Ik vind het resultaat belangrijker dan het gebruiksgemak. Achter de computer zitten is al een heel stuk comfortabeler dan in die kille doka wat je vroeger deed. De fuji heet zich te onderscheiden in beheersing van dynamisch bereik en van ruis. Geen enkel programma begrijpt precies hoe ze dat moeten toepassen, maar de eigen software haalt er het maximale uit, en dat is ook logisch. Het gebruiksongemak ligt bij die software in traagheid: voor elk stapje moet hij weer een paar seconden rekenen. Daardoor zijn fijne verschillen ook niet heel makkelijk in te stellen.
Ook heeft hij geen optie om een naam te kiezen als je uiteindelijk in TIF of JPG opslaat (hij gebruikt de originele naam, en als je die al een keer hebt gebruikt komt er gewoon een _2 of _3 achter), wel de map waar hij in verdwijnt, al moet je dat vooraf bij de instellingen aangeven.
Wat hij wel kan is dat je bv 12 foto's bewerkt, vervolgens de software aan het werk zet, even een boodschapje doen en dan is hij daarna klaar met elke foto netjes zijn eigen instellingen.
Heet het Raw bestand bij fuji RAF, hij zet voor elke foto een RAG bestand neer met de gebruikte instellingen, en je mag zelf bij de opties aangeven waar die RAG bestandjes komen en waar hij ze dus vandaan haalt. Ik laat ze lekker in de map van de oorspronkelijke bestanden staan. Het RAW bestand zelf wordt niet aangetast.
Raw is ruwe data, dat is duidelijk. Het negatief van vroeger, met die afgrijselijke oranje kleur waar je met de beste wil van de wereld geen behoorlijk idee van kon krijgen over hoe mooi het zou kunnen worden.
Ik begrijp van Ruud dat het bij canon zuiver ruwe data is, maar bij fuji en nikon niet? Wat zit er bij dat bij canon niet zit? de informatie over de camera-instellingen?
Als je dus een canon raw bestand opent in die eigen software, krijg je dan het ruwe bestand volledig neutraal te zien? Ik zal maar zeggen, vergelijkbaar met dat oranje negatief? Of toch een omgerekend plaatje volgens default parameters bijvoorbeeld?
Zoiets doet silkypix. En dat heeft vervolgens een aantal andere vooringestelde ideetjes, zeg maar. Zo heeft ie neutraal, dat het ruwe bestand zou moeten benaderen, landscape, maar ook crap zoals nostalgic toy camera (alsof iemand dat ooit zou willen). Ik weet dat lightroom dat ook heeft. Weg er mee! Daarvoor ga je geen raw bewerken, toch?
Ik denk toch, je koopt vooral een camera. Die heeft bepaalde features, waar je het voor doet. Die features wil je ten volle benutten.
Hoe kan dat beter dan met 100% speciaal daarvoor ontwikkelde software?
Volgens mij heeft Nikon daar toch het beste programma voor gemaakt. Met de meeste mogelijkheden en fijn in gebruik.
Snapt iedereen het nog, trouwens? Ik ook? Volgens mij ga ik het al schrijvende beter snappen!
grtz, josephine