Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

sigma 300-800mm

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 24 Mar 2009, 7:49    Post subject: sigma 300-800mm
Iemand die ervaring heeft met deze lens?

Ik ben aan het uitzoeken of het verstandig is mijn Canon 500mmf4 IS te ruilen voor een Sigma 300-800mm.
Reden: nog meer mm' ters

Pro Sigma: zoomlens
Pro Canon: IS en nog uit de hand te gebruiken.

Contra Sigma:geen IS,gewicht ,prijs
Contra Canon: minder mm'ters

Wat zouden jullie doen?

alvast bedankt voor de reaktie's

Ronald
Back to top
Reply with quote

Glenn Vermeersch

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Mar 2009, 9:04    Post subject:
Zou ik niet doen. De 500mm met TC 1.4 levert voldoende mm. Koop een 100-400 mm IS bij, lijkt me nuttiger.
De 300-800 is een dijk van een lens, maar de Canon is kwalitatief gewoon nog wat beter.

Glenn

Doodles

PostPosted: Tue 24 Mar 2009, 9:13    Post subject:
Bovendien is de 300-800 een maatje groter en zwaarder. Als je alleen uit de auto of vaste schuilhut fotografeert is dat niet erg, maar voor ander gebruik is de lichtere Canon veel prettiger.
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Mar 2009, 18:27    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Sebastiaan Elema

PostPosted: Tue 24 Mar 2009, 20:09    Post subject:
Maar kunnen zoomen is wel heel makkelijk!
800mm is 100 mm als 500 +1.4
Persoonlijk vind ik het scherpte verloop van de sigma's mooier

Voor de prijs van een 500 f4
koop je ook:
500 f4.5 sigma plus 120-300F2.8

Ook wel een leuke combi!

Maar de Canon is erg waardevast en zeer goed uit de hand te gebruiken. Door de grote zonnekap weinig last van (mot)regen. Ook niet onbelangrijk!
Back to top
Reply with quote

Ed Agter

PostPosted: Tue 24 Mar 2009, 20:33    Post subject: 300-800 of de 500mm
Ik heb beide lenzen en als ik veel wisselende mm nodig heb neem ik liever de 300-800mm dan de 500mm met 1.4 converter.
Je bent in het veld gewoon flexibeler en de scherpte van de sigma is uitstekend. Ik gebruik hem uitsluitend met een zwaar statief en Wimberley head of op een bonenzak.
Een kennis heeft zijn nieuwe 500mm omgeruild voor de sigma, is erg tevreden en volgens hem is de scherpte zeker zo goed of nog beter.
De 500 heb ik genomen om op mijn verre reizen een niet te zware lens te hoeven tillen. Daar leur ik dan ook vaak de hele dag mee.
Daarbij is het stabilisatiesysteem vooral bij lage sluitersnelheden wel duidelijk een voordeel.

Golf-man

Last edited by Ed Agter on Tue 24 Mar 2009, 23:09; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

The digital hunter

PostPosted: Tue 24 Mar 2009, 22:16    Post subject:
Glenn Vermeersch wrote:
Zou ik niet doen. De 500mm met TC 1.4 levert voldoende mm. Koop een 100-400 mm IS bij, lijkt me nuttiger.
De 300-800 is een dijk van een lens, maar de Canon is kwalitatief gewoon nog wat beter.

Glenn

Dag Glenn,

Ik heb de canon 100-400mm ook voor het zoombereik,maar zou graag meer dan 500mm hebben.
De extenders 1.4 en 2 van Canon heb ik ook.
De 1.4 voldoet prima ! de combinatie 500mm met de extender 2 vreet te veel aan de beeldkwaliteit.

Het probleem is dat eens je vogels gaat fotograferen je steeds meer mm'ters wil.
Vandaar mijn vraag of ik er goed aan doe om eventueel te ruilen.

Nietemin bedankt voor je reaktie Wink
Back to top
Reply with quote

The digital hunter

PostPosted: Tue 24 Mar 2009, 22:36    Post subject:
Ik ben al een stuk wijzer geworden!!
Maar of het de beslising makelijker maakt is nog maar de vraag Rolling Eyes
Wat me tegen houd is dat de Sigma geen IS heeft en de Canon nog goed uit de hand te gebruiken is.
Maar het zomen van de Sigma is dan weer heel verleidelijk.(ZUCHT Question)
Toch allemaal bedankt voor de knappe link's en goede raad.
Ik ga er nog eens over slapen en nog wat meer informatie opzoeken.

Mvg.
Ronald
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 7:02    Post subject:
Ronald

Je moet je ook afvragen of je de 500m uit de hand gaat gebruiken.
Voor mooie compo en serieuze fotografie zul je toch bijna altijd een statief gebruiken. Maar goed, ik ben zelf ook niet zo sterk in mijn armen dus dat speelt ook mee.Maar fotograferen zonder statief lijkt vaak meer op onbezonnen schieten dan serieus fotograferen met de 500. Er zijn virtuozen die dat heel goed kunnen en die gaan om met hun 500 alsof het een geweer of een sport is!. Kan mooi zijn en handig zijn natuurlijk maar imo ben je met statief wellicht te langzaam in sommige situaties maar wel wat preciezer bezig met bijv compositie/beeldopmaak etc!
Maw het ligt er ook beetje aan wat voor soort fotograaf je bent, ben je een snelle jongen of een wat langzamere fotograaf...

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Wed 25 Mar 2009, 7:28    Post subject:
De 300 800 moet je dus niet kopen om de reden dat hij meer mm's heeft! Maar WEL als je zoom heel fijn vind.
IK vind zoom heel erg handig. Zeker omdat je er naar streeft zo goed mogelijk de foto in het veld te maken,compo etc en niet in photoshop.

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

Nagtie

PostPosted: Fri 27 Mar 2009, 2:40    Post subject:
waar slaat die opmerking dan op!
Als je meer mm'ers wil moet je meer mm'ers kopen. Als je wilt zoomen koop je een zoom lens, en als je kauwgomval wilt koop je een kauwgom bal.
Waarom zou je deze lens niet moeten kopen voor meer mm'ers hij heeft dat toch?

Groet Niels
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 27 Mar 2009, 6:28    Post subject:
Niels, Jeroen geeft slechts aan wat HIJ het belangrijkste argument vindt om deze lens wel of niet aan te schaffen. Persoonlijk vindt ik ook dat hij gelijk heeft, maar het heeft wel degelijk ook met de stijl van fotografie te maken. Het belangrijkste is toch altijd om dicht op je onderwerp te komen om zo min mogelijk storende lucht (trilling vervuiling) tussen de camera en het onderwerp te hebben.
Als je toch altijd 40% van het beeld wegcropt om een mooie compo over te houden omdat je alleen het middelste scherpstelpunt gebruikt, is het misschien handig om de zoom te nemen en te leren ook de overige punten te gebruiken.

Groet,

Michel
Reply with quote

Cor en Angelique

PostPosted: Fri 27 Mar 2009, 10:15    Post subject:
Hallo Ronald,

Ik heb sinds 1 januari dit jaar zelf ook de Sigma 300-800mm, maar ik zou hem niet meer kwijt willen. De lens is heel makelijk om mee om te gaan. Voor dat ik deze lens kocht had ik geen ervaring met telelenzen, ik deed namelijk alleen nog macrofotografie. En ook ik heb na moeten denken welke lens ik zou kopen, maar door heel veel foto's,exifs en ervaringen te bekijken/lezen, was ik er gauw uit.

Oke, hij is zwaar, maar ik neem dat op de koop toe, want het is een fantastische lens. Ik ga niet fotograferen zonder hem en al moet ik een stuk lopen doe ik dat zonder klagen, want het resultaat is dat waard en als je er aan gewend bent valt het gewicht best mee.

En natuurlijk moet je zo dicht mogelijk op het onderwerp fotograferen, en het mooie is dat dat kan, daar het een zoom lens is. Ook mooi van deze lens is dan ook, als je even niet dichtbij kan komen, je het onderwerp ook mooi kan platen.

Oke, je moet hem wel op een goed statief gebruiken, maar als je er een paar dagen vooruit trekt, dan wil je ook niet anders meer.
Met een statief werken is hetzelfde als met een lens, je moet hem even leren kennen. En daarna wil je niet anders meer.

Cor (mijn man) fotografeerd ook, en die heeft nu nog een Sigma 500mm f4,5, ook een geweldige lens, maar hij gaat dit weekend toch een Sigma 300-800mm halen die we tweedehands kunnen kopen. Hij zat eerst ook met dezelfde gedachten als jij, maar hij heeft nu gezien hoe ik ermee omga en daar hij zelf ook wat geprobeerd heeft, is hij nu ook gevallen voor de 300-800mm.

Succes met je beslissing.

Groetjes, Angelique
Back to top
Reply with quote

Arno ten Hoeve
PixPas Pro

PostPosted: Fri 27 Mar 2009, 11:56    Post subject:
Dag Ronald

Ik heb met bijna hetzelfde dilemma gezeten, alleen had ik een ander uitgangspunt; ik had nl nog geen grote lens. Ik wilde kiezen tussen de 500, 600 of 300-800. Het is de 600 geworden. geen seconde spijt! FAN TAS TISCHE lens! En met een 1.4 ext ertussen heb je 840 mm!

Zie mijn vraag en de vele vele antwoorden op
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=42572&highlight=500+600+300800#42572

nog even een voorbeeld van wat mogelijk is (blijkbaar, dat wist ik niet vtv!)
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=161979
De foto is uit de hand genomen met 1/100ste seconde!!! ik weet het natuurlijk niet zeker, maar volgens mij red je dat niet met een 300-800mm zonder IS. En daarbij komt, ik ben geen krachtpatser...

succes met je keuze!
Arno
Reply with quote

hans gebuis

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 27 Mar 2009, 13:54    Post subject:
Even aan de randen van deze discussie: zag dat de prijs voor de Sigma-gigant recentelijk gekelderd is tot "slechts" zo'n 5.500 €.Meestal is dit een teken aan de wand.Er gaan al langer geruchten dat Sigma met een vernieuwde versie komt (IS wellicht ?).Iemand enig idee?
Om nog even in het geruchten-circuit te blijven: er is hier al vaker-ruim- gediscussierd over deze lens.Soms valt-ie mee, soms kan men er niet mee overweg, maar belangrijker: er schijnen nogal wat kwaliteitsverschillen per lens voor te komen.Back-en frontfocus zouden geen uitzondering zijn.Kwestie van onvoldoende eindcontrole "af fabriek"? Wie heeft positieve of negatieve ervaringen?

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum