Gender: Male Age: 58 Joined: 13 Jan 2006 Posts: 21 Location: Alkmaar
Posted: Sun 29 Jan 2006, 11:47 Post subject: lens,coverter, digiscoping
Hallo,
Ik kom regelmatig voor het probleem te staan dat mijn huidige telelens niet voldoende is om sommige afstanden te overbruggen. We schieten voornamelijk foto`s van vogels tijdens wandelingen.
In het verleden heb ik een canon 2x extender gehad. Ik kon daar dus met geen mogelijkheid scherpe foto`s mee krijgen. Blijkbaar ben ik dus erg afhankelijk van mijn AF.
Nu heb ik gelezen dat er een mogelijkheid is dat de sigma 50-500 wel op AF blijkft werken (boven de 5.3)met sommige Soligor extenders. Heeft iemand hier ervaring mee?
Indien ik niet zonder mij AF kan, is digiscoping dan wel iets voor mij? Of wordt het dan alleen maar moeilijker om scherp te stellen.
Wellicht dat ik in de toekomst wat meer ga fotograferen d.m.v schuilhutten etc. maar dit is voorlopig nog niet aan de orde.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sun 29 Jan 2006, 12:00 Post subject:
dichterbij is gewoon beter,
tijdens wandelingen fotograferen levert niet de resultaten op waar je van droomt (mijn eigen ervaring met hele lange dslr). Volgens mij ook niet met een digiscoopset. Als je meer millimeters hebt, heb je last van het licht (afstand) en het is allemaal veel lastiger stilhouden: zwaar statief, daar ga je ook niet graag mee wandelen.
Er zijn hier fans van digiscopen, maar ook zij zullen beamen:
Vogels fotograferen kost gewoon tijd en energie en .... focus.
Gender: Male Age: 41 Joined: 21 Dec 2004 Posts: 118 Location: Huizen
Posted: Sun 29 Jan 2006, 12:48 Post subject:
Digiscopen is een hele trage manier van fotograferen: Je moet eerst de scope (handmatig) scherpstellen en daarna de camera. Door de grote vergroting gaat het in beeld krijgen van de vogel ook niet echt snel. En uit de hand fotograferen is er helemaal niet bij.
Wanneer ik digiscope doe ik altijd vanaf 1 plek zodat ik de setup kan opzetten en alvas scherp kan stellen op de plek waar ik de vogels verwacht. Natuurlijk verplaats ik me wel af en toe. _________________ Huidig:
Canon 400D, 400/5.6, 70-300 IS, 1.4 Kenko
Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Posted: Sun 29 Jan 2006, 17:20 Post subject:
Ik lees hier dus uit dat digiscoping zowieso afvalt. Blijft dus de 50-500 mm met extender over. Is de extender waarover ik in mijn eerste vraag bedoel dan wel bestemd voor AF, of heeft geen één extender die mogelijkheid. Indien niet is het volgens mij ook overdreven om een 50-500 aan te schaffen. Wellicht kan ik dan beter nogmaals een extender voor de 100-400 nemen en dan gaan sparen voor een vast brandpuntslens, of ga ik nu te snel??
De Soligor extenders ken ik verder niet maar ik heb eens de Tamron 1.4x en 2.0x convertors aangeschaft. Deze missen de drie pennen die de Canon extenders extra hebben. Hiermee kan de camera bepalen of de AF uit of aan kan, simpel gezegd.
Mijn ervaring met de Tamron 2.0x is niet best, met de 1.4x stukken beter. De 1.4x kon ik prima gebruiken bij mijn 10D en 100-400L lens.
Betere resultaten zijn inderdaad te halen door dichterbij te komen, zoals Peter Wijn al schreef. En verder veel proberen en geduld oefenen. Af en toe wat geluk is ook nooit weg natuurlijk.
Succes!
Groeten,
Peter _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Posted: Fri 17 Feb 2006, 16:37 Post subject:
Bedankt voor jullie reacties. Heb toch een soligor extender aangeschaft. Deze laat een Sigma 50-500 wel boven de 5,6 op AF werken. Nadeel is dan wel dat ik ook een 50-500 moet aanschaffen omdat deze niet werkt op mijn 100-400.
Zo blijft er altijd wat te wensen. Wellicht zal dit een schuilhut gaan worden. Denk dat daar toch de mooiste plaatjes vandaan komen.
Gender: Male Age: 62 Joined: 23 Jun 2005 Posts: 128 Location: Prinsenbeek
Posted: Fri 17 Feb 2006, 18:29 Post subject:
sorry richard voor de late reactie .
maar ik heb ook de soligor pro op mijn sigma 50-500mm gehad .
en ik kreeg er bijna geen enkele duidelijke foto uit .
deze was in combinatie met een 300D .
nu heb ik een 20D met een 100-400mm .
ook daar kocht ik de canon 1,4x II bij .ik dacht dan werkt alles wel .
maar ook daar moet je met de hand scherp stellen .
maar ik was dus ook daar niet blij met het resultaat (scherpte ) .
de meeste mislukte dus ook toen .ik heb de converter naderhand niet meer gebruikt :-( .
toch ga ik een keer de contakten afplakken .om de AF terug te krijgen .
de kwaliteit gaat wel een beetje achteruit vind ik .bij de foto's die er wel mee gelukt zijn .
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum