Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Apple foto bewerkings programma

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Jun 2010, 20:32    Post subject: Apple foto bewerkings programma
Na weken rond gekeken te hebben welk scherm het best bij mijn ogen past ben ik op een Apple uitgekomen. Heerlijk kan alles weer zien. Echter nu moet ik aan een nieuw systeem wennen en ben op zoek naar een goed programma die niet te moeilijk is. Welke kunnen jullie mij aanbevelen.
Ook wil ik graag weten of ik een extra verklein programma nodig ben of dat dit met 1 programma kan.
groet Wies

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Jun 2010, 20:57    Post subject:
Daar is ook genoeg keuze in.
Photoshop CS4, Photoshop CS5, Lightroom 3.0, en het Apple programma bij uitstek Apple Aperture.
Lightroom is eigenlijk de kloon van Aperture.
Zijn alleen wel kostbare programma`s, zeker voor Apple. Kom je in het circuit niet heel erg veel tegen.

Groet,
Ruud

Arjen Drost

PostPosted: Tue 15 Jun 2010, 20:59    Post subject:
Lightroom voor apple is niet duurder dan LR voor windows hoor...

En Aperture is nog wat goedkoper zelfs. Zelf ben ik net over gestapt op Aperture, wegens de betere integratie met de rest van de apple software.

Verder zijn het idd vergelijkbare programma's, de een iets sterker in het ene, de ander iets sterker in het andere. Beide programma's kunnen overigens prima verkleinen.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Wies Vink

PostPosted: Tue 15 Jun 2010, 21:09    Post subject:
Dank Rudo en Arjen voor jullie snelle reactie.
Ik hoorde dat Aperture speciaal voor Apple is ontworpen en wat gemakkelijker is. Is Apenture ook in het Nederlands of alleen in Engels.
groet Wies

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Tue 15 Jun 2010, 21:16    Post subject:
Even een aanvulling:
Aperture 3 bij de Applestore 199,-- Euro
Lightroom 3 bij Adobe 297,-- Euro
Photoshop CS5 1010,-- Euro bij Adobe
Misschien is Adobe Photoshop Elements 8 ook wel wat ben je rond de 100,-- Euro klaar.
Ik gebruik Elements nog wel eens voor het in batch resizen, loopt als een trein en je houdt voldoende detail over.

Aperture is er helaas niet in het Nederlands.
Kijk hier voor meer:

http://store.apple.com/nl-business/product/MB957?afid=p202%7CGONLE336508300&cid=OAS-EMEA-KWG-NL_Pro-NL#overview

Groet,
Ruud

Misja

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Jun 2010, 22:16    Post subject:
Hallo Wies,

Ik doe eigenlijk alles in het DPP van canon. Ik weet niet Nikon ook iets dergelijks heeft. Verder heb ik ook Aperture op de MAC. Omdat het engels is, zijn de termen soms wat lastig. Omdat ik van snel en makkelijk hou doe ik alles met DPP maar Aperture is een veel gebruikt programma. Misschien zou ik daar ook wat meer mee moeten doen. Is ook in het ciruit wel te vinden.

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

hw

PostPosted: Tue 15 Jun 2010, 22:16    Post subject:
Ik ben zelf al sinds jaren een tevreden aperture gebruiker. Het is geen fotoshop (of gimp), maar het helpt je echt om makkelijker vat te krijgen (en houden) op je almaar groeiende fotobestanden. De bewerkingsmogelijkheden volstaan ruimschoots voor mezelf en merk dat ik minder tijd steek in het 'prutsen' met prentjes en pixels dan met het maken van foto's Smile (hoewel dat laatste misschien wat minder te merken is aan mijn beperkte bijdrage aan deze Pix)

Niels de Vos

PostPosted: Thu 17 Jun 2010, 18:04    Post subject:
Ik zie dat je Nikon gebruik. Ik gebruik op mn allereerst voor alle NEF-jes gewoon het Aperture NX (van Nikon, ik denk dat @Misja dat bedoelde). Imho is dit de beste raw-converter. Verder is voor het creatievere gedeelte van de fotobewerking Photoshop geweldig, en als organizer gebruik ik de gratis ViewNX van Nikon (ook erg aan te raden, ondanks simplistisch UI).

Apparatuur: Nikon D100 + MB-D100 - Nikon D70 (defect) - Sigma 50-500mm 1:4-6.3 - Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 - Nikkor 50mm 1:1.4 - Nikkor 85mm f/1.8 - Manfrotto 055DB en 128RC - Nikon SB800 flitser
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 17 Jun 2010, 19:27    Post subject:
ik zou lightroom aanraden, maar nou zie ik net dat arjen is overgestapt naar aperture.

in principe maakt apple of windows computer niet alles uit, op een paar dingen na. Begin dit jaar werkte geen enkel nikon programma op het nieuwste apple besturingssysteem (snow leopard).

1) om foto's uit te selecteren gebruik ik view NX, heel handig.
2) om ze te bewerken gebruik in capture NX, voor eenvoudige bewerkingen uitstekend - er zijn iets geavanceerdere mogelijkheden dan met lightroom en aperture. Al deze programma´s hebben op onderdelen voor en nadelen.
3) daarnaast heb ik een database om foto´s makkelijk terug te vinden en goed te bekijken/laten zien (daarin is het veel beter dan View NX). Die heet Microsoft Expression Media, voorheen iView. Voor zover mij bekend is dit het enige programma dat de Nikon NEF-files laat zien zoals nikon ze bedoelt, inclusief bewerkingen die je in de NEF hebt opgeslagen.
Helaas wordt dit programma niet meer ondersteund door Microsoft...

Lightroom en Aperture bieden dezelfde functionaliteit als al deze drie programma´s samen. Lightroom is toonprofielen aan het ontwikkelen voor de nikoncamera´s die beter aansluiten op nikon´s eigen profielen.
Ik heb maar heel even met Lightroom gewerkt en iets langer met Aperture. Ik vind Lightroom sterker.
Beide hebben het voordeel dat ze geavanceerde functies hebben, die je als je ze niet snapt rustig links kunt laten liggen. Je kunt er enorm in groeien dus. Van beginnend amateur, tot en met professionele fotograaf.

Er is iemand in NL die een hele goede NL handleiding voor Aperture geschreven heeft. Absoluut een aanrader bij dit programma. Als je met Aperture gaat werken, laat dan absoluut niet de foto´s in de duistere database opnemen, maar het programma laten linken naar ´external masterfiles´. Mijn broer was ooit twee jaar fotograferen kwijt doordat ie iets gedaan had wat de database leegde. Dat mag gewoon niet...

photoshop CS x is voor de meesten veel te geavanceerd en zeker veel te duur (meer dan 1000 euro), tenzij je een studentenversie voor 40 euro kan vinden (echt waar), meer gericht op creatief photoshoppen dan op gewone fotobewerking. Heel veel mensen gebruiken een illegaal gekopieerde versie. Dat moeten die mensen natuurlijk weten.

daarnaast kun je kijken of photoshop elements, picassa, corell weet-ik-hoe-het-heet (hoe heet het?) werken voor jou.

kortom, lightroom.

als mijn informatie verouderd is, graag correctie.
Back to top
Reply with quote

Wies Vink

PostPosted: Thu 17 Jun 2010, 19:56    Post subject:
Allen bedankt voor alle informatie. Ik ga eens op mijn gemak kijken wat het beste bij mij past. Jullie hebben mij genoeg stof gegeven om uit te zoeken. Ik heb hier zeker wat aan.
view nx lijkt me uitstekend Peter. Verder moet ik nog heel erg wennen aan een nieuw systeem en zit ik nog te vogelen hoe alles werkt.
groet Wies

Arjen Drost

PostPosted: Thu 17 Jun 2010, 22:36    Post subject:
peter wijn wrote:
ik zou lightroom aanraden, maar nou zie ik net dat arjen is overgestapt naar aperture.

Goh, ben ik dan zo bepalend voor wat jij aanraadt?? Very Happy
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 18 Jun 2010, 6:11    Post subject:
natuurlijk arjen,
jij werkt er veeeeel langer mee dan ik, met beide.
ben benieuwd waarom je van LR afstapte ´wegens de betere integratie met de rest van de apple software´ wat bedoel je daarmee? hoe manifesteert zich dat?
Back to top
Reply with quote

Misja

PostPosted: Fri 18 Jun 2010, 8:17    Post subject:
Nadeel van aperture (heb ik) vind ik dat je b.v. niet selectief kan verscherpen d.m.v. selectietool o.i.d. Ook vind ik het jammer dat je bij een lastig te belichten onderwerp niet alleen b.v. de achtergrond donkerder kunt maken zonder dat je onderwerp ook donkerder word. Verder is aperture een prima programma, ook voor archivering. Is wel even wennen overigens.

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Fri 18 Jun 2010, 9:25    Post subject:
In Aperture 3 kun je wel degelijk lokaal verscherpen: onder het hoofdvenster kun je bij 'Brushes' kiezen voor 'Sharpen' en in het instelvenster heel nauwkeurig instellen hoe en wat je wilt verscherpen.
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Sat 19 Jun 2010, 19:43    Post subject:
peter wijn wrote:

ben benieuwd waarom je van LR afstapte ´wegens de betere integratie met de rest van de apple software´ wat bedoel je daarmee? hoe manifesteert zich dat?

Eigenlijk zijn er meerdere redenen dat ik overgestapt ben. Ik was al een tijdje wel benieuwd naar Aperture, maar had niet zoveel zin om m'n hele database over te moeten zetten (en alle bewerkingen opnieuw te moeten doen).
Toen m'n LR-database wat te groot werd (13.000 foto's) en ik toch met een nieuwe moest beginnen, toch ook Aperture maar eens bekeken.

Aperture is een workflow-programma, net als Lightroom en kan dus in principe ook dezelfde dingen. Toch zijn er genoeg kleine verschillen tussen de twee. In sommige is LR beter, in andere Aperture.
In Aperture 3 kun je veel meer bewerkingen (bijna alle) selectief toepassen dmv een brush. Werkt erg prettig. Verder is de database functie ook erg prettig (foto's rangschikken in projects) en vind ik de "places" functie (je kunt op een wereldkaart een overzicht krijgen van waar je al je foto's gemaakt hebt). Ook is het prettig dat de filmpjes die je met je camera maakt ook gewoon in de database terecht komen (iets wat LR3 ook schijnt te krijgen). Ook vind ik de slideshow functie mooier in Aperture.

Nadeel van Aperture vind ik dat ik nog niet heb uitgevonden hoe ik foto's kan verplaatsen (bijv. van m'n harde schijf op m'n computer naar m'n externe harde schijf) en dat ik nog geen optie tot verscherpen bij het exporteren heb kunnen vinden.

Al met al denk ik dat ze elkaar niet veel ontlopen. Het voordeel van Aperture is dat je de foto's in je database (ook als ze in raw zijn) vanuit allerlei andere programma's kunt bereiken. Je kunt foto's uit een project gebruiken als screensaver of desktopachtergrond, maar ook als je bezig bent een tekst te schrijven of een presentatie te maken. Hierbij merk je dan toch dat Apple z'n software goed op elkaar afstemt.

Maar LR blijft natuurlijk ook een erg goed programma...

Groeten, Arjen
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum