Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

welke 50D ,7D of 5D mark
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Apr 2010, 10:24    Post subject:
tjonge wat een goed voorbereide vraag.

weet je het echt zelf nog niet?
Alle camera´s zijn geschikt voor alle onderwerpen.

De 5D levert de mooiste beeldkwaliteit. Dus voor 3 van de 4 de ideale camera. Dat wist je nog niet?

1 D is het snelst in autofocus, en dat kan je fiks helpen bij snel vliegende vogels (als je die ueberhaupt in beeld kan houden). Wist je dat nog niet?

7D levert de hoogste resolutie. Wat je daar mee moet weet ik eigenlijk niet.

Mijn feed-back is....
nou laat maar. Ik ben gewoon een beetje boos omdat het buiten zo´n baggerweer is.
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Thu 01 Apr 2010, 10:27    Post subject:
Ha Peter, jij boos ?!? Wink Ik zit ook thuis te wachten op mooier weer.

Groetjes, see you. En wens je hoe dan ook een mooie dag toe.
Phil

Patrick van der Velde

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 Apr 2010, 10:58    Post subject:
peter wijn wrote:
tjonge wat een goed voorbereide vraag.

weet je het echt zelf nog niet?
Alle camera´s zijn geschikt voor alle onderwerpen.

De 5D levert de mooiste beeldkwaliteit. Dus voor 3 van de 4 de ideale camera. Dat wist je nog niet?

1 D is het snelst in autofocus, en dat kan je fiks helpen bij snel vliegende vogels (als je die ueberhaupt in beeld kan houden). Wist je dat nog niet?

7D levert de hoogste resolutie. Wat je daar mee moet weet ik eigenlijk niet.

Mijn feed-back is....
nou laat maar. Ik ben gewoon een beetje boos omdat het buiten zo´n baggerweer is.

Sorry maar ik dacht dat het vrij staat om hier dingen te vragen.
Dat jij een kloten humeur hebt hoef je niet op mijn vraagstelling af te reageren. Je hebt de keuze om niet te reageren, reageer dan gewoon niet.

Ik stel een normale en serieuze vraag op een forum waar veel experts zitten. Wat ik ondertussen wel of niet aan het uitzoeken en vergelijken bent doet hier niets aan af.

Vriendelijk bedankt!

Digibird. Bedankt dat je mijn vraag wel serieus neemt.
Canon EF 300mm F4 L IS USM
Canon Extender EF 1.4x III
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Apr 2010, 11:49    Post subject:
Ik snap de reactie van Peter wel.

Dat je hier een vraag steld is prima en er zijn zat mensen die ervaring met 1 of allebei de camera's hebben. Maar zonder dat jij eerst je twijfels op tafel gooit, kan de rest pas advies geven.
Dus: WAAROM TWIJFEL JE?

Daarnaast helpt het wel om zelf even alle specs door te nemen. Dan weet je wat de verschillen zijn en kan je verkiezen welke specs je niet nodig hebt of juist wel.

50D had in de tijd dat hij nieuw was een heel snelle AF, maar de 7D overtroeft die nu keihard.
Verder heeft de 7D ook meer en handige AF-systemen. Maar dat moet je maar even googlen. Andere tip is om op youtube of op de site van canon, even naar pers filmpjes kijken. Daarin word gewoon snel en kort uitgelegd wat de 7D kan. Geen reclame praat van 'dit is de besta camera ooit', maar gewoon de feiten. Handig!

Als laatste kan je ook nog even je camera geschiedenis met ons delen. Welke camera heb je al gehad? compact of reflex? welke lenzen? Wat waren je beperkingen met die camera? wat wil je beter?

Kortom, het is vooral aan jou om vragen aan jezelf te stellen. Met die antwoorden kan de rest advies geven.
Verder moet je je niet doodstaren op perfecte apparatuur, je moet wel kennis hebben van hetgeen je in de handen hebt.

Beantwoord nog even de vragen hierboven en dan weet iedereen waar jij aan toe bent en welke camera het beste is voor je.

Gr, freek
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 01 Apr 2010, 12:56    Post subject:
volgens mij was ik eigenlijk best netjes, en heb ik ook nog je vraag goeddeels beantwoord Smile

het weer is al heel wat opgeklaard, en iemand anders heeft uitgelegd wat je zelf kunt doen opdat jij een voor jou zinnig antwoord krijgt.

wat een geweldige site, niet, dat birdpix?
Back to top
Reply with quote

Henrie

PostPosted: Thu 01 Apr 2010, 13:39    Post subject:
gewoon de 7D kopen, hele fijne camera, die je even moet leren kennen, maar echt een super fijn toestel !

H.van Emden

PostPosted: Thu 01 Apr 2010, 21:08    Post subject:
Ik zou een 1D mkIV kopen, dan heb je namelijk van alles wat, een nadeel dat ie maar iets duurder is dan een 1D mkIII. Anders is een 7D ook wel wat en met een 50D zou je ook niet slecht voor de dag komen. Kortom het maakt niet uit wat je koopt, als de foto's maar goed zijn en dat hangt toch wel af van het type fotograaf :-s
Gitzo
Back to top
Reply with quote

Sonja

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Apr 2010, 21:52    Post subject:
Mijn lief heeft de 5D, zeer goed toestel, maar veel trager ten opzichte van de 7D die ikzelf heb. Gebruik de 7D nog maar kort, maar ben er nu al heeeeeel tevreden over.
Je krijgt idd grote bestanden, en mijn laptop was al bijna vol...dus "nadeel" (ach ja ...nadeel) is dat ik nu een andere wil gaan aanschaffen ivm ruimtegebrek.
Maar goed...dat wilde ik toch al Very Happy
Succes !
groetjes Sonja
Back to top
Reply with quote

Laurens

PostPosted: Thu 01 Apr 2010, 22:18    Post subject:
50D en in lenzen investeren.
Kan je nog zo'n dikke camera doen (doe maar een 1Ds MIV) maar met kwalitatief uitermate teleurstellende lenzen zijn je fotos nog steeds bagger...
Reply with quote

Henrie

PostPosted: Fri 02 Apr 2010, 0:17    Post subject:
Wat dacht je hiervan : auto de deur uit en een dikke lens en een dik toestel !

maar ja........... dan moet je wel op de fiets.
Very Happy

Patrick van der Velde

PostPosted: Fri 02 Apr 2010, 6:10    Post subject:
freek W wrote:
Ik snap de reactie van Peter wel.

Dat je hier een vraag steld is prima en er zijn zat mensen die ervaring met 1 of allebei de camera's hebben. Maar zonder dat jij eerst je twijfels op tafel gooit, kan de rest pas advies geven.
Dus: WAAROM TWIJFEL JE?

Daarnaast helpt het wel om zelf even alle specs door te nemen. Dan weet je wat de verschillen zijn en kan je verkiezen welke specs je niet nodig hebt of juist wel.

50D had in de tijd dat hij nieuw was een heel snelle AF, maar de 7D overtroeft die nu keihard.
Verder heeft de 7D ook meer en handige AF-systemen. Maar dat moet je maar even googlen. Andere tip is om op youtube of op de site van canon, even naar pers filmpjes kijken. Daarin word gewoon snel en kort uitgelegd wat de 7D kan. Geen reclame praat van 'dit is de besta camera ooit', maar gewoon de feiten. Handig!

Als laatste kan je ook nog even je camera geschiedenis met ons delen. Welke camera heb je al gehad? compact of reflex? welke lenzen? Wat waren je beperkingen met die camera? wat wil je beter?

Kortom, het is vooral aan jou om vragen aan jezelf te stellen. Met die antwoorden kan de rest advies geven.
Verder moet je je niet doodstaren op perfecte apparatuur, je moet wel kennis hebben van hetgeen je in de handen hebt.

Beantwoord nog even de vragen hierboven en dan weet iedereen waar jij aan toe bent en welke camera het beste is voor je.

Gr, freek

Bedankt voor de reacties Smile

Ik fotografeerde eerder met Canon 40D.

Lensen die ik gebruikte zijn Canon EF 500mm F 4.0 L IS USM + 1.4 extender & Sigma 150mm F 2.8 EX DG Macro 1:1 Canon soms ook met extender.

Ondertussen ook nog eens gefotografeerd met de Canon G10 maar deze viel me tegen. En dit is natuurlijk ook heel iets anders dan het bovengenoemde.

Ik begin nu helemaal from scratch dus geen toestel of lensen op dit moment. Qua lensen die ik in de toekomst aan wil schaffen heb ik al mijn voorkeuren. Alleen de groothoek (zoom) voor het nieuwe toestel (Ik blijf bij aps-c dus geen fullframe) daar ben ik nog naar aan het zoeken.

Terwijl ik mijn vraag stelde in dit topic was ik inderdaad diverse reviews aan het lezen, fotoresultaten aan het bekijken en de verschillen tussen beide toestellen aan het "opgraven"

Waarom ik twijfelde:

Mijn enige twijfel was dat de 50D trager is dan de 7D. Verder zag ik dat de 7D toch beter is dan de 50D en twijfelde of ik moest blijven hangen om het verschil in prijs.

Ik dacht de meningen en ervaringen van de vele experts en ervaringsdeskundigen die op deze site zitten mij ook zouden kunnen helpen.

Dat is eigenlijk alles.

Omdat ik naast fauna ook landschappen wil gaan fotograferen zou je ook kunnen denken aan een fullframe (Dat is de 50D ook niet, dat weet ik) wanneer je gaat werken met groothoek lenzen zoals de sigma 12-24 of een groothoek van canon ivm de cropfactor maar ook daar zijn alternatieven op te bedenken qua lens. Er worden veel ontzettend mooie lanschaps foto's gemaakt met de 7D in combi met een groothoek.

Daarnaast blijft de cropfactor gewoon makkelijk bij fauna fotografie.

Autofocus van de 7D is erg snel. Er wordt gezegd zelfs beter dan de AF bij de 1DsIII. Dat verschil is miss klein maar het is er wel.
Snelle autofocus is wenselijk wanneer ik bijv vogels in vlucht fotografeer.

De stap van 40D naar 7D is een grote stap naar een veel beter toestel. Dat is natuurlijk een ding wat zeker is.

De 7D blijkt wat mij betreft beter dan de 50D ( hiermee wil ik 50D eigenaren/eigenaressen echt niet mee op de vingers slaan) maar goed.

De fotograaf is en blijft de bepalende factor en dan kun je nog zo'n goed toestel hebben of nog zulke goede lenzen aan willen schaffen. Daar ben ik mij natuurlijk ook wel van op de hoogte.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Apr 2010, 8:41    Post subject:
Eerst investeren in glaswerk zoals al eerder gezegd. Ik heb tijden met een 350d op een 600mm geschoten. Extreem voorbeeld natuurlijk maar wel een goed voorbeeld. Met een geavanceerde camera vergroot je vaak je kansen. Goede beeldkwaliteit komt ook uit een camera die minder FPS schiet, wat minder MP heeft, wat meer ruist op hogere iso en een wat tragere AF heeft.
Beetje kort door de bocht misschien, hang van nog een aantal factoren af maar het mag duidelijk zijn dat je beter een 450d op een Sigma 100-300 F2,8 kunt zetten dan een 5dmk2 op een canon 70-300.
Of een 350D op een 600mm l USM dan een mark3 op een 600mm spiegel objectief.

Groeten, Hendrik
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 02 Apr 2010, 10:01    Post subject:
als ik het zo lees, dan wil jij een 7D.

dat betekent dat als je een 50D koopt, je deze waarschijnlijk op niet al te lange termijn zal willen inruilen. Dan kun je - financieel - beter of gelijk een 7D aanschaffen, of voorlopig een goedkope camera aanschaffen waarvan de afschrijving niet zo hoog is. Bijvoorbeeld een 2e hands 40D of 50D, of een uit de 400/550-serie.

denk ik

succes
en plezier er mee
Back to top
Reply with quote

Patrick van der Velde

PostPosted: Fri 02 Apr 2010, 12:09    Post subject:
Mannen, bedankt voor de info! Very Happy

Natuurlijk allen een fijn paasweekend!
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Fri 02 Apr 2010, 14:19    Post subject:
In je afweging kun je event. nog meenemen dat je met de Mark IV een kleinere cropfactor hebt, nog meer geld kwijt bent, maar wel AF hebt met een 2x converter.
Het is maar net waar jij de meeste waarde aan toekent natuurlijk.

Persoonlijk heb ik de 7D aangeschaft omdat ik 3000 euro extra veel te veel vind om AF met de 2x te hebben. Ik wacht wel dat de mark IV goedkoper gaat worden.

gr, Phil

Patrick van der Velde

PostPosted: Fri 02 Apr 2010, 21:07    Post subject:
Hoi Phil,

ik heb ook besloten voor de 7D te gaan. Morgen heb ik hem in huis.
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Sat 03 Apr 2010, 7:46    Post subject:
Veel plezier ermee Patrick.

Ik heb wel al een nadeel gevonden tov de 50D: ik krijg mijn hoekzoeker niet op de camera geplaatst ... heel vreemd.

gr, Phil

jan katsman

PostPosted: Sat 03 Apr 2010, 14:34    Post subject:
Klopt Digibird, de afmeting van het oculair is niet gelijk. Je moet het bevestigingsframe van de hoekzoeker verwisselen, het alternatief zat bij mij destijds bij de hoekzoeker meegeleverd.

Groeten, Jan Katsman
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Sat 03 Apr 2010, 16:02    Post subject:
Dank je Jan; ik heb de hoekzoeker destijds overgenomen van een vriend van me en dat was zonder extra dingen (wist niet eens dat die erbij waren). Fijn van Canon weer ... die zullen vast weer nergens los te verkrijgen zijn of alleen voor een belachelijke prijs.

gr, Phil

Job Hakbijl

PostPosted: Sat 03 Apr 2010, 19:39    Post subject:
Exact hetzelfde probleem heb ik ook, ik heb ook een 7D en een tweedehands hoekzoeker zonder extra koppelstukjes. Mocht je dus iets vinden laat het me dan a.u.b. horen!

Job
Back to top
Reply with quote

purefresh

PostPosted: Mon 14 Jun 2010, 23:48    Post subject:
Heb me hier even aangemeld om hierop te kunnen reageren, vind die test van de 7D namelijk nogal apart....

Schiet je namelijk landschapjes met een echte groothoek (bijv. op 10mm), dan heb je bij f/6.7 (net vóór diffractie optreedt) al binnen 50cm tot oneindig alles scherp als je op het juiste punt focust.

Waarom zou je f/8-f/16 überhaupt willen gebruiken tenzij je een randje van een vrachtwagen op de foto wil zetten met een 500mm tele?

De enige beperking die de 7D de fotograaf hiermee oplegt is de verplicht tot GOED glaswerk met een groot diafragma. Het detail wat eruit komt... ach ja, met niet al te best (gekalibreerd) glas vind ik het inderdaad ook fiks tegenvallen, die 18-135IS bijvoorbeeld die ze erbij leveren is ronduit bagger. Met een goede 18-55IS ben ik echter alweer erg tevreden en weten we nog wat dat objectiefje kost?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 15 Jun 2010, 7:29    Post subject:
dag purefresh
dat is toch aardig om je hier speciaal voor aan te melden...
maar ik begrijp totaal niet wat je bedoelt..., of zelfs wat je wilt zeggen.

voorbeeld.
- een 'echte groothoek' is voor mij een waarde tussen 24 en 35 mm op flim, dus 18 tot 24mm op DX-formaat. Een 10mm lens is een super groothoek.
- diffractie is voor super groothoek veel minder belangrijk, aangezien je zelden voor de fijne details gaat. De vervorming van je onderwerp is een veel groter probleem.
- er is wel verschil in scherpte-indruk in de achtergrond als je (mijn eigen testje) op 12 mm bij F8 of F16 fotografeert na scherpstellen op 1,5 m. dat is misschien moeilijker te zien als je inzoomt op de pixels dan als je het beeld gewoon als geheel bekijkt.
- F11 is vrij ideaal om een klein zangertje met mooi veel scherptediepte af te beelden met 500 a 800mm voor een achtergrond die zich ten minste een meter of vijf verder naar achteren bevindt (dit is een vogelsite).
- je bericht dat een camera van hogere resolutie hogere eisen aan de camera stelt snap ik. [/quote]
Back to top
Reply with quote

purefresh

PostPosted: Wed 16 Jun 2010, 0:33    Post subject:
Van vogels fotograferen heb ik nog weinig kaas gegeten, dus hoe de brandpunten zich verhouden weet ik nog niet precies. Ik ben erg begaan met het schieten van nightlife en dan is groothoek nooit super, want je komt altijd tekort Very Happy

Of ja, de 12-24mm Sigma doet ongeveer wat ik wil op een 5D Wink Moet hierbij zeggen dat de meeste groothoeken op Canon fullframe bodies nogal last hebben van onscherpe hoeken en je dus de keus hebt tussen terugstoppen of croppen. Met de vrijwel noodzakelijke ISO 1600 is een FF sensor dan wel praktisch, gevolg is dat je tot ~14mm effectief kan gaan met een scherp en ruisarm plaatje.

Die 500 a 800mm, is dat op een crop of op een fullframe body? En op wat voor afstand zit dat zangertje? Als dat op een 7D een meter of 15 is, dan gok ik dat dat zangertje toch wel binnen ~10cm moet passen die je nog scherp hebt bij ~800mm? Even een ruwe gok hoor..

...dat F/16 op een 7D niet gaat werken is nogal logisch, inherent aan het type camera. F/16 schiet je met een fullframe, op iedere moderne crop wordt diffractie simpelweg zichtbaar met een dergelijk diafragma. Sterker nog, geloof dat je het op F/16 op een 5D Mk1 (12.8mp op 24x36mm!) al zichtbaar krijgt.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum