Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

nestfotografie door vogelbescherming

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 Jul 2010, 13:09    Post subject: nestfotografie door vogelbescherming
Vandaag werd ik onaangenaam getroffen door het nummer 03/2010 van Vogels; het lijfblad van Vogelbescherming. Ik tref daar acht nestfoto's in aan. Van Zeekoet, Grote Stern, Dwergstern en diverse van Zwarte Stern, waarbij één van Zwarte Sterns hangend boven de nesten. Ik “hoor” in deze foto de alarmkreten.
Ik heb de Vogelbescherming bericht dat het maken van dergelijke nestfoto’s eenvoudig is, de Vogelbescherming deze vorm van fotografie daarmee legitimeert en uitlokt dat fotografen gaan proberen deze (mooie) foto’s te evenaren. Ik heb Vogelbescherming verzocht het publiceren van nestfoto's achterwege te laten.
Ik verzoek jullie om ook dergelijke berichten aan Vogelbescherming te sturen.

Marcel van Kammen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Jul 2010, 14:46    Post subject:
Ik zou niet weten waarom je in zo'n blad geen nestfoto's zou kunnen plaatsen. Ik weet toevallig precies om wqelke foto's het gaat en op geen van de foto's zijn "alarmkreten" te zien zoals jij zegt. Een vogel heeft een nest en ik vindt het juist belangrijk dat mensen zien wat voor nesten die beesten hebben en dat ze meer leren over vogels dan alleen die saaie suffe foto's van een vogeltje op een rotsje of een paaltje.
Ik wordt er altijd een beetje moe van,van dat eeuwige gemekker over nestfotografie. Die beesten zijn echt niet van porselein hoor.
Ik heb vorige week ook nestfoto's gemaakt van een Zwarte Stern. Zo vanaf het fietspad,beestjes vlogen af en an met voer en er is ook geen enkele Stern geweest die mij ook maar heeft aangekekenn.
Ik weet niet of je wel eens op de Farne Islands bent geweest,maar daar lopen de Alken je over de voeten onderweg naar hun nest en er is geen vogel die zich druk maakt om de mensen.

Het verhaal van andere mensen aanmoedigen is het slechtste argument wat er is. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en dit soort foto's kun je echt niet maken als je de boel verstoort....want dan komen ze namelijk zowiezo niet terug bij hun nest.

Dus ik zou me doodlachen als mensen nou allemaal van die mailtjes gaan sturen dat het uit den boze is.....zitten ze vast op te wachten bij vogelbescherming. Als je een beethje verstand van je onderwerp hebt kun je deze foto's makelijk maken zonder verstoring. Grutto's op paaltjes die zitten te roepen....daar is vaak meer verstoord dan een vogel die zijn jongen voert op het nest.

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

Rien van Zuijlen

PostPosted: Sat 03 Jul 2010, 13:29    Post subject:
Ik kan zowel met Marcel als met Henk meegaan. Nestfotografie is vaak best mogelijk zonder de vogels te erg te verstoren en ook ik ga fotograferen als ik een leuk nest tegenkom. Niet altijd natuurlijk; dat hangt af van de soort, de locatie, enz. Oftewel: met gezond boerenverstand.
Maar de Vogelbescherming heeft natuurlijk wel een berg boter op haar hoofd. Het blad Vogels is een fraai blad maar gaat niet meer over vogelbescherming. Het is vogelpromotie. Zoveel mogelijk mensen achter de kijker, de telescoop en de camera zien te krijgen. Het zou ze sieren als ze het blad Vogels zouden uitgeven met foto's die ook op BP toegelaten zouden worden. Hebben onze moderatoren nog tijd voor een extra klusje?
Met groet.
Rien
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Sat 03 Jul 2010, 14:39    Post subject:
Quote:
Het zou ze sieren als ze het blad Vogels zouden uitgeven met foto's die ook op BP toegelaten zouden worden. Hebben onze moderatoren nog tijd voor een extra klusje?

Met alle respect, dit vind ik een beetje een domme opmerking. Hoezo zou een organisatie als Vogelbescherming, met zijn vele vogelkenners,deskundigen e.d ,zich aan gaan passen aan de regels van een website als Birdpix? Eh? Alsof de moderators van Birdpix de alwetenden zijn.
Een website als Birdpix heeft deze regels omdat er heel veel mensen foto's plaatsen die, zonder deze mensen af te willen kraken, weinig tot geen verstand van vogels hebben. Deze mensen weten vaak niks van het gedrag e.d. van vogels af. Geen probleem natuurlijk,zolang ze maar van de natuur genieten is het natuurlijk prima.

De foto's die in het blad Vogels geplaatst worden zijn gemaakt door mensen die er wel verstand van hebben. Als je er geen verstand van hebt krijg je dit soort foto's namelijk niet,dat is onmogelijk te maken als je het nest verstoort.

Anyway.....als nestfotografie verboden gaat worden in een blad dat over vogels gaat kun je het blad net zogoed opheffen. Vogels vliegen,vogels zingen en vogels broeden een ei uit en als je dat niet kan laten zien omdat 1 of andere onbenul het mogelijk probeert na te doen (zonder dat ie weet hoe ie dat moet doen) kun je beter er helemaal maar mee ophouden.

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Jul 2010, 19:29    Post subject:
Rien van Zuijlen wrote:
Het blad Vogels is een fraai blad maar gaat niet meer over vogelbescherming. Rien

Misschien ben je in het laatste nummer nog niet toegekomen aan het artikel "En de boer, hij koestert zijn weidevogels"? Daarin staat toch duidelijk dat men met boeren om de tafel gaat zitten om te komen tot zgn. weidevogelboerderijen.

Wat betreft de foto's weet ik niet onder welke omstandigheden ze zijn gemaakt, behalve dan die van de Zwarte sterns, denk ik. Ik heb een vrijwel identieke plaat kunnen schieten vanaf een breed pad dat door een mooi natuurgebiedje, vlak naast een dorpje in Zuid-holland gelegen, loopt. Haaks op dat pad liggen een aantal brede sloten waarin men kleine broedeilandjes heeft gecreërd. Deze eilandjes waren vrijwel allemaal bezet door Zwarte sterns met jongen. De sterntjes vlogen af en aan met voedsel en trokken zich maar weinig aan van over het pad lopende natuurgenieters. Ze zijn er aan gewend. Van enige verstoring was geen sprake. Ik heb een foto in mijn PA gezet.

Jan

Karel Mauer

PostPosted: Sat 03 Jul 2010, 21:42    Post subject:
Quote:
De foto's die in het blad Vogels geplaatst worden zijn gemaakt door mensen die er wel verstand van hebben.

Nou, nou. Niet generaliseren hoor, Marcel. Oók bij FN zitten mensen die niet zo veel verstand van vogels hebben en óók bij FN (en misschien zelfs juist daar) zitten mensen die in eerste instantie voor het plaatje gaan.
Maar goed, nu even terug naar de nestfotografie. Net als Marcel geloof ik ook niet in zo'n actie naar VB. Het weren van nestfoto's in tijdschriften (ik meen dat dat vooral in de derde decade van de vorige eeuw "in" was) heeft mensen er nooit toe gezet om zich niet meer aan nestfotografie te wijden. Het gevaar van "navolging" zie ik ook niet zo. Ja, misschien wel op openbaar toegankelijke en makkelijk bereikbare plekken zoals de plek van de Zwarte Sterns die Jan opgeeft, maar reeël gevaar voor verstoring zie ik in generale zin niet zo. Ooievaars op palen laten zich niet één, twee drie wegjagen; de Purperreigers langs de Zouweboezem hebben een bloeiende broedkolonie (de Zwarte Sterns die ik vroeger op nest heb gefotografeerd langs het Bergse pad door de Ankeveense plassen zijn daar echt niet door mij verdwenen).
Angst voor navolging heeft (hoewel dat niet zo duidelijk wordt uitgesproken) vooral betrekking op de groep mensen die weinig verstand heeft van vogels en vogelgedrag. Ik denk niet dat dit de groep is die op zoek gaat naar nesten (erg tijdrovend) om daar foto's te gaan staan maken. Zelfs ik ga niet op zoek ernaar (gewoonweg omdat mijn interesse daar niet ligt), maar maak wel -weliswaar behoedzaam- van de gelegenheid gebruik als ik iets tegenkom.
Ik ga hier niet in discussie over de policy van BP tav nestfotografie of bij-nestfotografie (waarmee ik bedoel dat het op de foto niet zichtbaar is dat het bij het nest gemaakt is, maar waar in het bijschrift wel iets over te lezen zou zijn. Zou hier trouwens ook off-topic zijn), maar ik ben het met Marcel eens dat BP niet de leading-roll heeft binnen de vogelfotografie (nog niet ? nog lang niet ? ooit ?). Daarom denk ik dat VB (of enig welk andere natuurorganisatie ook) niet zal luisteren cq hoeft te luisteren naar BP of de leden daarvan.
Wel goed dat hier mogelijk eens, ongeacht de uitkomst, een inhoudelijke discussie wordt opgestart.
Tot zover.
Reply with quote

Rien van Zuijlen

PostPosted: Sun 04 Jul 2010, 10:55    Post subject:
Mijn laatste zinsnede is natuurlijk wat gechargeerd maar niet helemaal zo begrepen. Wat ik wil zeggen is dat ik het slechts opvallend vind dat wij als BP ons allerlei restricties opleggen omwille van de bescherming van vogels terwijl een vereniging die de bescherming van vogels als hoogste doelstelling heeft die zelfde restricties niet hanteert. Toch een commercieel belang vrees ik.
Groet,
Rien
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sun 04 Jul 2010, 19:02    Post subject:
Ik vind het prima dat zo'n signaal wordt afgegeven. Dat het niet zou kunnen werken, of nog erger dat het Vogelbescherming alleen om de commercie zou gaan is denk ik niet juist.

Om de nuance te zoeken. Ik kan mij voorstellen dat nestfotografie in een blad als Vogels zoals hierboven gesteld functioneel kan zijn. Aan de andere kant vind ik het een goede zaak, wanneer bij de fotoredactie van dat blad, bijvoorbeeld de gedragscode van Birdpix als uitgangspunt voor de selectie van de foto's gebruikt wordt.

Wat betreft de vraag of navolggedrag optreedt. Het is voor mij geen vraag, maar een zekerheid dat dit optreedt. Dat merken wij, als moderator, onder andere aan de foto's van dezelfde vogel op hetzelfde stammetje die hier langskomen. Onder de navolgers komen zeker ook fotografen voor die vooral fotograaf zijn en weinig vogelkennis bezitten. Het lijkt er soms wel op dat een goed netwerk momenteel één van de belangrijkste kwaliteiten is, die je als beginnende vogelfotograaf met ambitie moet hebben. In die context vind ik het zeker zinvol om een kritische houding ten opzichte van bijvoorbeeld nestfotografie te hebben en actief te communiceren.
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Mon 05 Jul 2010, 7:53    Post subject:
Daar gaan we weer... De hoeveelste (nuttige) discussie is dit over dit onderwerp? Ik ken (helaas) een beetje te goed de interne keuken(s) van de belanggroepen die zich bezighouden met vogels in Nederland en Vlaanderen. Op een subtiele manier opelkaars kop kakken zit daar maar al te vaak bij... Ik vind dit jammer. En ik zou het nog meer jammer vinden als de grootste gemene deler van de vogelfotografie van deze lage landen - Birdpix - in name van het ventileren van de mening van een moderator (Marcel dus, zie onderstaande quote) zou moeten gaan dicteren hoe de gedragscode moet zijn van een fotostock-firma die misschien wel voor 90 % de foto's aanleverd van "Vogels".

Quote:
Aan de andere kant vind ik het een goede zaak, wanneer bij de fotoredactie van dat blad, bijvoorbeeld de gedragscode van Birdpix als uitgangspunt voor de selectie van de foto's gebruikt wordt.

En dat betekend NIET dat ik niet achter de gedragscode van BP sta, integendeel. Maar om die te gaan opdringen aan privéfirma's die om den brode toch wel goed met vogelfotografie bezig zijn.... nee Marcel - dat gaat vèèl te ver!
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 05 Jul 2010, 10:44    Post subject:
Het is typisch dat dhr. Baptist zich druk maakt over een foto van een zwarte stern in het blad Vogels, -waarvan blijkbaar de kreten hoorbaar zijn als het blad word opengeslagen- terwijl deze site al jaren bol staat van de nestfoto's van koeten, genten, stormvogels en wat niet. niks mis mee.
Er worden speciale reizen georganiseerd om vogels te platen die daar maar met één doel vertoeven: nestelen.
Als je lijnen wil trekken, moet je dat ook consequent doen. Waarom stoppen bij de zwarte sterns van vogelbescherming?
Het is een hoop werk, het beginnen van een hetze, maar als het balletje éénmaal rolt...

Ook ik onderschrijf de regels die BP hanteert, (het zou wat mij betreft nog veel strenger mogen, wordt het alleen maar leuker van).
Maar als we vanaf nu alle fotografen zouden mobiliseren om dmv het maken van mooie plaatjes de zwarte stern uit te roeien, zou dat nog een pittige opgave blijken.
Ik probeer al tijden de spreeuwen onder mijn dak te overtuigen ergens anders te gaan zitten. tot nu toe 1-0 voor de spreeuwen.

Vogels, maar ook andere diersoorten evenals planten, verdwijnen hier in Nederland bij bosjes door oa vernietiging van leefomgeving. Doe daar wat aan. Schrijf brieven, stuur e-mails, roep het wat mij betreft van de daken, maar stuur geen berichtjes naar een beschermingsorganisatie omdat deze toevallig een foto van een nestelende vogel plaatst. Laat ze, zij doen ook maar hun best.

Als men over honderd jaar terug kijkt op deze periode, zal iedereen verbaasd zijn over hoe weinig natuur er is verdwenen door de hard roepende doch goedwillende fotograaf.

groet, sikko
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum