Ruud Poelstra wrote: |
Waarom is de Canon 500mm lens met een 1,4 tc nou toch de meest populaire lens voor vogelfotografie? Als we even niet aan de euri denken, waarom dan niet een 600mm/4,0 evt met 1,4 tc of gelijk maar de 800mm/5,6? Theoretisch gezien zou je zeggen dat je daar kwalitatief en qua bereik beter mee uit bent.
Ik moet nog veel leren, maar daar zijn we nu dus mee bezig. Werk nu met de 50D met de 100-400mm en denk aan 7D met .......mm. Groet, Ruud |
2 - De 500mm wordt vrijwel altijd icm 1,4TC gebruikt, dus altijd kwaliteitsverlies. Investeren in een kostbare lens en dan een goedkoop stukje glas ervoor zetten zie als een Ferrari met flut banden. |
Het begint wat duidelijker te worden;
1 - Een TC geeft altijd kwaliteitsverlies. |
2 - De 500mm wordt vrijwel altijd icm 1,4TC gebruikt, dus altijd kwaliteitsverlies. Investeren in een kostbare lens en dan een goedkoop stukje glas ervoor zetten zie als een Ferrari met flut banden. |
3 - De F-waarde is gelijk aan de 800mm. |
4 - Ik zou willen stellen dat als 800mm niet meer uit de hand kan worden gebruikt, dat dat bij 700mm ook niet meer lukt. |
5 - Het gewichtsverschil tussen de 500mm icm 1,4TC en de 800mm is 350 gram. Vrijwel even zwaar dus. Marginaal naar mijn mening. Een grip met 2 accu´s weegt ook wat. |
6 - Wat over blijft is de beeldkwaliteit. Het werkelijke resultaat. Wat zou ik graag een origineel RAW-bestand van een 500mm icm TC en een dito bestand van een 800mm zien. Zien is weten in dit geval denk ik. Is er iemand die me iets kan mailen? Bedankt voor de input, Ruud |
Leo wrote: |
Hoi
En wat te denken van een 400/2,8 met 2 X extender dan heb je zomaar 800mm op 5,6 . en is ook nog eens lichter . zijn wel nikon lenzen . dat wel . weet niet of canon daar in ook kan voor zien , lijkt mij wel . en zoals al eerder is gezegt en 200-400 van nikon is ook echt niet fout . verwacht de mijn binnen kort thuis . groetjes @leo |
Is het verschil in kwaliteit van een opname met en zonder TC werkelijk zichtbaar of dit puur theoretisch?
Groet, Ruud |
Veel beter wordt het niet denk ik.
Allemaal bedankt! Ruud |
Sebastiaan Elema wrote: |
Je kunt ook de sigma 300-800 overwegen, waarschijnlijk minder scherp als een 800 canon. Maar je kan wel zoomen een groot voordeel!
Er zijn genoeg fotografen die zeer goede resultaten behalen met deze lens! Het hoeft dus niet per se Kanon te zijn... |