Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Lens of camera, wie helpt mij met dit luxe probleem

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 May 2008, 17:21    Post subject: Lens of camera, wie helpt mij met dit luxe probleem
Hallo

Ik fotografeer met de 30D en de 400 2.8 NON IS, op zich bevalt me dit uitstekend, ik heb tegen mijn vrouw gezegt dat het wel weer eens tijd word voor vernieuwing, tot mijn grote verbazing werd hier possitief op gereageerd dus ja dan moet je toch gelijk actie ondernemen Smile, ik zit nu te denken om de 1D mkIII te kopen of mijn 400 2.8 in te ruilen voor een 500mm 4.0 IS, ik zelf zit eigenlijk wel aan het eerste te denken omdat de 400 2.8 een geweldig stuk glas is.. Ook de 300-800 sigma passeerd mijn gedachten maar volgens mij zie je hier vooral met nikon zeer goede resultaten mee, wie kan zijn ervaringen met deze combies hier neer zetten en wat vooral DE aanrader is

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 May 2008, 18:35    Post subject: Re: Lens of camera, wie helpt mij met dit luxe probleem
jens wrote:
Hallo

Ik fotografeer met de 30D en de 400 2.8 NON IS, ik zit nu te denken om de 1D mkIII te kopen of mijn 400 2.8 in te ruilen voor een 500mm 4.0 IS, Ook de 300-800 sigma passeerd mijn gedachten

Wellicht een punt van overweging: met de 1DmkIII lever je in op je cropfactor. Jouw 400mm is op een 30D een 640mm, op een 1DmkIII is dat nog maar 520mm. Ik weet niet hoe zeer je om millimeters verlegen zit, maar het lijkt me handig dit toch even mee te nemen.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Fri 09 May 2008, 18:48    Post subject: Re: Lens of camera, wie helpt mij met dit luxe probleem
jens wrote:
ik heb tegen mijn vrouw gezegt dat het wel weer eens tijd word voor vernieuwing, tot mijn grote verbazing werd hier possitief op gereageerd dus ja dan moet je toch gelijk actie ondernemen Smile

Maar goed dat je daarna verder gaat, anders konden we wat raars gaan denken! Very Happy
groetjes en succes met je 'probleem'

jens

PostPosted: Fri 09 May 2008, 19:05    Post subject: Re: Lens of camera, wie helpt mij met dit luxe probleem
JoopG wrote:
jens wrote:
Hallo

Ik fotografeer met de 30D en de 400 2.8 NON IS, ik zit nu te denken om de 1D mkIII te kopen of mijn 400 2.8 in te ruilen voor een 500mm 4.0 IS, Ook de 300-800 sigma passeerd mijn gedachten

Wellicht een punt van overweging: met de 1DmkIII lever je in op je cropfactor. Jouw 400mm is op een 30D een 640mm, op een 1DmkIII is dat nog maar 520mm. Ik weet niet hoe zeer je om millimeters verlegen zit, maar het lijkt me handig dit toch even mee te nemen.

Groet, Joop

Dat is nu de enige twijfel die ik heb Surprised Rolling Eyes maar met de converters blijft hij ook goed scherp(2x lever je wel iets in) want nogmaals die 400 inleveren gaat me wel aan me hart maar dat moet toch wel, anders kan ik het feest vergeten #evil

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 09 May 2008, 19:35    Post subject:
investeer maar in je glaswerk . De nieuwe camerabody,s volgen elkaar in rap tempo op . Om het even welk merk . Daar en tegen een goed stuk glaswerk blijft onder alle omstandigheden zijn geld meer dan waard
. Maar vooral het plezier dat je aan een top optiek beleeft is grenzeloos .

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Arjan Esschendal

PostPosted: Fri 09 May 2008, 20:30    Post subject:
He Jens, je hebt een luxeprobleem Rolling Eyes Sinds 2 maand heb ik de 500mm en dat is (ook met converter) perfect. Ik fotografeer met de 30D en dat gaat goed. Wel denk ik dat je met de MARKIII meer snelheid hebt, dat ratelt aan 1 stuk door. Voor vluchtbeelden beter. Jouw kennende(foto's Natuurfocus) zou ik voor 500mm gaan en als volgende stap de body, die zoals gezegd wel snel weer vernieuwd zal gaan worden.
Je hebt met 500mm meer bereik en met converter houd je de scherpte.
Voor foto's van dichtbij zou je 300mm kunnen inzetten(meende dat je die nog had)
Dat de Nikon icm 300-800 mooiere foto's laat zien dan met canon heb ik ook gehoord,

groet Arjan

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 May 2008, 21:51    Post subject:
haha, was mijn preek nog niet overtuigend genoeg Jens of ben je weer gaan twijfelen.
Ik ga volledig met Arjan mee; lenzen blijven hun waarde wel behouden en zijn in mijn ogen het echte gereedschap om tot goede foto's te komen. En de fotograaf maar dar zit bij jouw wel goed.
Sigma 330-800 op nikon gaat idd beter dan op canon; ook ASigma nederland geeft dat toe.
Je kunt natuurlijk ook naaer nikon overstappen... #2gunfire
Reply with quote

jens

PostPosted: Fri 09 May 2008, 23:39    Post subject:
Overstappen?? dan heb ik 5 eos body's die ik voor 250 euro kan verkopen, de 4 L lenzen brengen nog wel wat op maar als ik dan lenzen wil kopen dan kan ik het wel vergeten met elk jaar een uitgave Laughing die 500mm kost alleen al 4000 duurder ofzo, als ik nu nikon had dan was het wat anders, dan kocht ik ipv de 500mm nikor de 1dmkIII en de 500 4.0 samen voor minder Smile

de kwaliteit van mijn 400 doet me twijfelen want die ga ik echt moeten inleveren anders gaat het feest niet door.. En die is rag scherp..

Maar misschien morgen eens kijken want ik er voor terug krijg, was bij cameraland en de ene verkoper wilde 3500 en wat later was er een ander en die riep 2800, jullie horen het wel.

Jens
Back to top
Reply with quote

jens

PostPosted: Sat 10 May 2008, 7:23    Post subject:
voor ik me lens ga inruilen, heeft er iemand ervaring met de 400 2.8 en de 500 4.0 want nu sprak ik iemand die zei dat de AF van de 500 een stuk minder snel is op de 30D als de 1.4 er tussen zit, terwijl de 400 2.8 nog heerlijk snel is met de 1.4 er tussen heeft iemand beide lenzen in bezit(gehad)?

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 10 May 2008, 10:54    Post subject:
Ik ben geen Canon kenner, maar de stap van 400 naar 500 mm levert niet zo heel veel op. Je levert wel een hele stop aan snelheid en isolatie ( bokeh ) in. Misschien is IS een belangrijke drijfveer voor je?
Ik geloof dat ik in jou geval een 40D zou kopen, een bos bloemen voor je vrouw, en ga eens lekker op vakantie.

succes met je keuze!

grt
Ad

jens

PostPosted: Sat 10 May 2008, 11:23    Post subject:
adjuh wrote:
Ik ben geen Canon kenner, maar de stap van 400 naar 500 mm levert niet zo heel veel op. Je levert wel een hele stop aan snelheid en isolatie ( bokeh ) in. Misschien is IS een belangrijke drijfveer voor je?
Ik geloof dat ik in jou geval een 40D zou kopen, een bos bloemen voor je vrouw, en ga eens lekker op vakantie.

succes met je keuze!

grt
Ad

Bedankt voor je commentaar Ad, de overstap van de 30d naar de 40d vind ik zonde van mijn geld en van mij 30d, ik wilde juist een echte upgrade om het maar zo te zeggen en mijn 30d als upgrade van mijn 2e toestel, ik had toevallig net met een ander op een ander forum over de bokeh van zijn gister opgehaalde 500, ik vond deze minder dan de mijne, ik wilde in eerste instantie de 1dmkIII bestellen dit werd me door een paar man afgeraden omdat ik dan naar 1.3X ga ipv. 1.6X en daarbij werd gezegt nee de 500, ik gebruik standaart de 1.4 dus op dan wordt het verschil 560mm of 700mm, tja wat is wijsheid, de IS maakt mijn geen moer uit Wink

Maar zodoende dus mijn twijfel en vraag over ervaringen.

Groeten Jens
Back to top
Reply with quote

Jeroen rep

PostPosted: Sat 10 May 2008, 12:49    Post subject:
Jens, ik heb zoals je weet de canon 500 en gebruik deze in combinatie met de 20D en EOS 3. Met de 1.4x erop lever je inderdaad wat snelheid in. Scherpstellen gaat op de 20D een stuk(je) minder snel en soms 'lockt' hij wat minder snel. Op de EOS 3 is het verschil niet te merken.

Ik denk persoonlijk dat je het verschil 1.3 en 1.6 crop body's niet daadwerkelijk gaat missen. Je zult alleen iets dichterbij moeten komen. Het is een kwestie van werkwijze. Voorheen vond ik 400mm best voldoende om (af en toe) een goede foto te maken, nu zit ik op 700mm ook nog te croppen -> gewoon iets dichterbij komen. Bovendien zie je overal op het internet de prachtigste vogel foto's me 1.3 crop body's dus dat het mogelijk is staat wel vast.

Nu de vraag wat je moet doen...kijk even wat je mist bij je huidige configuratie. Is dat bereik, IS, gebruik zonder driepoot dan zou ik voor de 500 gaan. Is dat echter AF snelheid, ISO mogelijkheden en/of de grootte van de zoeker dan lijkt mij de 1D3 de beste keuze.

Succes in iedergeval!

peter wijn

PostPosted: Tue 13 May 2008, 14:55    Post subject:
Volgens mij heb je een uitstekende set voor vogelfotografie, dus voor je gaat ruilen is het zaak na te gaan waarin je verbetering nodig hebt.

- betere AF? (camera)
- lichter gewicht? (lens)
- dichter bij de vogel komen? (lens)
- uit de hand fotograferen? (lichtere lens met IS)
- bij minder licht fotograferen (camera)
.....

- meer tijd voor je fotografie? Koop dan vrije dagen. Dat levert het meeste op.

Overigens is het logisch dat een 400F2,8 sneller focust dan een 500 F4. Ten eerste heeft je camera meer licht waarmee hij contrast kan zoeken, ten tweede is de scherptediepte van de lens groter en de afstand die bij het focussen overbrugd moet worden kleiner, zodat de camera eerder beet heeft.

plezier bij je zoektocht
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum