Ik ben afgelopen 16 november eens naar de OVP geweest. Ondanks dat het weer de dagen ervoor niet bijzonder was in de Flevopolder, toch maar er op uit. Doordat wij de dag er voor onze hond hebben laten inslapen, moest ik er even tussenuit. En dan te bedenken dat ik ook nog jarig was op de 16e. Voor mij dus even een afleiding om het verdriet te vergeten.
De laatste keer dat ik er was, is met het vogelfestival geweest, dus in een ander jaargetijde.
Heb geprobeerd om toch een bezoek te brengen aan zoveel mogelijk hutten.
Via de Grote Praambult het gebied ingereden, en vanaf de bult veel Edelherten gezien, die vlak langs de spoorbaan trokken. Tevens was er een Vos ter plekke.
Ik ben begonnen bij de Grauwe Gans, waar ik rond 9 uur aan kwam. De schutting vlak voor de hut is net iets te laag, waardoor ik direct al een Grote Zilver op de vleugels joeg, die mij aan zag komen.
Het was erg koud, en vogels waren er niet te zien. Terwijl ik aan het loeren was, kwam er over de hut een GZ aanvliegen, die zo van mij schrok, dat hij met een hoop kabaal direct weer opvloog. Niet alleen hij schrok, maar ook mijn rikketik sloeg even over.
Later landde hij alsnog achter het schiereilandje en vertoonde zich even achter het riet vandaan, zodat ik in ieder geval nog wat foto’s heb kunnen maken.
Dat uurtje Grauwe Gans viel dus best tegen.
Ook op het pad naar de hut weinig vogelbeweging. Wel wat bewegend riet gezien, maar dat zal wel wat wild zijn geweest.
Toen even naar de Kluut, waar het uitzicht redelijk wordt belemmerd door het gewas. Ook daar niets te beleven.
Met de auto over de Praamweg gereden en zag wat teletoeters uit auto’s hangen, en zowaar zat de Ruigpootbuizerd in de voor hem te kleine boompjes.
Na een aantal foto’s en waarnemingen de auto geparkeerd en een voettocht naar de Poelruiter gemaakt. Nu weet ik eindelijk hoe het bekende IJsvogeltakje er uit ziet.
Het leuke is dat diverse bezoekers aan je vragen; Is ie al geweest?
Aangezien ik niet voor de IJsvogel kwam en dit voor mij ook niet per se hoeft, is het wel een attractie geworden. Ook vanuit de Poelruiter geen gevederde vrienden kunnen waarnemen.
Op de weg naar huis ben ik ook maar even lang de Lepelaarplassen gereden, daar worden toch vaak mooie dingen waargenomen. Eerlijk gezegd vind ik dit de mooiste locatie en het zicht vanuit de hut is schitterend. Je moet er wel een eindje voor wandelen, maar dan heb je ook wat.
Hier heb ik een aantal leuke soorten kunnen zien, en fotograferen. De vogels blijven wel op gepaste afstand, dus een millimeter of 400 is wel het minimum.
Grote Zilverreigers, veel Slobeenden en Tafeleenden, een aantal Wilde Zwanen en een paar Rosse Stekelstaarten maakten de dag nog goed.
Achteraf toch een prachtige dag, mede door het weer, en een paar mooie soorten kunnen zien.