Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sigma 50-500 ( Bigma)
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Jan 2007, 14:58    Post subject: Sigma 50-500 ( Bigma)
Heeft er iemand ervaring met de Sigma 50-500, voor Sony of Minolta Digitaal. Ik heb nl. interesse in deze lens , maar hoor nog al eens negatieve geluiden over deze lens.

Peewee

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Jan 2007, 18:19    Post subject:
Ik overweeg zelf ook deze lens te kopen (Canon passing) en heb al e.e.a. op het internet opgezocht. Kijk eens op deze site. Engelstalig maar met erg veel info over deze lens. Komt er oha goed uit. Zwaar maar ook vele pluspunten.

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=105&sort=7&cat=all&page=3

Verder lees ik op de site van sigma het volgende en dat is wel jammer als je dus minolta passing hebt.

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3307&navigator=3

The HSM models (the HSM is only available for AF Canon, Nikon and Sigma Mounts) provide quiet high-speed AF function, as well as full time manual focus capability.
Back to top
Reply with quote

Rubecula

PostPosted: Sun 01 Feb 2009, 21:19    Post subject:
Ook ik ben aan het kijken naar een Sigma 50-500, maar ik heb één minpuntje dat me zorgen baart.

Afgelopen weekend heb ik de Sigma 150-500 kunnen testen op mijn body (Sony) en was ik erg te spreken over de snelle en stille autofocus. Aangezien de Sigma 50-500 voor de Sony geen HSM heeft vraag ik me af of ik beter de 50-500 kan kopen dan de 150-500.

De 50-500 komt uit de EX serie, daar heb ik dan iets meer vertrouwen in, en het bereik is toch iets groter wat fijn is in het veld. Dat zijn dus de voordelen t.o.v. de 150-500, maar aangezien ik vooral op vogels gefocust ben wil ik wel graag een snelle en stille autofocus. Het nadeel is het ontbreken van OS, dat is dan weer jammer.

Kan iemand mij vertellen of de 50-500 een betere koop is ten opzichte van de 150-500, ondanks de ontbrekende HSM bij Sony-vattingen?

Alvast bedankt.
Rubecula

Tjeerd visser

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Feb 2009, 21:24    Post subject:
Zelf geen ervaring met dit lensje,

Maar zou eens kijken bij: http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=Jaco+Ottevanger

Die jongen kan er aardig mee overweg!

Ikzelf heb een 150-500 de lens iets goedkoper als 50-500mm maar met stabilisator en HSM

Groeten Tjeerd

www.vissertjeerd.nl

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Rubecula

PostPosted: Sun 01 Feb 2009, 23:53    Post subject:
Hallo Tjeerd,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal de link in de gaten houden en eens kijken of ik er wat verder mee kom wat betreft informatie over de lenzen.

Kas

joppie

PostPosted: Mon 02 Feb 2009, 20:50    Post subject:
Er zit nog een min puntje aan deze lens, de ring waarmee de autofocus bedient wordt is niet sterk genoeg voor de motor van de sony , als je de camera aan zet draait hij naar oneindig.
Op de lange duur slijt/breekt de ring en blijft hij op dat punt scherpstellen.
De oplossing voor dit probleem is de camera aan zetten op manuele focus, dan draait de motor niet en dan pas de focus aan zetten op de camera (hier hebben veel sigma lenzen last van) Dit ligt aan de focusmotor van de sony

Nu de positieve kanten, ik ben er erg tevreden over ik heb al heel wat mooie foto's met deze lens kunnen maken

Ik heb ook een alpha 700, ik heb nog maar een foto ingestuurd, zal een mooie uitzoeken en die ook opsturen

Groetjes Peter
Back to top
Reply with quote

Rubecula

PostPosted: Mon 02 Feb 2009, 22:50    Post subject:
Hallo Peter,

Bedankt voor je bericht. Dit probleem heb ik inderdaad vaker gehoord met Sigma lenzen. Ook de Sigma 17-70 die ik zelf heb heeft problemen gehad met de focusmotor van de Sony body. Op dit moment ligt deze zelfs nog bij Sigma en is er een nieuwe onderweg.

Het is inderdaad een nadeel dat je de lens telkens op manual focus moet zetten voor je de camera aanzet, vooral in situaties waarin een snelle reactie nodig is zou ik dit nog eens kunnen vergeten. Klinkt toch als een nadeel voor deze lens, ook al is de kwaliteit goed als ik zo de foto's op verschillende sites bekijk!

Ik zal je ingestuurde foto bekijken en je andere afwachten, bedankt voor de informatie.

Groetjes,
Kas

martijn7

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 14:42    Post subject:
ook ik heb de 50-500 op mijn a700 ben er erg blij mee je moet alleen mooi weer hebben hij is niet echt licht sterk. heb er veel over gelezen en hij komt er toch beter af dan de 150-500 maar hij is ook wat duurder de foto's die van mij op bp staan zijn bijna allemaal gemaakt met deze lens. zit ook wel eens te denken aan een vaste 300 2.8 met convurter misschien is dat nog een optie gr martijn
gitzo statief
Back to top
Reply with quote

Rubecula

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 16:04    Post subject:
Net zoals je zegt, de bigma wordt in mijn beleving vaker omschreven als kwalitatief beter (zowel optisch als de bouwkwaliteit), maar is dan ook wat duurder.
Prime lenzen met aardige lichtsterkte zijn kwalitatief ook beter, maar ik denk dat ik dat voorlopig niet kan betalen. Daarbij komt dat ik dus wel het zoombereik mis.
Bedankt voor je reactie, ik zal in ieder geval laten weten wat de uiteindelijke keuze geworden is.

Kas

joppie

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 21:23    Post subject:
Misschien is dit iets?

http://zoom.nl/forum/viewtopic.php?t=21168

Je weet waar je op moet letten Smile Smile Smile

Ik heb twee batterijen bij mijn toestel en laat hem gewoon aanstaan
als ik deze sigma er op heb zitten.
Back to top
Reply with quote

Bas Oosterom

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 21:35    Post subject:
Ook ik gebruik de 50-500. Ben er echter minder tevreden over. Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat ik een iets oudere versie heb (niet het type DG) DG staat voor een speciale coating ter voorkoming van interne reflecties door de beeldsensor. De scherpte laat bij mij vaak te wensen over en er is vaak sprake van "spookbeelden", zeker bij hoge contrasten (bijv. een zilverreiger tegen een donkere achtergrond. Ook is de AF relatief traag. Vliegbeelden mislukken daardoor vaak, omdat de vogel meestal alweer uit beeld verdwenen voordat er is scherpgesteld. De mijne is trouwens ook al eens in de reparatie geweest vanwege een defecte AF.

Als je er een op de kop kunt tikken van het juiste type kun je er volgens mij goed mee af zijn. Op Marktplaats komen ze regelmatig voorbij voor prijzen tussen € 700 en 800. De kwaliteit is echter altijd wat minder dan een vaste prime lens, maar daar staat ook een minstens twee keer zo hoog prijskaartje tegenover (De 300/2.8 van Sony bijv. kost 5.500 - 6.000....)

Succes ermee.

Groet,

Bas Oosterom
Sigma 24-70/2.8 EX
Sigma 180 APO macro
Back to top
Reply with quote

Rubecula

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 21:57    Post subject:
joppie wrote:
Misschien is dit iets?

Je weet waar je op moet letten Smile Smile Smile

Ik heb twee batterijen bij mijn toestel en laat hem gewoon aanstaan
als ik deze sigma er op heb zitten.

Joppie, bedankt voor de link. Ik heb contact opgenomen met betreffend persoon, maar ik ben er nog niet helemaal zeker van of het de Bigma gaat worden.
De tip met de accu's is inderdaad niet slecht, aangezien de camera na enige tijd toch op stand-by gaat en er haast geen energie verloren gaat.

Rubecula

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 22:10    Post subject:
Bas Oosterom wrote:
Ook ik gebruik de 50-500. Ben er echter minder tevreden over. Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat ik een iets oudere versie heb (niet het type DG) DG staat voor een speciale coating ter voorkoming van interne reflecties door de beeldsensor. De scherpte laat bij mij vaak te wensen over en er is vaak sprake van "spookbeelden", zeker bij hoge contrasten (bijv. een zilverreiger tegen een donkere achtergrond. Ook is de AF relatief traag. Vliegbeelden mislukken daardoor vaak, omdat de vogel meestal alweer uit beeld verdwenen voordat er is scherpgesteld. De mijne is trouwens ook al eens in de reparatie geweest vanwege een defecte AF.

Als je er een op de kop kunt tikken van het juiste type kun je er volgens mij goed mee af zijn. Op Marktplaats komen ze regelmatig voorbij voor prijzen tussen € 700 en 800. De kwaliteit is echter altijd wat minder dan een vaste prime lens, maar daar staat ook een minstens twee keer zo hoog prijskaartje tegenover (De 300/2.8 van Sony bijv. kost 5.500 - 6.000....)

Succes ermee.

Groet,

Bas Oosterom

Hallo Bas,

Wat je beschrijft over het oudere type heb ik weleens vaker gehoord. Wat mij een beetje zorgen baart, is dat de zoektocht begon naar een 50-500, maar ik steeds vaker hoor van allerlei kanten dat de Bigma best vaak in reparatie geweest is, een weigering van de autofocus heeft gehad of andere problemen. Als ik er een zou aanschaffen zou ik zeker de DG nemen, dat wel.

Zelf heb ik geen ervaring met de snelheid van de autofocus van de Bigma, maar één van de redenen om een nieuwe lens aan te schaffen is de snelheid en geruisloosheid van de autofocus tegenover mijn huidige lens (deze maakt veel lawaai, is niet snel en heeft veel last van hunten). Als dit ook bij de DG-versie langzaam is (mogelijk door het ontbreken van HSM bij de Sony-modellen), is dat een reden te min voor mij om deze lens aan te schaffen. Vooral vliegbeelden van vogels is iets dat ik graag vast wil leggen, dus een snelle focus is wel gewenst.

Een prime lens heb ik de komende jaren nog even uit mijn hoofd gezet, dat ligt simpelweg buiten mijn budget. Dit wordt de duurste lens tot nu toe, dus dat zal het voorlopig ook blijven. De Sony is helemaal niet aan de orde vanwege de extreem hoge prijs.

Mijn oog begint steeds meer te vallen op de Sigma 150-500: de OS, de HSM voor Sony, het gewicht en de prijs zijn voor mij denk ik redenen om een klein beetje kwaliteit in te leveren (tegenover de Bigma) maar er een lens voor terug te krijgen die zijn geld waard is, waarbij minder over mankementen en reparaties wordt gesproken en beter te bedienen is uit de hand. Daarbij heb ik ook enkele keren gelezen dat de Sigma 150-500 dan wel niet van de EX-serie is, maar hier niet ver vanaf zit. Als dit zo is, is dat ook geen reden om geen 150-500 te kopen.

Kas

Bas Oosterom

PostPosted: Tue 03 Feb 2009, 22:33    Post subject:
Kas,

Ik vrees dat de AF van de DG-versie niet veel sneller is dan de oude.
Voor wat betreft de 150-500: De Sony-versie heeft geen OS, omdat Sony Anti-shake in de body heeft. De HSM werkt alleen met body's die HSM-lenzen kunnen aansturen (bron: website www.sigma-benelux.nl. Of dat voor de a200 geldt weet ik niet. Proberen voordat je koopt lijkt me dus aan te raden.

Ik zou eens kijken naar de aangekondigde 70-400 van Sony. Dat is een G-lens en hij heeft een SSM motor, wat volgens mij staat voor een snelle en stille AF. De G-lenzen uit het Minolta tijderk blonken uit in scherpte. De bruto prijs van Sony is € 1660,-- maar gezien de andere bruto-netto prijzen van de Sony objectieven ga ik ervan uit dat hij straks voor ca. 1.300-1.400 te krijgen is. Je hebt dan weliswaar 100 mm minder, maar ik denk dat de winst in scherpte en snelheid dat ruimschoots goedmaakt. Ik vind het in ieder geval een heel aantrekkelijk alternatief.

Bas
Sigma 24-70/2.8 EX
Sigma 180 APO macro
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 9:22    Post subject:
Hier een voorbeeld van een foto gemaakt met de Sony A200 en een Sony 70-300mm G SSM-objectief (ca. € 700). De nieuwe 70-400 mm G SSM moet nog beter geschikt zijn.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=30781830
Back to top
Reply with quote

Rubecula

PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 11:18    Post subject:
Bas Oosterom wrote:
Kas,

Voor wat betreft de 150-500: De Sony-versie heeft geen OS, omdat Sony Anti-shake in de body heeft. De HSM werkt alleen met body's die HSM-lenzen kunnen aansturen

Hallo Bas,

Even over het citaat: de 150-500 heeft wel degelijk OS voor de Sony, deze lens heb ik al getest op mijn eigen body en de HSM werkt goed op de A200, evenals de OS. Hierbij zou ik dus de body én lens gestabiliseerd hebben. De Bigma heeft sowieso geen OS, dus dat is al een nadeel.

Wat betreft de Sony; je hebt helemaal gelijk. Het probleem voor mij is toch echt het bedrag, de 150-500 kost er nieuw €800,- en de Bigma zo'n €1000,-. Dat is toch een stuk minder in vergelijking met de €1400,-/€1500,- die de Sony waarschijnlijk gaat kosten. Deze zal zeker sneller en scherper zijn en qua kleuren etc. betere kwaliteit leveren. Maar, of het me het bedrag waard is op het moment.. Ik denk het niet, maar ik zal er in ieder geval eens naar kijken. Bedankt voor de tip!

Kas

Wiert Land

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 12:23    Post subject:
Rubecula wrote:
Bas Oosterom wrote:
Kas,

Voor wat betreft de 150-500: De Sony-versie heeft geen OS, omdat Sony Anti-shake in de body heeft. De HSM werkt alleen met body's die HSM-lenzen kunnen aansturen

Hallo Bas,

Even over het citaat: de 150-500 heeft wel degelijk OS voor de Sony, deze lens heb ik al getest op mijn eigen body en de HSM werkt goed op de A200, evenals de OS. Hierbij zou ik dus de body én lens gestabiliseerd hebben. De Bigma heeft sowieso geen OS, dus dat is al een nadeel.

Wat betreft de Sony; je hebt helemaal gelijk. Het probleem voor mij is toch echt het bedrag, de 150-500 kost er nieuw €800,- en de Bigma zo'n €1000,-. Dat is toch een stuk minder in vergelijking met de €1400,-/€1500,- die de Sony waarschijnlijk gaat kosten. Deze zal zeker sneller en scherper zijn en qua kleuren etc. betere kwaliteit leveren. Maar, of het me het bedrag waard is op het moment.. Ik denk het niet, maar ik zal er in ieder geval eens naar kijken. Bedankt voor de tip!

Kas

Sigma 150-500mm OS krijg je gegarandeerd spijt van, ik heb dat nu al. tijdens deze dagen is ISO 600+ niet te vermijden en dan die scherpte op f6,3 niet om over naar huis te schrijven, niet om sigma of het een of ander misschien kan ik er wel niet mee overweg maar ik vind et een baggerlens de Tamron 200-500mm is beter heb spijt dat ik dat ding weggedaan heb Sad was veel beter heeft dan wel geen stabilisatie maar daar had ik wel acceptabele platen mee, is er ook voor de Sony heeft wel niet zo'n snelle AF..

Dit zal wel weer de nodige twijfels meebrengen maar ik heb er slechte ervaring mee.

Gr Wiert
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 15:13    Post subject:
Als je een lens met OS gebruikt op een Sony met SuperSteadyShot, moet je een van beide systemen uitschakelen!!! Twee stabilisatiesystemen tegelijkertijd levert niet tweemaal zoveel stabilisatie op, maar géén stabilisatie: ze heffen elkaar op!
Back to top
Reply with quote

Rubecula

PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 16:26    Post subject:
[quote="
Sigma 150-500mm OS krijg je gegarandeerd spijt van, ik heb dat nu al. tijdens deze dagen is ISO 600+ niet te vermijden en dan die scherpte op f6,3 niet om over naar huis te schrijven, niet om sigma of het een of ander misschien kan ik er wel niet mee overweg maar ik vind et een baggerlens de Tamron 200-500mm is beter heb spijt dat ik dat ding weggedaan heb Sad was veel beter heeft dan wel geen stabilisatie maar daar had ik wel acceptabele platen mee, is er ook voor de Sony heeft wel niet zo'n snelle AF..

Dit zal wel weer de nodige twijfels meebrengen maar ik heb er slechte ervaring mee.

Gr Wiert[/quote]

Zoals je schrijft, het brengt enkele twijfels met zich mee.

In deze prijsklasse ben ik me er inderdaad van bewust dat het moeilijk is om mooie foto's te krijgen met dit weer zonder hoge ISO-waarden. Daarbij zijn deze lenzen (onder andere ook de Sigma 50-500) beschreven als lenzen voor voornamelijk gebruik bij goede weersomstandigheden. Het probleem is echter dat er geen perfecte lens is; de ene lens heeft OS, de andere niet. De ene heeft betere kwaliteit, maar heeft weer een langzame(re) autofocus of is minder lichtsterk.

Zo zal ik natuurlijk een middenweg moeten zoeken. De voordelen van de Sigma zijn voor mij op dit moment het gewicht, de HSM en de OS. De tamron heeft, zoals je beschrijft, een minder snelle AF, geen OS en ongeveer hetzelfde gewicht. Qua prijs zitten ze gelijk, op enkele tientjes verschil. Uit deze wetenschap zou ik dus de Sigma kiezen.

Ik hoor van allerlei kanten allerlei verhalen, de een wil zijn Tamron liever terug voor de Sigma, de ander juist andersom. Dit maakt de keuze dan ook erg moeilijk, aangezien ik hier in de buurt niet alle lenzen kan testen en dus deels moet uitgaan van bevindingen van anderen.

In ieder geval bedankt voor je ervaring met beide lenzen, ik zal me nog eens wat meer verdiepen in de Tamron en proberen deze ook eens te kunnen testen om te kijken of deze me bevalt.

Bedankt voor de informatie.
Kas

Rubecula

PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 16:32    Post subject:
[quote="joppie"]Misschien is dit iets?

Helaas, ik heb net bericht gekregen dat deze lens al verkocht is. Toch bedankt voor de link.

Kas

Rubecula

PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 16:34    Post subject:
Ger M wrote:
Als je een lens met OS gebruikt op een Sony met SuperSteadyShot, moet je een van beide systemen uitschakelen!!! Twee stabilisatiesystemen tegelijkertijd levert niet tweemaal zoveel stabilisatie op, maar géén stabilisatie: ze heffen elkaar op!

Dat wist ik niet! Dat brengt weer een nieuwe vraag bij me op: is het slimmer om de SupersteadyShot uit de schakelen, of de OS van de lens?

Bedankt voor de tip!
Kas

Ger M

PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 16:36    Post subject:
Probeer dat maar eens uit: ik denk dat SSS beter werkt dan het OS van Sigma, maar dat blijkt vanzelf. Anderzijds met OS in de lens heb je ook een gestabiliseerd zoekerbeeld.
Back to top
Reply with quote

Bas Oosterom

PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 19:27    Post subject:
Kas,

Het verbaast me dat de 150-500 volgens jou OS heeft. Op deze pagina http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=72 staat toch echt dat de Sony versie zonder OS is. Als het toch klopt ben ik het met Ger eens dat je een van beide moet uitschakelen.
Als je budget het niet toelaat moet je natuurlijk een keus maken, maar ik heb voor mezelf besloten een volgende keer maar liever een jaartje of nog langer door te sparen en iets echt goeds te kopen dan concessies te doen aan de kwaliteit. Iedere keer als je een foto op je scherm krijgt waarvan de scherpte of kwaliteit je toch weer tegenvalt zit je gewoon te balen.

Succes met je beslissing!
Sigma 24-70/2.8 EX
Sigma 180 APO macro
Back to top
Reply with quote

Rubecula

PostPosted: Wed 04 Feb 2009, 19:50    Post subject:
Bas Oosterom wrote:
Kas,

Het verbaast me dat de 150-500 volgens jou OS heeft. Op deze pagina http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=72 staat toch echt dat de Sony versie zonder OS is. Als het toch klopt ben ik het met Ger eens dat je een van beide moet uitschakelen.
Als je budget het niet toelaat moet je natuurlijk een keus maken, maar ik heb voor mezelf besloten een volgende keer maar liever een jaartje of nog langer door te sparen en iets echt goeds te kopen dan concessies te doen aan de kwaliteit. Iedere keer als je een foto op je scherm krijgt waarvan de scherpte of kwaliteit je toch weer tegenvalt zit je gewoon te balen.

Succes met je beslissing!

Bas,

Tot mijn verbazing moet ik je eerlijk zeggen dat mij dit helemaal niet is opgevallen. Je hebt helemaal gelijk, de Sony-vatting beschikt helemaal niet over OS.. Dat is dus wel een voordeel minder van de 150-500.

Over het kopen van een echte goede lens heb je ook een punt, het is beter de investering die je doet in een betere lens te steken, iets meer geduld te hebben en wat bijleggen. Het probleem is echter dat ik de lens graag zou willen hebben voor ik op vakantie ga (in de meivakantie) en ik het voor mijn bijna 17 jaar een erg grote stap vind naar bijvoorbeeld de Sony 70-400 die toch alweer 1,5 × zoveel kost, uitgaande van een bijbaantje.

Het probleem dat ik heb is dat ik ook te snel vooruit wil, denk ik. In de 2 jaar dat ik nu met fotografie bezig ben heb ik al vaak van lenzen gewisseld en gekocht en verkocht, maar telkens wil ik betere kwaliteit en meer. Misschien moet ik er even een halt op zetten en rustig aan kijken wat ik écht wil en financieel kan.

Nogmaals, ik ga alles nog eens goed overwegen en proberen te testen. Desnoods wacht ik tot de prijzen van de Sony bekend zijn, dan kan ik alsnog even wachten met de aanschaf.

Bedankt voor je opmerking.
Kas

Rubecula

PostPosted: Fri 06 Feb 2009, 19:04    Post subject:
Bart,

Bedankt voor de tip! Deze lens kende ik eerlijkgezegd nog niet, maar wat ik zo lees aan reviews is het inderdaad een zeer leuke lens, zoals je schrijft ook nog met converters. Aangezien ik ze niet veel aangeboden zie, zal ik er niet snel een kunnen krijgen, maar ik houd het in de gaten.

Fijn weekend.
Kas

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum