Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

twijfel lens
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Oct 2010, 12:55    Post subject:
In mijn PA staan 100% crops van de 120-300 2.8. 4 foto's die zijn gemaakt op f2.8 - f3.5 - f4.5 en f5.6 met ISO 800 vanuit de hand. Ik vond ze indrukwekkend scherp als je weet hoe ik ze heb gemaakt. Niet met de beste lichtsomstandigheden en ook niet vanaf statief. Want ja we stonden daar in een winkel.

Ik ben benieuwd naar reacties. Ik ben er ieder geval erg tevreden, over de resultaten.

Gr Jeff, Wink

Hendrik

PostPosted: Fri 22 Oct 2010, 13:17    Post subject:
sensa wrote:
wat ik niet onder de knie kreeg was de scherpte heel veel foto's wat ik maakte waren simpelweg niet scherp, al veel geprobeerd met sluitertijd en noem het maar op maar het bleef hopeloos tot op een gegeven moment was ik er flauw van.
Maar als ik links en rechts van alles om me heen lees ligt het wel aan mij en niet aan het materiaal (wat ik wel dacht).

Je kunt natuurlijk ook een slecht exemplaar getroffen hebben. Laat ik het netjes houden; ik heb het idee dat bij sigma de kwaliteitscontrole wat minder is. Als daar uberhaupt sprake van is.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 22 Oct 2010, 13:33    Post subject:
Nou, ik heb vernomen dat ze ongeveer 1 op de 10 lenzen testen. Bij canon en nikon is dat 1 op 1 lenzen. Dat duit dus aan dat sommige exemplaren iets minder zijn.

Gr Jeff,

Jeffrey van Houten

PostPosted: Thu 25 Nov 2010, 16:48    Post subject:
Ik heb veel negativiteit gehoord over de Sigma 300mm F/2.8 EX DG HSM. Ik ben dus zelf naar feiten gaan zoeken.

En deels heb ik die gevonden.
Ik zet ze even op een rijtje. En vergelijk daar ook andere lenzen mee.

Als je kijkt naar de MTF grafiek. Heeft deze lens mooie contrasten en een goede boeken. Ook bevat deze Sigma ELD glas.
Als je dank kijkt naar de MTF grafiek van de Sigma 120-300mm F/2.8 ( die vaak beter wordt ervaren ) heeft deze lens FLD glas (vaak glas dat iets minder presteert) wel heeft deze lens betere bokeh en mindere contrasten. Ik heb deze lens zelf uitgetest bij Kamera-express. Deze lens heeft sowieso al mooie contrasten. Laat staan de 300/2.8. Dus daar zal het niet aanliggen.

Je hoor veel over de scherpte die gebrekkig is. Hij schijnt zelfs minder te presteren dan een 300/4? Best opmerkelijk voor zo'n dure lens. Ondanks z'n lichtsterkte.
In mijn PA staan wat 100% crops. Er staan 3 vergelijkingen.

de eerste is: Canon 300/4 (tureluur) met Sigma 300/2.8 (...Bijeneter) De canon op F/5.0 met ISO 200 (+ Canon 1000D) en de Sigma op F/4.5 met ISO 400 ( + Nikon D300 ).
Ik vind hier de 300mm F/2.8 net iets scherper dan de Canon 300/4. Maar niet echt veel. Wel scherper dus.

de tweede en de derde zijn: Nikon 200-400mm F/4 AF-s VR met Sigma 300mm F/2.8 EX >> + Sigma 1.4 TC <<. Allemaal op F/4 gemaakt. Hier is de 200-400 wel scheper natuurlijk. Maar heeft de 300mm F/2.8 wel veel details en zijn de kleuren van de 200-400 ook wel beter maar zijn die van de 300mm zeker niet slecht. Wel wat warmer zoals bekend staat.

Kortom, is die 300mm F/2.8 wel zo slecht. Deze Sigma 300mm F/2.8 komt uit 2010. Is er misschien wat gedaan aan deze lens? dat hij nu wel scherper is of zo iets, beter gekalibreerd? Want ik denk dat de negatieve reacties niet worden verzonnen. De resultaten die hier te zien zijn. Lijken mij niet bepaald slecht, sterker zelfs goed!

Ik ben benieuwd naar wat reacties!

Gr Jeff Wink

Hendrik

PostPosted: Thu 25 Nov 2010, 18:30    Post subject:
Ehh Jeff, wat heb je gedronken?
Ik bewonder je enthousiasme. Ik dacht dat ik helemaal lensgek was maar er zijn er meer. Ik breng het voorzichtig, ik ben ook wel eens "op mijn vingers getikt" met diverse uitspraken. Probeer je eens voor te stellen wat een ander nu van je post moet vinden? Relativeer het eerst eens voor jezelf alvorens snel wat op het forum neer te zetten. Dat is een tip. Tenzij ik de enige ben die er niets meer van snapt, dan heb ik wat gedronken....
Ik wil je niet flauw doen maar dit soort bevindingen zeggen niet zo veel. Stel eerst maar eens een goed test protocol op voordat je over van alles en nog wat begint te raaskallen. Sorry, maar dat wordt het een beetje op deze manier. Gebruikers ervaring plaatsen wordt vaak op prijs gesteld maar je moet het niet overdrijven. Hier probeer je uit eigen ervaring te putten maar dat is het niet. Zo maar even een foto maken en dan gaan oordelen kan echt niet. Er worden verkeerde conclusies getrokken op die manier.
Ja ja, ik weet het. Ik heb misschien nog wel het meeste geschreven over divers glaswerk. Misschien vaak meer persoonlijk dan keiharde feiten maar een conclusie zoals jij dat nu doet kan niet. Heb je de bijeneter zelf geschoten daar in die winkel trouwens?
Tip,
Test in ieder geval het zelfde beeld onder exact dezelfde omstandigheden en sluit alle externe factoren die je meting kunnen beïnvloeden uit. Parameters anders dan je meetwaarde moeten constant zijn.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Thu 25 Nov 2010, 20:35    Post subject:
Beste Hendrik,

deels snap ik wat u zegt, maar deels ook eigenlijk niet Embarassed .
Deze foto's zijn niet van mij. Alleen die van die Tureluur met de Canon 300mm F/4 L IS USM. De rest heb ik gevonden op internet.

Quote:
Ehh Jeff, wat heb je gedronken?

Bedoelt u dat mijn informatie niet bepaald klopt?
Kunt u daar wat concreter zijn.
Het zijn uiteindelijk mijn conclusies. Die IK eruit getrokken heb.
Andere kunnen er anders over denken natuurlijk.
En als ik wat fout gezegd heb (misschien wel heel veel) kan je daar toch van leren?
Maar dan is het wel fijn om te weten wat ik fout heb gedaan.

Gr Jeff Wink

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Nov 2010, 21:07    Post subject:
je "fout" is wat mij betreft dat je vaak conclusies trekt over lenzen en camera's die je zelf niet eens gebruikt hebt.

nu trek je weer foto's van internet waarbij de omstandigheden (zoals licht, camera, diafragma, iso, ervaring van de fotograaf) misschien totaal anders zijn, misschien is bij de ene foto wel een statief gebruikt en bij de andere niet, misschien stond er bij het maken van de ene foto wel een harde wind en bij de andere niet.

ik wordt ook regelmatig benaderd met vragen over camera's en/of lenzen, dan kan ik ook eigenlijk alleen maar wat zeggen over die apparatuur die ik zelf heb gebruikt en/of gebruik.

ik snap dat je het goed bedoeld maar of het echt werkt?
denk het niet.

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Nov 2010, 21:07    Post subject:
@Jeff,
Ik kan me helemaal vinden in het commentaar van Hendrik.
Een lens test je niet even met een paar foto`s in een winkel. Daar komt veel meer voor kijken.
Stop nu eens met je helemaal blind te staren op lenzen en ga lekker fotograferen. Daar leer je van, en niet van de ene lens op je body te zetten, 2 foto`s te maken, andere lens op je body, weer 2 foto`s etc.
Fotograferen is meters maken (hé, heb ik eerder gezegd Very Happy )
Internet is een hulpmiddel, het is niet heilig. Er staat meer dan genoeg onzin geschreven, ook over lenzen etc.

Pas trouwens op met gebruik van foto`s van anderen. Er rust altijd copyright op, dus de foto`s mag je zonder toestemming in principe niet gebruiken!

Groet,
Ruud

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 Nov 2010, 21:21    Post subject:
Jeff,
Vergelijking.

Ik heb van de winter met een gewaardeerde fotograaf geprobeerd om onder stabiele veldomstandigheden een test te doen van

300 F4
500 F4
200-400 F4
met tc1,4
met tc1,7
met d300
met d700

in alle wisselende combinaties.

dit alles om uit te vinden of je voor de beeldkwaliteit beter kunt werken met convertor en een grote sensor, of zonder convertor en met een kleine sensor.

600 foto's verder was de enige conclusie die we konden trekken dat de 300 F4 met name rond 1/80s problemen heeft met de stabiliteit, rond 1/40s gaat het weer, en bij 1/125s ook. Hetgeen overigens al een jaar of tien bekend was (nog geen vervangende voet voor mijn lens).

Moraal van dit verhaal.
Jij trekt hierboven verregaande conclusies op basis van erg weinig gegevens, gegevens waarvan je de kwaliteit niet kent.
Met zulke conclusies moet je erg uitkijken. Sowieso zijn conclusies minder interessant dan de waarnemingen zelf.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 7:32    Post subject:
Hmmm, oké. Jullie hebben hier natuurlijk helemaal gelijk.
Iets te enthouisiast geweest. Ik denk inderdaad dat ik maar is moet oppassen met de conclusies die ik trek. Niet alleen bij dit topic denk ik. Ik zie nu ook trouwens dat ik een beetje appels met peren heb vergeleken.
Nou ja, we zijn natuurlijk nooit te oud om te leren. Vooral niet als je 14 bent.

Ik ga binnenkort is naar Kamera-express om de 300/2.8 van Sigma en de 400/5.6 van Canon naast elkaar te houden. Ik denk dat ik dan beter vergelijk materiaal heb. Nooit 100% natuurlijk. Maar in ieder geval wel in de grote lijnen.

Quote:
Stop nu eens met je helemaal blind te staren op lenzen en ga lekker fotograferen. Daar leer je van, en niet van de ene lens op je body te zetten, 2 foto`s te maken, andere lens op je body, weer 2 foto`s etc.
Fotograferen is meters maken (hé, heb ik eerder gezegd :Very Happy: )

Ik ben nu druk bezig met het maken van een schuilhut. Ik heb ook al een bepaalde (particuliere) cursus op het oog dat ik me maar is beter ga focussen op me techniek. Keuze van compo's, kleurgebruik, lenstechniek etc. Dat moet ik ook zeker doen. EN ga ik natuurlijk lekker veel zelf op pad, daar leer je ook zat van.

Maar ik heb straks een hoger bedrag waardoor ik sowieso een betere lens kan kopen die ik nu heb. Dus wil ik nog 1x goed kijken naar een betere lens. En dan ook echt GOED KIJKEN. Voordat ik de keuze maak. Als ik die keuze heb gemaakt zullen jullie mij niet meer horen over lens dit lens dat. Maar jullie zullen mij hopelijk wel gaan zien door middel van de foto's die ik ga plaatsen. Dat wordt goed me best doen dus Wink.

Bedankt voor het commentaar. Het is natuurlijk ook wel zo.
En zal voortaan wat beter op me woorden letten.

Gr Jeff Wink

culoken

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 8:38    Post subject:
Hallo.
Ik ben het volledig eens met Ruud,Peter,Lesley en Hendrik.
Maar mag ik toch even vermelden dat ik nog nooit een zo gedreven jonge kerel als Jeff ben tegengekomen.
Zodus Jeff.Niet te vlug conclusies trekken over lenzen die je toch beter eerst eens moet testen.
Maar voor de rest doe zo verder maat. U bent al goed bezig als ik je site bekijk.
Groeten.
Hans Wink
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 14:23    Post subject:
Bedankt hoor Hans.
Ik doe ook zeker mijn best. En straks ga ik met die 400/5.6 (die voor mij beter uit komt dan de 300/2.Cool hopelijk nog betere resultaten behalen.

Ik zal voortaan ook zeker wat voorzichtiger zijn met mijn conclusies.

Gr Jeff Wink

Arie Buurman

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 16:08    Post subject:
jvh11 wrote:
Hmmm, oké. Jullie hebben hier natuurlijk helemaal gelijk.
Iets te enthouisiast geweest. Ik denk inderdaad dat ik maar is moet oppassen met de conclusies die ik trek. Niet alleen bij dit topic denk ik. Ik zie nu ook trouwens dat ik een beetje appels met peren heb vergeleken.
Nou ja, we zijn natuurlijk nooit te oud om te leren. Vooral niet als je 14 bent.

Jeff, zo reageren als je 14 bent, dat is klasse!

Gr. Arie
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 20:58    Post subject:
pa3dgg wrote:

Jeff, zo reageren als je 14 bent, dat is klasse!

Daar sluit ik me dan weer volledig bij aan. Je vat alles positief en goed op. Klasse. Ik denk dat alles zo wel een beetje gezegd is. O ja, nog een ding om te zeuren.....
Zeg maar JE tegen me. Anders voel ik me zo oud. Ik ben misschien dan wel 30, maar ik lijk nog maar 28 Very Happy
Veel plezier met je hobby maar dat gaat helemaal goed komen denk ik zo.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Nov 2010, 21:05    Post subject:
hendrik, 30 jaar? haha
jongens, jullie zoudt willen dat je altijd 43 blijven zulde.

waarop dan vast een nog ouder apparaat gaat aangeven dat zijn emotionele leeftijd immer nog de 6 jaren zijn die hij op zijn twintigste bereikte.

Jeff, geen idee wie jou gaat stoppen.
en waarom ook
we hebben een drietal gemeenschappelijke hobby's: vogels, foto's en optiek. geniet er van.

Smile
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum