Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

nieuw objectief

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Jun 2011, 12:47    Post subject: nieuw objectief
Na enkele jaren, overigens tot tevredenheid, met een
Sigma 50-500 f4-f6.3 (Bigma) gefotografeerd te
hebben, ben ik toe aan een nieuwe stap. Na wat
zoekwerk op internet heb ik een drietal objectieven
geselecteerd, wat reviews gelezen en geprobeerd op
objectieve gronden een oordeel te vormen omtrent de
meest praktische combinatie om op basis van
prijs/kwaliteitverhouding een keuze voor mijn nieuwe
aanschaf te kunnen maken. Los van het prijsverschil
blijf ik toch met twijfels en vragen zitten over de
combinatie objectief/converter t.o.v. een prime en/of
een zoomlens.
Het gaat om de Sigma's 500 mm. vast brandpunt f4.5,
de 300 mm. vast brandpunt f2.8 i.c.m. 1.4 of 1.7
converter en de 120-300 mm. zoom f2.8 eveneens
i.c.m. genoemde converters. Het lichtverlies en behoud
van AF bij deze converters zijn me bekend.
Wie van jullie kan c.q. wil mij adviseren?
Alvast bedankt.

Met vr. gr.
Ad van Duren

H.van Emden

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 24 Jun 2011, 13:04    Post subject:
Hallo Ad,
Als ik je mag adviseren dan zou ik voor de Sigma 500mm f4.5 kiezen. Voor natuur en vogelfotografie is dit de beste van de drie die je geselcteerd had. De andere lenzen zijn in combinatie met een extender toch een stuk minder,

groet, Harry
Gitzo
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Jun 2011, 13:06    Post subject:
Aantal mm is het brandpunt, f2.8 etc is het diafragma.

Voor zo ver ik weet/zie/lees is de sigma 500 f4.5 inderdaad de beste. Alleen geen stabilisatie, dus snelle sluitertijden en/of goede stabilisatie dmv een statief of rijstzak.
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Fri 24 Jun 2011, 13:30    Post subject:
Als je het geld hebt, pak dan de 500mm f/4.5. De 300mm 2.8, is goed mits je diafragmeerd. Met converters moet je nog meer diafragmeren. 1,4 x gaat nog vanaf f8.0, 1,7 en 2x converters vergeet het. geen fatsoenlijke foto mee te maken.
Heb de versie met Canon vatting gehad, dus gebruikerservaring Very Happy

Groet,
Ruud

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 24 Jun 2011, 13:38    Post subject:
H.van Emden wrote:
Hallo Ad,
Als ik je mag adviseren dan zou ik voor de Sigma 500mm f4.5 kiezen. Voor natuur en vogelfotografie is dit de beste van de drie die je geselcteerd had. De andere lenzen zijn in combinatie met een extender toch een stuk minder,
groet, Harry

Voorop gesteld, ik heb geen van deze lenzen gehad of getest. Dus daarom hou ik me beperkt tot het volgende;
Bij vogels geldt in het algmeen dat je mm's te kort komt, dus vanuit die redenatie zou de Sigma het beste zijn (eens met Harry). Belangrijk: als je ook andere onderwerpen wil fotograferen met de telelens verandert die redenatie....
Maar, qua scherpte vermoed ik (vermoeden, dus niet weten of getest....) dat een 300 mm f2.8 met 1.4x converter (420 mm) wel eens net zo scherp/vergelijkbaar scherp kan zijn als de sigma 500 mm f4.5. Ook de VR van de Nikon is een dikke plus. Zie daarvoor ook de foto's van Hendrik van Kampen (gebruikt 1.4x en 2x converters):

http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search_type2=pic_desc&search_type3=&search=hendrik+van+kampen

In aanvulling op Ruud (dus niet in protest daarop Cool ); Hendrik laat zien dat ook met 2x converter op de 300 mm f2.8 goede resultaten zijn te halen, hetzij met flink diafragmeren en onder goede lichtomstandigheden. Bij Canon zie ik dat ook in de foto's van Inge van der Wulp terug.
Wat betreft de Sigma 120-300 mm f2.8; er is een nieuw model nu met beeldstabilisatie (OS - adviesprijs 4700 dollar):

http://www.dpreview.com/news/1106/11060105sigma120-300.asp

Ik weet niet of die veel scherper qua glaswerk is als de oude versie. Van de oude versie ik zag wel eens wat resultaten voorbij komen, maar de gebruikers die ik zie op bp zijn inmiddels overgestapt naar andere objectieven. Rien van Zuijlen naar een 500 mm f4 en Edwin Kats naar een 200-400 mm f4. Ik weet niet wat voor conclusie je daar aan moet verbinden, hier in ieder geval wat voorbeelden:

http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search_type2=pic_desc&search_type3=&search=rien+van+zuijlen&search2=120-300

http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search_type2=pic_desc&search_type3=&search=edwin+kats&search2=120-300

Een lastige keuze in ieder geval, denk dat je vooral zelf nog wat meer info moet zoeken op het web.

Succes verder met de keuze en groet,

Joep

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 24 Jun 2011, 15:49    Post subject:
Inmiddels kan ik wel wat vertellen over de Sigma 120-300/2.8 EX DG HSM. Het is en blijft sigma. 1 op 4 lenzen wordt getest op mankementen. Als je net die 1ne hebt. Heb je gelukt. Je hebt 75% kans dat je geen geteste lens hebt. En doordat er zo'n groot percentage niet getest is bij sigma, is de kans groot dat jou objectief problemen hebt. Een veel voorkomend probleem is front- back focussing. Je scherpstelpunt ligt dan ongewild achter of voor het onderwerp. Iets wat je toch liever niet hebt!

Daar hebben de Sigma 300mm f/2.8 en de 120-300/2.8 allebei last van. Zover ik hoor heeft de sigma 500/4.5 er minder last van. Maar qua lichtsterkte ga je er wel wat op vooruit tegen over die 50-500mm. Maar f/4.5 heb je niet zo heel veel aan. Je zal hem toch veel gebruiken op f/5.6. Je hebt geen IS/VR/OS dus goede ondersteuning zal in vele gevallen een must zijn.
Qua scherpte ga je er wel gigantisch op vooruit. Een prime geeft sowieso veel meer details. Sigma's werken minder goed met converters. Alleen daarom zou ik al de Sigma 500mm f/4.5 kopen. Overigens een fijne lens zover ik uitgezocht hebt. (Hij stond ook op mijn lijstje. Nu is het echter de 300mm f/2.8L IS)

Als dat de 3 lenzen zijn waaruit je kan kiezen is het volmondig de Sigma 500mm f/4.5 EX DG HSM + een goed statief. Daar vallen hele mooi resultaten mee te halen. Scherp is ie in ieder geval. Snelheid zal ook goed zitten!

Veel succes met de keuze!

Wouter Klaasse

PostPosted: Fri 24 Jun 2011, 20:03    Post subject:
@Jef: Ik maak haarscherpe foto's met mn SIGMA 150-500 hoor!
Ik kan met mn 7D de enorme (+11) backfocus corrigeren.
Kweet niet of Ad dat ook kan met zn body?

Wouter

Freek Wijffels

PostPosted: Fri 24 Jun 2011, 20:31    Post subject:
Het is inderdaad een bekend probleem bij Sigma, maar lang niet elke lens heeft er langs van. Kwestie van testen in de winkel en anders een ander exemplaar vragen. Als je een goede hebt, kan je er erg goede foto's mee maken.

En met Micro Adjustment kun je eventuele front- of backfocus inderdaad corrigeren. Ik weet niet of Nikon ook zo'n functie heeft en hoe het dan heet, maar dat kan iemand anders vast wel vertellen.
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 24 Jun 2011, 21:14    Post subject:
Ja dat is natuurlijk waar. Je kan 't corrigeren. Alleen ik heb een 1D mark II . Daar kan 't nog niet mee. Toch is het maar net wat je haarscherp vindt. Dat is persoonlijk. Ik weet zeker dat als je met een 50-500mm tevreden bent, dat je de kwaliteit van Sigma 500/4.5 EX verbluffend vindt. Het is mooi objectief van de professionele serie van Sigma. Goeie prijs/kwaliteit verhouding die je betaalt en krijgt.

advanduren

PostPosted: Sat 25 Jun 2011, 13:15    Post subject:
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik heb de diverse sites bekeken en ben toch weer wat wijzer geworden, zodat ik ook weer iets dichter bij mijn uiteindelijke keuze ben gekomen. Als het juist blijkt te zijn valt het me overigens tegen dat, wanneer je voor een Sigma objectief kiest, de uitval bepaalt of je een goed exemplaar te pakken hebt, Een 500 mm. f4.5 vast brandpunt kost toch altijd nog zo'n slordige 4.000 euro.

Gr.,
Ad

Freek Wijffels

PostPosted: Sat 25 Jun 2011, 13:53    Post subject:
advanduren wrote:
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties en adviezen. Ik heb de diverse sites bekeken en ben toch weer wat wijzer geworden, zodat ik ook weer iets dichter bij mijn uiteindelijke keuze ben gekomen. Als het juist blijkt te zijn valt het me overigens tegen dat, wanneer je voor een Sigma objectief kiest, de uitval bepaalt of je een goed exemplaar te pakken hebt, Een 500 mm. f4.5 vast brandpunt kost toch altijd nog zo'n slordige 4.000 euro.

Gr.,
Ad

Die behoort wel tot de toplijn en zal een stuk beter zijn.
Het is een kwaaltje van sigma dat ze soms front- of backfocus hebben, maar dat zijn meestal de simpele starters lenzen zoals een 18-200 etc.

Daarnaast hoor je natuurlijk alleen de negatieve verhalen Wink
Mensen met een goed exemplaar gaan dat niet rondschreeuwen op het internet, want iedereen gaat er gewoon vanuit dat het goed zit.
Het is bij bijna elke lens iets om op te letten bij aankoop, maar ik zou me er niet te veel zorgen om maken.

Succes met de aankoop en veel plezier met de lens!
Reply with quote

Robert Wagter

PostPosted: Mon 04 Jul 2011, 15:21    Post subject:
Volgens mij staat dit item op de verkeerde plek. Misschien verplaatsen naar Apparatuur? Dan heeft de rest die hier niet toevallig langs komt er ook nog wat aan.
Reply with quote

jwchess
PixPas Pro

PostPosted: Mon 04 Jul 2011, 16:04    Post subject:
Robert Wagter wrote:
Volgens mij staat dit item op de verkeerde plek. Misschien verplaatsen naar Apparatuur? Dan heeft de rest die hier niet toevallig langs komt er ook nog wat aan.

Done.

Aad Verkuijl

PostPosted: Mon 04 Jul 2011, 23:08    Post subject:
Quote:
Toch is het maar net wat je haarscherp vindt. Dat is persoonlijk.

Haarscherp zal toch bij iedereen wel haarscherp zijn?

Of zijn nu al mijn onscherpe foto's ineens haarscherp, omdat ik dat vind?

Jeffrey van Houten

PostPosted: Tue 05 Jul 2011, 8:14    Post subject:
Wat u nu hier benoemd is het verschil van onscherp en scherp. Maar het verschil tussen scherp en scherp is bij iedereen wel degelijk verschillend, als u snapt wat ik bedoel. Het heeft te maken met je eigen mening en je grenzen van wat onscherp, scherp en haarscherp is. Gr Jeffrey

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum