Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

vignetten, diafragma-vlekken en BOKEH

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 10:04    Post subject: vignetten, diafragma-vlekken en BOKEH
Felle lichtpunten.
Als je felle lichten in je beeld, buiten de scherpte, hebt, zoals de zon zelf, of een reflectie in een waterdruppel, dan worden deze onscherpe vlekken toch zichtbaar in de foto door een vlekje in de vorm van je diafragma (of de volle lensopening).

Als je schuin tegenlicht in je lens krijgt (bijvoorbeeld de zon wanneer je geen zonnekap gebruikt) dan blijkt opeens dat de glazen in de lens niet alleen licht doorlaten, maar ook reflecteren. Door de reflecties tussen de lenzen ontstaat uiteindelijk een hele rij diafragmavlekken in het beeld.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=31583
plaatje foto bus utrecht nikon D70 sigma 18-50 F2.8 - 18mm F11 1/320s iso200

In feite levert ieder lichtpuntje dat bijdraagt aan het beeld zo'n reflectiereeks, maar je ziet deze alleen van de hele sterke lichten. Dit komt omdat die interne reflecties veel minder sterk zijn dan het oorspronkelijke beeld (dat is maar goed ook, anders werd het beeld een zootje). Alleen voor heel sterke lichten is de reflectie sterker dan het licht van het normale beeld.

Tot zover kan ik me op middelbare schoolkennis baseren (ik ben afgestudeerd seismoloog en ben daarom ook na de middelbare school nog even doorgegaan met golven en optica, al is het nogal even geleden).

En dan nu BOKEH. Het woord stamt uit het japans en betekent iets? (ik dacht ooit even dat het met "bouquet" te maken had). Ik mis de parate kennis om het fenomeen "bokeh" fysisch te doorgronden, maar, je kunt het wel gewoon zien.
De foto van hendrik van kampen laat lichtvlekken zien. Als je deze goed bekijkt, dan zie je dat het buitenste randje lichter is dan de vlek als geheel. De lichtvlek heeft een lichte rand. Dat ziet er uit als een scherpe rand, en dat van een punt dat onscherp had moeten zijn. Scherpte in de onscherpte. http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=31159

Bij goed bokeh zou het lichtpunt in de onscherpte worden afgebeeld met een donkerdere, verlopende rand. Je houdt dan een onscherp beeld van een lichtpunt dat in de onscherpte ligt. Dat is natuurlijk mooier dan opeens een scherpe rand in het beeld. Logisch toch?

Wat ik heel vreemd vind is dat ik de zelfde lens heb als hendrik, al gebruik ik hem tegenwoordig zonder tc. Dit is een resultaat zonder tc, maar met lichtvlekken: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=22253 (het gaat nu niet om de vlieg)

Goed, of slecht, of neutraal Bokeh (de lichtvlek helemaal egaal) heeft te maken met correcties die worden toegepast in de lens.
Bij het ontwerp van een objectief wordt geprobeerd om over de volle breedte van de lens voor alle kleuren, alle licht in het scherpe punt te krijgen op het beeldvlak. Fysisch gezien is dat onmogelijk. Om toch het mooiste effect te bereiken op het beeldvlak, worden allerhande correcties toegepast. Deze correcties hebben echter soms een heel ander effect wanneer een punt NIET in de scherpte ligt.

Om het nog even lastiger te maken: er is verschil tussen het lichtpunt VOOR en het lichtpunt ACHTER de onscherpte. Een objectief dat goed bokeh heeft bij lichtpunten achter het scherpstelvlak (zon achter de vogel) heeft een slecht bokeh voor punten voor het scherpstelvlak (waterdruppel tussen de vogel en de fotograaf).
Door "fotografen" wordt een objectief voorzien van het predicaat "goed bokeh" indien een goed bokeh ACHTER de scherpte wordt bereikt.

Het belang van goed bokeh is voor de meeste foto's op birdpix niet zo heel groot. De fotografen zijn veelal geneigd te voorkomen dat er lichtvlekken in beeld komen. Natuurfotografen, en birdpixers in het bijzonder, zoeken eerder lieflijke dan moeilijke of ruige omstandigheden als het om belichting gaat.

Verantwoording:
Aangezien ik het onderdeel over bokeh uit mijn hoofd heb overgetyped uit een bron van onbekende betrouwbaarheid (ik meen bij Moose Peterson), moet deze geleverde informatie zeer kritisch worden behandeld.
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 11:14    Post subject:
Adri Hoogendijk gebruikt de rondjes bewust om sfeer in zijn foto's te creëren. (zie hiervoor zijn website: www.sdgpictures.nl ) Ik heb dat in het verleden ook wel eens gedaan. Na mijn foto van de Tureluur en de opmerkingen die over de rondjes werden gemaakt ben ik hier weer veel bewuster op gaan letten. Ik heb voorzichtig al wat geprobeerd met Zilvermeeuwen in tegenlicht. Ben benieuwd of deze materie in de foto's op Birdpix een wat grotere rol gaat spelen.

Last edited by Hendrik van Kampen on Wed 14 Sep 2005, 17:32; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

BertBird

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 16:20    Post subject:
Lens Flaring en Ghosting gebeurd als er licht door de lens reflecteerd op de sensor en weer reflecteerd in de lens terug naar de sensor.
Dat zorgt niet altijd voor rondjes of diafragma-vlekjes, maar ongeveer dezelfde vorm van de lichtbron (erg vertrokken natuurlijk).
Voor de rest vind ik het persoonlijk erg lijken op een experimentele foto van mij, gemaakt tijdens een stortbui in de haven.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=31641

Waarschijnlijk waren deze druppels achter het scherpe gedeelte. Deze druppels zijn zo zichtbaar door de flits, maar die in de foto van Hendrik van Kampen zullen waarschijnlijk door de zon zijn verlicht en door de 600mm ook een stuk groter op de foto gekomen.

Het geeft niet 100% weer wat er gebeurt is op de foto's maar misschien hebben jullie er wat aan.

Bert
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 20:29    Post subject:
dat is waar bert, er zijn meer fenomenen die tot vlekken kunnen leiden.
de vraag is nu hoe je die uit elkaar houdt.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum