RudydG wrote: |
Wat blijkt, op het eerste zicht, zijn de beelden uit de 5D beter, dit was te verwachten, maar, zelfs op 1.6 crop dus een beeld dat ik met de 5D schiet "opgeblazen" tot de afbeeldingsgroote van de 50D, doet de 50D het niet beter. Ik bedoel, er zit genoeg reserve op de 5D zowel in pixelinformatie, dan in beeldkwaliteit, dat het voordeel van de 50D vervalt...
Mijn vergelijkingen doe ik heel minutieus, zelfde iso, zelfde lens en zelfde sluiter/diafragma. |
Graag eens advies van birders ;-)
Mijn vergelijkingen doe ik heel minutieus, zelfde iso, zelfde lens en zelfde sluiter/diafragma. Mijn lenzen: Canon 50 1.4, 24-105L IS, 70-200 2.8 L IS, 400 5.6 L, kenko 1.4x en canon 2x II Ik zie hetzelfde patroon met alle lenzen. Is er iemand die vergelijkende situaties heeft meegemaakt? |
Jaap Schelvis wrote: |
Rudy,
hoewel de marketingmensen van Canon, Nikon etc. ons wel eens anders willen doen geloven is er natuurlijk meer in het leven dan de hoeveelheid pixels op je sensor. Helaas kan ik je constatering (nog) niet uit eigen ervaring bevestigen, maar dat de 5D kwalitatief een klasse hoger ligt dan de 50D lijkt mij vanzelfsprekend. Hier op Birdpix krijg je weinig handen op elkaar voor een Full-frame camera, maar hier draait dan ook alles om groot, vergroting, grootst en dan het liefst ook nog een flink stuk croppen ![]() Groet, Jaap |
Jan Hendriks wrote: | ||
Ik ben wel benieuwd naar je gebruikte workflow. Op DPReview.com zijn nogal wat discussies gaande over het verschil in kwaliteit die de verschillende nabewerkingssoftware opleveren. Ben je met je 50D uitgegaan van RAW of van JPEG? Indien je RAW gebruikt. Gebruik je dan DPP van Canon om je files te bewerken of Photoshop of Lightroom in combinatie met ACR 4.6? DPP schijnt met de 50D veel betere resultaten op te leveren dan ACR. Heb je Noise reduction aanstaan in je camera? Enfin, zomaar wat factoren die in voornoemde discussies een grote rol spelen en van invloed blijken te zijn op het eindresultaat. Wat mij wel weer doet afvragen of we niet te ver doorslaan in Digiland. Nog even en je moet zijn afgestudeerd en een graad hebben in nabewerking om het beste uit je camera te halen. Jan |
peter wijn wrote: | ||
ik heb het niet meegemaakt, maar daarom ben ik des te meer geinteresseerd in jouw vergelijkingen. Kun je die ergens op internet naast elkaar zetten? Ik neem aan dat je de 'oude' 5D gebruikt en nog niet de nieuwe? (Heb je hem zelf vergeleken met de D700 of ga je af op Ken Rockwell?) |
enkel de verscherping staat in het midden, maar dat slidertje kom je in DPP weer tegen natuurlijk, daar kan je dus alle kanten mee uit. |
De D700 heb ik ZELF gehad, goede camera, maar als ik naar het systeem (en kost) kijk, wint Canon het voor mij, de echte toplenzen van Nikon, passen niet in mijn budget (200-400 of zo)
op de canon heb ik een leuke betaalbare set, 24-105 4.0 L IS, 70-200 2.8 L IS, 400mm 5.6 L, de teleconvertors... Bij Nikon zou dit een klein kapitaal extra gekost hebben... Komt erbij dat de scherpte van de 5D niet geveneaard is door de Nikon (er zijn andere tijden geweest), daarom weer beslits om Canonian te worden. |
peter wijn wrote: | ||
Als je de kosten erbij betrekt heb je een ander verhaal dan je suggereerde. Naar wat ik gezien heb aan beelden van 5D en D3/D700, vergeleken door professionele fotografen is het lood of oud ijzer. Daarmee wint de 5D op het onderdeel prijs/beeldkwaliteit (bravo). Er zijn wel nog een heel aantal andere aspecten (zoals de 5D mk II ![]() OW maar geloof me, puur op beedlkwaliteit is de 5D nog niet verslagen, ik lach eigenlijk een beetje in mijn vuistje, jarenlang stond Nikon achter op high iso, maar was het allemaal niet belangrijk voor de Nikonians, wie gebruikt nou iso 800 en hoger? Nu ze een camera (3, DRIE) jaar later dan de 5D hebben die meekan, maar nog steeds enkel meekan, is het het sterkste argument van Nikons... Terwijl voor mij de Nikons altijd vorgelegen hebben op alles behalve beeldkwaliteit in hoge iso's. En de D3 / D700 zijn wel goed, maar de ruisonderdukking is te fors... Eerlijk gezegd hoopte ik vooral op antwoord op mijn andere vragen. Ik ben benieuwd wat beter is, resolutie (50D) / of pixelkwaliteit (5D) en zou dat graag zelf bekijken. Geweldig als je dat ergens neer wilt zetten. Natuurlijk moet je het geheel vergelijken bij vergelijkbare pixeldichtheid (dus verkleinen 50D bestand). |
Quote: |
Ik vergeleek op 100%, maar vergat dan wel, dat het totaalbeeld 1,6x zo groot was. |
Quote: |
Het gaat erom hoeveel pixels je per vierkante centimeter achter de lens hebt zitten. Dan kun je na het maken van de foto zelf nog bepalen of je cropt i.p.v. dat de camera dat voor jou doet. |
Sander L wrote: | ||
Kun je aangeven wat je precies hiermee bedoeld? Want als de vogel op je 50D sensor 1cm hoog is, dan is hij dat ook op je 5D sensor. Je hebt geen extra vergroting, door een andere beeldhoek wel een andere vergrotingsfactor. |