Ger M wrote: |
@ Hendrik: Bedenk dat de 300/2.8, de 70-200/2.8 én de TC destijds door Minolta gezamenlijk zijn ontwikkeld. De TC past fysiek niet op andere Sony- of Minolta-objectieven; slechts op de hierboven genoemde en op de nieuwe SAL70-400/4-5,6 G SSM (die dan uiteraard alleen als MF-lens functioneert). |
Hendrik wrote: |
Een objectief bezit een aantal fouten / toleranties /afwijkingen. Schroef j daar een 1,4x TC op dan versterk je niet alleen je aantal mm maar ok de fouten MINIMAAL met een factor 1,4x. Ongeacht wel label er op staat. |
urbanguard wrote: |
grappig, ik zou juist denken dat de fouten het sterkst zijn aan de randen van het glas, en dus daar ook het meest beïnvloed wordt door de conv. immers fouten die er niet of nauwelijks zijn kunnen ook niet versterkt worden.
. |
Leo wrote: |
Leica heeft al jaren 2 apo extenders in hun progamma zitten. Beide heb ik gehad, zowel de 2X als de 1.4, beide zonder rom contacten. Met de 1.4 heb ik toen wat opnames gemaakt van de cavila stellato (i.c.m. de apo 2.8/400, en een olympusbody die ik van iemand even vast mocht houden). Dit was uit de hand, dus niet echt scherp.
Het verhaal dat Nikon nu de eerste is die een aspiriche 2x TC op de markt zet is niet echt terecht. Leica was ze al heel lang voor, maar daar ging het hier niet echt om. Ik vind het wel een interessant onderwerp om verder te volgen. ik blijf mee lezen. |
peter wijn wrote: |
morgen kippenkijken |
Quote: |
urbanguard schreef:
grappig, ik zou juist denken dat de fouten het sterkst zijn aan de randen van het glas, en dus daar ook het meest beïnvloed wordt door de conv. immers fouten die er niet of nauwelijks zijn kunnen ook niet versterkt worden. . Volgens mij lees je niet helemaal goed: met een converter maak je een uitsnede uit het midden van het originele beeld van de lens en hebben de randen die buiten die uitsnede vallen dus geen invloed op je nieuwe beeld. Je versterkt dus alleen de fouten in het centrum en dat zijn inderdaad hele kleine afwijkingen. |
Adri Gr Nuelend wrote: |
... Er wordt wel een uitsnede gemaakt (op de censor), .... |
Adri Gr Nuelend wrote: |
<knip> Diafragma knijpen dus. <knip> |