Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Voor wie een Canon ef 800 overweegt (icm met een 5DII)

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Jun 2009, 13:32    Post subject: Voor wie een Canon ef 800 overweegt (icm met een 5DII)
Zie hier: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/786632
Ziet er best aardig uit Cool

Gr,

Bas

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 Jun 2009, 14:13    Post subject: ...
Ik overweeg het wel... Alleen is mijn portemonnee zojuist flauwgevallen, mijn plastic kaarten weggerend en heeft de staatsloterij mij laten weten tot nader order niet mee te werken aan het uitkeren van de jackpot aan mijn persoon.

Met andere woorden: nu even niet.

Wink

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Peter Grobben

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Jun 2009, 23:07    Post subject:
Die 5D MII heb ik, en is verslavend goed.
Die 800mm van Canon heb ik nie en is verslavend goed.
Leuk hoor Bas, nu moet ik weer in de afkik kl.

Rudi Debruyne

PostPosted: Thu 25 Jun 2009, 23:15    Post subject:
ik ga hem gewoon kopen (volgend jaar...)!
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 11:40    Post subject:
danibabi heeft deze een tijdje geleden mogen testen en was niet heel erg onder de indruk meen ik. De 600 F4 heeft hij vervolgens aangeschaft als ik het goed heb. Niet onlogisch overigens.
De 800 F5.6 lijkt me slechts noemenswaardig de voorkeur hebben in combinatie met de 1Ds vanwege de mogelijkheid om dan ook een convertor te gebruiken. (de 1.4 is een stuk beter dan de 2.0)
Misschien dat ik iets over het hoofd zie? Zou het verschil in kwaliteit tussen een 600 + 1.4 TC en een 800 merkbaar zijn?
(Dit zijn heerlijke dingen om over te dromen en te praten.)
Wel een hoop geld zeg! (Is dat moreel verantwoord voor een hobby? Voor mezelf niet, maar anderen zijn niet 'mezelf')

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 19:45    Post subject:
Een 600 met converter geeft ongeveer hetzelfde bereik en lichtsterkte, maar die 800 is nog bijzonder gemakkelijk vanuit de hand te gebruiken. Niet in de laatste plaats door de nieuwste generatie 'IS'. Toch een wezenlijk verschil. Alle andere superteles zijn inmiddels een ontwerp van 10 jaar terug, terwijl de 800 over vele nieuwe technieken beschikt. Dat zal toch niet slechter zijn? Met de 'DO-techniek '(?) is hij zelfs niet langer dan de 600 en een heel stuk lichter. Hoe langer de tube, des te meer mogelijke lijnfouten over de gehele lengte. Daarom is volgens mij de 300 2.8 zo vreselijk goed, terwijl de 5 en 600 over dezelfde kwaliteit optische elementen beschikken.

Misschien paste deze lens niet bij de stijl van 'Danibabi'?

Gr,

Bas

Hendrik

PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 20:32    Post subject:
Aangezien ik beide heb moet ik toch even een reactie achterlaten.

Ten eerste, er is (gelukkig) geen DO techniek in de 800mm toegepast.

Voordelen van de 800mm:
4 stops IS correctie. De 600mm heeft slechts 2 stops correctie. Vanuit de hand geschoten op een 320e zijn de resultaten inderdaad scherp. Zelfs als je nogal beweeegt is de correctie fenomenaal.
Het gewicht. Alhoewel foto's uit de hand schieten met een 600 IS ook nog wel te doen is, is het met de 800mm een eitje.
AF snelheid. Je moet hem natuurlijk vergelijken met een 600 + 1,4x TC. Dan is de snelheidswinst gigantisch. (Op een 40D)
1120mm Voor wie het nodig heeft, met een 1,4x heb je een lekker bereik. Op een duurdere camera ook nog AF. OP de 40D al geprobeerd met contacten afplakken. Niet een noemenswaardig succes maar wel beter dan de 600 met 2x TC.
Lenscoat Ja, voor de 800 is deze voordeliger. Toch nog geld besparen. Very Happy (kleiner in diameter)

Nadelen van de 800mm:
De prijs. Duidelijk zat lijkt me.
Het bereik. Ja, helaas kun je er geen 1,4x TC afschroeven.
AF bereik. Toen ik de 800 "kreeg" zei ik het meteen al. 6-20mtr of 20mtr tot oneindig. De 1e keer op pad vloog alles continue rondom die 20mtr grens. Nogal een probleem. Steeds switchen. Ik was de 600 non IS gewend met 15mtr tot oneindig. Dit was een stuk gunstiger voor mij. Is misschien persoonlijk. Op 6mtr - oneindig zetten zullen jullie wel zeggen. Ja hallo, zoveel geld uitgeven voor die snelheid...... Ik moet nog maar eens een mark3 kopen denk ik.
Hij is kleiner. Voor mensen die "size does matter" belangrijk vinden. Die dure 800 lijkt qua diameter net een 500mm verdorie. Belachelijk gewoon. Een optie is om een PVC verloop te kopen en die wit te spuiten. Cool
Geen F4 Voor als je nog meer te zeuren hebt......

Verschil in kwaliteit tussen een 600 + TC en de 800 wilde ik eigenlijk nog testen maar dit blijft er helaas wat bij. Volgens mij is de 800 de eerste supertele met asferische delen wat de beeldkwaliteit ten goede zou moeten komen.
Waar ik altijd meer over in zit, de kwaliteit van een TC. Vaak zie je alleen maar scherpte test op het net van die dingen. Dat is natuurlijk niet zo bijster interessant. Wat doen die dingen met je bokeh, optische fouten, overstraling bijvoorbeeld, tegenlicht situaties. Er zijn heel wat parameters te bedenken die me meer interesseren dan scherpte.
Scherpte is op een gegeven moment "wel goed" Ik heb zelf de kenko pro DG 1,4x naast een canon 1,4x. Op een testkaart zie je dekenko misschien net winnen. Tja..... Alsof ik testkaarten schiet in het wild.

Updates volgens vast nog wel eens.

Last edited by Hendrik on Fri 26 Jun 2009, 22:19; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 21:51    Post subject:
Bedankt voor de zeer goede en uitgbreid info, Hendrik!
Is het door die asferische elementen dat deze lens zo 'compact' is?
Niet dat ik hem overweeg te kopen, ben slechts geinteresseerd in wat er allemaal op technisch gebied te koop is.
Deze lens verdient wel een 1D, lijkt mij. Voor de 500mm hoef ik in ieder geval nooit te switchen om snelheid te winnen, die heb je altijd in overvloed.

Gr,

Bas

Elbert van Wijk

PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 22:04    Post subject:
Erg boeiende info inderdaad! Bedankt voor de toelichtingen. Toch interessant die pluspunten. Een beest lijkt me.
groet

Hendrik

PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 22:17    Post subject:
Graag gedaan Bas. Ik hoop dat ik ooit nog eens een tijd en zin kan vinden voor een nuttig 1 op 1 vergelijk.
Ik ben geen optisch expert maar met mijn natuurkunde achtergrond zeg ik ja. Met asferische delen kun je een heel ander soort correctie tegen CA bewerkstelligen. Nu moet ik eerlijksheidhalve zeggen dat asferisch lensmateriaal nu niet echt van de laatste jaren is en het mij dan ook vreemd lijkt dat het voor het eerst in de super teles is toegepast. Toch zou met sferische delen de optische weg zeer waarschijnlijk langer zijn. Natuurlijk is de techniek nogal wat nieuwer achter de 800. Het is logisch dat bepaalde correcties vandaag de dag toch wat compacter kunnen. Ook kan men meer met coatings vandaag de dag.
Je hebt helemaal gelijk, ik schaam me kapot dat ik nog geen 1D heb. Ik weet dat de AF snelheid gigantisch beter is. Zelfs met de 2x TC op de 600 was ik onder de indruk van de mark3.
Maar een roofvogel voor een bomenrij is altijd "een drama" met een 40d en 600 + 1,4xTC. De 800 is dan duidelijk vele malen sneller.
Maar eens testen als ik weer iemand in het wild tegenkom met een mark3. Ik denk ook dat de focussnelheid van 6mtr - oneindig dan te verwaarlozen is. In ieder geval vele malen sneller dan mijn "good old 40d"
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Fri 26 Jun 2009, 22:28    Post subject:
Grappig detail is misschien nog dat ik me afvraag of ik de wimberley wel moet houden als ik voor de 800 kies.
Die maakt momenteel duidelijk minder omwentelingen per maand Razz
Met de 600 heb ik hem echt nodig. Dat blijft een zwaar onding.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de 600 maar heel eerlijk is dat niet. Ik moet ook nog een nikon 200-400 hebben + een D.... en een mark3 namelijk. Die 800 levert nu eenmaal meer geld op.

Blijkt geld dan uiteindelijk dan toch weer de doorslag te moeten geven helaas? Het is ook altijd hetzelfde......
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 27 Jun 2009, 12:25    Post subject:
Een overweging is misschien ook dat je de beste foto's maakt met het spulletje waar je het meest aan bent gewend.
Over lenstests gesproken, de scherpte hebben ze allemaal wel, die superteles. Ik ben ook veel meer geinteresseerd in de onscherpe delen van de foto. Die ondersteunen immers de scherpe delen en maken dus de foto ... Dat zie je nooit terug in lenstests. Converters lijken dat te verpesten door een meer 'brokkerige' achtergrond.
Even een 1D3 testen gaat niet lukken ben ik bang. Dat ding heeft een akelig lange gewenningstijd. Ook na jaren een 1D2 gebruikt te hebben. Of misschien daarom juist. Heb je hem eenmaal door, dan blijf je lachen, door het kunnen plakken aan het onderwerp. Zit je ernaast, dan blijft ie daar ook gewoon plakken en werken die plakeigenschappen van de AF in je nadeel. Vooral dat is wennen.

Het wordt wel tijd dat Canon met een echt goede telezoom komt zoals die Nikon 200-400. Bij grote onderwerpen is dat een enorm voordeel. Die Nikon kun je ook op Canon gebruiken met een adapter van een vreemd merk, alleen ben je dan VR kwijt.

Gr,

Bas

Hendrik

PostPosted: Sat 27 Jun 2009, 18:51    Post subject:
Dat bedoel ik. Scherpte is wel het laatst waar je je zorgen om moet maken. Het wordt tijd dat men verder gaat kijken.
Met even testen van een mark 3 doel ik meer op de AF snelheid. Of die nog acceptabel is op vol bereik. (6 - oneindig) Ik heb hem vaker in handen gehad, dat scheelt.
OFF TOPIC
Die nikon 200-400 is echt uniek. Met een ring verlies je btw ook AF liet ik me vertellen. Indien niet, dan overdenk ik mijn keuze voor een nikon camera nog eens. Met 1,4x TC heb je 280-560. ERG interessant!
Nikon camera ben ik nog steeds niet uit. D3 = super maar helaas in de cropstand maar 6,8MP en dat is toch echt karig. Wel knallen met 11FPS! D3x vind ik niet snel genoeg en wel erg duur. D300 is dan wel weer snel maar tja...... Onrechtvaardige prijs t.o.v. een 40d en ik wil nu toch wel eens betere prestaties.
Indien AF behouden blijft dan toch maar op een mark 3 schroeven die 200-400? Of canon eens bellen of ze wat voor me willen maken..... Cool
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sat 27 Jun 2009, 22:54    Post subject:
Die adapter heb je idd niks aan, geen electronische contacten aanwezig.
Dus alleen leuk voor landschappen voor de Nikon 14-24. http://www.camerahacker.com/Novoflex/EOSNIK.shtml
Voor die 200-400 moet je dus echt voor 'the dark side' gaan.

AF-snelheid van de 1D3 op vol bereik, met converter, moet je alsnog wat dempen met de Cfn-instellingen, anders is ie nog vaak te snel.

Gr,

Bas

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 27 Jun 2009, 23:00    Post subject:
eh... hendrik, als jij die 200-400 nou graag wil hebben, mag je mijn d300 wel 'es lenen. kun je meteen van 'the dark side' proeven. the force is strong in this one...

Peter Grobben

PostPosted: Sun 28 Jun 2009, 20:44    Post subject:
Op de site van Jaza staat een vergelijkingstest waar je DUIDENLIJK kwaliteitsverschil in scherpte ziet tussen de combi Canon 600mm lens + 1.4conv = 840mm, en de nieuwe Canon 800mm lens.
http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_supertele_test-800-1200-1600.htm
Een super interessante site trouwens waar hele leuke duidelijke testen en info te zien en lezen is

Groetjes, Peter Gr

Ed Agter

PostPosted: Sun 28 Jun 2009, 21:22    Post subject:
Hendrik wrote:
Dat bedoel ik. Scherpte is wel het laatst waar je je zorgen om moet maken. Het wordt tijd dat men verder gaat kijken.
Met even testen van een mark 3 doel ik meer op de AF snelheid. Of die nog acceptabel is op vol bereik. (6 - oneindig) Ik heb hem vaker in handen gehad, dat scheelt.
OFF TOPIC
Die nikon 200-400 is echt uniek. Met een ring verlies je btw ook AF liet ik me vertellen. Indien niet, dan overdenk ik mijn keuze voor een nikon camera nog eens. Met 1,4x TC heb je 280-560. ERG interessant!
Nikon camera ben ik nog steeds niet uit. D3 = super maar helaas in de cropstand maar 6,8MP en dat is toch echt karig. Wel knallen met 11FPS! D3x vind ik niet snel genoeg en wel erg duur. D300 is dan wel weer snel maar tja...... Onrechtvaardige prijs t.o.v. een 40d en ik wil nu toch wel eens betere prestaties.
Indien AF behouden blijft dan toch maar op een mark 3 schroeven die 200-400? Of canon eens bellen of ze wat voor me willen maken..... Cool

Hendrik,
De 200-400 mag je wel eens van me lenen als je in de buurt bent.

Ed
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Mon 06 Jul 2009, 17:27    Post subject:
Peter Grobben wrote:
Op de site van Jaza staat een vergelijkingstest waar je DUIDENLIJK kwaliteitsverschil in scherpte ziet tussen de combi Canon 600mm lens + 1.4conv = 840mm, en de nieuwe Canon 800mm lens.
http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_supertele_test-800-1200-1600.htm
Een super interessante site trouwens waar hele leuke duidelijke testen en info te zien en lezen is

Groetjes, Peter Gr

Aha, een nuttige link. Scheelt mij in ieder geval weer werk! Ik kan ondertussen ook concluderen dat de 600mm + 1,4x TC op wide open softer is dan de 800mm maar ja, dat was ook niet geheel onlogisch natuurlijk. Tevens is de achtergrond velemalen beter als je onderwerp hier dicht tegen aan zit. Denk aan een roogvogel voor een bos. Met de TC erop krijg je vaak een gebroken achtergrond. MEt de 800mm zonder TC is de achtergrond egaler. Misschien straks even wat voorbeeld foto's in mijn PA zetten.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Mon 06 Jul 2009, 17:36    Post subject:
Heren,

Geweldig aanbod. Urbanguard, dat ga ik dan zeker eens doen. Zal wel enorm wennen zijn. Mag jij eens met een witte lens schieten Cool
@ golfman, Ed. Bedankt voor je aanbod! Ik zit bijna elke weekend in Heerhugowaard. Eens zien of ik de d300 van urbanguard mee over de dijk mag nemen. Dan in het park van Luna eens uit proberen of zo. Misschien wil jij ook wel even met een 800mm IS schieten? Erg leuk speelgoed.......
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum