Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Body en lens aanschaffen
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Mar 2010, 21:21    Post subject: Body en lens aanschaffen
Dag allen,

Ik weet het, het is al vaak gevraagd en heb er dan ook veel over gelezen. Toch ga ook ik het nog een keer vragen: WELKE BODY EN LENS RADEN JULLIE MIJ AAN?
Ik fotografeer nu ruim een jaar met mijn ooms Canon 20D + Sigma 70-200 (meestal met 2X TC). Inmiddels heb ik genoeg geld gespaard om een eigen set te kopen.
Ik heb drie vragen en daarbij al een paar opties:
1. Welke body? Opties zijn:
- Canon 40D (is die nog nieuw te verkrijgen?)
- Canon 50D (is die voldoende beter dan de 40D om zijn geld waard te zijn?)
- Canon 7D (is dit wel een goede stap of is deze camera “te moeilijk”?)
- Canon 60D (is daar al iets over bekend ?!)

2. Welke lens voor vogels? Opties zijn:
- Canon 100-400 (zoom, maar kwalitatief minder op 400, dus met minder mm goed te fotograferen)
- Canon 300 + 1.4 TC (kwalitatief volgens mij beter maar heeft maar 2 brandpunt afstanden)
- Canon 400 (geen IS, wel wat sneller dan 300 + 1.4)

3. Welke lens voor van alles? Even toelichten:
Als ik op vakantie ben (ook thuis maar wat minder) maak ik ook veel foto’s van gebouwen, planten, hagedissen (etc.) en landschappen. Maar ik heb niet het geld om en een macro en een groothoek enz. aan te schaffen. Daarom zoek ik een lens waar ik dit alles goed mee kan fotograferen en die ook licht is (daarmee bedoel ik dat ik er goed mee uit de hand mee moet kunnen fotograferen en dat die “lekker” draagt als je een stukje gaat lopen).
Ik hoop dat dit duidelijk is en jullie mij verder kunnen helpen. Als er vragen zijn hoor ik het graag.

Groeten Guido Scholten

P.S. vraag 3 ga ik waarschijnlijk ook nog op Nederpix stellen, maar jullie inbreng stel ik ook zeer op prijs!
Reply with quote

Pascal Gielen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Mar 2010, 21:43    Post subject:
Hallo

Als ik jou was koos ik voor de 7D heb hier toch vele goede dingen over gehoord. Maar de 50D is ook een zeer goede camera, zou persoonlijk kiezen tussen deze twee.

Voor de lens zou ik gaan voor de Canon 400mm 5.6 (zonder IS)
Heb hier toch ook van gehoord dat het een zeer scherpe lens is en hij ook zeer snel is, of voor de Canon 300mm + 1.4 TC

Met slechter weer moet je wel met de 400mm een statief gebruiken omdat je geen IS hebt. Maar met de Canon 300mm + 1.4 TC kom je ongeveer op een 420mm en behoud je de IS.
Zou voor mij zelf uitmaken of ik veel op statief zou willen werken of liever van uit de hand foto's wil maken.
Waarmee ik nu niet wil zeggen dat je geen scherpe foto's met de 400mm kan maken uit de hand.

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 16 Mar 2010, 22:04    Post subject:
1) goedkoopste camera voorlopig, en sparen voor een goed statief en alle andere frutsels die geld kosten die je nodig hebt.
2) over de lenzen staat zoveel geschreven. Ze zijn allemaal ok. ik zelf zou voor de 300 met tc gaan, omdat je dan ook libellen kunt fotograferen, en omdat je - zonder convertor - een f4 lens hebt, dat is echt sneller dan een 400 F5,6.
3) overweeg een sigma 17-70 f2,8 tot ergens F4?. daar zitten macromogelijkheden op waar ik versteld van sta. Een heel behoorlijke allround lens.
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Tue 16 Mar 2010, 22:08    Post subject:
Ik heb zelf een 50D en bevalt prima, geen ervaring met 7D maar zal absoluut een goede keuze zijn. Verder lees ik dat je ook veel ander soortige foto's maakt, dan heb je de keuze snel gemaakt denk ik. Met de 100-400 heb je een groot zoombereik en heb je als het ware meerdere lenzen in een en allemaal uit de L serie Razz . Voor de beste kwaliteit zou ik voor een vaste brandpuntzelns gaan hoewel er ook tests zijn waarbij de recente 100-400 niet erg veel onderdoet.

Succes met je keuze.

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Henk Bouter

PostPosted: Tue 16 Mar 2010, 22:22    Post subject: welke body en lens
zelf heb ik nu een 50d en een 100-400 mm
de vraag is wil je echt in de top zitten en hoeveel geld heb je er voor over.
zelf vind ik het een beetje moeilijk als je foto's hierop BP wilt plaatsen dat de standaard steeds hoger komt te liggen.
waar ligt de grens?.
het zou nieuwe leden gewoon kunnen ontmoedigen
en als je jezelf mee laat slepen moet je zoveel geld uitgeven dat het bijna niet meer verantwoord is.
er blijft altijd baas boven baas

het grote voordeel van de 100 400 is dat je meer toepassings mogelijkheden heb.
met IS dat vind ik echt een voordeel
en je kan veel dichter bij je onderwerp komen dan de 400 mm prime lens
je kan er dus ook wat macro achtige foto's mee maken.
en waar het om gaat is dat je het fotograferen leuk vind en dat je zelf datgene wat je maakt goed vind! Smile
de grens is er gewoon niet, de techniek gaat voort en wat je vandaag koopt is morgen oud. Sad
zet voor je zelf een budget en ga gewoon lekker aan de gang.
wat ik voor mezelf van belang vind is de gebruiks mogelijkheden van de lens.
wil je alleen vogels of wil je meer dan zou ik voor de 100 400 gaan die moet je dan misschien op 385mm zetten voor optimale scherpte, nou die 15 mm dat merk je echt niet
op mijn site staan heel wat foto's die met deze lens gemaakt zijn, ja, je moet ze niet met een Arie Ouwerkerk vergelijken, maar dat hoeft ook niet, toch??
hgr Henk Bouter
Canon 100 mm 2.8 IS USM,
Statief: Benro met Benro Balhoofd,
hoekzoeker,
rijstzak
Back to top
Reply with quote

Laurens

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Mar 2010, 23:53    Post subject:
1. Welke body? Opties zijn:
- Canon 40D (is die nog nieuw te verkrijgen?) Ga voor de 50, vanaf 680 euro, of 2ehands.
- Canon 50D (is die voldoende beter dan de 40D om zijn geld waard te zijn?) Geweldig fijne camera en toch net wat nieuwer dan de 40D
- Canon 7D (is dit wel een goede stap of is deze camera “te moeilijk”?) Kan, maar veel duurder. Investeer in lenzen, de fotograaf maakt nog altijd de foto, een dure camera is een mooi hulpmiddel maar niet doorslaggevend.
- Canon 60D (is daar al iets over bekend ?!) Komt (voorlopig) niet, als ik alle rumours goed volg. De eerstvolgende cam zou in de zomer aangekondigd worden en een 1Ds Mark IV zijn.

Voor lenzen laat ik het advies graag aan anderen over Wink
Reply with quote

Ben Brons

PostPosted: Wed 17 Mar 2010, 9:21    Post subject:
Ik zelf heb de 50D en die bevalt me heel goed, veel pixels en een snelle body. als lens zou ik de canon 400 mm f5.6 nemen, is een scherpe lens en goed hanteerbaar en het geld dat je dan uit spaart door de 50D te kopen in plaats van de 7D die kan je dan gebruiken om de Canon 70-200 te kopen, dan heb je dus vanaf 70 tot 400mm glas voor je body.
Ik heb zelf de 100-400 gehad en alles wat ik ermee deed, hij stond voor 99% op 385 mm.
Succes met je keuze.
Gr,. Ben Brons

Hendrik

PostPosted: Wed 17 Mar 2010, 11:32    Post subject: Re: Body en lens aanschaffen
Guido Scholten wrote:

3. Welke lens voor van alles? Even toelichten:
Als ik op vakantie ben (ook thuis maar wat minder) maak ik ook veel foto’s van gebouwen, planten, hagedissen (etc.) en landschappen. Maar ik heb niet het geld om en een macro en een groothoek enz. aan te schaffen. Daarom zoek ik een lens waar ik dit alles goed mee kan fotograferen en die ook licht is (daarmee bedoel ik dat ik er goed mee uit de hand mee moet kunnen fotograferen en dat die “lekker” draagt als je een stukje gaat lopen).

Als ik dit zo lees:
De 400mm prime valt eigenlijk af. Je wilt meer dingen doen en daarmee ben je beperkt. Tevens geen IS, dus nog een goed argument.

Zoals Peter aangaf, De 300mm F4 zou mijn voorkeur zijn. Snel, IS, licht, compact, F4. Goed voor macrowerk / planten van afstandje.
Voor vogels kun je de 1,4x TC er op plakken. Heb je wel mooi 420mm, met IS, en het weegt geen drol.

Andere optie
De 100-400. Ook licht, IS, lekker allround maar wel beduidend minder. Ook minder voor macrowerk en landschappen. Je hebt liever wat meer groothoek hiervoor dan 100mm + de 1,6x crop van je camera.

Belangrijkste detail:
Ga niet voor een peperdure camera als de 7D. I.p.v daarvan kun je veel beter een 2e hands 40d kopen en nog een leuke lens er bij voor je landschappen. (wederom, zoals Peter aangeeft)
Verschil in beeldkwaliteit ga je niet echt zien. Maar met een 2e lens er bij heb je wel plezier van het fotograferen.

Suc6 met je keuze.
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

PostPosted: Wed 17 Mar 2010, 14:09    Post subject:
Ik zou voor een 2e hands 40D of eventueel een 50D gaan.
Je schrijft dat je nu genoeg geld hebt gespaard voor een EIGEN set, betekent dit dat je de 20D + 70-200mm gewoon houd of gaat deze weg?
Verder zou ik gewoon een budget bepalen waar je max. tot wilt gaan. Als je dan een 40D of 50D koopt houd je meer over een (betere) lenzen, wat toch belangrijker is dan de camera.
Je geeft zelf al aan dat je verschillende dingen wilt fotograferen, ik zou daarom voor de 300mm f/4.0 kiezen, voor vogels: met 1.4x teleconvertor.
Als allround lens zou ik iets kiezen van zo rond de 17mm tot ...
Zelf heb ik de 17-55mm, lichtsterke lens: f/2.8 over het hele zoombereik. Ik weet niet of 55mm genoeg is, anders is de Sigma 17-70mm (zoals al eerder aangegeven hierboven) meer iets voor jou.
Ik hoop dat je er wat mee kunt!

Groeten,

Robbert
Reply with quote

Guido Scholten

PostPosted: Mon 22 Mar 2010, 22:17    Post subject:
Iedereen alvast badankt voor de goede hulp!

Over de camera ben ik uit; de 50D. Is iets nieuwer dan de 40D en het geld wat de 7D kost kan ik beter in een lens investeren.

Wat de telelens betreft ben ik er nog niet uit. Ik wil wel even duidelijk hebben dat de keuze voor mij telelens niets te maken heeft met het feit dat ik soms ook wat anders fotografeer. Ik maak bijna altijd foto's van vogels en af en toe ook van iets anders, maar dat is eigenlijk nooit tegelijk en ik hoef daar bij mijn keuze voor een telelens dus ook geen rekening mee te houden.

Dan nog die "kleine" lens. Ik heb op de site van fotokonijnenberg, maar er zijn zoveel mogelijkheden dat ik daar ook nog niet veel wijzer van word. Wel gaat mijn voorkeur naar een lens tussen de 0 en 100, dus bijv iets als 17-70. Het budget voor deze lens is 500 euro maximaal.

Quote:
3) overweeg een sigma 17-70 f2,8 tot ergens F4?. daar zitten macromogelijkheden op waar ik versteld van sta. Een heel behoorlijke allround lens.

Peter bedoel je ook de macro versie daarvan, of de gewone?

Quote:
Je schrijft dat je nu genoeg geld hebt gespaard voor een EIGEN set, betekent dit dat je de 20D + 70-200mm gewoon houd of gaat deze weg?

Robbert, ik leen deze set van mijn oom omdat hij zelf een betere gebruikt en de set hoeft ook niet terug. Wel willen waarschijnlijk mijn vader en/of broertje ermeer gaan fotograferen. De set kan dus wel tot mijn beschikking blijven, maar ik vind het ook wel "fijn" (klinkt misschien raar maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen) om na een tijd sparen einelijk mijn eigen set te kopen.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en mij nog wat extra informatie kunnen geven.

Alvast bedankt!

Groeten Guido

P.S. dit het toppic op nederpix over de "kleine" lens:
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?p=44479#44479
Reply with quote

Guido Scholten

PostPosted: Wed 23 Jun 2010, 21:50    Post subject: Body en lens aanschaffen "puntjes op de I"
Dag,

Ik ben er voor het grootste deel uit. Ik ga voor de 50D i.c.m. 100-400mm.
Nu heb ik nog een paar vragen over wat ik nog moet doen voor ik "klaar" ben om te fotograferen:
-Moet ik nog een statief aanschaffen, en zo ja welke? Heb er ong. 100 euro voor.

-Moet ik ter bescherming van m'n lens en voor de kwaliteit van m'n foto's een (of verschillende) filter(s) aanschaffen? en zo ja welke? en wat kost dat ong.?

-Ik wil een rugzak en heb daar een paar "eisen" bij:
-de body moet er met de telelens maar ook met
een kleine lens op kunnen. ik moet dus kunnen variëren.
-ook moet er plaats zijn voor eventuele extra lenzen
later (bijv. een macro)
-Ik moet met het geheel kunnen wandelen in bijv. de
pyreneeen.

-Hoe zit het met verzekeren? (moet hier misschien ook even wat meer met mijn ouder over praten).

-Waar moet ik het kopen? Mijn voorkeur gaat uit naar de fotozaak in het dorp waar ik altijd heen gaat. Zodat ik met problemen geen uren naar cameraland ofzo hoeft te rijden. Is dit handig of is het heel veel duurder?

Alvast bedankt.

Groeten Guido

P.S. ik weet nog niet welke kleine/standaard lens ik ga kopen. Dus advies blijft welkom...
Reply with quote

thijs broekkamp

PostPosted: Wed 23 Jun 2010, 21:57    Post subject:
Ja een statief moet je hebben. Met die lens kan je goed uit de hand fotograferen met aardig wat licht maar een statief zul je wel nodig hebben. Voor 100 euro zal je moeten gaan kijken naar manfrotto of redged. Voor bescherming van je lens kan je een uv filter aanschaffen al zal dat je foto's niet verbeteren. Ligt aan het merk hoeveel dat gaat kosten, ze zijn er van zo'n 30 euro tot 100. Andere filters gebruik je eigenlijk niet op een telelens.
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Wed 23 Jun 2010, 22:16    Post subject:
Vergeet een filter. Je hebt weer een paar extra vlakken erbij waardoor je onscherpte kan krijgen. Gewoon altijd je zonnekap gebruiken. Statief is bij de meeste mensen een sluitpost op de begroting, maar mijn ervaring is dat je beter door kunt sparen voor een goed statief. Kost dan wel het een en ander, maar daar krijg je absoluut geen spijt van. Ik ben ook door schade en schande wijzer geworden. Heb nu 3 statieven, een Manfrotto 055ProB (voor macro), een Feisol 3371 met schommelkop en een Manfrotto monopod (o ja, ook nog een grondstatief..).
Voor de lens die jij wilt kopen kan je af met de Manfrotto, maar dat ga je niet redden voor 100 Euro. Kijk waar je in de toekomst naar toe wil. Wil je ooit naar een 500mm dan id s de Manfrotto bijvoorbeeld veel te licht/zwak. Voor rugzakken kijk eens bij Kata, Tamrac etc. hebben ze vast wel iets wat in je budget past.
Succes met zoeken.

Groet,
Ruud

PS de 100-400 Canon is een goede lens, je moet er even mee leren fotograferen. Hij is best wel zwaar, maar er zijn goede foto`s mee te maken.

Hendrik

PostPosted: Thu 24 Jun 2010, 9:36    Post subject:
Mensen, een statief voor een 100-400 met IS? Op wat voor sluitertijden willen we hier dan nog mee fotograferen?
Voor vogels lijkt het me overbodig en onnodige ballast. Dus tenzij de TS gebouwen en landschappen wil doen met 1s belichting , zie ik het nut er niet helemaal van in. Voor 100,- is het trouwens sowieso moeilijk een goed statief met de bijbehorende kop scoren, maar dat terzijde.
Back to top
Reply with quote

thijs broekkamp

PostPosted: Thu 24 Jun 2010, 16:08    Post subject:
Gaat niet alleen om de sluitertijden maar bewegingsonscherpte. De IS is ook geen wondermiddel Laughing
Sigma 150mm f 2.8 EX DG Macro APO HSM
-------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Thu 24 Jun 2010, 16:52    Post subject:
Quote:
Moet ik ter bescherming van m'n lens en voor de kwaliteit van m'n foto's een (of verschillende) filter(s) aanschaffen? en zo ja welke? en wat kost dat ong.?:

Mijn mening; koop een goede UV filter van B&W of Hoya, die heeft geen (merkbaar) effect op de kwaliteit van de beelden. 77 mm maat kost ongeveer 70 a 80 euro. Goedkope, slechte UV filters kenmerken zich doordat ze op een wit vel papier een grijze tint vertonen, de genoemde merken doen dat niet.

Quote:
Ik wil een rugzak en heb daar een paar "eisen" bij:
-de body moet er met de telelens maar ook met
een kleine lens op kunnen. ik moet dus kunnen variëren.
-ook moet er plaats zijn voor eventuele extra lenzen
later (bijv. een macro)
-Ik moet met het geheel kunnen wandelen in bijv. de
pyreneeen:

Kijk even bij Lowepro, een mini trekker ofzo zou moeten voldoen:

http://products.lowepro.com/product/Mini-Trekker-AW,1965,14.htm

Bij dat soort rugzakken (er zijn meer modellen, kijk even verder op die site) kun je de indeling verstellen door de delen met klitteband, dus je kunt altijd wisselen van lens - indeling.

Quote:
-Hoe zit het met verzekeren? (moet hier misschien ook even wat meer met mijn ouder over praten).

Je kunt eventueel de boel onderbrengen bij bijvoorbeeld de bijzondere kostbaarheden van de inboedelverzekering van je ouders (dekking buiten gebruik van je huis en vaak ook buitenland). Bedenk wel dat je na 3 jaar ofzo minder dan de helft van de verzekerde nieuwwaarde terugkrijgt bij diefstal - schade. De verzekeraars schrijven flink af per jaar op de verzekerde nieuwwaarde, dus na een x aantal jaar is het gewoon niet meer interessant. Bij schade is het trouwens even goed de kleine lettertjes lezen wat ze wel en niet betalen. De enige verzekering die dit niet doet is bij mijn weten die van de Natuurfotografen Verbond Nederland (NVN, via Nationale Nederlanden), daar kun je zelfs tweedehands lenzen verzekeren tegen een vaste waarde. Maar dan moet je in principe eerst lid worden van 1 van hun verenigingen.
Zoek ook even op het forum, er is al veel over geschreven.

En een statief zou ik zeker kopen, IS is inderdaad geen wondermiddel en bovendien kun je vanaf een statief zorgvuldiger en in alle rust een compositie bepalen ipv los uit het handje. Maar voor 100 euro vindt je ook bij manfrotto geen degelijke uitvoering, ben bang dat je toch ca. 270 euro moet rekenen...

Succes en Groet, Joep

Guido Scholten

PostPosted: Thu 24 Jun 2010, 20:42    Post subject:
Iedereen alvast bedankt voor jullie antwoord!

Even alles op een rijtje:
-filter: of geen of een goed UV. Wat is wijsheid?
-statief: gewoon een goede kopen, dan maar wat langer sparen. Opties?
-tas: die Lowepro Mini Trekker AW ziet er goed uit! Alleen staat bij fotokonijneberg dat die geschikt is voor body+80-200, is dat ook geschikt voor body+100-400 of past dit niet?
-verzekeren: ga ik ff met mijn ouders naar kijken.

-nu nog de niet onbelangrijke vraag waar ik het ga kopen? Zie vorige bericht.

Groeten Guido

Tips over die allround lens blijven welkom....
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Fri 25 Jun 2010, 6:17    Post subject:
Ik zou zeker wel een UV filter aanschaffen.

De tas waar je het over had, Ik denk dat daar zeker wel een 100-400 met body in kan.

Wat betreft een statief. Je kunt ook eerst doorsparen voor een beter statief.
Je kunt dan als plaats vervanger een rijst/bonen zak gebruiken.
Totale kosten liggen dan ongeveer op 15euro en dan kun je later een beter statief aanschaffen.
Als je een goedkoper statief aanschaft in het meestal niet stijf genoeg en heb je vaak bewogen foto's.

Persoonlijk gebruik ik graag een rijst zak
1. je kunt hem relatief makkelijk meenemen.
2. autofocus kan aanblijven.
3. werkt heel goed, camera-lens combinatie blijft er goed rustig op liggen.

Waar kopen? je had het over konijnenberg en dat is zeker geen verkeerde.
zelf koop ik daar ook al mijn camera spullen wantje word er goed geholpen en kunt alles eerst testen voor aanschaf.

Succes met de keuze.

Groeten van Martijn.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Fri 25 Jun 2010, 7:45    Post subject:
thijs broekkamp wrote:
Gaat niet alleen om de sluitertijden maar bewegingsonscherpte. De IS is ook geen wondermiddel Laughing

Dat snap ik. Maar die lens is zo verschrikkelijk licht dat stilhouden nou niet echt bepaald moeilijk is. In ieder geval, het lijkt me zonde om een budget statief aan te schaffen. Als je straks die 300 2,8 koopt, kun je meteen dat statief weggooien.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 25 Jun 2010, 8:32    Post subject:
UV-filter niet tegen UV-licht, maar alleen als je niet zeker weet dat er ooit een scherp en/of hard voorwerp tegen je lens zal komen. Optisch heeft zo'n ding alleen maar nadelen. Geldt ook voor een duur, kwalitatief goed filter.
Tot mijn grote spijt zit er een filter op mijn 300. Ik heb eerder ooit gemerkt dat ik het nodig heb... Embarassed Maar bij sterk tegenlicht schroef ik het ding er af, en dat scheelt.

@hendrik.
Een goed statief is heel handig bij het mooi kaderen van je onderwerp, uit de hand zit je al snel rondjes om je onderwerp te draaien (ik wel) hoe zwaarder de lens hoe minder last je hiervan hebt. Maar inderdaad, met groothoeklenzen is een statief nog veel belangrijker dan bij supertelefotografie Smile
Verder is het niet verkeerd om ook bij 1/20s nog een scherpe foto te kunnen maken, de kans op een scherpe foto met 300 mm of langer met IS / VR uit de hand? Makkelijker van rijstzak, maar mogelijk met goed statief.
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Fri 25 Jun 2010, 10:12    Post subject:
@peter Wijn.

Inderdaad mogelijk met goed statief maar die kosten meestal veel meer dan 100 euro.

Groeten van Martijn
Back to top
Reply with quote

ad

PostPosted: Fri 25 Jun 2010, 13:19    Post subject:
De set die je wil gaan kopen is een mooie set .
Werk er zelf ook graag mee .
Maar dat statief tja . van de 100-400mm IS zal je toch de IS af moeten zetten op statief .
En van canon zelf hebben ze ook leuke rugzakken .
Daar past makkelijk de body met 100-400mm in/ flitser /korte lens bv 17-40mm /en danheb je nog ruimte over voor wat dingen of macro lens .
tevens zit er een net aan de buiktekant op waar ik camonetje of plastic zak in doe om op de knieen te zitten en flesje drinken .
gsm en andere kleine dingen zijn in aparte opbergvakjes buitende rugzak te doen . en in de binnekant van de flap van te tas kan je kaarten of andere papieren bewaren .

veel suc. met de aankoop

gr ad

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 25 Jun 2010, 13:19    Post subject:
Hallo,

Ik zie dat u kiest voor een 100-400 i.c.m. 50D.
Toch adviseer ik je liever een Canon 300mm F/4 L IS USM te nemen met een 1.4 TC en als camera een 50D.

Ik heb namelijk beide lenzen gehad.
Ik bezit nu over de Canon 300mm F4 L IS USM.
Deze lens is een stukje scherper, lichter, sneller, kleiner en lichtsterker. Je hebt nog wel wat flexibiliteit met een 1.4.
Trouwens met de 100-400 fotografeerde ik meestal op 370-380mm zonder te zoomen.

Enig nadeel kan zijn dat de 300mm vast brandpunt is en de 100-400 niet. Ook heeft de 300mm 3- stops IS en de 100-400 4-stops.
Toch heeft de 300mm F/4 L IS USM (+ 1.4) de betere voordelen. Hij is misschien wel iets duurder met een 1.4 erbij. Maar 2e hands heb je deze combi rond de 1150 euro.

Ik moet wel zeggen dat Beide lenzen uitstekend zijn.
En ja, het kan zijn dat u liever de 100-400 heeft.

Veel succes met de keuze,
en als u nog vragen heeft hoor ik het wel!

Gr Jeff, Wink

htbdigifoto

PostPosted: Fri 25 Jun 2010, 16:55    Post subject: keuze
Het is en blijft moeilijk , las dat je kozen hebt voor 100-400. Heb deze 3jaar gehad en toch niet tevreden er over .Heb nu de 300f4 en die geeft een beter resultaat ook in combi met 1,4ext
De 50d is een goede camera , heeft veel funtie,s t.o.v 400d waar ik mee begonnen ben. gr herman
www.htbdigifoto.nl

peter wijn

PostPosted: Fri 25 Jun 2010, 19:33    Post subject:
MartijnH wrote:
.... Inderdaad mogelijk met goed statief maar die kosten meestal veel meer dan 100 euro.

da's absoluut waar. Wilde iemand voor 100 euro een statief kopen? dat wordt een heeeel zwaar 2e handse gitzo. En dan nog goed opletten dat ie nog goed in elkaar zit. Heb je er nog geen balhoofd bij....
er zijn hier een hoop draadjes over goede statieven. Een manfrotto setje van 250 euro (150 euro statief en 120 euro balhoofd) lijkt OK voor 300F4 en 100-400F5,6. Relatief goedkoop t.o.v. de dure statieven die geschikt zijn voor de kanonnen.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum