Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

workflow en bijhorende software
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 May 2008, 20:05    Post subject:
Ik doe ook (bijna) alles in Lightroom omdat het (bijna) alles kan. En op een Mac.

Ik importeer met LR vanaf kaartje. Maak daarvoor datummapjes, gewoon om niet zulke grote mappen te hebben. Verder geen reden want kan alles via database veel sneller vinden dan via mappen.

De raws kun je in LR wel beperkt clonen -een stofje weghalen - en dat ook door kopiėren op een heel stel foto's in 1 x.

Je kunt direct vanuit LR je tiff-versie van je raw in PSE openen als je toch meer wilt doen. De bewerkte tiff bewaar je standaar gestacked met de raw. Jpegs beschouw ik als tijdelijke dingen (maak ze alleen voor BP of om aan iemand te sturen).

Want voor diapresentaties heb ik ze niet nodig: maak een 'collectie' van raws (of de kopie-tiff met PSE correctie) (die ik opsla) en daar maakt LR dan de show van. Het zijn mooie html/flash templates. Upladen naar site direct uit LR. Omdat ik de collectie bewaar hoef ik de diashow niet te bewaren.

Hoe LR de foto's in de diashow maakt (verkleinen, verscherpen, profiel???) is onduidelijk, maar ik vind ze er goed uitzien.

Ik heb overal trefwoorden aan toegekend en heb zo met 1 trefwoord aanklikken in 1 klap alle foto's in alle versies op alle schijven.

(De backups met identieke bestanden importeer ik niet, ooit werd het een warboel doordat LR hetzelfde bestand op verschillende schijven als 1 foto wou zien)

Ken al die Nikon programma's niet maar waarom verschillende programma's als het ook in enen kan? -behalve voor plaatselijke bewerking dan. LR is misschien duurder? heb het in de 'voorverkoop' gekocht want gebruikte het (beta) toen al een tijd.

En hoewel het niet essentieel is: LR ziet er fraai uit.

Het scheelt vast niet veel met Aperture maar ik ben hier nu aan gewend.

Groet Yola
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 May 2008, 20:52    Post subject:
Yola, die diashow heb ik ook eens gebruikt van LR. Het verkleinen van de foto's viel idd niet tegen, maar voor vogelfoto's waarbij je veel detail wilt blijven zien, vond ik LR wat te veel verkleinen. Als ik dit soort foto's in een diashow zou willen stoppen, zou ik ervoor kiezen om ze wat fraaier weg te zetten en de map die LR maakte opnieuw te vullen. LR maakt 3 mappen foto's aan voor die diashow, van klein naar nog wat kleiner om rekening te houden met het aantal pixels van het scherm van de toeschouwers.
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

PostPosted: Fri 23 May 2008, 21:05    Post subject:
ghf

Last edited by Tom van Hell on Fri 23 May 2008, 21:11; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

PostPosted: Fri 23 May 2008, 21:06    Post subject:
Tom van Hell wrote:
Ik gebruik

1 Nikon transfer om te importeren zodra je de cf kaart in de reader stopt komt het Nikon transfer vanzelf te voorschijn en druk ik op de knop ' overspelen starten' Er word dan een submap aangemaakt binnen mijn map " uit te zoeken foto's" met de naam datum van overspelen met evt volgnummer bij meer cf kaarten

Ook word bij het overspelen alle metagegevens aan de bestanden toegevoegd zoals: maker , adres , email , website etc.

2 met Nikon vieuw nx zoek ik alles uit (handig met de shift toets je ziet dan gelijk 100% pixels in beeld op de plek van de muis)
is die map uitgezocht dan hernoem ik in batch per soort 'opnamedatum en volgnummer, en sleep de betreffende afbeeldingen naar de definitiefe map
Ik heb alles in structuren verdeeld bv Vogels en die dan weer in roofvogels , mezen, eenden, ganzen, plevieren, reigers, en daaronder weer de soorten,
Met landschappen en zoogdieren etc doe ik het ook zo maar ieder maakt weer z,n eigen indeling

3 bewerken in capture NX Eigenlijk alles op het klonen na en het opslaan voor web
a-zorg eerst dat de raw belichting goed staat binnen de niveau's
b- dan met curven lichter maken evt. met D- lichting
c- indien nodig kleurpuntsturingen gebruiken
d- kleurbalans c d en e kan natuurlijk ook anders
e- verzadiging warmte
f - verscherpen met Onscherp masker en/of hoog doorlaat
g - uitsnede

Dan maak ik een herstelpunt die noem ik org . pixels en sla dan op met ctr + S
Vervolgens ga ik de resolutie aanpassen naar H 1024 pixels
zet het profiel om naar s,rgb
evt nog een x onscherp masker
maak dan weer een nieuw herstelpunt en die noem ik : beamer
en vervolgens opslaan

Wil ik nu een jpeg voor de beamer dan open ik de raw en pak het herstelpunt beamer en sla deze op als jpeg
Wil ik nu een afdruk dan pak ik herstelpunt Org pixels en sla die op als Tif of open hem gelijk in CS

Voor fotos waarin ik veel moet bewerken maak ik natuurlijk een tif bestand en zet die in de map bij de raw bestanden.
En bewerk deze dan verder met CS3

Reportagewerk doe ik anders
Ik bewerk alle raw bestanden zonder een herstelpunt te maken en sla die op ( 90 - 140 foto's)

Dan zet ik ze in batch om in Tif je pc staat dan een uurtje te werken en jij kunt wat ander doen
Vanuit de tif's die ik hier en daar wat bewerk indien nodig (puistje en korsten verwijderen en zo)
Deze sla ik na alle bewerkingen pas op als 8 bits tif in lzw
en daar haal ik dan weer mijn bestelmaten voor de foto,s die ik op sla in Jpeg.

Een heel verhaal maar je vroeg er om, Peter

mvg Tom

yola de lusenet

PostPosted: Fri 23 May 2008, 23:34    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Yola, die diashow heb ik ook eens gebruikt van LR. Het verkleinen van de foto's viel idd niet tegen, maar voor vogelfoto's waarbij je veel detail wilt blijven zien, vond ik LR wat te veel verkleinen. Als ik dit soort foto's in een diashow zou willen stoppen, zou ik ervoor kiezen om ze wat fraaier weg te zetten en de map die LR maakte opnieuw te vullen. LR maakt 3 mappen foto's aan voor die diashow, van klein naar nog wat kleiner om rekening te houden met het aantal pixels van het scherm van de toeschouwers.

Dat van die 3 maten,ja, heb ik gezien, staan als 3 mappen in de diashowmap. Maar over de grote foto's: je kunt de maat zelf kiezen, traploos tot 2000 px (net als kleuren, wel of geen watermerk etc).

Wat ik bedoelde was dat ik niet weet welke kwaliteit JPEG, welke verscherping -je kunt daarvoor de uiteindelijke JPEGs bestuderen natuurlijk, maar je kunt niet zien welke instellingen LR hiervoor gebruikt, om ze evt aan te passen.

Maar we bevinden ons hier temidden van Nikon kenners Bas, die het heel anders aanpakken, en op een PC bovendien. Da's toch een ander dialect, lastig als je er niet mee bent opgegroeid Wink
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 24 May 2008, 9:26    Post subject:
Ik ben ook Nikonist en PC-gebruiker geweest. Toch snap ik ze niet (meer) Cool Mijn laatste Nikon was een FM3a met die heerlijk AI(s) lensjes erbij in 1.4 lichtsterkte.

Sorry voor deze off-topic praat. Ik Mek weer lekker verder.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 May 2008, 9:39    Post subject:
@Yola
Heel helder de voordelen van lightroom aangegeven. Er is nog een voordeel, dat tevens een nadeel is (voor mij). Lightroom is vrijwel onafhankelijk van de camera-leverancier software. Nadeel is dat je geen gebruik kunt maken van de mooie tooncurven en andere profielen die door Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax zijn ontwikkeld. Voordeel is dat je er ook geen last van hebt.... Adobe levert veel stabielere, zorgvuldigere software dan die rottige cameramerken.
Back to top
Reply with quote

Tom van Hell

PostPosted: Sat 24 May 2008, 10:26    Post subject:
peter wijn wrote:
@Yola
Heel helder de voordelen van lightroom aangegeven. Er is nog een voordeel, dat tevens een nadeel is (voor mij). Lightroom is vrijwel onafhankelijk van de camera-leverancier software. Nadeel is dat je geen gebruik kunt maken van de mooie tooncurven en andere profielen die door Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax zijn ontwikkeld. Voordeel is dat je er ook geen last van hebt.... Adobe levert veel stabielere, zorgvuldigere software dan die rottige cameramerken.

Helemaal met je eens Peter vooral met de laatste zin
Adobe software loopt veel beter maar omdat Nikon zijn algoritme voor de raw niet prijsgeeft ben ik toch sneller klaar met het op kleur brengen van foto's in Capture NX

Mij is trouwens verteld dat Lightroom precies hetzelfde is als de nieuwste Raw-converter in CS3 alleen in een ander jasje.
klopt dat

mvg Tom

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 24 May 2008, 10:32    Post subject:
Dat klopt wel Tom. ACR heeft precies dezelfde functies voor het omzetten en instellen van RAW's als LR. LR heeft er wat leuke dingetjes bij. Dat maakt wel dat ACR een ietsje onoverzichtelijker is. Of liever gezegd, ACR ziet er heerlijk simpel uit en is dat ook.

O ja, we hebben ook nog Aperture! Iemand daar goede ervaringen mee? Ik heb hem erop staan, maar gebruik hem nooit. Het zou super moeten zijn volgens sommige gebruikers.
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Sat 24 May 2008, 12:34    Post subject:
Tom van Hell wrote:
Mij is trouwens verteld dat Lightroom precies hetzelfde is als de nieuwste Raw-converter in CS3 alleen in een ander jasje.
klopt dat

Mwah, is toch iets te kort door de bocht. De engine en de mogelijkheden zijn hetzelfde, doch in Lightroom is het allenaal net wat gebruikersvriendelijker naar mijn mening. Verder haal je met LR een compleet workflowprogramma in huis.

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Sun 25 May 2008, 9:36    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
O ja, we hebben ook nog Aperture! Iemand daar goede ervaringen mee? Ik heb hem erop staan, maar gebruik hem nooit. Het zou super moeten zijn volgens sommige gebruikers.

Toen ik overstapte naar een mac heb ik daar (uiteraard) ook even naar gekeken. Ziet er inderdaad goed uit, alleen 1 nadeel: hij negeert de *.xmp bestanden uit Lightroom. Daardoor zou ik m'n hele archief weer opnieuw moeten bewerken.
Hoe mooi het programma ook zou kunnen zijn, dat leek me toch wat veel werk.
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

yola de lusenet

PostPosted: Mon 26 May 2008, 0:40    Post subject:
@ peter en tooncurven: in LR zitten een aantal presets en je kunt ook je eigen curven opslaan (incl verscherping, ruisonderdrukking, chromatische correctie en wat je maar wilt). Kun je met 1 klik je eigen standaardcorrectie uitvoeren (en dan weer fine-tunen per foto). Moet je wel eerst uitpuzzelen natuurlijk.

Maar ik begrijp dat mensen ook kantenklare presets aanbieden. Heb me daar nooit in verdiept want voorlopig vind ik alleen correctie van niet-optimale foto al een kluif. Misschien dat het vooral presets zijn voor grappige of rare dingen (oude polaroids namaken, soft focus), geen idee. Maar het kan zijn dat er ergens mooie dingen op dit vlak te bekomen zijn.

En onderling uitwisselen tussen BP'ers zou ook nog kunnen.

Ik lijk wel een LR missionaris, maar eigenlijk zie ik er niets in om van programma te wisselen, tenzij je last hebt van echte beperkingen. Je haalt het meest uit wat je goed kent, en overstappen kost weer tijd achter de computer, zonde.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 26 May 2008, 8:23    Post subject:
Zelf werk ik met standaard settings in ACR; witbalans 'as shot', dus zoals de camera het heeft bedacht met de automatische witbalans, heb je lekker een uitgangspunt om deze in PS te finetunen met color balance, indien nodig, maar dat is meestal niet het geval. Ik wil hem soms iets verhogen in ACR voor een mooie warme gloed.

Saturatie, contrast, clarity, enz. gebruik ik standaard settings voor, die waarden zijn altijd hetzelfde, mits de belichting goed is geweest. Soms vind ik er te veel groen in zitten. Het groen zet ik soms iets terug in saturatie en luminantie met de schuifjes op het volgende tabblad 'HSL / grayscale. Dat zorgt ervoor dat de foto wat helderder wordt.

Die standaard waarden heb ik opgeslagen als 'standaard'. Het eerste wat ik doe is appeltje (control) A en die waarden aan alle nieuwe RAW's hangen via rechter muisknop---> 'develop settings' ----> standaard. Dan worden uitsluitend de gewenste waarden eraan gehangen.

Vervolgens maak ik tiffjes van de geselecteerde foto's, de rest gaat de prullenbak in en ga verder in PS om te eventueel finetunen met: shadow/highlights, levels (liever niet) en de curves om wat meer contrast te verkrijgen. Eventueel nog een beetje meer saturatie en vervolgens wat ruis onderdruken en als laatste verscherpen met smart sharpen.

Ook hier heb ik standaard settings voor aangemaakt via 'actions'. Dat gebruik ik als ze goed in orde lijken. Ik haal alles in dezelfde map binnen en sla in standaard mappen op. Dit is voor mij de map 'nieuw'. In die actions zit ook het verkleinen verwerkt met verschillende malen aanscherpen en verkleinen met priemgetallen. De TIFF wordt kleiner gemaakt met een priemgetal (laat ps maar lekker rekenen) en vervolgens iets verscherpt. Dat 3x en daarna save for web alvorens de saturatie weer iets verhoogt te hebben omdat we naar sRGB gaan.

Verder doe ik alles in 16 bits totdat het jpeg wordt voor inet. Ik ben van mening dat de ruisonderdrukking en verscherpen dat iets beter gaan en het eindreultaat wat helderder is.

Misschien heeft iemand hier wat aan.

Bas

Ik wil mijn standaard settings best delen, maar heb gemerkt dat het voor de verschillende camera's enorm scheelt. De RAW's van de mkII zijn boterzacht.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sun 20 Sep 2009, 22:01    Post subject:
Inmiddels zijn meerdere databases van expression media corrupt:
de aanduidingen in de database verwijzen naar een verkeerd bestand. Heel irritant.
en in plaats van de werkelijke bestandsnaam door te geven, geeft de database een zelf bedachte naam door aan een fotobewerkingsprogramma.
Dit betekent dat je 1) of de naam van je bestand kwijt bent, 2) of het bestand opnieuw moet koppelen aan de database na iedere bewerking.
Het schijnt dat meerdere mensen het hebben, maar het nog nooit gereproduceerd is bij de supportafdeling.

allemaal hoogst irritant. Ik ga maar eens bij Imatch kijken of ik dit programma nu beter snap.
Het kost betrekkelijk weinig.

Voor mensen die capture nx niet gebruiken: gewoon lightroom gebruiken.
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Sun 20 Sep 2009, 22:29    Post subject:
En voor de mensen die wel eens willen weten wat er allemaal kan met Lightroom, op het Natuurfotoblog staat het eerste artikel uit een serie over Lightroom.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 19 May 2011, 10:02    Post subject:
Er is een nieuwe versie van iView cq Microsoft Expression Media uit namelijk Media Pro 1

Het programma is vorig jaar overgenomen door Phase One (van de digibacks voor middenformaat camera“s en de Phase One rawconvertor).

Er is voor relatief weinig geld een update voor bestaande iView en M-EM gebruikers beschikbaar.

Ik ga het proberen, want het lijkt me een verbetering.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 19 May 2011, 15:54    Post subject:
Update
Ik heb het programma geprobeerd te installeren, zodanig dat de in nikon capture NX bewerkte foto“s getoond zouden worden. Dat lukte niet, (terwijl gelijktijdig de foto“s in Expression Media wel worden getoond).

Op mijn vraag aan de helpdesk van Media Pro kreeg ik dit antwoord:

Quote:
EM could do this as it was using a part of the Nikon SDK, there was many problem with this such as it did not support newer Nikons such as the D7000
With Media Pro we support changes made to your Nikon files in Capture One but not Nikon NX software.
Sorry to say this is is something that will not change.

Kind Regards
Phase One Support

Ik zal Expression Media dan ook de komende jaren een keer gaan vervangen door Lightroom, tenzij Nikon zelf met een goede database komt.

Gemiste kans.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum