Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon D80, 300 f4 af-s, en een teleconverter

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 8:33    Post subject: Nikon D80, 300 f4 af-s, en een teleconverter
Na heel lang gewikt en gewogen te hebben denk ik er sterk aan om mijn FZ50 voor macro te gaan gebruiken en een DSLR aan te schaffen voor vogel fotografie. Na veel reviews gelezen te hebben over zowel lenzen als bodies kwam ik tot de conclusie dat het wellicht verstandiger is om gewoon plaatjes te gaan kijken om er zo achter te komen wat ik mooi vind. Het lijkt Nikon te gaan worden. Mijn budget laat (in de nabije toekomst) het volgende toe:

Een D80 body
Een 300 f4 afs tele
Een converter

Over de converter heb ik nog mijn twijfels. De kenko 300 pro 1.4 krijgt goede recensies maar ik ben benieuwd of hij zich kwalitatief kan meten met de 1.4 van Nikon. Ik heb ook hele mooie resultaten gezien met de 1.7 van Nikon. Ik ben vooral benieuwd of de Af nog werkt dan i.c.m. de D80. En natuurlijk of dit kwalitatief beter is dan een crop van een foto genomen met de 1.4+300 f4.....

Ik hoop dat iemand met kan helpen een knoop door te hakken!

Groeten Jeroen

A.R. Janssens

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 9:06    Post subject:
Volgens de brochure van Nikon werkt de autofocus van het genoemde objectief wel met de TC-14E II maar niet met de TC-17E II of de TC-20E II.

Vriendelijke groeten,

A.R. Janssens

Ron van Elst

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 9:18    Post subject: Lange termijn
Hoi Jeroen,

Kijk ook eens naar de lange termijn..... Wil je ooit nog een 500 of 600mm prime lens gaan kopen? Vergelijk dan eens prijzen tussen de 2 gevestigde merken. Je zult zien dat er best grote verschillen tussen zitten. Misschien iets om rekening mee te houden bij je eerste aanschaf? Heb ik in ieder geval wel gedaan...

Groet,

Ron van Elst

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 9:22    Post subject:
.. maar uit eigen ervaring kan ik melden dat de AF gewoon werkt met de 1.7 maar wel iets trager. Op mijn D80 werkte de AF ook nog met de TC20II maar wel héél traag. Even uitproberen in de winkel.

Succes met je keuze.

Marc

edit: helemaal eens met Ron
Reply with quote

JeroenW

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 9:26    Post subject:
Bedankt voor je reactie,

Ik heb dit idd gezien op de website van Nikon maar ik heb een hoop informatie gevonden op internet waaruit blijkt dat dit wel werkt (in ieder geval de 1.7 op de d200). Waarschijnlijk voldoet de AF dan niet helemaal aan de standaard van Nikon en is er wat Hunting in slecht licht en wat trager maar hij schijnt wel accuraat te werken. Ik ben echter benieuwd of dit op de D80 ook het geval zal zijn...

Groeten,

Jeroen

A.R. Janssens wrote:
Volgens de brochure van Nikon werkt de autofocus van het genoemde objectief wel met de TC-14E II maar niet met de TC-17E II of de TC-20E II.

Vriendelijke groeten,

A.R. Janssens

JeroenW

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 9:28    Post subject:
Bedankt Kashmar,

Kun je ook iets zeggen over de scherpte?

Kashmar wrote:
.. maar uit eigen ervaring kan ik melden dat de AF gewoon werkt met de 1.7 maar wel iets trager. Op mijn D80 werkte de AF ook nog met de TC20II maar wel héél traag. Even uitproberen in de winkel.

Succes met je keuze.

Marc

edit: helemaal eens met Ron

Kashmar

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 9:37    Post subject:
Hallo Jeroen,
Je zou naar oudere foto's van mij kunnen kijken maar beter nog naar de oudere foto's van Henk Dikkers en zijn vrouw
http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=henkdikkers&personal_album=0

Groeten,
Marc
Reply with quote

JeroenW

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 9:55    Post subject:
Mooie foto's! Het lijkt alsof de 1.4 net een klein tikkeltje scherper is maar veel maakt het niet uit. Wellicht is het een idee voor mij om de 1.7 van Nikon te nemen en daarnaast de 1.4 van kenko voor als er iets minder licht beschikbaar is... Weet jij/iemand hoe de Kenko 1.4 pro 300 zich verhoud met de 1.4 van Nikon?

Groet

Kashmar wrote:
Hallo Jeroen,
Je zou naar oudere foto's van mij kunnen kijken maar beter nog naar de oudere foto's van Henk Dikkers en zijn vrouw
http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=henkdikkers&personal_album=0

Groeten,
Marc

Gert-Jan

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 11:17    Post subject:
Hoi Jeroen

Als je een camera gaat kopen . kijk dan niet alleen naar prijs , maar ook zeker naar de problemen die beide merken met hun camera,s hebben , en dat verschilt per type . succes

groetjes
@leo
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 13:38    Post subject:
Ha Jeroen,

de meeste van mijn foto's zijn genomen met de 300 + 1.7 (Nikon). Hoewel de 1.4 wellicht ietsje scherper is, prefereerde ik persoonlijk het iets grotere bereik. In eigen tuin knip ik met de 300 sec, in het veld met de 1.7 erop.

Vrolijke pennenstreek & sluiterknip,

Ton

www.tonvanmourik.com

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

ducaudi

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 15:36    Post subject:
Ik heb de nikon 300mm f4 af-s met de kenko pro 1.4 en dat werkt super.
autofocus is niet trager en scherpteverlies is miniem.

Heb met de combinatie nog altijd scherpere foto's dan mijn sigma 150-500 maar het prijsverschil moet ergens zitten zeker? Very Happy
Back to top
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 16:49    Post subject:
Vragen over converters komen elke keer terug. Misschien is het leuk om met een aantal BP-ers bij elkaar te komen en wat testen te doen. Ik misbruik even jeroen's topic, misschien is het beter om hier een apart topic voor te openen. Ik stel voor om een Nikon test te doen met bijv de 300 f4 + nikkor 1.4TC vs 300 f4 + kenko pro 1.4.

Ik heb een 300 f4 en 2 TC's 1.7 en 2.0
Ik heb ook een VR 400 f2.8 dus daar kunnen we ook testen mee doen.

Wie trekt de kar? Bij interesse graag een nieuw topic.

Sorry jeroen maar misschien ook voor jou interessant Smile

groet,
Marc
Reply with quote

JeroenW

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 17:06    Post subject:
Je hebt mooie scherpe foto's op je site staan! Die 1.7 ziet er goed uit. Ik heb je wel gezien dat je bij een van je roodborst portretten hebt geschreven minder tevreden te zijn over de AF op korte afstand... Nou moet je wel erg dichtbij hebben gezeten voor die opname dus dit hoeft geen probleem te zijn maar hoe is de AF bij langere afstanden? Een meter of 8 tot 12 bijv.?

Groeten en bedankt voor je reactie!

Ton van Mourik wrote:
Ha Jeroen,

de meeste van mijn foto's zijn genomen met de 300 + 1.7 (Nikon). Hoewel de 1.4 wellicht ietsje scherper is, prefereerde ik persoonlijk het iets grotere bereik. In eigen tuin knip ik met de 300 sec, in het veld met de 1.7 erop.

Ton

www.tonvanmourik.com

JeroenW

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 18:07    Post subject:
Lijkt me een uitstekend idee. Ik heb nog geen vergelijking gevonden op internet. Er is er wel een waarin de kenko wordt vergeleken met een de canon converter maar voor Nikon het ik nog niets dergelijks gevonden.

Groet

Kashmar wrote:
Vragen over converters komen elke keer terug. Misschien is het leuk om met een aantal BP-ers bij elkaar te komen en wat testen te doen. Ik misbruik even jeroen's topic, misschien is het beter om hier een apart topic voor te openen. Ik stel voor om een Nikon test te doen met bijv de 300 f4 + nikkor 1.4TC vs 300 f4 + kenko pro 1.4.

Ik heb een 300 f4 en 2 TC's 1.7 en 2.0
Ik heb ook een VR 400 f2.8 dus daar kunnen we ook testen mee doen.

Wie trekt de kar? Bij interesse graag een nieuw topic.

Sorry jeroen maar misschien ook voor jou interessant Smile

groet,
Marc

Gert-Jan

PostPosted: Sat 16 Aug 2008, 18:26    Post subject:
Hoi Jeroen

Ik zelf heb ook serieus overwogen om een kenko TC te kopen voor op de nikon lenzen . Echter dat werdt mij sterk afgeraden . omdat de overbrenging van de niet nikon Tc niet is wat het zou moeten zijn . En dat zou weer tenkoste gaan van de lenzen zelf . Ik heb om die reden en de geringe meer prijs dan ook voor de nikon 1,4 en de 1,7 gekozen .

met vriendelijke groeten
@leo
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Mon 18 Aug 2008, 18:00    Post subject:
Ik gebruik de AFS 300 f4 op een D200, en heb de 1.4 en de 1.7 converter. Van de Kenko heb ik 2 verschillende exemplaren in huis gehad, maar de kwaliteit is veeel slechter dan de Nikon converters.
Ten eerste is de Kenko een slecht passend plastic ding. Maar ook de beeld kwaliteit is veel minder dan van de Nikon converters. Dit valt vooral op als je gaat croppen. De Nikon 1.7 is aanzienlijk scherper dan de 1.4 Kenko. En dan heb ik het nog niet eens over kleur en contrast.
De nikon 1.4 is fantastisch! Je ziet bijna geen verschil in beeldkwaliteit, en de AF is nogsteeds zeer snel. Met de Nikon 1.7 moet je eigenlijk een stopje afstoppen om een mooie kwaliteit te krijgen, en de AF is aanzienlijk trager. Als je echt heel weinig licht hebt, wordt de AF met de 1.7 ook tamelijk onbetrouwbaar. Je camera geeft aan dat scherp gesteld is, maar in werkelijkheid is dat niet zo. Op een normale bewolkte dag heb je daar nog geen last van, maar in de schemering moet je op gaan passen.
De AFS 300 f4 is een super lens. Ook met de Nikon 1.4 en 1.7 converters. Ik denk dat je voor dat geld geen betere set kunt vinden.

grt
Ad

Ton van Mourik

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 Aug 2008, 0:22    Post subject:
Adjuh schreef:
Quote:
Met de Nikon 1.7 moet je eigenlijk een stopje afstoppen om een mooie kwaliteit te krijgen, en de AF is aanzienlijk trager.

Op de D200 wel... maar op de D300 niet Laughing .

Ton

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

HansBr

PostPosted: Tue 19 Aug 2008, 6:52    Post subject:
A.R. Janssens wrote:
Volgens de brochure van Nikon werkt de autofocus van het genoemde objectief wel met de TC-14E II maar niet met de TC-17E II of de TC-20E II. Vriendelijke groeten, A.R. Janssens

En van anderen lees je dat de AF met de 1,7 of zelfs de 2x wel werkt. Dat zal vast kloppen. En wat ze er bij zeggen: traag.

Dat is de reden waarom Nikon het af raad. De AF motor in camera, of in het objectief maakt eigenlijk veel te weinig toeren om goed te kunnen functioneren. Eigenlijk hoort er dan iets door te branden. Of vergelijk het met je auto. Je kunt wegrijden in de 5de versnelling. Het kan en het mag.

Hier meer over converters:
http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf
Back to top
Reply with quote

adjuh

PostPosted: Tue 19 Aug 2008, 8:55    Post subject:
HansBr wrote:
A.R. Janssens wrote:
Volgens de brochure van Nikon werkt de autofocus van het genoemde objectief wel met de TC-14E II maar niet met de TC-17E II of de TC-20E II. Vriendelijke groeten, A.R. Janssens

En van anderen lees je dat de AF met de 1,7 of zelfs de 2x wel werkt. Dat zal vast kloppen. En wat ze er bij zeggen: traag.

Dat is de reden waarom Nikon het af raad. De AF motor in camera, of in het objectief maakt eigenlijk veel te weinig toeren om goed te kunnen functioneren. Eigenlijk hoort er dan iets door te branden. Of vergelijk het met je auto. Je kunt wegrijden in de 5de versnelling. Het kan en het mag.

Hier meer over converters:
http://home.kpn.nl/braak117/ObjectiefAdvies.pdf

Dat is niet de reden waarom Nikon het gebruik afraad: de werking van de AF motor heeft niets met het gebruik van een converter te maken. Deze wordt ( anders dan bij AF lenzen ) electrisch aangestuurd, en een converter veranderd daar niets aan. Het probleem is de AF sensor die te weinig licht krijgt, en daardoor minder snel en vooral minder accuraat de lensmotor kan sturen. Omdat de 1.7 en 2.0 TC de hoge kwaliteits eisen van Nikon op die manier niet halen, wordt gezegd dat de TC niet werkt.
De grens ligt bij F5.6. Je ziet dan ook vaak dat lenzen met een diafragma^6.3 gaan hunten en echt problemen hebben met scherpstellen.
Anders is het met AF lenzen, waar een motertje in de camera de AF stuurd. Als je daar een converter tussen zet is dat wel degelijk een extra belasting voor de AF motor.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum