Posted: Thu 09 Jul 2009, 21:59 Post subject: overstap Canonpowershot naar digitale spiegelreflex!
Ik ga heel graag op wandel in de natuur en bezoek regelmatig een kijkhut met steeds mijn compactje en verrekijker bij de hand.
Ik fotografeerde zowel vogels,als faune en flora van zowel dichtbij als verder weg in de mate van het mogelijke met dit toestelletje.
Nu is dit reeds stuk door een val in de kijkhut en ik vind dit het ideale moment om mij een spiegelreflex aan te schaffen en mijn mogelijkheden uit te breiden en interesse verder te verkennen.
Mijn budget is echter beperkt (max. 1250 euro ongeveer om te beginnen). Ik ben op zoek naar een degelijke maar goedkope body (liefst canon ;gebruik van SD-kaartjes en liefst met live view gewend van compactje) en één of twee goede lenzen.
Mijn voorkeur ging eerst uit naar de sigma 18-200mm met OS als standaardlens voor alle gebruik.
Ik kreeg reeds de bemerking in een fotozaak dat ik al snel beperkt zou zijn qua bereik hiermee en hij raadde mij de tamron 200-500mm (zonder OS of IS) om te beginnen. Ik zou niets anders willen verder zei hij na deze lens (Promo; 600 Euro ipv 999 euro).
Hij raadde mij tevens de body 1000D aan in combi met deze lens voor 1150 euro in totaal).
Bij een bekende fotozaak gaf men mij juist het advies om de 450D te nemen in combi met twee lenzen betsaanden uit een standaardlens en een telelens ipv de sigma 18-2OOmm of de tamron 200-500mm.
Ik heb al veel negatieve reacties gelezen over de standaardlens 18-55mm, deze wil ik liever vermijden dus.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een goedkoop tweedehands 4OOD (canon) of nog liever een D50 (maar is tamelijk prijzig aangezien ik mij alles nog moet aanschaffen)
Vandaar twijfel nog over 1000D en 450D of toch een goedkope tweedehands50D.
Wat denken jullie over deze camera's, Welke ervaringen , aanbevelingen hebben jullie qua body? (400D is wel niet met SD-kaartje,wat mij enigszins weerhoudt omdat ik deze reeds heb en gebruikte bij vorig toestel)
Wat zouden jullie kiezen qua lens(en))? Wat zijn goeie en betaalbare lenzen voor mijn doel en qua gebruik? wat zijn julllie ervaringen met lenzen? Eerder tweedehands of nieuwe lenzen?
Heeft er iemand goede tips of een goede aanbieding van materiaal toevallig? Heb reeds bij de aangeboden produkten op birdpix gezien)?
Ook nog helemaal niet vertrouwd met statief, is totaal vreemd voor mij dus indien nodig bij een lens graag meer info hierover.
Ik stel veel vragen, maar dit houdt mij nu al enkele weken bezig en ik geraak er niet uit, vooral omdat ik ook naar het gebruik naar de toekomst toe kijk en even veilig wil zitten (is toch een investering en miskoop zou weggegooid geld zijn) Vandaar mijn ietswat voorzichtige benadering qua aankoop en mijn twijfels...
Heb ook al wat info uit jullie reviews gehaald en ik denk inderdaad dat 200mm al snel een beperking zou zijn bij de sigma 18-200mm als enige lens, of heb ik het mis?)
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 09 Jul 2009, 22:14 Post subject:
1250 euro is helaas niet veel voor vogels.
Je kunt misschien ergens een canon 300 F4 IS USM vinden voor orde grootte 800 euro (ik zag laatst een en ander op www.fotoapparatuur.nl). Dat is een uitstekende vogel/fauna lens.
Dan welke Canon camera dan ook kopen. Liefst een 30D of 40D. Maar een 450D of zo kan ook. Compact Flash kaarten zijn minstens net zo goed als SD kaarten.
Je hebt wel weinig geld over voor een camera, dus het zal waarschijnlijk een 2e hands worden.
Een rijstzak om de zaak stil te houden moet je zelf even maken.
18-200 moet je ver van blijven. Dat kit-lensje 18-55 is meer waar voor zijn geld (kost namelijk vrijwel niets). Mocht je volgend jaar weer hebben gespaard, dan koop je er iets goeds bij.
Ook kun je later altijd nog een statief en een convertor 1,4x bij kopen. Koop geen goedkoop statief. Weggegooid geld (zie forum).
Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Thu 09 Jul 2009, 22:31 Post subject:
Een aardige optie is een gebruikte 40D body met een gebruikte Sigma 50-500. Staan beide op Marktplaats.
De body tussen 400 en 500 euro en de lens voor rond de 800 euro.
Heb je een hele mooie starterset.
Alvast dank voor deze enkele reacties hoor!
Ik kan hier al wel mee verder en opzoekingswerk verrichten!
Is deze 40D handig in gebruik en geschikt voor een groentje of toch beter een ander instapmodel nemen zoals 1000D bijvb ?
Ook andere ervaringen,meningen en tips van harte welkom hoor!
Give it a shot!
P.S. Kan iets meer uitgeven voor combi of lens die meer zekerheid
en doeltreffendheid bevat en lang plezier aan beleefd kan
worden. Mits enige voorzichtigheid... .
mijn ervaring is dat het loont om de instapper over te slaan en meteen te gaan voor de betere body.(evt. 2de hands)
je steekt wat meer tijd in het doorgronden van je camera, (boekje lezen! daar schort het nog wel eens aan) maar uiteindelijk scheelt het euro's omdat je niet later nog eens een andere body hoeft te halen als het echt serieus wordt.
argumenten dat een 40d ingewikkelder is dan een 450d gaan m.i. niet op. ze doen in principe allemaal het zelfde en je moet niet alles in één keer willen begrijpen. dat komt met de tijd. later lach je om die 'ingewikkelde' menu's.
groet, sikko _________________ "Hebt U uw wit wel onder controle?"
Gender: Male Age: 47 Joined: 17 May 2009 Posts: 9 Location: Wageningen
Posted: Fri 10 Jul 2009, 12:26 Post subject:
Ik had een vergelijkbaar budget toen ik mijn camera en lenzen kocht en ben zelf voor de 1000d met een Tamron 200-500 gegaan met de 18-55 kit lens. Ik ben zelf altijd een beetje huiverig om 2e hands spullen te kopen namelijk, vooral omdat ik nog niet echt een ervaren fotograaf ben.
Ik ben zeker tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding van mijn camera en lens en heb prima resultaten.
Oorspronkelijk heb ik nog wel flink getwijfeld over welk type lens ik zou kopen en de keuze tussen 2 sigma 500mm zoomlenzen en de Tamron was lastig, maar uiteindelijk zijn ze vergelijkbaar. De sigma's voordeel is IS en Tamron's voordeel is iets betere lenzen en een stuk lichter wat handig is bij dragen in het veld. Natuurlijk is een vaste brandpuntsafstand of de Canon 100-400 een nog betere optie als je 2e hands geen probleem zou vinden.
De 1000d is momenteel een prima body voor mij en duurdere varianten hebben zeker hun voordelen, maar daar zit ook een prijskaartje aan. Ik heb de 1000d gekocht met de gedachte dat ik hem goed kan gebruiken voor een tijdje om beter te leren fotograferen en zodra ik genoeg geld heb zal ik overstappen op een beter model en de 1000d gewoon vast gebruiken met de 18-55 lens. _________________ Canon 1000d, Canon 18-55 F3.5-5.6 IS, Tamron 90/F2.8, Tamron 200-500 F5.6-6.3
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Fri 10 Jul 2009, 13:34 Post subject:
Sowieso is het over het algemeen aan te raden om je geld vooral te investeren in een goede lens. Een goede lens gaat namelijk jaaaaren mee, terwijl je body over een paar jaar alweer hopeloos ouderwets is
Ik ben erg blij met jullie reacties en goede adviezen! Ik denk dat ik idd beter meteen een degelijkere body aanschaf en het instapmodel oversla, wat op termijn geld bespaard indien ik ergens één kan bemachtigen. Indien dit niet lukt, kan ik nog altijd een instapmodel aanschaffen en zoals aangegeven behouden als tweede toestel wanneer ik opnieuw wat bij elkaar gespaard heb voor een recent en degelijk toestel in de toekomst.
Ook bedankt voor jullie adviezen over eventuele lenzen en ik ga die sigma 18-200mm alvast niet aanschaffen, maar eerder uitkijken naar een 50-500mm of 150-500mm bedenk ik mij.
Info en vergelijkingen hierover heb ik reeds eerder gelezen op dit forum. Als standaardlens misschien dan toch de kitlens 18-55mm,
de 17-55mm of de 17-85 mm (wel met OS welke lens ook)?
Ik ga alvast op zoek naar prijzen van alle lenzen die jullie vermeld hebben, zowel nieuw als tweedehands. Afhankelijk van deze prijzen zal ik mijn budget nog eens herbekijken en de mogelijkheden hierbinnen. Zodra ik hierover meer weet, breng ik jullie op de hoogte !
Ik woon wel in België. Aangezien marktplaats vooral in NL een groot aanbod heeft, vraag ik mij af of iemand ervaring heeft met deze service ,verzendingen en betalingswijzen?
Enfin, ik ga eerst alles rustig bekijken en tegenover elkaar afwegen. Daarna informeer ik jullie hier verder over hoor!
PS. Rijstzak; Hoe kan je deze best zelf maken? Welk materiaal, hoeveelheid, richtlijnen ofzo eventueel ergens?
Alvast allemaal erg bedankt hoor voor jullie hulp!
Hulp is en blijft welkom hoor! Ik sta altijd open voor advies, bedenkingen, aanbiedingen, ervaringen en informatie!
Prachtige site van jouw trouwens! Echt magnifiek, vooral de fotoreeks van "the Artic"!!!
Ik zie dat je ook bij deze foto's een canon 350D en een Canon40D gebruikt hebt! Dit toont inderdaad aan dat vooral een goede lens van groot belang is.
Heb je toen ook de lenzen die onder uw naam vermeld staan op dit forum gebruikt of had je destijds andere lenzen?
Echt, ik ben onder de indruk! Keep going, zou ik zeggen!
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Fri 10 Jul 2009, 19:09 Post subject:
rijstzak is een zak met rijst.
De vulling moet niet te veel en niet te weinig zijn.
Alternatief naai van een oude - NIET versleten! - spijkerbroek de bovenkant dicht, leg een knoop in elk van de pijpen - als je lui bent, dichtnaaien kan natuurlijk ook - , en stort dit vol (door de gulp) met grutten, of zonnepitten, of rijst, of duivenzaad.
Je kunt ook zo'n ding van RJS of han bouwmeester kopen. zoek in het forum onder rijstzak.
Als je goed en goedkoop uit wilt zijn kun je ook een pentax K10D of K20D aanschaffen met een 50-500 zoomlens. Heel goed spul en weer een stuk goedkoper dan canon. Pentax heeft beeldstabilisatie in de camera ipv de lens.
ik zou kiezen voor die 300 F4 (Canon heeft de fijnste, met image stabilizer). Ik heb hem zelf (nikkor) en gebruik hem momenteel erg veel (vogels en libellen).
Gender: Male Age: 31 Joined: 07 Mar 2009 Posts: 261 Location: Kortessem (België)
Posted: Fri 10 Jul 2009, 19:21 Post subject:
Hallo
Ik heb zelf de Canon 450D en hij bevalt me prima. Ik ben ze zeer tevreden over en hij is snel genoeg voor mij.
Voor de lens zou ik gaan voor de sigma 150-500mm deze lens heeft OS wat beeldstabilizator betekend. Ik ga hem volgende week kopen.
Groetjes
Pascal Gielen _________________ Canon 5D Mark III
Canon EOS 7D
Canon 300mm 2.8L IS USM , Canon 100mm macro USM en nog een 1.4 teleconvertor.
Posted: Fri 10 Jul 2009, 20:00 Post subject:
Ik zou het advies van Arjen en Peter W ter harte nemen en als eerste investeren in een goede lens. Deze is een stuk meer waardevast als een body en heeft een veel grotere invloed op de kwaliteit van de foto. De genoemde 300mm F4 is dan denk ik ook de eerste keus.
Gender: Male Age: 31 Joined: 07 Mar 2009 Posts: 261 Location: Kortessem (België)
Posted: Fri 10 Jul 2009, 20:06 Post subject:
Precies, Mies heeft gelijk maar de Canon 300mm4.0L is wel een heel stuk duurder dan de sigma. Dus als je pas begint te fotograferen is de sigma 150-500 of 50-500mm zeker ook te overwegen!
Groetjes
Canon EOS 7D
Posted: Fri 10 Jul 2009, 21:44 Post subject:
ik zou ook zeker voor de 300mm F4 L IS gaan, dan weet je zeker dat je voorlopig geen andere lens hoeft totdat je de canon 500mm F4 kunt kopen en dan lekker de 300 erbij houden
als je dan weer wat gespaard hebt de 1.4x extender van canon erbij en je bent klaar.
een canon 30D koop je 2de hands al voor rond de 300,- euro, mocht hij na een tijd toch kapot gaan ben je er in ieder geval niet veel geld aan kwijt geraakt.
Posted: Sun 12 Jul 2009, 12:43 Post subject: bezigheid
Dag allemaal,
Prettig om zoveel hulp en tips te krijgen waarvoor heel veel dank trouwens!
Ik ben volop bezig met de zoektocht naar tweedehandsmateriaal en heb hier wel even mijn bezigheid mee!
Reacties mogen altijd blijven komen, alle tips en ervaringen zijn welkom!
Posted: Sun 12 Jul 2009, 22:29 Post subject:
Als je nog steeds opzoek bent naar een rijstzak, dan kun je ook misschien eens kijken voor een kersenpitten zak. Ik heb er zo een voor vogels te fotograferen. Dit gebruikte mijn vader vroeger soms als hij rugpijn had.
Groetjes
Canon EOS 7D
't Zal waarschijnlijk een gebruikte 30D worden. Ik heb er één op het oog, enkel nog bezichtigen en testen en dan hopelijk aankopen voor een prijsje!
De zoektocht naar een lens verloopt moeilijker; in België is het aanbod van gebruikte lenzen eerder klein i.t.t. Nederland merk ik.
De Canon 300mm/F4 IS is echt moeilijk te vinden, meestal zijn deze al verkocht!
Ik blijf zoeken!!!
Als jullie er één weten die nog heel goed is qua staat en voordelig in prijs (ca. 700 - 800 euro), mag je altijd een seintje geven, ook
voor een ander goed aanbod qua standaardlens of vervanger in de buurt van de Kempen te België!
Posted: Thu 16 Jul 2009, 13:33 Post subject:
evmo: Ik weet iemand op het internet die een Canon 300mm4.0L non IS verkoopt voor 400,00 EUR. Ik heb zelf ook getwijfeld of ik deze lens wou kopen, maar ik heb dan toch uiteindelijk besloten om een nieuwe sigma 150-500mm te kopen. Als je gëinteresseerd bent in deze lens, kan ik u wel in contact brengen met de verkoper. (toch als de lens nog niet verkocht is) .
Groetjes
Canon EOS 7D
Gender: Male Age: 62 Joined: 24 May 2008 Posts: 290 Location: Oost Vl. Belgie
Posted: Thu 16 Jul 2009, 14:03 Post subject:
Ge moet wel in acht nemen dat de 300/4 USM niet meer kan hersteld worden bij eventuele braak.
Zonde van de 400€ dan.
Woon ook in Belgie en zal een oogje in het zeil houden.
Als ik er eentje zie dat te koop staat laat ik je zeker iets weten.
Groeten.
:Hans.
Posted: Thu 16 Jul 2009, 16:26 Post subject:
Juist.
Veelal ligt de prijs tegen de 1000€ aan.(voor eentje in nieuwstaat)
Maar men kan nooit weten.
Groeten
Hans _________________ Canon 7D
Canon 300/2.8L IS USM
Extender Canon 1.4X EF II
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Posted: Thu 16 Jul 2009, 17:52 Post subject:
Hallo Evmo.
Er staat eentje op Kapaza.be . Vraagprijs 950€,maar je kan er op bieden.Misschien iets voor jou?
Lens staat op bladzijde nr:5.
Suc6.
Groeten.
Canon 300/2.8L IS USM
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Mercikes voor jullie tips!!! 'k heb trouwens een bod gedaan, nu maar afwachten hé!
'k heb ook enkele sigma's gevonden (50-500mm), maar ik bied eerst op de canon 300mm's.
Hiernaast heb ik natuurlijk ook nog steeds de optie om een tamron 200-500mm nieuw te kopen voor het prijsje van 600 euro.
Zoals gezegd valt miijn eerste keus alvast op de canon 300mm.
De rest houdt ik als reserve indien deze niet lukt om te bemachtigen!
ALs jullie nog enige tips of ervaringen hebben over een goeie standaardlens of vervanger???? Jullie weten mij te vinden hé!
Posted: Thu 16 Jul 2009, 22:36 Post subject:
Hey Evmo.
Geen probleem. Graag gedaan zelfs.
Van mijn kant zoek ik gewoon verder en laat je zeker iets weten.
Moest je het nodige gevonden hebben laat ook iets weten OK?
Groeten.
Canon 300/2.8L IS USM
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum