Gender: Male Age: 39 Joined: 25 Jun 2008 Posts: 43 Location: Ede
Posted: Thu 15 Jan 2009, 18:14 Post subject: IJsvogel OVP
Heeft iemand enig idee, hoe het met de welbekende ijsvogels van de OVP gesteld is. Ik doel natuurlijk op diegenen in kijkhut de poelruiter. _________________ PentaxK100d super, Sigma 150-500 mm APO
Posted: Fri 16 Jan 2009, 10:30 Post subject:
Ik weet niet of het daar ook dichtgelegen heeft, waarschijnlijk wel. Reken er dan maar op dat de vogel daar niet op een invallende dooi heeft zitten wachten maar is doorgetrokken naar open stukjes water, zoals bijvoorbeeld hier in de buurt bij duikers en sluisjes. _________________ Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Posted: Fri 16 Jan 2009, 10:54 Post subject:
Het heeft daar dicht gelegen, volgens mij word aangenomen dat hij bij de duiker aan het spoor rechts van de kleine praambult is gaan zitten!
Overigens een veel mooiere, maar koudere plek!
Hier een plaatje daarvan
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=156806 _________________ Canon 350D- BG E3 grip - Sigma 70-200 F2.8 EX DG - Canon 50 F1.8 - Canon 18-55mm Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 35-105- manfrotto 680B+234RC kop-
en nog een tas vol met rommel die ik ook gebruik!
Posted: Fri 16 Jan 2009, 21:20 Post subject:
schuiltentje?? is niet echt nodig hoor? Je ziet hem bijna niet maar hij zit er echt!
Omdat ik er wat discussie bestaat over het wel of niet plaatsen van deze foto! Heb ik de foto waarop een aantal mensen (ook leden van BP) heel dacht op een takje een ijsvogel fotograferen weg gehaald! _________________ Canon 350D- BG E3 grip - Sigma 70-200 F2.8 EX DG - Canon 50 F1.8 - Canon 18-55mm Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 35-105- manfrotto 680B+234RC kop-
Last edited by Nagtie on Sat 17 Jan 2009, 12:07; edited 2 times in total
Gender: Male Age: 43 Joined: 01 Aug 2005 Posts: 15 Location: Leeuwarden
Posted: Fri 16 Jan 2009, 22:38 Post subject:
Misschien is dit een mooie kans om de ijsvogel te vangen en te voorzien van een gps! Voor hetzelfde zit de vogel morgen bij een ander wak en moet je moeite doen om zo'n prachtige foto van een IJsvogel te maken!
Het lijkt mij handig om de IJsvogels een beetje met rust te laten op zulk soort plekken nu ze het moeilijk hebben. Ondanks hun naam zijn ze niet zo gek op ijs en daarbij horende winters!!! _________________ Canon
Ik kijk nu al uit naar weeeeeer maandenlang dezelfde ijsvogel-foto's .... zucht.
Misschien moet er ook gelijk maar een BP-busexcursie naar de OVP geregeld worden met "ijsvogel-foto-garantie" (en anders geld terug)? _________________ Canon
Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Fri 16 Jan 2009, 22:56 Post subject:
Een terechte discussie hoop ik.
Ik hou van IJsvogels. Ijsvogels zijn mooi. IJsvogels zijn vrolijk. IJsvogels zijn schuw. Ze hebben het moeilijk als het vriest. Ze kunnen maar een kunstje. Van boven het water naar beneden een vis opduiken. Afhankelijk van dat ene wakje. Tja, dan ga je met z'n allen daar het arme beestje opwachten voor een foto'tje. Hij kan toch geen kant meer op.
Omdat ze het zo moeilijk hebben, heb ik boven vele wakken hier in de regio een tak voor ze geplaatst. Dat kan het verschil maken tussen leven en dood voor een IJsvogel, waar we er nu eindelijk eens regelmatig van mogen genieten door de enorme inspanningen van vele liefhebbers.
Ik stond dan ook raar te kijken toen er de volgende dag enkele van verdwenen waren. Naast de laatste tak, die er nog aanwezig was op een strategische plek, stond een auto geparkeerd met een dikke telelens uit het raam gestoken. Het plaatje hierboven getuigt van dezelfde schijtmentaleit onder sommige fotografen. Kijk uit heren, u maakt de hobby van velen tot een schande.
Posted: Sat 17 Jan 2009, 1:02 Post subject:
Even voor de duidelijkheid, mijn foto's komen van deze tak, maar niet uit dit groepje!!
Als zou het niet veel uitmaken wanneer ik er tussen was gaan zitten, wilde ik al niet eens dezelfde foto als de rest!
Maar dit is de situatie zoals ik hem aantrof. _________________ Canon 350D- BG E3 grip - Sigma 70-200 F2.8 EX DG - Canon 50 F1.8 - Canon 18-55mm Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 35-105- manfrotto 680B+234RC kop-
Gender: Male Age: 43 Joined: 01 Aug 2005 Posts: 15 Location: Leeuwarden
Posted: Sat 17 Jan 2009, 10:31 Post subject:
Het lijkt mij goed om via dit soort discussies uit te zoeken waar de grenzen van natuurfotografie liggen.
De foto die hierboven geplaatst is lijkt mij overbodig, het lijkt mij voor de mensen die er (enigszins herkenbaar) op staan niet leuk om zo op het WWW te staan! Een tekst van wat er op de foto te zien is lijkt mij voldoende. _________________ Canon
Gender: Male Age: 59 Joined: 11 Aug 2003 Posts: 886 Location: Hof van Twente
Posted: Sat 17 Jan 2009, 10:40 Post subject:
Tja, ik zou er van mijn levensdagen niet tussen gaan zitten maar aan de andere kant vind ik het ook weer niet iets om zulke grote woorden over te roepen. Menigeen zou aangeschoven zijn.
Posted: Sat 17 Jan 2009, 10:52 Post subject:
Namen noemen vind in niet nodig, wie de schoen past trekke hem aan. Wat ik wil zeggen is dat ik niet goed het verschil zie tussen het aansluiten bij een georganiseerde fotoreis en het aansluiten bij dit groepje. Let op, met beide heb ik geen problemen omdat ik het best snap als iemand een bepaalde soort graag op de foto wil hebben.
P.s. Opnieuw een mooie gelegenheid is om te pleiten voor het niet vermelden van lokaties.
Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Sat 17 Jan 2009, 11:59 Post subject:
Ik snap hier de vergelijking met georganiseerd fotoreisjes niet helemaal. Hier wordt een van de weinige overlevingskansen van een vogel in het geding gebracht. Bij goede georganiseerde fotoreizen zie je dat niet. Verantwoord ecotoerisme kan juist een bijdrage leveren aan natuurbescherming. Dat is duidelijk te zien bij de beren in Alaska en Canada waar vele fotografen ertoe bij hebben gedragen dat de jacht er is verboden in sommige gebieden. Een enkeling had dit nooit voor elkaar gekregen.
De ijsvogel heeft hier weinig last van de fotografen, zo lijkt het, anders ging ie er wel vandoor. Gewenning misschien door de horden fotografen die hij al eerder tegenkwam in het gebied? In dit geval alleen maar gunstig omdat deze ijsvogel waarschijnlijk nooit eerder een strenge vorstperiode meemaakte en het hier nu wel lijkt te redden, ondanks de drukte. Zonder de gewenning en de fotografen om zich heen zoals op de foto was er geen enkele twijfel mogelijk geweest van de invloed van dit soort toestanden op de overlevingskansen van deze ijsvogel. Ik geef de voorkeur aan het laatste om iedere vorm van risico uit te sluiten.
Na de zeer teleurstellende ervaring van de ijsvogelstokken die ik had geplaatst past er geen genuanceerde reactie bij bovenstaande foto. Ik heb het wel gezien inmiddels. De grote gemene deler is dat het meestal om mensen gaat die hun foto's op de grote forums plaatsen en misschien daarom die stap te ver gaan. Ze willen de foto maken die een ander ook eens heeft gemaakt. 'Geinspireerd' door een foto op een forum. Ik heb de ijsvogels niet meer terug gezien bij de stokken die ik plaatste. Er was daar meer dan voldoende vis aanwezig voor ze en ze hadden geen enkele reden om daar weg te trekken. Dat is de reden dat je van mij geen foto meer zult zien op Birdpix. Wat er hier gebeurt is nog maar het begin van de populariteit van deze hobby.
Tussen verantwoord fotograferen en niet ligt een enorm grijs gebied. Vaak worden de grenzen onbewust overschreden door onwetendheid. Sporters, wandelaars en andere recreanten verstoren ook vaak een (roof)vogel in moelijke tijden. Het grote verschil is dat wij ons ervan bewust zijn wanneer we een vogel hebben verstoord. Iedere vorm van overbodige verstoring door een fotograaf lijkt mij vermeden te moeten worden wanneer je weet dat een bepaalde vogelsoort het heel erg moeilijk heeft. Meestal is het al druk genoeg in hun leefgebieden in Nederland, zeker hier in de randstad.
Gender: Male Age: 59 Joined: 11 Aug 2003 Posts: 886 Location: Hof van Twente
Posted: Sat 17 Jan 2009, 12:56 Post subject:
Vooral dat laatste ben ik helemaal met je eens Chris.
Mijn vraag was ook een beetje gebaseerd op het feit dat ik vanmorgen een mailtje in mijn postvak aantrof van iemand die dacht ik een van de fotografen op deze foto was. Ben blij van niet maar zo kunnen dingen dus lopen.
Om te oordelen over dit geval zou ik zelf graag eerst meer willen weten. Misschien hebben fotografen we een wak gemaakt voor de vogel en pikken dan hun foto's mee. Maar dat het dier er zich niets van aan lijkt te trekken vind ik wel erg sterk.
@Bas. Ik ga heel ver met je verhaal mee hoor. Toch blijf ik aangaande dit geval wel wat twijfelen. Maar het is zeker een ontwikkeling die zorgelijk is; tientallen mensen bij een blauwstaart, vos, blauwborst, notenkraker enz. _________________ Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
[/quote]Heeft iemand enig idee, hoe het met de welbekende ijsvogels van de OVP gesteld is. Ik doel natuurlijk op diegenen in kijkhut de poelruiter.[/quote]
wie zegt me dat dit steeds de zelfde vogel is?
is de vogel ge(kleur)ringd
donderdag over de ijssel gevaren van kampen naar het ketelmeer en terug, geen enkele ijsvogel gezien, terwijl de ijssel niet dichtgevroren is, je zou er meer verwachten dan normaal maar niks dus.
de soort zal best ingeleverd hebben in Europa deze winter.
hopelijk blijven er genoeg over voor ons fotografen, zodat we niet in de rij moeten staan.
Ik vind het prima dat mensen op één vogel zo bij elkaar klitten. Je moet er niet aan denken wat voor verstoring en schade er wordt veroorzaakt als iedereen op eigen houtje de stille natuur intrekt om zijn of haar unieke privé plekje te ontdekken ............ _________________ Nikon, Gitzo
Posted: Sat 17 Jan 2009, 23:59 Post subject:
Het schijnt een super goed seizoen te zijn geweest voor de ijsvogel, ze hebben gehad over 600 broedkoppels.
Ook zouden er gemiddeld 2 jongen of zo zijn uitgevlogen!
Dan hebben we het over 2400 vogels, denk dat de winter daar wel wat minder van heeft gemaakt, maar het zal niet gelijk een drama zijn!
Daarnaast heeft de winter 2 weken geduurd, en grote plekken ook in de OVP zijn niet bevroren geweest! _________________ Canon 350D- BG E3 grip - Sigma 70-200 F2.8 EX DG - Canon 50 F1.8 - Canon 18-55mm Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 35-105- manfrotto 680B+234RC kop-
Foto is uit zorgvuldigheid maar weggehaald. Stel je voor dat je het imago van de in camou vechtpet getooide jagers beschadigd.
Het klitten bij 1 vogel moet kunnen.
Om deze mening kracht bij te zetten komt de schrijver met het argument dat hij er niet aan moet denken dat iedereen de natuur intrekt om een prive plekje te veroveren. Een heel andere discussie lijkt me. Maar het leidt in ieder geval af.
Bijkomstig is dat schrijver zelf gebruik maakt van een privé hutje
Op naar het wad en klit alle tezamen.
Waar het hier om ging of gaat is dat er een stel ....... in de winter bij een ijsvogel zitten te klieren, in een periode waar deze soort het niet al te makkelijk heeft.
Te lezen is dat de vogel zich zo makkelijk liet benaderen en niemand in de botte hersens zich afvraagt of deze vogel niet dusdanig vermoeid was of aan het einde van zijn/haar latijn.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum