Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

OVP

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 May 2011, 19:59    Post subject: OVP
Beste mede fotograven, ik wil volgende week naar de ovp gaan . Om nu geen kostbare tijd te verliezen wil ik vragen of jullie een mooie plek voor mij weten, die makelijk te vinden is voor een oude man uit de stad. Ben er één keer geweest maar heb toen meer rond gereden dan geplaat.
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6
Canon Extender EF 1,4
Lowepro Slingshot 200 AW
Brenner Birdwatching schuiltent

Manfrotto 680B monopod B1

www.vogelsinnederland.weebly.com
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Sun 15 May 2011, 21:39    Post subject:
De beste plekken daar zijn naar mijn mening hut De Kluut en hut De Grauwe gans aan de Knardijk, info:

De Kluut: http://vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=105
De Grauwe Gans: http://vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=107

Bij hut De Kluut ligt ook het bezoekerscentrum (bij spoorwegviaduct), indien je een TomTom gebruikt kun je dit adres invoeren om hut De Kluut te bereiken:

Kitsweg 1
8218 AA Lelystad
Telefoon: 0320-254585
Openingstijden
apr t/m okt: op di t/m zo van 10-17 uur
nov t/m mrt: op di t/m zo van 10-16 uur
Meer info over het b.-centrum op www.staatsbosbeheer.nl

Vanuit het bezoekercentrum loopt er een wandelroute deels het gebied in, tijdens deze route kun je van alles tegenkomen, naast vogels ook vossen, edelherten en ook konincks.
Aan deze wandelroute liggen nog diverse hutten waarbij hut De Zeearend fantastisch zicht biedt, maar voor foto's ongeschikt door het glas in de ramen

De Zeearend: http://vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=106

deze hut biedt bijna hetzelfde zicht, maar zonder glas:
De Brandgans: http://vogelkijkhut.nl/vkh_info.php?id=302

Voor alle hutten adviseer ik wel om 's ochtends vroeg te gaan ivm het licht en....als het even kan doordeweeks ivm de drukte.
Veel plezier en succes in de OVP.

Groet,

Joep

Last edited by Joep Tomlow on Sun 15 May 2011, 21:50; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Sun 15 May 2011, 21:43    Post subject:
Ben gisteren geweest. De Kluut is nu niets, water staat te hoog, eilandje ligt dus onder water. Zit niets. Beter naar de hut de Zeearend lopen. Beetje mazzel kom je dan wel wat tegen: fitis, winterkoning, grauwe gans, tjiftjaf, aalscholver, gekraagde roodstaart, grote bonte specht.....
en wat er verder nog rondscharrelt.
Gisteren bij de Grote Praambult enorme kudde Koniks, schat zo`n 500 stuks. Heb me er bijna 3 uur vermaakt.

Groet,
Ruud

JWH

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 May 2011, 22:50    Post subject:
@Joep Tomlow:
Je vergeet nog de hut de Zilverreiger! In de hut zelf nestelen Boerenzwaluwen die op een meter naast je gaan zitten, hele leuke ervaring! Verder veel Rietzangers en wellicht nog steeds kansen op de Draaihals dat er al een paar weken zit. Ook kan je hier Baardmannetjes aantreffen. Kortom, zeker de moeite waard!
Back to top
Reply with quote

martijn1

PostPosted: Mon 16 May 2011, 5:33    Post subject:
JWH wrote:
@Joep Tomlow:
Je vergeet nog de hut de Zilverreiger! In de hut zelf nestelen Boerenzwaluwen die op een meter naast je gaan zitten, hele leuke ervaring! Verder veel Rietzangers en wellicht nog steeds kansen op de Draaihals dat er al een paar weken zit. Ook kan je hier Baardmannetjes aantreffen. Kortom, zeker de moeite waard!

ze gaan zowel binnen zitten alsop het bekende stokje heb er een hele mooie serie kunnen maken, onder anderen de paring..
verders gewoon "het rondje maken" kom je genoeg tegen..

LidideBoer

PostPosted: Tue 23 Aug 2011, 11:33    Post subject: fietsen?
Ik wil van de week naar het OVP gaan maar is het ook mogelijk om daar de hutten per fiets te bereiken.
Vanwege een slechte knie kan ik geen grote wandelingen maken,dus neem ik altijd mijn fiets in de auto mee, 2 zijtassen,en stop daar al mijn fotospullen in.
Ik heb al op het forum gekeken waar de mooie fotoplekken zijn.
Graag hoor ik het van jullie,groetjes Lidi

ps even iets heel anders,kan iemand mij zeggen hoe ik een filmpje die ik heb gemaakt(130mb)kan verkleinen om per mail te versturen?bedankt alvast.
gitzo statief 3poot
swiss balhoofd
zwengelkop
Back to top
Reply with quote

Speedy B

PostPosted: Tue 23 Aug 2011, 12:12    Post subject:
@Lili
Probeer deze eens.
Je kan je bestand dan uploaden naar deze website en krijg dan een linkje van het adres waar deze weer opgehaald kan worden.
Werkt perfect voor grote bestanden!

Canon 50D en veel te weinig glas Wink
Wereldkiek
Back to top
Reply with quote

aramir

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Aug 2011, 20:36    Post subject:
Per fiets de ovp in is moeilijk...je kan er wel omheen, maar de hutten zijn eigenlijk alleen per voet te bereiken.Of per mtb maar dan gaat je knie er nog meer aan..afgezien van het feit, dat het waarschijnlijk gewoon niet mag...

JMKimstra

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 24 Aug 2011, 11:07    Post subject:
@Lidideboer, De enige hut die bijna helemaal per fiets te bereiken is is die bij de lepelaarsplassen. Fiets neerzetten waar het scherm begint en dan nog héél klein stukje lopen. Verder is het allemaal lopen. De hut bij de het bezoekerscentrum aan de Knarweg (hut de Kluut) is vlak bij de parkeerplaats, die is dus ook te voet te bereiken denk ik. Er staat zelfs nog een bankje onderweg, om even uit te rusten, maar is niet meer dan 50m lopen totaal.

Wat je ook kunt doen is naar de praamweg rijden, bij het veerooster. Veel mensen zetten daar de auto in de berm en zien wel wat er komt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Janneke.

PS over filmpjes per email versturen weet ik niks, maar is het niet makkelijker ze op youtube of Vimeo te zetten en de link te versturen?
Back to top
Reply with quote

Pelobates

PostPosted: Wed 24 Aug 2011, 15:40    Post subject:
De kluut is inderdaad heel weinig lopen! slechts een meter of 25.

Groet Vincent
Reply with quote

Hoven
Guest

PostPosted: Sun 13 Nov 2011, 23:40    Post subject:
Allemaal goede suggesties, maar ik mis toch echt De Krakeend langs de Praamweg! Om meerdere redenen: blijf eerst even langs de praamweg turen over het veld aan je rechter hand (als je van Lelystad komt). Grote kans op buizerd, havik, sperwer, kiekendief (blauw en bruin) en zelfs rode wouw heb ik al meerdere malen gezien. Deze vliegen over de aldaar lopende koniks en je zou goed een vos kunnen zien lopen. Ga daarna naar De Krakeend. Vooral rond een uurtje of 10 heb je goede kans op: zilverreiger, diverse steltlopers, diverse eenden (smient, wintertaling, slobeend, krakeend, etc), grauwe gans, ree, vos én één van de eerder genoemde roofvogels in 1 beeld!! (geloof me, het is me overkomen) Als je plaats neemt in de hut met uitzicht richting de deur dan heb je nu grote kans op diverse vogels die de rode bessen komen plukken, waaronder grote lijster, staartmezen, koperwieken en kramsvogel en regelmatig bezoekt een klapekster het gebied. (je begrijpt ondertussen dat ik de huidige najaarssituatie beschrijf...) Mocht het toch tegenvallen op de dag dat je er bent, dan kun je altijd nog doorlopen en tussen de andere verveelde fotografen zitten wachten op "het ijsvogeltje op tak" in De Poelruiter. Maar die foto's kun je geloof ik beter niet meer op BP plaatse... Smile

Trouwens, ook leuk: nonnetjes vanuit De Grauwe Gans...

Oh ja, en mocht het als een verkooppraatje klinken: ik ben door ervaring inderdaad erg enthousiast geworden over dit fantastische gebied!
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Sat 19 Nov 2011, 12:20    Post subject:
Ik ben afgelopen 16 november eens naar de OVP geweest. Ondanks dat het weer de dagen ervoor niet bijzonder was in de Flevopolder, toch maar er op uit. Doordat wij de dag er voor onze hond hebben laten inslapen, moest ik er even tussenuit. En dan te bedenken dat ik ook nog jarig was op de 16e. Voor mij dus even een afleiding om het verdriet te vergeten.

De laatste keer dat ik er was, is met het vogelfestival geweest, dus in een ander jaargetijde.
Heb geprobeerd om toch een bezoek te brengen aan zoveel mogelijk hutten.
Via de Grote Praambult het gebied ingereden, en vanaf de bult veel Edelherten gezien, die vlak langs de spoorbaan trokken. Tevens was er een Vos ter plekke.
Ik ben begonnen bij de Grauwe Gans, waar ik rond 9 uur aan kwam. De schutting vlak voor de hut is net iets te laag, waardoor ik direct al een Grote Zilver op de vleugels joeg, die mij aan zag komen.
Het was erg koud, en vogels waren er niet te zien. Terwijl ik aan het loeren was, kwam er over de hut een GZ aanvliegen, die zo van mij schrok, dat hij met een hoop kabaal direct weer opvloog. Niet alleen hij schrok, maar ook mijn rikketik sloeg even over.
Later landde hij alsnog achter het schiereilandje en vertoonde zich even achter het riet vandaan, zodat ik in ieder geval nog wat foto’s heb kunnen maken.
Dat uurtje Grauwe Gans viel dus best tegen.
Ook op het pad naar de hut weinig vogelbeweging. Wel wat bewegend riet gezien, maar dat zal wel wat wild zijn geweest.
Toen even naar de Kluut, waar het uitzicht redelijk wordt belemmerd door het gewas. Ook daar niets te beleven.
Met de auto over de Praamweg gereden en zag wat teletoeters uit auto’s hangen, en zowaar zat de Ruigpootbuizerd in de voor hem te kleine boompjes.
Na een aantal foto’s en waarnemingen de auto geparkeerd en een voettocht naar de Poelruiter gemaakt. Nu weet ik eindelijk hoe het bekende IJsvogeltakje er uit ziet.
Het leuke is dat diverse bezoekers aan je vragen; Is ie al geweest?
Aangezien ik niet voor de IJsvogel kwam en dit voor mij ook niet per se hoeft, is het wel een attractie geworden. Ook vanuit de Poelruiter geen gevederde vrienden kunnen waarnemen.
Op de weg naar huis ben ik ook maar even lang de Lepelaarplassen gereden, daar worden toch vaak mooie dingen waargenomen. Eerlijk gezegd vind ik dit de mooiste locatie en het zicht vanuit de hut is schitterend. Je moet er wel een eindje voor wandelen, maar dan heb je ook wat.
Hier heb ik een aantal leuke soorten kunnen zien, en fotograferen. De vogels blijven wel op gepaste afstand, dus een millimeter of 400 is wel het minimum.
Grote Zilverreigers, veel Slobeenden en Tafeleenden, een aantal Wilde Zwanen en een paar Rosse Stekelstaarten maakten de dag nog goed.

Achteraf toch een prachtige dag, mede door het weer, en een paar mooie soorten kunnen zien.

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum