Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Autofocus Canon 1DmkIV versus 7D
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 May 2011, 16:59    Post subject:
Nee, Jpeg kan je beter laten voor wat het is en niet aan beginnen.
Dan heb je een raw waar je redelijk wat speling hebt wbt de nabewerking.
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sat 28 May 2011, 17:36    Post subject:
Quote:
De 7D houd gewoon meer info in de over- en onderbelichte delen die je in de nabewerking weer op kunt krikken.
De 1DII heeft dit veel minder, als je verkeerd belicht of een stukje overbelicht hebt kan je dit niet zo goed terug halen. Dat liet Bas ook zien op zn laptop.

Met je 1DII moet je altijd goed belichten omdat je het in de nabewerking minder goed kan herstellen. Ik moet ook altijd goed belichten, maar ik heb nog wat extra speling omdat de 7D in de raw meer informatie opslaat. Ik zou dus wat kunnen overbelichten om de donkere delen in de foto wat beter te belichten. Het wit word dan ook lichter, maar dat kan ik heel goed corrigeren.
Daarnaast functioneert het nog als 'expose to the right' voor minder ruis.

Naast het feit dat er 10 jaar ontwikkeling tussen deze modellen zit, is het grootste verschil dat de 1DII een 12 bit sensor heeft en de 7D een 14-bit sensor.

Ja oké. Vooral als ik onderbelicht heb ik een groot probleem. Overbelichten is een kwestie van donkerder maken. Eigenlijk 0 problemen mee. Tenzij het contrast TE groot is. Maar daar zullen we uiteindelijk beide problemen mee hebben. En uit jou verhaal begrijp ik dan dat jij daar minder problemen mee hebt dan bij mij. Hmmmm. Ik kan me inderdaad nog wel herinneren dat Bas jou bestand makkelijker recht trok inderdaad. Maar als ik naar mijn eigen foto's kijkt, gaat het erom welk stukje is overbelicht. Een witte lucht trek ik makkelijker recht dan een uitgebeten witte vlak in de kop van de vogel bijvoorbeeld. Toch kan mijn camera wel grotere contrasten aan. Ik houd langer details in me foto's. Dat heeft ook met het dynamisch bereik te maken.

1D mark II komt uit 2004
7D komt uit 2009.
5 jaar verschil freekXD. Maar goed die 5D mark II komt eraan Very Happy .

Freek Wijffels

PostPosted: Sun 29 May 2011, 17:58    Post subject:
jvh11 wrote:
Quote:
De 7D houd gewoon meer info in de over- en onderbelichte delen die je in de nabewerking weer op kunt krikken.
De 1DII heeft dit veel minder, als je verkeerd belicht of een stukje overbelicht hebt kan je dit niet zo goed terug halen. Dat liet Bas ook zien op zn laptop.

Met je 1DII moet je altijd goed belichten omdat je het in de nabewerking minder goed kan herstellen. Ik moet ook altijd goed belichten, maar ik heb nog wat extra speling omdat de 7D in de raw meer informatie opslaat. Ik zou dus wat kunnen overbelichten om de donkere delen in de foto wat beter te belichten. Het wit word dan ook lichter, maar dat kan ik heel goed corrigeren.

Naast het feit dat er 10 jaar ontwikkeling tussen deze modellen zit, is het grootste verschil dat de 1DII een 12 bit sensor heeft en de 7D een 14-bit sensor.

Ja oké. Vooral als ik onderbelicht heb ik een groot probleem. Overbelichten is een kwestie van donkerder maken. Eigenlijk 0 problemen mee.

Dan maak je de hele foto donkerder terwijl de donkere delen juist goed belicht waren. Het gaat alleen om de overbelichte delen die je terug wilt halen. Zonde als je de gehele foto donkerder moet maken hiervoor. Dan kan je de belichting toch niet optimaal aanpassen/corrigeren.

Quote:
Tenzij het contrast TE groot is. Maar daar zullen we uiteindelijk beide problemen mee hebben.

Tja, ik kan prima met de levels spelen zodat de donkere delen en lichte delen allebei worden rechtgetrokken. Maar met hard licht en daardoor harde schaduwen etc is voor elke camera moeilijk, zelfs voor de 5DII.

Quote:
En uit jou verhaal begrijp ik dan dat jij daar minder problemen mee hebt dan bij mij. Hmmmm. Ik kan me inderdaad nog wel herinneren dat Bas jou bestand makkelijker recht trok inderdaad. Maar als ik naar mijn eigen foto's kijkt, gaat het erom welk stukje is overbelicht. Een witte lucht trek ik makkelijker recht dan een uitgebeten witte vlak in de kop van de vogel bijvoorbeeld. Toch kan mijn camera wel grotere contrasten aan. Ik houd langer details in me foto's. Dat heeft ook met het dynamisch bereik te maken.

Hangt af hoe erg die delen overbelicht zijn.
(voorbeeld) Fel licht op een meerkoet waar je belicht hebt op het zwart, kan je garanderen dat het wit keihard overbelicht zal zijn. Een lucht die is relatief licht, maar een landschap is nooit zo donker als een zwarte meerkoet bijvoorbeeld. Dat verschil is dus veel kleiner en vergt veel minder van je dynamisch bereik. Dat kan je inderdaad veel makkelijker recht trekken.

Ik heb nog nooit een raw verwerkt van een 1DII, maar op de computer zagen we wat anders. Juist dat donkere en lichte delen minder goed konden worden rechtgetrokken en dus ook geen detail lieten zien.
Maakt verder ook niet uit en ik wil de 1DII niet afkraken ofso, dit is alleen wat ik weet en gezien heb. (qua dynamisch bereik, contrast etc)

Quote:

1D mark II komt uit 2004
7D komt uit 2009.
5 jaar verschil freekXD. Maar goed die 5D mark II komt eraan Very Happy .

Je hebt helemaal gelijk Jeff! Inderdaad 5 jaar.

De 7D is ook niet geniaal hoor, maar het rechtrekken gaat prima.
Rechttrekken in de nabewerking kan tegenwoordig best goed, maar optimaal is het gewoon niet. Zorgen dat de belichting meteen goed is is het beste en daarvoor moet de omgeving en het licht ook een beetje meewerken. Je hebt ook hulpmiddelen daarvoor zoals een flitser, ND filters etc.

Last edited by Freek Wijffels on Sun 29 May 2011, 18:03; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sun 29 May 2011, 18:03    Post subject:
Quote:
jvh11 schreef:
Quote:

Ja oké. Vooral als ik onderbelicht heb ik een groot probleem. Overbelichten is een kwestie van donkerder maken. Eigenlijk 0 problemen mee.

Dan maak je de hele foto donkerder terwijl de donkere delen juist goed belicht waren. Het gaat alleen om de overbelichte delen die je terug wilt halen. Zonde als je de gehele foto donkerder moet maken hiervoor. Dan kan je de belichting toch niet optimaal aanpassen/corrigeren.

Quote:
Tenzij het contrast TE groot is. Maar daar zullen we uiteindelijk beide problemen mee hebben.

Tja, ik kan prima met de levels spelen zodat de donkere delen en lichte delen allebei worden rechtgetrokken. Maar met hard licht en daardoor harde schaduwen etc is voor elke camera moeilijk, zelfs voor de 5DII.

Quote:
En uit jou verhaal begrijp ik dan dat jij daar minder problemen mee hebt dan bij mij. Hmmmm. Ik kan me inderdaad nog wel herinneren dat Bas jou bestand makkelijker recht trok inderdaad. Maar als ik naar mijn eigen foto's kijkt, gaat het erom welk stukje is overbelicht. Een witte lucht trek ik makkelijker recht dan een uitgebeten witte vlak in de kop van de vogel bijvoorbeeld. Toch kan mijn camera wel grotere contrasten aan. Ik houd langer details in me foto's. Dat heeft ook met het dynamisch bereik te maken.

Hangt af hoe erg die delen overbelicht zijn.
(voorbeeld) Fel licht op een meerkoet waar je belicht hebt op het zwart, kan je garanderen dat het wit keihard overbelicht zal zijn. Een lucht die is relatief licht, maar een landschap is nooit zo donker als een zwarte meerkoet bijvoorbeeld. Dat verschil is dus veel kleiner en vergt veel minder van je dynamisch bereik. Dat kan je inderdaad veel makkelijker recht trekken.

Ik heb nog nooit een raw verwerkt van een 1DII, maar op de computer zagen we wat anders. Juist dat donkere en lichte delen minder goed konden worden rechtgetrokken en dus ook geen detail lieten zien.
Maakt verder ook niet uit en ik wil de 1DII niet afkraken ofso, dit is alleen wat ik weet en gezien heb. (qua dynamisch bereik, contrast etc)

Quote:

1D mark II komt uit 2004
7D komt uit 2009.
5 jaar verschil freekXD. Maar goed die 5D mark II komt eraan .

Je hebt helemaal gelijk Jeff! Inderdaad 5 jaar

Zitten we toch op 1 lijn.
Klopt wat je zegt. Maar denk je dat een 5D mark II nog een groter dynamisch bereik heeft of juist niet door zijn FF sensor?

Freek Wijffels

PostPosted: Sun 29 May 2011, 18:11    Post subject:
Ja de 5DII staat daar onder andere wel voor bekend, net als de ruisprestatie's. Ik heb helaas nog nooit een raw van een 5DII gezien, maar ik lees en hoor overal alleen maar hele lovende woorden over deze camera. Althans over de sensor, want er is wel veel kritiek op de AF. De concurrent van nikon, de D700 heeft namelijk ook een erg goede FF sensor, maar die heeft ook nog een hele goede AF.
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Mon 30 May 2011, 16:15    Post subject:
Freek, ik heb zat 5D mark II bestanden. Ze zijn groot dat sowieso. het was tijdens een reportage met een 70-200/2.8L IS. De ruisprestaties zijn inderdaad super. Heb ik ook veel overgehoort en die fantastische beeldkwaliteit. Ook de zoeker is lekker groot. Tja, ik heb gemerkt dat ik weinig echt een sneller AF nodig hebt. Veel slomer als die 1000D zal die ook niet zijn. Die was snel genoeg met een 100-400. 5D mark II straks ook met een 400/5.6L en later een 300/2.8L IS.

Maar we zijn flink afgedwaald van het Topic zelf. Die was dan ook eigenlijk al afgerond.

Bobbes

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 May 2011, 17:54    Post subject:
Je bent juist weer terug bij het topic!
Ik ben nu een beetje gewend aan de 1D4, en zojuist, omdat mijn vrouw die in haar handen had, weer eens geprobeerd een vliegende vogel te kieken met de 5D2. Dat is toch echt vergeleken met de 7D en zeker de 1D4 niet te doen. Met de 1D4 bijna altijd scherp, met de 5dmk2 bijna altijd onscherp. Zittende vogels gaat perfect, maar (voor birdpix belangrijk) je mis de cropfactor.
Zet er dus wel een 500mm met 1.4 extender op.
Ik zou zeggen, en nu als ervaringsdeskundige: Zittende vogels: 5DII
Actie (vliegende vogels): 7D of als je het er voor over hebt 1D4

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 31 May 2011, 17:09    Post subject:
Bobbes wrote:
Ik zou zeggen, en nu als ervaringsdeskundige: Zittende vogels: 5DII
Actie (vliegende vogels): 7D of als je het er voor over hebt 1D4

Voor mij (mijn portemonnee vooral...) was de keuze inderdaad snel gemaakt; de 7D, mark 4 kan (en wil) ik niet betalen.
Over de AF; ik inmiddels heb ik wat ervaring ermee en hij is snel genoeg om er o.a. gierzwaluwen in vlucht vast te leggen. De 8 foto's per seconde helpen daar ook bij natuurlijk Cool . Een 5DII zou dat denk ik moeilijk/onmogelijk kunnen registreren. De AF snelheid is natuurlijk ook afhankelijk van je lens, met mijn oude EF 100-300 f5.6 zou ik de gierzwaluwen niet kunnen bijbenen. Ook zoals gezegd; de succesfactor daarbij is afhankelijk van de fotograaf, dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Groet, Joep

Bobbes

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 31 May 2011, 17:35    Post subject:
Joep, je hebt gelijk, de 1DIV is onevenredig duur.
De 7D is IDD snel genoeg voor vliegende vogel-foto's.
Toen de 7D op vakantie in de Extremadura stuk ging, hebben we uiteraard de 5D gepakt. Dan merk je het verschil wel.
Ik moet zeggen dat ik vooral gecharmeerd ben van vliegende (actie) vogel-foto's. Zittende vogels gaat heel goed met de 5D, maar ze worden een beetje kleiner omdat het een FF is.
Wat hebben we de 7D gemist!!!
Maar het is niet zo dat alle vliegende vogels met de 5D mislukt zijn.
Als het een keer wel scherp is, dan heb je ook een foto.
Maar ja, we weten allemaal dat je wel heel erg veel geluk moet hebben als die scherpe foto ook een birdpix-waardige foto is.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum