Hallo Ronald,
Ik heb sinds 1 januari dit jaar zelf ook de Sigma 300-800mm, maar ik zou hem niet meer kwijt willen. De lens is heel makelijk om mee om te gaan. Voor dat ik deze lens kocht had ik geen ervaring met telelenzen, ik deed namelijk alleen nog macrofotografie. En ook ik heb na moeten denken welke lens ik zou kopen, maar door heel veel foto's,exifs en ervaringen te bekijken/lezen, was ik er gauw uit.
Oke, hij is zwaar, maar ik neem dat op de koop toe, want het is een fantastische lens. Ik ga niet fotograferen zonder hem en al moet ik een stuk lopen doe ik dat zonder klagen, want het resultaat is dat waard en als je er aan gewend bent valt het gewicht best mee.
En natuurlijk moet je zo dicht mogelijk op het onderwerp fotograferen, en het mooie is dat dat kan, daar het een zoom lens is. Ook mooi van deze lens is dan ook, als je even niet dichtbij kan komen, je het onderwerp ook mooi kan platen.
Oke, je moet hem wel op een goed statief gebruiken, maar als je er een paar dagen vooruit trekt, dan wil je ook niet anders meer.
Met een statief werken is hetzelfde als met een lens, je moet hem even leren kennen. En daarna wil je niet anders meer.
Cor (mijn man) fotografeerd ook, en die heeft nu nog een Sigma 500mm f4,5, ook een geweldige lens, maar hij gaat dit weekend toch een Sigma 300-800mm halen die we tweedehands kunnen kopen. Hij zat eerst ook met dezelfde gedachten als jij, maar hij heeft nu gezien hoe ik ermee omga en daar hij zelf ook wat geprobeerd heeft, is hij nu ook gevallen voor de 300-800mm.
Succes met je beslissing.
Groetjes, Angelique