Volgens mij kun je al een goeie digiscope set hebben voor 1000 euro, dan wel zonder fluorite lens. Deze zijn erg duur. Zoals etii0 al zei zijn Leica, Swarovski, Zeiss en Kowa de beste merken, iig de meest verkochte merken. Zeiss is denk ik de duurste van deze 4, ook Swarovski heeft een flinke prijs. Kowa en Leica zijn goedkoper, maar minstens net zo goed. Digiscoping heeft idd het grootste voordeel met zonnig weer, maar kan ook in bewolkt weer. Om genoeg licht te hebben (heel belangrijk) voor je foto's moet je goed opletten hoe groot de lens is van de telescoop. Ikzelf gebruik een Kowa TSN-821M. Deze heeft een 82 milimeter lens. Deze vangt veel licht, zodat je ook kortere sluiterstijden kan gebruiken, dus scherpere foto's kan maken. Iets kleinere lensen maken weinig verschil, Leica heeft geloof ik 77mm. Werkt ook perfect, maar het is niet zo handig als je onder de 60mm komt. Dit is alleen voor het vogels spotten handig, en wellicht goedkoper. Helaas zullen de foto's dan te donker worden, en als je lichtere foto's wilt maken zul je de sluiterstijd langer maken = bewegingsonscherpte. Een adapter en draadontspanner zijn verder erg handig. Ze zijn allebij zelf te maken, maar daar moet je goed in zijn. Kopen kan meestal ook, wel als je een goed merk scope en camera hebt. Draadontspanners zijn meestal wel zeldzamer, en de Nikon Coolpix 4500 heeft er een die niet goed werkt, of het eigenlijk heel vaak begeeft. Verder is training ook nodig. Ik moet zeggen dat ik het nu ongeveer pas echt onder de knie krijg, terwijl ik in de afgelopen kerstvakantie ben begonnen.
Succes en verdere vragen zijn welkom, maar eigenlijk ook wel op te lossen door even naar andere forum-topics te kijken.
Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht