ik zou lightroom aanraden, maar nou zie ik net dat arjen is overgestapt naar aperture.
in principe maakt apple of windows computer niet alles uit, op een paar dingen na. Begin dit jaar werkte geen enkel nikon programma op het nieuwste apple besturingssysteem (snow leopard).
1) om foto's uit te selecteren gebruik ik view NX, heel handig.
2) om ze te bewerken gebruik in capture NX, voor eenvoudige bewerkingen uitstekend - er zijn iets geavanceerdere mogelijkheden dan met lightroom en aperture. Al deze programma´s hebben op onderdelen voor en nadelen.
3) daarnaast heb ik een database om foto´s makkelijk terug te vinden en goed te bekijken/laten zien (daarin is het veel beter dan View NX). Die heet Microsoft Expression Media, voorheen iView. Voor zover mij bekend is dit het enige programma dat de Nikon NEF-files laat zien zoals nikon ze bedoelt, inclusief bewerkingen die je in de NEF hebt opgeslagen.
Helaas wordt dit programma niet meer ondersteund door Microsoft...
Lightroom en Aperture bieden dezelfde functionaliteit als al deze drie programma´s samen. Lightroom is toonprofielen aan het ontwikkelen voor de nikoncamera´s die beter aansluiten op nikon´s eigen profielen.
Ik heb maar heel even met Lightroom gewerkt en iets langer met Aperture. Ik vind Lightroom sterker.
Beide hebben het voordeel dat ze geavanceerde functies hebben, die je als je ze niet snapt rustig links kunt laten liggen. Je kunt er enorm in groeien dus. Van beginnend amateur, tot en met professionele fotograaf.
Er is iemand in NL die een hele goede NL handleiding voor Aperture geschreven heeft. Absoluut een aanrader bij dit programma. Als je met Aperture gaat werken, laat dan absoluut niet de foto´s in de duistere database opnemen, maar het programma laten linken naar ´external masterfiles´. Mijn broer was ooit twee jaar fotograferen kwijt doordat ie iets gedaan had wat de database leegde. Dat mag gewoon niet...
photoshop CS x is voor de meesten veel te geavanceerd en zeker veel te duur (meer dan 1000 euro), tenzij je een studentenversie voor 40 euro kan vinden (echt waar), meer gericht op creatief photoshoppen dan op gewone fotobewerking. Heel veel mensen gebruiken een illegaal gekopieerde versie. Dat moeten die mensen natuurlijk weten.
daarnaast kun je kijken of photoshop elements, picassa, corell weet-ik-hoe-het-heet (hoe heet het?) werken voor jou.
kortom, lightroom.
als mijn informatie verouderd is, graag correctie.