Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

ik snap niks meer van diafragmagrootte

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 22:13    Post subject: ik snap niks meer van diafragmagrootte
ik dacht te snappen wat diafragmagrootte is en hoe je het kunt gebruiken bij het fotograferen.

ik meede te weten daf f2,8 veel licht op de sensor laat vallen, waardoor je met lagere iso en sluitertijden kunt werken, maar dat de scherpte er bij veel zoom eruit gaat.

als je dus vaak met 500mm werkt is het dus niet slim om lage f getallen te gebruiken mits het licht het toelaat

nu ik graag een spiegereflex met tele-zoomlens wil ben ik rond gaan kijken naar opties en een converter leek mij wel mooi. goedkopere oplossing voor meer mm (dat ik iets in kwalliteit in moet leveren snap ik maar vind ik niet erg) als ik moet croppen omdat de vogel te ver weg was verlies ik ook sterk aan kwalliteit

stel nu dat ik een lens heb die bij 500mm een minmaal f-getal heeft van 5.0 en ik gebruik een 2x convertor.
dan zou ik mijn f getal op meer dan 10 moeten zetten.
nu les ik dat je daardoor veel scherpte inlevert, maar dit snap ik dus niet: een hoger f-getal betekent toch meer scherpte?
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 23:40    Post subject:
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar.

Je hebt gelijk dat als je je diafragma verder open gooit (dus een lagere F-waarde), je meer licht op de sensor laat vallen en dus een lagere iso en/of snellere sluitertijd kunt gebruiken.

Ook heb je (volgens mij) gelijk dat de meeste lenzen rond de F 9 a 10 de grootste scherpte hebben (dit meen ik ergens gelezen te hebben)

Het probleem zit hem er alleen vaak in dat je bij vogelfotografie je niet altijd de luxe kunt veroorloven om je diafragma zover dicht te gooien. Vogels zitten niet altijd 1/5 sec. stil. Je zult dan dus toch je diafragma verder open moeten doen om acceptabele sluitertijden te kunnen gebruiken.
De F-waarde die je op een lens ziet staan is de maximale diafragma opening die die lens heeft. Hoe kleiner dat getal, hoe meer licht je dus op je sensor kunt laten vallen (je kunt dus altijd voor een kleinere opening kiezen). Als je er nu een converter tussen gaat zetten, verlies je licht (en een beetje kwaliteit). Als je een 1.4x converter gebruikt, verlies je 1 stop (bijv. een f/4.0 lens wordt dan een f/5.6). Bij een 2x converter zijn dit 2 stops (dus van f/4.0 naar f/6.3). Dit houdt dus in dat je bij weinig licht je diafragma niet verder open kunt doen dan f/6.3, waardoor je dus langere sluitertijden zult moeten gebruiken.
In dat laatste geval zul je ook waarschijnlijk je autofocus verliezen, bij veel camera's werkt deze namelijk alleen bij lenzen van f/5,6 of sneller.

Ik hoop dat het zo weer wat duidelijker is

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Roland IJdema

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 7:53    Post subject: Re: ik snap niks meer van diafragmagrootte
rnbflavour wrote:
een hoger f-getal betekent toch meer scherpte?

Volgens mij haal je scherpte en scherptediepte door elkaar.

Op de onderstaande site staat een stukje uitleg over scherptediepte
http://www.heinpragt.com/fotografie/fotografie2.php

rnbflavour

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 8:17    Post subject: Re: ik snap niks meer van diafragmagrootte
Roland IJdema wrote:
rnbflavour wrote:
een hoger f-getal betekent toch meer scherpte?

Volgens mij haal je scherpte en scherptediepte door elkaar.

Op de onderstaande site staat een stukje uitleg over scherptediepte
http://www.heinpragt.com/fotografie/fotografie2.php

aha dat maakt al aardig wat duidelijk.
een hoger f-getal geeft dus meer scherptediepte wat betekent dat er een grote gedeelte van de foto scherp zal zijn bijvoorbeeld een vogel zou in zijn geheel scherp zijn.
een lager f-getal zorgt ervoor dat bijvoorbeeld bij een vogel de kop scherp is en de staart al niet meer, omdat er zeer weinig scherptediepte is

maar is het nu zo dat bij een lager f-getal de kop scherper is dan bij een hoger f-getal of maakt dat niet uit
Back to top
Reply with quote

Joost Schamp

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 8:51    Post subject:
@Arjen. Een lens met f/4.0 met 2x converter word f/8.0 i.p.v. 6.3 zoals u beschrijft.

Groeten,
Joost
Back to top
Reply with quote

Douwe de Vries

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 9:00    Post subject:
Hoe scherp een foto is op de plaats waarop je hebt scherp gesteld is afhankelijk van de kwaliteit van de lens. Meestal zal een lens qua scherpte het best presteren wanneer hij ongeveer twee stops in diafragma terug is gesteld. Een lens die F/4 is zal dan dus gemiddeld rond F/8 het scherpste resultaat weergeven. Het is goed voor jouw lenzen te weten in welk bereik ze welke prestaties leveren. Dit kun je bijvoorbeeld zien op http://www.photozone.de/Reviews/overview

Groet, Douwe
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 12:09    Post subject:
Je hebt met meer dingen te maken. F5 lens kun je niet bepaald een licht sterke lens noemen, vaak zijn die al niet zo scherp. Als we stellen dat die dat wel is zijn er nog meer problemen. Het gaat hier om maximaal open. Je lens berekend je belichting, en het scherp stellen altijd met open diafragma, hoe meer licht er dan binnen komt, hoe beter die scherp kan stellen. Dus op f5 wordt dat wel weinig. Daarnaast stelt canon, dat behalve bij de 1ds de AF goed werkt tot f5.6. En dan ook alleen bij contrast rijke situaties. Bij f10 zal je lens niet meer kunnen scherp stellen. Je kan dus maximaal een f4 lens nemen met een 1.4x converter of een f2.8 lens met een 2x converter. Met de hand scherpstellen is bij vogel fotografie niet handig.
Dus een foto op f10 maken met een f2.8 lens kan wel omdat die insteld met het diafragma open.
Blijkt dus maar weer dat deze vak van sport een duur geintje is.
Ow ja bij kleine vogels werk ik meestal op f 7.1 tot 8.
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 12:12    Post subject:
Douwe de Vries wrote:
Hoe scherp een foto is op de plaats waarop je hebt scherp gesteld is afhankelijk van de kwaliteit van de lens. Meestal zal een lens qua scherpte het best presteren wanneer hij ongeveer twee stops in diafragma terug is gesteld. Een lens die F/4 is zal dan dus gemiddeld rond F/8 het scherpste resultaat weergeven. Het is goed voor jouw lenzen te weten in welk bereik ze welke prestaties leveren. Dit kun je bijvoorbeeld zien op http://www.photozone.de/Reviews/overview

Groet, Douwe

jammer de sigma 50-500 staat er niet bij Sad
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 12:15    Post subject:
Nagtie wrote:
Je hebt met meer dingen te maken. F5 lens kun je niet bepaald een licht sterke lens noemen, vaak zijn die al niet zo scherp. Als we stellen dat die dat wel is zijn er nog meer problemen. Het gaat hier om maximaal open. Je lens berekend je belichting, en het scherp stellen altijd met open diafragma, hoe meer licht er dan binnen komt, hoe beter die scherp kan stellen. Dus op f5 wordt dat wel weinig. Daarnaast stelt canon, dat behalve bij de 1ds de AF goed werkt tot f5.6. En dan ook alleen bij contrast rijke situaties. Bij f10 zal je lens niet meer kunnen scherp stellen. Je kan dus maximaal een f4 lens nemen met een 1.4x converter of een f2.8 lens met een 2x converter. Met de hand scherpstellen is bij vogel fotografie niet handig.
Dus een foto op f10 maken met een f2.8 lens kan wel omdat die insteld met het diafragma open.
Blijkt dus maar weer dat deze vak van sport een duur geintje is.
Ow ja bij kleine vogels werk ik meestal op f 7.1 tot 8.

ik ben er al uit dat ik voor mooie foto's geen convertor ga gebruiken.
eventueel zal ik er een convertor tussen zetten om mijn camera als een soort telescoop te gebruiken om een vogel die ver weg zit te determineren (geen zin om ook nog eens voor 1500 een scope te kopen)

het wordt de sigma 50-500 met een bijpassende camera van rond de 500 euro om mee te beginnen.
ik had geen rkeening gehouden met het feit dat er nog een cropfacto inzit en dat deze lans dan 750mm wordt op een nikkon en nog iets hoger op een canon (of draai ik het nu om)
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 14:34    Post subject:
rnbflavour wrote:
eventueel zal ik er een convertor tussen zetten om mijn camera als een soort telescoop te gebruiken om een vogel die ver weg zit te determineren (geen zin om ook nog eens voor 1500 een scope te kopen)

http://www.digiscooppix.nl

Groet, Joop

You can't shake hands with a clenched fist (Indira Ghandi)
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 14:41    Post subject:
Volgens mij hebben canon en nikon precies de zelfde factor van 1.6 alleen de canon 1d heeft een 1.3x factor en de 1ds heeft geen factor. Er zijn nog camera's zoals de olympus modellen die hebben een 2x factor.
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 15:07    Post subject:
JoopG wrote:
rnbflavour wrote:

http://www.digiscooppix.nl

Groet, Joop

ik denk dat je me niet goed hebt begrepen.
ik weet dat er mensen zijn met een goeie scope en compactcamera om vogels die zeer ver zitten te fotograferen.

ikzelf vind mooie foto's veel belangrijker, maar wil tegelijkertijd wel aan mijn soortenlijst op waarneming.nl werken.

ik wil dus een goeie spiegelreflexcamera met goeie lens (in mijn budget) welke ik eventueel later uitbreid.

een goedkope oplossing voor het probleem van vogels op 500 meter determineren leek mij een convertor er tussen te zetten.

dan werkt welliswaar de auto focus niet meer en krijg je misschien niet zulke scherpe foto's meer, maar dan kun je dus wel zien wat daar zit en eventueel met handmatige AF een bewijsplaatje schieten.
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 17:17    Post subject:
Ik ben bang, dat als je een converter op je 50-500 zet, je zoeker zo donker wordt, dat het determineren van vogels misschien erg moeilijk wordt. Ik zou dat eerst maar eens uitproberen.

grt
Ad

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 17:53    Post subject:
rnbflavour

In principe heb je gelijk.

Quote:
stel nu dat ik een lens heb die bij 500mm een minmaal f-getal heeft van 5.0 en ik gebruik een 2x convertor.
nu les ik dat je daardoor veel scherpte inlevert, maar dit snap ik dus niet: een hoger f-getal betekent toch meer scherpte?

Je vergeet echter één ding. Om precies te begrijpen wat, moet je even terug naar de basis.

Het gegeven is dat een lens in het centrum beter is dan aan de randen. Met een diafragma dek je de randen van de lens af zodat de kwaliteit, wel ten koste van wat lichtverlies, beter wordt. Bijkomend voordeel is het groter worden van de scherptediepte (zie commentaren hierboven) Boven f8 dek je zoveel van de lens af dat het effect omkeert en de lens weer slechter wordt.

(De voorste lens heeft een brandpunt van 40cm en een diameter van 10cm. Dat geeft 40 : 10 = F4. Met het diafragma maak je als het ware de voorste lens, die het licht vangt, kleiner, je gebruikt alleen het centrale stuk ervan. Laten we zeggen tot 5cm. 40 : 5 = F8. Het getal achter de F noemen we openingsverhouding. Met een diafragma beinvloeden we dus de openingsverhouding.)

Bij gebruik van een converter stapel je verschilllende lenzen met alle bijbehorende randen op elkaar. Je brandpunt wordt langer, daardoor beinvloed je de openingsverhouding ook, want de eerste lens blijft even groot. Wat je wint is meer mm's. Daarnaast versterkt de converter niet alleen de vergroting, maar ook alle foutjes van de lens. Daardoor wordt de scherpte slechter ondanks dat de openingsverhouding groter wordt.

( Dezelfde lens met 40 cm brandpunt en 10cm diameter + een converter van 2x wordt: (40 x 2) : 10 = F8. De randen van alle lenzen zijn echter niet afgedekt door een diafragma, zodat je geen scherptewinst hebt. Die krijg je wel weer als je het diafragma dicht gaat draaien. Daardoor verlies je echter weer zoveel licht dat dit het fotograferen en de kwaliteit negatief beïnvloed.)

rnbflavour

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 19:29    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
rnbflavour

In principe heb je gelijk.

Quote:

Je vergeet echter één ding. Om precies te begrijpen wat, moet je even terug naar de basis.

Het gegeven is dat een lens in het centrum beter is dan aan de randen. Met een diafragma dek je de randen van de lens af zodat de kwaliteit, wel ten koste van wat lichtverlies, beter wordt. Bijkomend voordeel is het groter worden van de scherptediepte (zie commentaren hierboven) Boven f8 dek je zoveel van de lens af dat het effect omkeert en de lens weer slechter wordt.

(De voorste lens heeft een brandpunt van 40cm en een diameter van 10cm. Dat geeft 40 : 10 = F4. Met het diafragma maak je als het ware de voorste lens, die het licht vangt, kleiner, je gebruikt alleen het centrale stuk ervan. Laten we zeggen tot 5cm. 40 : 5 = F8. Het getal achter de F noemen we openingsverhouding. Met een diafragma beinvloeden we dus de openingsverhouding.)

Bij gebruik van een converter stapel je verschilllende lenzen met alle bijbehorende randen op elkaar. Je brandpunt wordt langer, daardoor beinvloed je de openingsverhouding ook, want de eerste lens blijft even groot. Wat je wint is meer mm's. Daarnaast versterkt de converter niet alleen de vergroting, maar ook alle foutjes van de lens. Daardoor wordt de scherpte slechter ondanks dat de openingsverhouding groter wordt.

( Dezelfde lens met 40 cm brandpunt en 10cm diameter + een converter van 2x wordt: (40 x 2) : 10 = F8. De randen van alle lenzen zijn echter niet afgedekt door een diafragma, zodat je geen scherptewinst hebt. Die krijg je wel weer als je het diafragma dicht gaat draaien. Daardoor verlies je echter weer zoveel licht dat dit het fotograferen en de kwaliteit negatief beïnvloed.)

aha bedankt, dat maakt alweer een stuk duidelijk.
Back to top
Reply with quote

rnbflavour

PostPosted: Thu 23 Oct 2008, 19:31    Post subject:
adjuh wrote:
Ik ben bang, dat als je een converter op je 50-500 zet, je zoeker zo donker wordt, dat het determineren van vogels misschien erg moeilijk wordt. Ik zou dat eerst maar eens uitproberen.

grt
Ad

ja dat ga ik zeker eerst uitproberen voordat ik dat koop
bedankt voor de tip
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum