urbanguard wrote: |
ik heb een tijd een 300/2.8 gebruikt met 1.7x, maar kwam er al gauw achter dat dit géén 500/f4 is. de oplossing was dan ook om gewoon meer mm te halen.. |
Ruud Poelstra wrote: |
...Zonder TC dus subtieler werk.
De f4 van de 500mm is mooi, maar met de TC ben je dat weer kwijt. Je wilt immers mm's, dus meestal de TC op de 500mm, met f5,6 als resultaat. |
Ruud Poelstra wrote: |
Waarom is de Canon 500mm lens met een 1,4 tc nou toch de meest populaire lens voor vogelfotografie? Als we even niet aan de euri denken, waarom dan niet een 600mm/4,0 evt met 1,4 tc of gelijk maar de 800mm/5,6? Theoretisch gezien zou je zeggen dat je daar kwalitatief en qua bereik beter mee uit bent.
Ik moet nog veel leren, maar daar zijn we nu dus mee bezig. Werk nu met de 50D met de 100-400mm en denk aan 7D met .......mm. Groet, Ruud |
Sebastiaan Elema wrote: |
Je kunt ook de sigma 300-800 overwegen, waarschijnlijk minder scherp als een 800 canon. Maar je kan wel zoomen een groot voordeel!
Er zijn genoeg fotografen die zeer goede resultaten behalen met deze lens! Het hoeft dus niet per se Kanon te zijn... |
Hetraykas wrote: |
Kijk maar eens op : http://www.birdfocus.nl/ Alles gemaakt met de Sigma 300-800 en de D300 Ik vind het top. Kasper |
rein hofman wrote: |
Mijn idee: Steek vooral veel tijd in de benadering en kennis van je onderwerp en maak je niet te druk om het merk van je objectief. |
rein hofman wrote: |
Voor mij is het in alle opzichten een geweldig instrument; maar ik weet dat er ook mensen zijn die er niets mee kunnen…..het is in ieder geval geen lens voor starters. De Canon 500 is waarschijnlijk minder kritisch in de omgang, maar de opmerking dat je daar dezelfde middag droomfoto’s mee maakt is onjuist.. Er verschijnen hier dagelijks foto’s die het tegendeel bewijzen. |
thijs broekkamp wrote: |
Ik heb ze zelf niet, maar heb de 600mm is vast gehouden, niet te doen. Die moet je echt op statief hebben of met rijstzak. Of als je veel uit de auto fotografeert is ie handig. Maar de 500mm is lichter en ook nog wel uit de hand te doen. |
Hendrik wrote: | ||
Bedenk wel dat je met het geven van dit soort linken je vooral de skills van de fotograaf toont. Wat zegt dit over het objectief? Niks. Ja, dat het goed is maar met een 400 2,8 / 500 f4 / 600 F4 / 800 F 5,6 / 200-400 schiet je dezelfde soort platen. Het zijn prachtige foto's op die site maar dat zegt meer over Rein dan over zijn lens! Feit is dat de 300-800 een "moeilijk objectief" is. Je moet hem echt onder de knie krijgen. Gewicht en formaat helpen je daarbij niet evenals het ontbreken van stabilisatie. Met de 500 F4 loop je vrolijk mee de winkel uit en schiet je diezelfde middag nog je droomfoto's (bij wijze van) Ik vraag me trouwens af of er niks mis was met die 500 F4 van je kennis. Ingeruild omdat de 300-800 scherper was? Dan gaat er toch iets niet helemaal goed zou ik zeggen. Grappig dat je met een 400 F2,8 schiet. Ideaal als je vast ergens ligt en mm genoeg hebt zonder die TC. Echt, wereld objectief, heerlik dan die F2,8. Maar zoals je zelf al aangeeft, meestal niet het meest ideale voor vogels. Uit mijn hoofd 50gr zwaarder dan de 600 F4. Persoonlijk vind ik hem duidelijk onhandelbaarder. Als je dan erg vaak een TC er op moet schroeven en inderdaad wat moet diafragmeren, dan is een 600 F4 een meer logische keus. Volopen presteert deze dan aanzienlijk beter. Maar ja, net als het nadeel van die 800mm prime, je kunt er geen TC meer vanaf halen als je te dicht bij zit..... Groeten, Hendrik |
Ook verwonder ik mij soms dat iemand waarschijnlijk door bewerking een gigantische kwaliteit gehaalt wordt met een compact camera of simpel kameraatje waar ik nooit aan kom met toch wel hele mooie spullen. Het is gewoon verelijkbaar met wat ik zoal tegen kom. Wat deze persoon anders doet zou ik niet weten. Dus ook niet wat Rein doet. |
Goed, de 300-800 zou op dit moment mijn keuze zijn. Met 400 vaak te kort, 500 mooi gewicht , 600 super maar toch ook weer zwaar, 300-800 dekt alles of |