Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Wed 23 May 2007, 8:02 Post subject:
Zonder ervaring met een van beide lenzen te hebben, durf ik te stellen dat er weinig verschil is. Beiden zijn de ultieme top in telelenzen.
Het hebben van IS is echter juist bij dergelijke zware lenzen een zegen. Een loodzware 600/4 hou je niet zo makkelijk stil en zeker met converter en cropfactor kom je op een enorm aantal milimeters, waardoor elke trilling onscherpe beelden kan (en zal) opleveren.
Aan de andere kant, toen er nog geen IS was werden er geweldige beelden gemaakt met de 600/4 non-IS. Kwestie van techniek en een goed statief!
Gender: Male Age: 65 Joined: 25 Nov 2005 Posts: 104 Location: Roeselare (B)
Posted: Wed 23 May 2007, 11:19 Post subject:
Dergelijke zware lenzen worden naar mijn gevoel praktisch uitsluitend op statief gebruikt. Vraag die ik me hierbij dan stel is of een IS eigenlijk nog zin heeft. Bij gebruik op statief wordt de IS immers automatisch uitgeschakeld.
Indien ik mij hier zou vergissen dan hoor ik dit graag.
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Wed 23 May 2007, 11:37 Post subject:
Heren bedankt. Op statief zet je hem uit ja. Wel of geen IS maakt mij eigenlijk ook niet veel uit. Met een novoflex 600mm schiet ik ook vlijmscherp uit de hand op 1/500e al is die een stuk lichter, heel veel zelfs.
Blijft alleen de USM vraag over. De oude versie heeft dat niet. Zou dat een groot verschil zijn in snelheid (bijvoorbeeld zo traag als een sigma 80-400) of is dit ook minimaal? _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Wed 23 May 2007, 12:09 Post subject:
De "oude" Canon heeft ook gewoon USM hoor. Enige verschil is de IS. Bij de 600/4 is dat de nieuwe versie die ook vanaf statief gewoon werkt (feitelijk in een andere modus schiet). Ik geloof dat alleen de 100-400 nog de oude IS versie heeft die je moet uitzetten op statief.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum