Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Meeloopeffect op kwetsbare soorten
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 11 Sep 2009, 18:40    Post subject: Meeloopeffect op kwetsbare soorten
Het is al eens eerder aan de orde geweest maar we willen er nogmaals op wijzen dat zodra we constateren dat er een meeloop-effect op kwetsbare soorten dreigt te ontstaan we de betreffende foto’s niet tot de site zullen toelaten.
De Bosuil van Kruimelwerk is daar inmiddels een voorbeeld van. Twee dagen na plaatsing werd er zojuist van exact dezelfde vogel in exact dezelfde holte een foto aangeboden; je kunt je afvragen wat jouw foto hier dan nog toevoegt. Het enige wat ermee bereikt wordt is dat er een toeloop gaat ontstaan en daar is in de eerste plaats de Bosuil zeer zeker niet mee gediend.
Het zou toch meer voldoening moeten geven uniek eigen werk te presenteren; het zou de variatie op Birdpix alleen maar ten goede komen.
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 11 Sep 2009, 19:19    Post subject:
Prima actie. Daardoor loop je ook minder het risico op "verzadiging". Originele foto's zijn veel boeiender.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Robbert de Smet

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 11 Sep 2009, 19:23    Post subject:
Ik ben het ook volkomen eens met de 'actie'

Groeten,

Robbert.
Reply with quote

Arjan Esschendal

PostPosted: Fri 11 Sep 2009, 19:57    Post subject:
Inderdaad een goed actie. En daarnaast moet je altijd bij het plaatsen van een foto afvragen of het nog toegevoegde waarde heeft voor deze site.

Kruimelwerk
Guest

PostPosted: Fri 11 Sep 2009, 20:01    Post subject:
Dag Ad,

Het door jou hierboven geschetste beleid begrijp en onderschrijf ik volkomen.
Vandaag heb ik een tweede foto van dezelfde bosuil op dezelfde locatie ingestuurd.
Na de eerste foto wilde ik nu een close-up tonen van het prachtige beest met z'n vlijmscherpe snavel. Deze tweede foto werd op vrijwel hetzelfde moment geschoten als de eerst getoonde.
Dit is, zoals jij het kenmerkt 'mijn unieke werk'.
De foto werd echter niet geplaatst.
Wanneer de foto niet aan de kwaliteitseisen voldoet, dan behoort deze in het 'tijdelijke' te verdwijnen. Dat kan uiteraard nog en dan is dit betoog (te) voorbarig. Die beslissing respecteer ik.

Doch wanneer de foto geweerd is vanwege de bescherming van kwetsbare soorten dan begrijp ik er niets meer van! Sterker nog: dat is nonsense!
Of mogen er door een gebruiker geen twee verschillende foto's ingezonden worden van dezelfde vogel op dezelfde stek?
Ik was daar pakweg een kwartier; geheel alleen. De locatie heb ik aan niemand bekend gemaakt.
Van verstoring was absoluut geen sprake.
(Zie mijn tweede commentaar onder de foto van de bosuil).

Of ik nu één of tien foto's aanbied, hetgeen ik uiteraard niet van plan ben; het maakt voor de bescherming niets (meer) uit. Een tweede foto wijst niemand de weg.
Kortom; ik verwacht de tweede foto terug in het verzamel- of tijdelijke album.
Het domweg weren van deze specifieke foto is de kortste weg naar ongeloof, onbegrip en naar het land waar overtuiging en de juiste argumenten diep begraven liggen.

Met groet, gedachten en een glimlach,
Kees (Kruimelwerk) Keizer
'Waar licht het landschap raakt'

Last edited by Kruimelwerk on Fri 11 Sep 2009, 20:24; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ad Sprang

PostPosted: Fri 11 Sep 2009, 20:12    Post subject:
Dag kees,

Ondanks het feit dat je het aan niemand hebt verteld staan er nu al 2 concurrerende (vrijwel identieke) foto's in de wacht welke conform ons beleid niet tot de site zullen worden toegelaten.
Jouw tweede foto is nog onderwerp van discussie; gun ons even de tijd de meningen af te tasten Wink
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 10:41    Post subject:
Interessant dit. Vorig jaar werden foto's van bosuilen in holten zoals deze nog geweigerd, omdat dit in theorie nestholten kunnen zijn (en die zijn jaarrond in gebruik, ook als rustplek/slaapplaats bijvoorbeeld, en ook nog eens jaarrond beschermd). Is er wat veranderd in het birdpixbeleid?

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote

Ad Sprang

PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 11:19    Post subject:
Nee hoor, ook afgelopen jaren zijn incidenteel foto's getoond van Bosuilen in de opening van een holte of schoorsteen. Alleen de eerste of eventueel tweede foto van de eerste fotograaf komt hooguit in aanmerking; vervolgopnamen van meelopers worden in het belang van de rust van de vogel(s) niet toegelaten. Als een lokatie al in zijn geheel werd geweerd dan heeft dat altijd een reden gehad waarbij nogmaals het belang van de vogel preveleerde boven het plaatje.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 11:34    Post subject:
Ok, thanks voor de uitleg Ad. Gaat birdpix trouwens ooit nog eens serieus beleid ontwikkelen hoe om te gaan met soorten van de Rode Lijst of (andere) soorten met een hoge graad van verstoringsgevoeligheid of kwetsbaar biotoop, of blijft het (ad-hoc) inspringen op actuele situaties? Bij Nederpix is destijds samengewerkt met een aantal soortgroep-gerichte PGO's als de Vlinderstichting, Ravon en de VZZ om te bepalen hoe om zou moeten worden gegaan met kwetsbare soorten. Ik denk eigenlijk dat het wel verstandig is om iets dergelijks te doen, omdat bp zich altijd zal moeten verdedigen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Er is (voor zover ik weet) geen beleid waar op terug kan worden gevallen (maar wellicht heb ik het mis?).

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote

Ad Sprang

PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 11:37    Post subject:
Wordt reeds achter de schermen aan gewerkt. Zodra de tijd daar rijp voor is volgt communicatie naar de BP-gebruikers Wink .
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 11:56    Post subject:
Beleid is er wel degelijk alleen niet specifiek voor Rode Lijst soorten. En vanuit de gedacht 'keep common birds common' zou je ook geen onderscheid moeten maken. Ik vind het verstoren van een nest van een gewone soort net zo erg als van een rode lijst soort.

Vanuit een andere rol heb ik dit onderwerp meerdere malen bij Vogelbescherming aan de orde gesteld en tot nu toe heb ik niet bepaald de indruk dat dit probleem erg leeft bij de directie van Vogelbescherming Nederland. Eerder is men positief over de bijdrage van Birdpix aan de vogelbescherming. Wie weet is daar inmiddels verandering in gekomen..
Reply with quote

Adri de Visser

PostPosted: Sat 12 Sep 2009, 20:05    Post subject:
Interessante topic.
@Luc: Ik ben het wel met je eerste reactie eens,ik kan me herinneren dat een soortgelijke foto van een Bosuil(ik weet niet of het dezelfde locatie was)van Koos Dansen vorig jaar een aantal dagen op BP heeft gestaan en daarna verwijderd is.
De eisen/normen van BP lijken dus inderdaad gewijzigd.
@ Marcel: Bespaar je de moeite bij Vogelbescherming.
Ik ben daar vorig jaar op kantoor geweest om vragen te stellen over de overdaad van nestfotografie in hun blad ''Vogels".
Uitermate netjes te woord gestaan en daar werd mij gevraagd mijn bezwaren per email kenbaar te maken.
Dit heb ik vervolgens gedaan,waarop ik.een overigens net antwoord kreeg dat nestfotografie nu eenmaal aanslaat bij een groot publiek(aaibaarheidsfactor) en dus commercieel interessant is voor de Vogelbescherming.
Zij werven o.a. hierdoor veel leden en nieuwe leden brengen nu eenmaal meer geld in het laatje dan een verstoord nest van een lijster of grauwe kiekendief.
Wel zeggen ze dat ze voor het fotowerk uitsluitend gebruik maken van kundige fotografen.
Mijn verweer dat ze m.i. ook een voorbeeldfunctie hebben woog niet op tegen de commerciele belangen,waarop ik in ieder geval mijn lidmaatschap heb beeindigd.
Wat betreft de Bosuil in de nestholte,mijn idee,niet plaatsen op BP.

Met vriendelijke groet Adri de Visser

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 13 Sep 2009, 9:30    Post subject:
Het idee van een lijst met soorten lijkt me niet echt veel toevoegen. Het meeloopeffect is voor mensen, die regelmatig op de site kijken echt wel zichtbaar. En met het maken van een lijst lijkt het erop dat je bij andere soorten wel mag gaan meelopen.
Over flitsen: er staan flitsfoto's op de site, dus kennelijk is het niet verboden. Heel vaak geeft het echter geen mooie foto's en de kans dat bij een foto met flits veel commentaren over het flitsen gaan is vrij groot aanwezig. Soms kan bijvoorbeeld invulflits wel zorgen voor een fijnere belichting en waarschijnlijk is het de meesten wel eens opgevallen dat flitsen overdag veel minder irritant is voor het onderwerp dan flitsen in het donker. Zelf gebruik ik mijn flitser eigenlijk nooit, maar anderen doen het wel (de springende Waterral van Adri Hogendijk bijvoorbeeld).
En Bart... maak je geen zorgen over wat wel en wat niet mag, want je plaatst toch geen foto's, dus de kans dat je een foute foto plaatst is niet zo erg groot.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Sun 13 Sep 2009, 10:47    Post subject:
leo snellink wrote:
Het idee van een lijst met soorten lijkt me niet echt veel toevoegen. Het meeloopeffect is voor mensen, die regelmatig op de site kijken echt wel zichtbaar. En met het maken van een lijst lijkt het erop dat je bij andere soorten wel mag gaan meelopen.
Groeten, Leo

Dat is niet helemaal waar Leo: door kwetsbare soorten te definieren laat je ook aan terreinbeheerders zien dat je van goede wil bent. Het is helaas zo dat bij veel terreinbeherende instanties de kreet "birdpixer" een negatieve bijklank heeft, dat is een feit en ik zou daar als ik birdpix was echt wat mee doen. Maar goed, ik begin me zo langzamerhand een roepende in de woestijn te voelen. Ik stop er ook mee, want ik krijg het gevoel dat er irritaties beginnen te ontstaan.

Mocht je wat voorbeelden willen zien van hoe dergelijke lijsten eruit kunnen zien: zie de vlinder- en libellenlijst, of de reptielen- en amfibieënlijst.

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote

Marcel van Kammen

PostPosted: Sun 13 Sep 2009, 22:55    Post subject:
@adri de visser: nestfotografie is niet verboden,en niet schadelijk als het gedaan wordt door mensen met verstand van zaken. Ik zie niet in waarom dat soort foto's niet in een blad genaamd "Vogels" mag staan. Het gaat over vogels en die zitten ook op nesten. Dat is 1 van de belangrijkste dingen die ze doen en het lijkt me wat dat betreft nogal volkomen logisch dat dat ook aan bod komt in een blad dat over vogels gaat. Sorry,maar wat mij betreft is dat een volkomen belachelijke reden om een abbonement op te zeggen.

Nu weer even ontopic: om het meeloop effect te voorkomen wat je hebt op een site als deze en er voor te zorgen dat de site een beetje met originele foto's gevuld wordt vind ik het wel een goed besluit om ze even niet te plaatsen. Voor je het weet staan er 30 mensen die precies dezelfde foto van diezelfde uil in diezelfde boom willen. Uiteindelijk worden er dan 100-en foto's vamn die slapende of 1 oog openende uil gemaakt en hier aangeboden, lijkt mij nou niet echt heel interessant om dat allemaal aan te moeten zien. De eerste 2 waren mooi, de rest mag iets anders leuks fotograferen en aanbieden hier,maar dat is mijn mening. Anders kunnen we gewoon net zo goed de fotograaf allemaal een mailtje sturen en vragen om een foto van hem te mogen hebben, aangezien foto's van een slapende uil verder weinig verschillend zullen zijn als je ze van 10 fotografen naast elkaar gaat leggen.

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote

Ad Sprang

PostPosted: Tue 15 Sep 2009, 16:30    Post subject:
@Bart40

Quote:
Bovendien buiten het broedseizoen.. als hij het zat is dan gaat hij gewoon weg.

hier raak je onbedoeld de kern van het topic:
Dat willen we nu juist voorkomen Cool
Back to top
Reply with quote

Ad Sprang

PostPosted: Tue 15 Sep 2009, 20:27    Post subject:
blijkbaar is de kern van het verhaal maar moeilijk te bevatten. We willen voorkomen dat dit soort plaatsgebonden vogels worden overlopen door fotografen met alle mogelijke gevolgen voor vogel én omgeving van dien. Ook buurtbewoners zijn er niet altijd van gediend dat er dag in dag uit hordes fotografen rondom zo'n boom bivakkeren. Wij nemen onze verantwoording in deze door de eerder genoemde maatregel te handhaven.
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Tue 15 Sep 2009, 21:05    Post subject:
In deze interpreteer ik het door BP gemaakte beleid als dat de fotograaf die als eerste een bijzondere vogel "ontdekt" (m.b.t. een bepaalde locatie), toevallig of door veel uren te struinen, wordt beloond met enige mate van exclusiviteit op het plaatsen van een foto van die vogel op BP. Dit, in het belang van de vogel al dan niet in samenhang met het gebied en niet in het belang van de fotograaf. Ergens moet een grens worden getrokken en omdat deze grens niet in steen is geschreven, lijkt deze van situatie tot situatie wel eens een beetje te verschuiven. Zo gaat dat nu eenmaal. Als dat nog niet te verkroppen is, is er altijd nog het gegeven dat de goeden moeten lijden onder de slechten.
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 16 Sep 2009, 17:55    Post subject:
Sorry Bart, maar ik snap jouw niet. Kijk nu eens je laatste alinea:

Quote:
Wat je hiermee bereikt is dat je het competitiegedrag promoot want als je de eerste bent die hem plaatst is er niks aan de hand integendeel zelfs. Dus het is zaak als je een melding doorkrijgt dat je als een achterlijke naar die locatie rijdt (goed voor de CO2 uitstoot) je foto's maakt en als een idioot naar het eerste de beste wifipunt rijdt om je foto's up te loaden. Lofzang en hulde zijn dan je deel hier op birdpix. Kom je daarna...tja ach dan ben je een meeloper. Niet goed bezig.

Dat is nu net wat we willen voorkomen!

En wanneer je een melding krijgt, hoe kun je dan de eerste zijn?
Reply with quote

john.bre

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 16 Sep 2009, 22:41    Post subject:
STELLING:En wanneer je een melding krijgt, hoe kun je dan de eerste zijn?

heel simpel !!! als de eerste melding op waarneming.nl of dutch birding ziet of krijgt via de telefoon ben je wel de eerste ,en als je ze dan ter plaatse en vanaf de labtop vanuit de auto per wifi stuurt naar deze site.
(gelukkig doe ik niet mee aan deze race,en heb geen labtop of wifi).
groeten john
Reply with quote

j.geerlinks

PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 7:46    Post subject: Bosuil
Na lang twijfelen om te reageren doe ik het dan toch maar.
De betreffende bosuil hoe ik al in de gaten vanaf januari 2007!
Ik heb in maart 2007 hier al een foto van geplaatst deze werdt toen niet toegelaten i.v.m. mogelijke nestfotografie!
Tot mijn verbazing zie ik nu wel foto's verschijnen van dezelfde bosuil op birdpix. Ik vind het erg leuk voor kruimelwerk dat hij geplaatst is en vind ook dat de twee foto's erg mooi zijn maar vind het wel vreemd.
Bart40 schrijft dat het nog rustig is op deze locatie maar ik denk dat hij daar anders over had gedacht als hij op zaterdag of zondag op de locatie komt. Het is er sinds 2007 zeker drukker geworden. (meeloopeffect? ik weet het niet)
Sinds 2007 is er heel wat veranderd en heeft deze uil waarschijnlijk alle soorten en maten lenzen en body's wel gezien.
Maar om met het al eerder aangekaarte punt af te sluiten.
Volgens mij is het beleid wel veranderd of wordt het verschillend geinterpreteerd door de moderatoren.
De eerste foto van deze bosuil niet wordt toegestaan i.v.m. nestfotografie en 2 jaar later wordt een soortgelijke foto van de dezelfde locatie wel geaccepteerd!

Groeten Jorrit
Reply with quote

Kruimelwerk
Guest

PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 8:32    Post subject:
Dag Ad en andere BP-luitjes,

De discussie hier heb ik uiteraard gevolgd. Een scala aan meningen, zienswijzen en inzichten trekt voorbij.
In heel veel commentaren schemert wel een waarheid; iedereen heeft zo zijn of haar eigen waarheid.
Nee, ik ga er geen nieuwe aan toe voegen.

Om het gevoel van onrechtvaardigheid en onvrede van enkelen, terecht of ten onrechte, weg te nemen, zou ik het volgende willen voorstellen:

- verwijder alle foto's van deze uil; de mijne het eerst!

In ieder geval wordt dan iedereen in dit specifieke geval gelijk behandeld.

Al eerder schreef ik dat het leven toch veel meer is dan een bosuil-plaatje. Het is alles ijdelheid en najagen van wind!
Indien niet alle foto's kunnen worden verwijderd, dan verzoek ik ten minste die van mij te verwijderen.
Het 'verlies' van een mooie bosuil-foto wordt met een knipoog genomen en is onvindbaar in de lijst van 'verliezen' die men elders in het leven moet incasseren.

Ik merk wel wat er gebeurt, doch hoop dat op dit punt de rust wederkeert.

Met groet, gedachten en een glimlach,
Kees (Kruimelwerk) Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 8:35    Post subject:
Ik kan het niet laten om hier nog even op te reageren:
Quote:
STELLING:En wanneer je een melding krijgt, hoe kun je dan de eerste zijn?

heel simpel !!! als de eerste melding op waarneming.nl of dutch birding ziet of krijgt via de telefoon ben je wel de eerste ,en als je ze dan ter plaatse en vanaf de labtop vanuit de auto per wifi stuurt naar deze site.
(gelukkig doe ik niet mee aan deze race,en heb geen labtop of wifi).
groeten john

Wanneer je een melding ziet op genoemde sites, ben je niet de eerste, dat is een waarneming van een ander! Sorry dat ik een beetje naïef ben, maar ik ben nog van het type dat ik mijn 'eigen' vogels probeer te ontdekken. Al geef ik direct toe dat ik bij een voor mij aansprekende soort ook wel eens ga kijken bij een 'twitch'.
Reply with quote

josephine

PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 12:01    Post subject:
Meelopen is denk ik iets wat je op geen enkele manier voorkomt. Zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar. Ik denk dat de mensen die het beleid bepalen dat ook wel weten. Maar met dat beleid geef je een mening, een richting weer, vind ik wel goed hoor! Ik merk dat mensen tegenstrijdigheden in het beleid vinden, en die worden met een zekere trots hier verwoord, maar laten we blij zijn met de niet zo scherpe kantjes van het beleid, daar kun je aan zien dat we met mensen en niet met robots te maken hebben.

Voor sommige soorten heb ik ook nog wel eens "meegelopen". Dat was reuze gezellig. Ik denk aan de ruigpootbuizerd, deze winter. Je kon op Birdpix de foto's gebruiken voor het spelletje "zoek de verschillen". Gaaf! Ook mijn foto zat er bij, maar toen ik later een veel originelere plaatste, werd die niet geplaatst. Grmpffff! #evil

Ik heb maar niet gemopperd omdat ik wel snapte dat bij dat enorme aanbod van ruigpoterts mijn foto niet echt meer veel toevoegde.
Vind het maar niet zo erg. De mods zijn ook maar mensen en als ze rücksichtslos alles maar plaatsen, dan heeft BP niet zo heel veel waarde meer denk ik.

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Peter Lindenburg

PostPosted: Thu 17 Sep 2009, 13:36    Post subject:
Ik vind dat het beleid van Birdpix uitermate verstandig is. Grote toeloop op een enkele vogel vergroot de kans op verstoring. Het kan ook goed gaan, maar de kans dat het mis gaat groeit gewoon.

Daarnaast vind ik het bizar dat in een land met 4000-5000 broedparen bosuil (zie http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_park_bos/Bosuil_strix-aluco.html) een enkele bosuil wordt bezocht. Het is net als destijds met de blauwborsten in Utrecht, 9000-11000 broedparen (zie http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_plas_moeras/Blauwborst_Luscinia-svecica.html).

Ik vind het dus erg goed dat het beleid er op gericht dat men z'n eigen vogel zoekt in plaats van veel toeloop op een enkele lokatie te steunen. Vogels zat in Nederland!

groet Peter Lindenburg

ps) er is al eerder op gewezen: lees het interview met Rein Hofman eens. Als iedereen het zo zou aanpakken zouden er meer mooie foto's zijn en minderverstoring. http://www.overmeersevogels.be/interview.htm[/url]
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum