Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Het commentaar en de nominatie
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Jul 2010, 10:06    Post subject:
Mies stelt:

'Hier op de site wordt voor 99% foto's geplaatst door amateurs!'

mijn stelling:

Van die amateurs zou 99% beroeps willen zijn

Groeten uit Monaco,

Martijn
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Jul 2010, 12:30    Post subject:
@martijn, je bedoelt net zoals bij boekenschrijven, bij ballet, bij klassieke muziek, bij popmuziek, bij jazz, bij uh, voetbal, bij fietsen, bij vissen, bij pottenbakken, bij postzegelsverzamelen, bij auto's onderhouden, bij wijndrinken...

zeg maar, net als bij al het andere waar mensen uit liefhebberij mee beginnen...
Back to top
Reply with quote

Marten de Vries

PostPosted: Mon 19 Jul 2010, 12:45    Post subject:
Nou ja of je moet op je 14de of weet ik veel naar de fotovakschool gaan....
M.fr.g. Marten
Back to top
Reply with quote

temmie

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Jul 2010, 14:23    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:
Mies stelt:

mijn stelling:

Groeten uit Monaco,

Martijn

dus 0.99 * 0.99 = 98% wil beroeps zijn?
Ik vermoed dat velen hier heel gelukkig zijn met hun occasionele ijsvogel of (zoals ik) occasionele vogelreis.

In verband met de nominaties: de gustibus et coloribus non disputandum est. Volgens de wet van de grote getallen heeft de massa altijd gelijk. Hoezeer ook de motivatie tot nominatie afwijkt van wat anderen zouden willen. Ik geef nominaties aan foto's waarbij ik het 'waaw' gevoel heb. Is dit motivatie genoeg? Smile

groeten vanuit Marbella, Porto Fino en de Bahamas,
Lieven
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Mon 19 Jul 2010, 15:49    Post subject:
temmie wrote:
Martijn de Jonge wrote:
Mies stelt:

mijn stelling:

Groeten uit Monaco,

Martijn

dus 0.99 * 0.99 = 98% wil beroeps zijn?
Ik vermoed dat velen hier heel gelukkig zijn met hun occasionele ijsvogel of (zoals ik) occasionele vogelreis.

In verband met de nominaties: de gustibus et coloribus non disputandum est. Volgens de wet van de grote getallen heeft de massa altijd gelijk. Hoezeer ook de motivatie tot nominatie afwijkt van wat anderen zouden willen. Ik geef nominaties aan foto's waarbij ik het 'waaw' gevoel heb. Is dit motivatie genoeg? Smile

groeten vanuit Marbella, Porto Fino en de Bahamas,
Lieven

En hier ben ik het 100% mee eens!

Groeten,
Freek
Reply with quote

Erwin Bruggeman

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 22:41    Post subject:
Ik let bij het nomineren en commentaar geven, ook op het materiaal wat de gebruiker heeft. Of iemand een 800 mm of een 300mm lens heeft bepaald wel degelijk de moeilijkheid graad en gedeeltelijk de kwaliteit van de foto. Het zou eerlijker zijn als hier bij het plaatsen in de database ook rekening mee gehouden zou worden. (vind ik dan).

Gr. Erwin
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Fri 30 Jul 2010, 23:50    Post subject:
Quote:
Ik let bij het nomineren en commentaar geven, ook op het materiaal wat de gebruiker heeft. Of iemand een 800 mm of een 300mm lens heeft bepaald wel degelijk de moeilijkheid graad en gedeeltelijk de kwaliteit van de foto. Het zou eerlijker zijn als hier bij het plaatsen in de database ook rekening mee gehouden zou worden. (vind ik dan).

Vind het een vreemde redenering.

Ik geloof dat een database niets te maken heeft met een moeilijkheidsgraad of omstandigheden hoe de foto tot stand is gekomen. Confused
Of moeten we meerdere databases aanmaken en dan rangschikken op milimeters Laughing

Aad

Erwin Bruggeman

PostPosted: Sat 31 Jul 2010, 9:58    Post subject:
Quote:
Vind het een vreemde redenering.

Ik geloof dat een database niets te maken heeft met een moeilijkheidsgraad of omstandigheden hoe de foto tot stand is gekomen. Confused
Of moeten we meerdere databases aanmaken en dan rangschikken op milimeters Laughing

Dat klopt, een database heeft ook niks met omstandigheden of een moeilijkheidsgraad te maken. Het was ook een voorbeeld over materiaal waardoor de een, een pluspunt heeft ten opzichte van de ander om kwalitatief een betere foto te krijgen. Maar dat begrijp je dan blijkbaar niet. Confused

De vraag van cheetah was
Quote:
Mijn vraag aan jullie is eigenlijk wat je criteria zijn om een foto te nomineren.
Dat is mijn creteria. En als jij alleen na het plaatje kijk en niet verder, prima! Ieder zijn creteria.

Gr. Erwin
Back to top
Reply with quote

Gerda..

PostPosted: Sat 31 Jul 2010, 19:44    Post subject:
Het valt me trouwens op dat er vrijwel dagelijks een ijsvogel en een papegaaiduiker geplaatst worden en die krijgen ook vrijwel altijd (veel) nominaties. Natuurlijk zijn het fotogenieke vogels met hun sprekende kleuren. Het lijkt wel een sport (wedloop) om deze vogels te fotograferen: succes op commentaar en nominatie blijkt vrijwel verzekerd.
Al die ander schitterende opnames van (minder kleurijke) vogels passeren en verwijnen dan jammer genoeg (vind ik) zonder commentaar.
Back to top
Reply with quote

hans brinkel

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 31 Jul 2010, 19:55    Post subject:
Vind het eerder irritant als je zelf met een goede foto meedoet, dat deze zelfs gepasseerd kan worden door een foto die ronduit slecht is. En enkel daarom populairste foto van de dag kan worden door de hoge bezoekersaantal van die foto

astrid schute

PostPosted: Sat 31 Jul 2010, 21:52    Post subject:
Ik denk dat Cheetah wel een beetje gelijk heeft, maar dat komt denk ik door een paar dingen. Allereerst zijn papegaaiduikers en ijsvogels lekker kleurige vogels en op het scherm vallen ze daarom goed op.
Misschien dat ze daarom sneller aangeklikt worden dan andere soorten. Maar dan is er natuurlijk ook nog het enorm grote aanbod. Er worden per dag zoveel foto's geplaatst, dat het eigenlijk onmogelijk geworden is om alles te bekijken en van commentaar te voorzien. Dan komen die kleurige foto's misschien wel eerder aan bod.
Ik heb het echter wel even nagekeken en in de maand juli zijn er 35 foto's van papegaaiduikers geplaatst, waarvan er 16 nominaties hebben gekregen.
IJsvogelfoto's zijn er deze maand 25 van geplaatst en daarvan hebben er 10 nominaties gekregen. Dus bij beide soorten minder dan de helft geplaatste foto's.
Hoe dat bij andere soorten ligt weet ik niet, maar de populariteit van de soort zal de regel wel zijn.
En iedereen heeft toch zijn eigen voorkeur.
groetjes,
Astrid Schute

josephine

PostPosted: Sun 01 Aug 2010, 10:09    Post subject:
Iedereen heeft eigen voorkeur ja, en dat een foto als populairste van de dag kan worden aangemerkt kan ook eenvoudigweg komen omdat op de thumbnail niet zo veel te zien is, dan word je nieuwsgierig en ja, dan heb je hem al bekeken.

Dit topic ging om de criteria van nomineren, en dat ligt dus verschillend bij iedereen.
Bijzondere vogels krijgen bij sommigen eerder een nominatie, ook al is de plaat als foto niet bijzonder. Niet bijzondere vogels worden vaak niet eens bekeken, meeuwen zat, toch? Maar een (redelijk makkelijk te maken) vliegbeeld van een simpele zilvermeeuw is in mijn ogen niets minder fraai dan bijvoorbeeld een visdief in vlucht. Dat dat veel lastiger is, mag een uitdaging zijn, maar als het puur om het eindprodukt gaat, zal het toch heel wat vaker mis gaan.
Die eenvoudige soorten zijn prima oefenobjecten maar ze zijn ook meer: een kans om echt iets moois af te leveren.

Overigens: een prachtige foto verdient de aandacht en de nominaties, maar net zo goed verdient de inspanning en de moeilijkheidsgraad de aandacht en de nominaties.

Laten de moderators dan uiteindelijk maar bepalen wat ze uiteindelijk in die database plaatsen, dat lijkt me volkomen redelijk.

De enige foto's die ik structureel een beetje links laat liggen zijn eigenlijk de kolibri's en al die andere beesten die je in echt verre streken kunt tegenkomen. Ik weet het dan gewoon niet. De plaat die mij echt met mijn mond open doet staan, krijgt die nominatie wel. Maar een echt oordeel over waarom het mooi, of goed, of knap is, daar kan ik in die gevallen niet veel over zeggen.

Toch ben ik nog steeds benieuwd naar het antwoord op de oorspronkelijke vraag van dit topic: wat voor criteria hanteer je?

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Gerda..

PostPosted: Sun 01 Aug 2010, 19:54    Post subject:
Stel je deze laatste vraag weer aan mij, Josephine?

Ik wil wel een poging wagen na zelf wat commentaren en een paar nominaties te hebben gegeven:

- De omschrijving van de omstandigheden vind ik erg interessant en zegt iets over degene, die de foto gemaakt heeft. Degene, die de foto gemaakt heeft laat je soms deelnemen met de beleving die hij/zij daarbij heeft. Dat geeft me een bepaalde invalshoek om naar de foto te kijken.
- De opname: Ik heb gemerkt dat als dit veld wordt ingevuld, dat dan de exif-gegevens verdijnen. Vaak vind ik dat jammer, want daar zie ik veel aan (en leer ik van). De moeilijkheidsgraad is voor mij ook wel een criterium. Met een 800mm lens is uiteraard veel meer te "scoren" dan met een 300mm. lens. In mijn overweging neem ik dat wel enigszins mee.
- De kleuren zijn heel persoonlijk, maar ik laat ze zeker meewegen.
- Over compositie bestaan een aantal "regels". Ze zijn me wel bekend, maar desalnietemin ga ik toch uit van mijn eigen waarneming of ik een foto al dan niet mooi vind.

Ik probeer zoveel mogelijk te onderbouwen, maar soms is dat inderdaad erg lastig. Ogen van vogels (ik hou zelf van portretten)en hun typische kenmerken springen er voor mij vaak uit. Als dat scherp in beeld gebracht is, dan kan dat voor mij reden zijn voor commentaar of nominatie.

Overigens merk ik dat commentaar vrijwel altijd positief is. Ik zie soms een foto, waarin iets mij minder aanspreekt in een bepaald opzicht. En dat commentaar geef ik dan ook maar. Misschien is dit "not done" hier??

Ik geef het "stokje" nu weer even over aan een ander hier. Blijf samen met Josephine geintereseerd in hoe anderen erover denken.

Groet, Cheetah
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Mon 02 Aug 2010, 10:57    Post subject:
Ik vind dit dus echt een heel nutteloos topic.

Puur en alleen vanwege het feit dat jullie met een discussie willen bereiken dat iedereen dezelfde criteria gaat gebruiken voor een nominatie en commentaar.
Ieders eigen mening is toch juist de kracht van dit hele systeem? Waarom willen jullie dan dat iedereen met bepaalde 'criteria' gaat werken, zodat iedereen dat lijstje met criteria afgaat bij elke foto en zonodig een commentaar of nomi plaatst??
En wat boeit jou(in het algemeen) iemand anders zijn criteria?
Laat lekker iedereen vinden wat hij vind. Het werkt zoals het werkt.
Het is toch echt zo dat de beste foto's in de database belanden en de beste foto's de meeste nominatie's krijgen. Oftewel:
Never change a winning product.

Het is een vogel fotografie site en de foto's zouden eigenlijk op fotografische manier beoordeeld moeten worden vind ik. Dus ik erger me ook aan het feit dat sommigen nominatie's uitdelen aan hele bijzondere soorten. Maarja zo werkt het gewoon. Hoewel ik ook pas sinds een aantal maanden op BP actief ben, denk ik dat BP altijd al zo geweest is en de site doet het geweldig. Iedereen kan zijn ei kwijt in het forum, iedereen kan zijn plaatjes posten in de hoop op positieve feedback, iedereen kan leren van andermans foto's, foto's die de database in gaan, gaan terecht in de database en foto's die echt heel goed zijn worden toch nooit over het hoofd gezien en dus genomineerd etc.

Ook wil ik nog iets kwijt over de Database:
Er werd ook verbaasd gereageerd over het feit dat een zieke vink in de database is opgenomen. "om te motiveren meer zieke vogels te fotograferen??" stond er nog bij.
Volgens mij snappen heel veel mensen de database niet helemaal.
De database is bedoeld om:
1. De mooiste foto's in op te slaan
2. Bijzondere momenten in te bewaren.
3. Bovengenoemde foto's snel en makkelijk op te zoeken.

Vooral punt 2 word vaak vergeten denk ik. Een zieke vink is een bijzonder beeld dat je absoluut niet vaak zal zien en daarom is het intressant om te bewaren in plaats van de foto in het zwarte gat, ook wel het verzamelalbum, te laten 'vergaan'. Tuurlijk kan je elke foto in het verzaamelalbum weer opzoeken, maar als je alle bijzondere momenten in de database hebt staan is het veel handiger.
Het is bijvoorbeeld erg leuk om zo nu en dan eens door verschillende databases te bladeren. Ik blader veel minder graag door het verzamelalbum, snap je? Wink

De databases zijn gewoon bedoeld voor intressante foto's. Of dat nou de schoonheid van de foto is, of het vreemde, bijzondere, lachwekkende moment.
Daarnaast moeten mensen het niet te veel als strijd zien. Je bent niet perse een super goede fotograaf als je foto in de database staat. Zelfs een beginnende fotograaf kan plots een juveniele koekoek vinden, die ook nog gevoederd word door een veel kleinere vogel. Zo'n foto zal hoe dan ook in een database terecht komen. En waarom? Precies...omdat je zo'n geweldig moment wilt bewaren en meer aandacht gunt Wink

Tuurlijk zie ik ook wel eens foto's de database in gaan waarvan ik het niet helemaal eens ben, maarja, missschien vinden anderen het wel terecht. Prima toch.

Jullie ergeren je aan nomi's die volgens jullie verkeerd worden uitgedeeld, ik erger me aan het gezeik overal op.
Ga eens lekker fotograferen, de natuur in, geniet van alle foto's op BP die je WEL mooi en intressant vind. Geef commentaren en nomi's als een foto dat volgens jou verdiend heeft.
Heb je zelf een goede of bijzondere foto? Uploaden die handel!! Geen nominatie? Helaas. Misschien staan er wel tips tussen de commentaren.
Er word zo veel negatief gedacht hier. Het is ook veel te veel een strijd voor sommigen. Een strijd voer ik op het hockey veld, alles wat met fotografie en natuur te maken heeft vind ik gewoon erg leuk om mee bezig te zijn.

Laat de Mod's hun werk doen zoals ze al jaren doen en geniet van de foto's die je mooi vind.

Dit is wat ik vind en hoe ik het zie, kortom dit was mijn bijdrage aan het topic, ik ga er niet meer woorden aan vuil maken.

Groeten,
Freek
Reply with quote

Martlive

PostPosted: Mon 02 Aug 2010, 11:09    Post subject:
Waarachtig, eindelijk een verstandige opmerking.
Back to top
Reply with quote

teubie

PostPosted: Mon 02 Aug 2010, 12:01    Post subject:
Goed verhaal Freek.
Canon ef 100-400 f4.5-5.6 is
Canon speedlite 430ex
Nokia N900
http://twitter.com/JohanTeuben
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Mon 02 Aug 2010, 12:44    Post subject:
Freek, ook ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Niemand heeft hier iets aan en ik vind eigenlijk niet dat het forum hiervoor gebruikt moet worden.
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Mon 02 Aug 2010, 15:22    Post subject:
Knap gesproken Freek Applause

Wijnand van Buuren

PostPosted: Mon 02 Aug 2010, 17:50    Post subject:
Freek spreekt met compassie. Ik deel zijn opvattingen deels maar een nutteloos onderwerp kan je deze discussie toch niet noemen wanneer je alle reacties leest.
Wanneer kan je bijv. spreken van "amateur"? Als ik zie met welk soort apparatuur sommige BPixers kunnen werken, kan je toch moeilijk volhouden dat dit amateurisch is. Daar is sprake van uitermate professionele budgetten.

Dat iedereen er dezelfde criteria op na gaat houden om een foto op kwaliteit te beoordelen en vervolgens volgens dezelfde normen van commentaar te voorzien en al dan niet een nominatie toe te voegen, is inderdaad een utopie.

Laten we daarom zoeken naar onze overeenkomsten: Passie voor (vogel)fotografie en de wil om opbouwende kritiek te delen.

Groeten, WvB

Bert Ooms
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 02 Aug 2010, 18:41    Post subject:
Ik merk dat ik het ontzettend waardeer wanneer ik commentaar krijg. Ik merk ook dat een nominatie me veel voldoening geeft.
En als ik geen enkele reactie krijg, baal ik. Ook als ik me zelf voorhoudt, dat het toch niet zo belanfgrijk is wat een ander ervan vindt.

Dus vind ik het interessant te lezen hoe anderen met commentaar en nominaties omgaan.

Oh ja, zelf geef ik een nominatie als ik de foto bijzonder mooi vind. Ingewikkelder maak ik het niet. Later bedenk ik er dan bij, waarom ik hem mooi vind voor het commentaar.
En commentaar geven probeer ik serieus te doen, maar hou wel van een beetje humor. Onder woorden brengen wat je ervan vindt is erg leerzaam zoals al eerder is opgemerkt. Ik kijk stiekum toch wel even wie ik commentaar geef, vind het wel belangrijk te weten wie ik "aanspreek". En.. iemand die weinig commentaar geeft krijgt van mij ook wat minder... merk ik.

Gerda..

PostPosted: Mon 02 Aug 2010, 19:41    Post subject:
Ik ben dit topic gestart omdat ik benieuwd ben naar de beweegredenen van anderen om te nomineren en waarom je op een bepaalde foto commentaar geeft. Niets meer en niets minder. Waarbij ik althans, en daar ga ik vanuit, niemand hier, ook maar een reden ziet om uniforme regels te willen gaan toepassen. Het kan aardig/leerzaam/zinvol zijn om dat soort gedachten te delen.

Met betrekking tot mijn reakties op de foto van de zieke vink: Ik zal zelf nooit een foto plaatsen van een overduidelijk zieke vogel uit mijn tuin. En waarom niet? Niet omdat ik de natuur niet ken, ik weet best wat er gebeurt en kan daar ook heel goed mee leven. Interessant mag het zeker zijn, maar er zijn (deskundige) websites genoeg om erachter te komen wat voor ziekte die vogel heeft. Wil je zoiets echt weten? En waarom dan? Wil je dan met die informatie iets doen? Het hemd is altijd nader dan de rok… Vorige week was ik met mijn camera in de tuin aan het fotograferen toen plotsklaps mijn kat een jonge mus in de poten greep. Dan kan je twee dingen doen: Er een foto van maken of actie ondernemen. Ik kies, en zal altijd kiezen voor dat laatste. De mus dus, of zelf verder doodmaken, of redden. De camera zal ik dus altijd gelijk wegleggen. Deze mus heb ik (om dat tergend langzame gespeel van de kat te voorkomen) uit zijn lijden verlost. Maar misschien had het ook wel prachtige foto’s opgeleverd. En daar kies ik dus niet voor. Soms red ik ook een mus, of jonge merel. Dan ben ik toch blij, zo zit ik nou eenmaal in elkaar.
Een reiger is een prachtige vogel, maar ik wil hem niet in mijn tuin in de vijver om daar een vis te pakken. Dus ik klap in mijn handen als ik hem zie en pak beslist niet mijn camera om hem mooi in beeld te brengen. Tegennatuurlijk? Misschien, maar nogmaals, het hemd is nader dan de rok. In mijn optiek is het onderdeel van hoe je met sommige zaken omgaat en heeft niet zoveel te maken of je de natuur kent.

Tot slot: “Dit is een onzinnig topic en zo’n onderwerp zou hier niet thuis mogen horen”. Ik mag niet wat gekscherend over een “gezinnetje fuut met kinderen” praten. Ik zou vogels “als kleine mensjes zien”. Ik zou de natuur niet kennen. “Als fotograaf zou ik los moeten staan van de natuur”.
Een kleine greep uit de reakties. Ze zijn me duidelijk. Mocht ik wat te fel en direct richting Teubie gereageerd hebben, dan bij deze mijn excuses. Maar als ik wordt beschuldigd van iemand afbranden dan was ik me daar niet goed van bewust. Maar de manier waarop ik nu hier door anderen nu (bewust) wordt afgebrand verdient in mijn ogen ook niet echt een schoonheidsprijs.
Daarom wens ik jullie verder allemaal erg veel plezier en succes bij het fotograferen van mooie (en ik hoop Very Happy gezonde) vogels!

Cheetah
Back to top
Reply with quote

Martijn Horsten

PostPosted: Mon 02 Aug 2010, 19:50    Post subject:
Cheetah. Wat je nu zegt en wat andere zeggen, alles heeft een grote kern van waarheid.

U word nu net zo afgebrand zoals u eigenlijk ( onbewust ) teubie afbrande.
Ik denk eigenlijk dat dit topic op dit moment geen zin meer heeft nu momenteel iedereen een ander gaat lopen afbranden.
Dat maakt deze leuke site een stuk minder aantrekkelijk voor een ieder die hem gebruikt.
Laat iedereen hier liever genieten van elkaars foto's dan telkens ergens geprikkeld op reageren.

Groeten,
Martijn.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum