://www.traumflieger.de/desktop/telekonverter/konvertertest2_teil4.php

Kenko in vergelijk met een Canonconverter.
Nikon staat er niet bij.... maar toch.... Het zegt toch iets over de kwaliteit van dit merk.

Gr., Hans J.

Ik heb 2 x een Kenko gekocht, en steeds kwam ik tot de conclusie dat croppen een beter resultaat gaf. Mijn ogen gingen pas echt open toen ik een gebruikte Nikon 1.7 TC kocht. In een direct vergelijk op mijn 70-200 lens was de Nikon echt zoveel scherper dan de Kenko 1.4, dat was bijna niet te geloven. Daarbij komt dat de Nikon veel degelijker gebouwd is, en naast de scherpte zijn de kleuren en contrast ook veel mooier dan van de Kenko. Het was zelfs zo, dat mijn 70-200 met Nikon 1.7 TC een beter resultaat gaf dan de Kenko in combinatie met mijn AF 300 f4. ( zelfs met enig croppen )
Een en ander was voor mij reden om de AF 300 f4, waar ik super tevreden over was, te vervangen door een AFS 300 f4. Toen ik dat wilde doen heb ik eerst advies gevraagd op diverse forums, en algemeen kwam men tot de conclusie dat een Nikon 300 f4 + Nikon 1.7 TC een beter resultaat geeft dan een Bigma of Tamron 200-500. Die laatste 2 lenzen heb ik nooit getest, maar ik ben super tevreden over de combinatie die ik nu heb.
Het enige nadeel van de 300 f4 + 1.7 TC is dat de AF onbetrouwbaar wordt als je echt heel weinig licht hebt. ( echt heeeeel weinig licht ) Met de 1.4 TC heb je nergens last van.
Het feit dat ik echt scherpe foto's ging maken bracht ook aan het licht dat ik met mijn statief en mijn LL techniek nog veel kon verbeteren. Daar zal ik tzt nog wel eens een verhaal over schrijven op dit forum.

grt
Ad

Hans24

PostPosted: Thu 01 May 2008, 13:23    Post subject:
Ik heb 2 x een Kenko gekocht, en steeds kwam ik tot de conclusie dat croppen een beter resultaat gaf. Mijn ogen gingen pas echt open toen ik een gebruikte Nikon 1.7 TC kocht. In een direct vergelijk op mijn 70-200 lens was de Nikon echt zoveel scherper dan de Kenko 1.4, dat was bijna niet te geloven. Daarbij komt dat de Nikon veel degelijker gebouwd is, en naast de scherpte zijn de kleuren en contrast ook veel mooier dan van de Kenko. Het was zelfs zo, dat mijn 70-200 met Nikon 1.7 TC een beter resultaat gaf dan de Kenko in combinatie met mijn AF 300 f4. ( zelfs met enig croppen )
Een en ander was voor mij reden om de AF 300 f4, waar ik super tevreden over was, te vervangen door een AFS 300 f4. Toen ik dat wilde doen heb ik eerst advies gevraagd op diverse forums, en algemeen kwam men tot de conclusie dat een Nikon 300 f4 + Nikon 1.7 TC een beter resultaat geeft dan een Bigma of Tamron 200-500. Die laatste 2 lenzen heb ik nooit getest, maar ik ben super tevreden over de combinatie die ik nu heb.
Het enige nadeel van de 300 f4 + 1.7 TC is dat de AF onbetrouwbaar wordt als je echt heel weinig licht hebt. ( echt heeeeel weinig licht ) Met de 1.4 TC heb je nergens last van.
Het feit dat ik echt scherpe foto's ging maken bracht ook aan het licht dat ik met mijn statief en mijn LL techniek nog veel kon verbeteren. Daar zal ik tzt nog wel eens een verhaal over schrijven op dit forum.

grt
Ad[/quote]
Reply with quote

Hans24

PostPosted: Thu 01 May 2008, 13:31    Post subject:
Oeps,dat ging dus fout............ben ook niet zoŽn held hiermee Embarassed maar ik wil toch even reageren op Ad,ik heb zelf ook een 300mmF4 AF-S en gebruik deze (tot volle tevredeheid) met een 1.4 TC,nu dacht ik te weten dat met een 1.7 TC de AF het helemaal niet meer deed?......en lees nu dat alleen met heel(?)weinig licht deze alleen onbetrouwbaar wordt.....maar wat is heel weinig licht?.............anders ga ik toch overwegen een 1.7TC aan te schaffen.
Gr.Hans
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Thu 01 May 2008, 14:32    Post subject:
Nikon is hier heel voorzichtig. Als de combinatie trager dan f5.6 wordt, dan voldoet de AF niet aan de eisen die Nikon er aan stelt. In practijk werkt alles prima, tot je in de avondschemer op een toch al donkere dag in de problemen komt. Alle trage lenzen hebben dan een probleem met scherpstellen, maar de 300 f4 AFS met de 1.7 TC doet iets raars.
Ik heb mijn camera ( D200 ) zo ingesteld dat hij de foto alleen maakt als goed scherpgesteld is. Je kunt dat ook zien aan het lichtje links onder in je zoeker. Deze combinatie geeft bij heel weinig licht aan je camera het sein dat scherpgesteld is, maar in werkelijkheid is dit niet het geval. Je zit dus onscherpe foto's te maken.
Normaal , zelfs bij een zeer dik wolkendek, heb je er overdag absoluut geen probleem mee. als het echt te donker wordt gebruik ik de 1.4 TC.
Hou er wel rekening mee dat de AF met de 1.7 TC wat trager wordt. Ook bij voldoende licht. Toch is de AF dan nog snel genoeg om een smient die recht op me af gevlogen kwam, scherp te houden. Ik fotografeer niet zo vaak klein spul, maar misschien kom je dan wel in de problemen.
Al met al kan ik de 300 f4 AFS met 1.7 TC van harte aanbevelen.

grt
Ad

Hans J.

PostPosted: Thu 01 May 2008, 15:34    Post subject:
Er zijn er onder ons die de 'Kenko 1,4x Pro 300' verkozen boven de Nikon versie.
Misschien willen die reageren? Het onderwerp dwaalt wat af maar de vraagsteller denkt nu aan de 300mm AFS met converter.
En het zou prettig zijn als hij zelf het idee krijgt, wat de converter betreft, hierin geen miskoop te doen.

Vr. gr., Hans J.

Huib Tom

PostPosted: Thu 01 May 2008, 16:19    Post subject:
Hans J. wrote:
Er zijn er onder ons die de 'Kenko 1,4x Pro 300' verkozen boven de Nikon versie.
Misschien willen die reageren? Het onderwerp dwaalt wat af maar de vraagsteller denkt nu aan de 300mm AFS met converter.
En het zou prettig zijn als hij zelf het idee krijgt, wat de converter betreft, hierin geen miskoop te doen.

Vr. gr., Hans J.

Hans,

Die vraag kan jij als beste beantwoorden. Immers gebruik je de Kenko 1.4 en de Nikon 1.7. Wat was je motivatie om de 1.4 van Kenko boven de Nikon 1.4 te kiezen en heb je dit zelf getest? Zijn er grote vershillen?

Zelf gebruik ik beide van Nikon op een 300mm F4 en 200-400. De 300mm gaat hier makkelijker mee om

In mijn opinie werkt de 1.4 en 1.7 met de 300mm perfect en qua hanteerbaarheid is deze combinatie goed.

Er zijn op dit forum fotografen die pracht werk maken met deze combinatie en zelfs tot factor 2 durven te gaan.

succes met je beslissing.
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Thu 01 May 2008, 17:24    Post subject:
Ik denk dat er 2 redenen zijn om de Kenko boven de Nikon te verkiezen:
1. De prijs
2. Als je geen AFS lenzen hebt heb je geen andere keus.
Op alle forums die ik gelezen heb, heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat de Kenko beter zou zijn dan de Nikon TC.
Als je niet hoeft te croppen valt het nog wel mee, maar als je het plaatje flink op moet blazen valt de Kenko TC echt door de mand. ( ik begon mijn bijdrage aan dit topic met de mededeling dat mijn lenzen altijd te kort zijn )
Het kan natuurlijk zijn dat ik net 2 slechte exemplaren van de Kenko heb gehad, maar mijn vertrouwen in dit merk is iig weg.

grt
Ad

Hans J.

PostPosted: Thu 01 May 2008, 21:06    Post subject:
Klinkt gek, maar ik had de Kenko nog nooit gebruikt.
Ik had hem al vast gekocht voor in combinatie met de toekomstige aanschaf van een 200-400mm VR.
Even later kwam ik er achter dat de kozijnen van mijn negenjarig oude huis termate slecht waren zodat die eerst vervangen moesten worden tegen een veelvoud aan kosten t.o.v. de lens 200-400.
Ik woon pal naast de 'beroemde' wijk in Dordt die vlak na bewoning wegens slechte bouw afgebroken moest worden. Die van mij is goed maar de kozijnen stammen uit het 'geen kunstof en geen hardhout' tijdperk. Dus.....
Misschien weleens gehoord van..... 'Hoe dichter bij Dordt.... hoe rotter het wordt.....'.

Vannavond een eind gefiets en de Kenko er op gehad. Volgens mij heb ik een vliegende Nijlgans gespot. Ik moet het allemaal nog bekijken.
Ik moet wel bekennen dat het volgen van vliegende vogels met de D2x doeltreffender is dan de D300. Kan aan mij liggen. Alles nog maar eens goed nalezen.

Gr., Hans J.

Naschrift: De Kenko is prima... alleen wel 1 stop extra diafragmeren.

wblink

PostPosted: Fri 02 May 2008, 18:17    Post subject:
adjuh wrote:
Als je niet hoeft te croppen valt het nog wel mee, maar als je het plaatje flink op moet blazen valt de Kenko TC echt door de mand. ( ik begon mijn bijdrage aan dit topic met de mededeling dat mijn lenzen altijd te kort zijn )
Het kan natuurlijk zijn dat ik net 2 slechte exemplaren van de Kenko heb gehad, maar mijn vertrouwen in dit merk is iig weg.

grt
Ad

Hoi,
Ik heb (helaas) getracht een Nikon VR 70-200/2.8 (dus niet de eerste-de beste) te combineren met een Nikon TC2. Leek aardig, maar in het uiterste bereik (en dat is juist waarvoor ik die TC2 wilde gebruiken) viel ook de TC2 door de mand. Ik had nog steeds mm's tekort en vergroten leit me een gigantische onscherpte zien. Ik kan die combinatie dus in ieder geval zeer afraden. Zonder TC2 en et croppen had me in ieder geval geen slechter resultaat opgeleverd.
's Jammer: waren foto's van de lepelaar op Texel.
Sparen dus voor een Sigma 300-800, nog maar €5000 te gaan Sad

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

HansBr

PostPosted: Sat 03 May 2008, 9:17    Post subject:
Kijk eens naar de goedkopere f4,0 300mm van Nikon. Met croppen kun je er zo een 600mm van maken, zonder veel verlies aan kwaliteit.
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Sat 03 May 2008, 10:26    Post subject:
Ja, het is algemeen bekend dat de TC 2.0 niet echt scherp is. Van de TC 1.7 zegd men dat hij "een beetje soft "is. Dat kan ik wel bevestigen, maar Dan nog is de conbinatie veel scherper dan de 1.4 Kenko.
De 70-200 + TC 1.7 stop ik meestal af tot F7.1. Dan is de beeldkwaliteit prima. De AFS 300 f4 + TC1.7 is helemaal open al knap scherp, maar een half stopje maakt hem nog net iets mooier.
Ik heb ergens een verhaal gelezen van iemand met een D300 F2.8 VR en een Nikon TC 2.0. Die klaagde ook over onscherpte in combinatie met de TC. Nadat hij de AF op zijn D300 had afgesteld op deze combo was het resultaat verbluffend goed. Hij had er een aantal voorbeeld foto's bij geplaatst, en dat zag er echt fantastisch uit.
Dit beloofd veel goeds voor de D3 en D300 gebruikers. Je kunt in die camera's 12 presets maken, geloof ik. Je kunt ook een tele zonder TC calibreren, maar ook met verschillende TC's. De camera onthoud de combinatie.
Op die manier wordt de 300 f2.8 met 3 TC's toch wel een erg mooie set lenzen, die nog betaalbaar is ( nou ja....), en uit de hand te gebruiken ( nou ja....).

grt
Ad

Hans J.

PostPosted: Sat 03 May 2008, 20:04    Post subject:
Als jullie willen weten hoe een Kenko 1.4x Pro 300 op een 300mm AFS presteert, ga dan naar het Determinatiealbum.
Daar heb ik op 1 mei een Rouwkwikstaart geupload met de vraag om bevestiging.
Dit beeld is een uitsnede van ruim 12 miljoen pixels naar 1,5 miljoen.
Dus pakweg 13 procent van het originele beeld. F5.6 dus open diafragma.
Zeg nou zelf.... een plaatje toch bij deze crop?

http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=20

Wat me wel opviel is een ietwat zijdelingse speling in het mechaniek gerekend over de lengteas van het objectief.
Ook weigerde een paar keer de AF van de kamera.
Bij een druk op de ontspanknop bleef de zoeker onscherp en moest de AF instelling even met het handje opgang geholpen worden.

Dus als de Nikon TC 1.4 x financieel geen probleem is, dan heeft deze dan toch mijn voorkeur. Maar optisch is de Kenko gewoon goed.
Gr., Hans J.

R.Lutke Schipholt

PostPosted: Thu 29 May 2008, 11:19    Post subject:
Uiteindelijk is het een Sigma 120-300 2.8 geworden.Goede reviews en mooie prijs voor een bijna nieuwe lens.Gebruik hem met 1.4 en 2x cv.
Met 2x aanvaardbaar, maar de 1.4 lijkt beter wat betreft scherpte.
Als ik langs het wad struin en doe dat bijna dagelijks,dan zie ik op Waagejot, De Petten vooral Canons met 500 mm plus 1.4 cv.Voor de meesten de ideale lens als er niet gewandeld hoeft te worden.Schiet zelf veel vanuit auto met rijstzak.Sinds ik een Prius heb, lijkt het dichterbij komen nog beter te gaan.Hi hi, misschien well ilusie.Nogmaals veel dank voor alle commentaar.Het heeft me veel geholpen.Rob LS Texel

adjuh

PostPosted: Thu 29 May 2008, 11:32    Post subject:
Gefeliciteerd!
Kun je er goed mee uit de hand fotograferen?

grt
Ad

R.Lutke Schipholt

PostPosted: Thu 29 May 2008, 23:10    Post subject:
Het gaat maar net,zo even een vogel in de lucht schieten.Rondlopen vind ik nog een probleem.De monopod voor mij eigenlijk niet stabiel genoeg.Het statief zo licht mogelijk om toch rond te kunnen lopen met het hele zaakje op de schouder.Probleem vind ik de kleine zangvogeltjes op zo'n 30 meter of meer.Dan is een statief echt nodig voor mij.Als ze dan al niet gevlogen zijn zoals de Rietzangers,Gorsen,Tjiftjaffen is het voor toch een hele toer ze goed in beeld te krijgen.Te snel en vaak te ver weg.Kijk jaloers hoe ze dat op Birdpix doen.Het makkelijkst is de rijstzak langs Waagejot, De Petten of langs de dijk onder aan het wad Plevieren,Steenlopers te spotten.Mijn laatste foto: een Oeverloper met de hand vanuit de auto: ja zo is het scherp.

adjuh

PostPosted: Fri 30 May 2008, 9:00    Post subject:
Toch kun je met een monopod heel stabiel werken.
Mijn methode:
Op mijn monopod zit een Manfrotto 234 kantelkopje. Dat is heel belangrijk.
Zet de poot net iets te ver weg, en haal de camera naar je toe. ( nu wordt het kopje belangrijk, want je moet de lens / camera soms behoorlijk ver voorover kantelen )
Zet je benen een beetje uit elkaar, en ga op je monopod hangen.
Samen met je benen en je monopod vorm je zo een driepoot, die erg stabiel is.
Het is erg belangrijk dat je je benen goed uit elkaar zet, om zijdelingse stabiliteit te krijgen.
Met een 300mm + 1.4 TC zijn sluitertijden tot 1/100 goed te doen; daaronder wordt het een loterij.
Het volgen van vogels in vlucht vind ik ook erg moeilijk. Dat gaat gewoon veel beter uit de hand.

Succes
Ad

R.Lutke Schipholt

PostPosted: Sat 31 May 2008, 23:40    Post subject:
Heldere instructie Ad.Bedankt .Er zijn Vorkstaartplevieren bij Den Hoorn gespot.Ga het morgen eens met de monopd proberen!

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum