Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

D200 + Sigma 80-400 EX OS of Nikkor 80-400 ED VR?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 26 Nov 2006, 18:25    Post subject: D200 + Sigma 80-400 EX OS of Nikkor 80-400 ED VR?
Ik heb gister mijn Canon EOS 300D geschikt kunnen inruilen voor een Nikon D200.

Ik ben overgestapt op Nikon omdat mijn vader met een FutjiFilm Finepix Pro S3 fotografeert,
die overigens ook Nikon lenzen gebruikt.
Voortaan kunnen we onderling lenzen uitwisselen.

Als eerste moet ik zeggen dat het een geweldige Camera is.
Een gigantische vooruitgang op de (bejaarde) 300D.

Vanwaar dit topic. Op mijn 300D had ik een Sigma APO 80-400 EX OS.
Deze lens is mij goed bevallen tot dat ik er problemen mee kreeg (zie ander topic)
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=2067

Nu zoek ik voor mijn Nikon D200 een telezoomlens.
De Sigma was qua scherpte mij zeer goed bevallen,
en is redelijk te betalen voor een student.
De lens heeft als nadeel dat de AF niet erg snel is.

Nu is mijn vraag of de Nikkor AF-D 80-400MM/4.5-5.6 VR die 600 euro duurder is dan de Sigma zo veel voordeel heeft dat het de meerprijs waard is?
Volgens reviews maken de lenzen qua scherpte elkaar zeer weinig.
Zijn er mensen die ervaring hebben met beide lenzen? is de Nikkor veel sneller?

alvast bedankt,

frankb

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Nov 2006, 0:13    Post subject: D200 + Sigma 80-400 EX OS of Nikkor 80-400 ED VR?
Pascal,

De Nikon 80-400 heeft een erg langzame autofocus, langzamer dan de Sigma naar ik heb begrepen. Ik heb de lens zelf gebruikt op D1X en D200. Ik neem aan dat je de lens voornamelijk wilt gebruiken voor vogelfotografie. Dan zul je bijna nooit het gebied onder 300/400mm nodig hebben. Kijk eens naar de Nikon 300 4.0 AFS: ragscherp en snelle autofocus, ook met 1.4/1.7 converter (Met 1.4 scherper dan 80-400 op 400mm). Deze combinaties heb ik zelf gebruikt en heb spijt dat ik de 300 heb weggedaan.
groet
Frank
Back to top
Reply with quote

Glenn Vermeersch

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Nov 2006, 10:09    Post subject:
Pascal,

ik kan Frank bijtreden. Heb zelf net de D200 gekocht en ik gebruik hem in combinatie met de 300 mm AF-S f4 van Nikon samen met TC 1.4 en 2. Vooral met de 1.4 levert het geheel bijzonder scherpe resultaten af. M'n eerste indruk is dat ik er met de D200 ook nog meer kan uithalen wat snelheid betreft t.o.v. de D70. Heerlijke lens, zou hem nooit willen ruilen voor de 80-400!

Martine

PostPosted: Mon 27 Nov 2006, 23:30    Post subject:
Ik heb geen ervaring met de sigma lens. Wel met de 80-400mm van nikon en de onlangs aangeschafte 300 mmAFS. Vindt dat de 300 mm een stuk sneller autofocust en dat de foto' s beter van scherpte zijn als met de 80-400mm.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 28 Nov 2006, 8:57    Post subject:
soms heb je als fotograaf wel korter dan 400 mm nodig. De 80-400 is een uitstekende lens met een beste plek rond F8/F11, maar vol open zeker niet slecht. Het zoombereik is natuurlijk zijn sterke kant. Voor safari, als je afwisselt tussen grotere en kleinere beesten, is dit ideaal. Ook in NL, als je gaat wandelen en je familie-portretjes en een overvliegende visarend wilt combineren.

Ik zou niet weten waarom de sigma trager zou zijn dan de nikkor. Zelfde lichtsterkte, zelfde aandrijving (misschien een andere focusslag, maar dat betwijfel ik).

Ik zou gaan voor een 300 F4 AF-S VR, te zijner tijd, als nikon die ooit gaat maken. Optisch aanzienlijk beter, ook vol open met tc1,4 en veel snellere autofocus. En tot die tijd? een 300 F4 AF-S en een goed statief, misschien toch maar de nikkor zoom (goede referenties, ook mechanisch) of de sigma (goedkoper), misschien een 70-200 VR met tc2.0 - optisch minder > 200 mm, maar tot 200mm prachtig. of toch een canon, maar dat gold niet voor jou.
tja.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum